Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Bijten, krabben, proesten, met eten gooien

Mijn kleintje is 14 maanden oud. In principe is hij altijd vrolijk en blij.

De laatste paar weken haalt hij echter het bloed onder mijn nagels vandaan. Hij bijt en krabt aan alles waar geen kleding overheen zit. Tijdens het eten steekt hij, met volle mond, zijn tong uit en proest alles weer uit. Hij pakt eten uit zijn bordje, van zijn lepetje, of uit zijn mond, kijkt of ik wel kijk, en gooit het dan expres zo hard mogelijk op de grond. Het is niet dat hij geen honger meer heeft. Hij vindt het gewoon grappig.

Dit klinkt allemaal heel vervelend, maar zeker het bijten en krabben, doet hij niet om boos te doen. Hij lijkt het allemaal even goed te bedoelen. Hoe leer ik hem dat bijten en krabben pijn doet en dat hij dat niet mag? Hoe zorg ik dat hij gewoon zijn eten op zijn bord laat liggen.

Ik kan wel honderd keer nee zeggen, maar het doet hem niks. In het ergste geval kijkt hij me aan, lacht lief, schudt nee, en doet het gewoon nog een keer... zucht...

Herkennen jullie dit?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Draakjes he

Ten eerste, het is een fase, het gaat echt over. Als zoon (nu 3) weer door zo'n fase ging dan hielp het mij om te weten dat het echt maar even zo zou zijn.

Bijten en krabben, doet hij dat bij jou/anderen of zichzelf? Als het anderen zijn dan gewoon "nee" blijven zeggen. Zeg erbij "bijten doet pijn" ofzo, zodat hij die verbinding legt. Ook zou ik of zelf een stukje bij hem weg gaan (met de woorden: als jij mama pijn doet dan kan ik je niet op schoot hebben ofzo) of hem een stukje wegzetten. Herhalen, herhalen, herhalen. Je kan hem eventueel een knuffel geven en zeggen dat hij alleen die mag bijten/krabben, dan kan hij die behoefte in ieder geval kwijt en is het niet een strijd dat hij bijt maar wat hij bijt.

Bij vies doen met eten haal ik het bord weg. Meestal krijgt hij dan nog een kans met de waarschuwing dat de volgende keer zijn bord echt weg is. En ik zie aan zoon wanneer hij iets uitdagends gaat doen, en dan kijk ik meestal expres de andere kant op of doe mijn ogen dicht. Dan is er niets meer aan voor hem en doet hij het niet. Zodra dat momentje over is gelijk afleiden door te praten over iets anders.

Sterkte.

Kadonaj

Kadonaj

13-02-2010 om 09:36

Negatief aandacht vragen...

Als hij bijt/krabt, wegzetten, net als zijn bordje als hij vies doet, maar daartegenover staat dan bij ELKE goede hap, belonen, elk lief gebaartje en kusje, juichen! Alles waar een feestje aan vastzit is vanzelf leuker

hier werkt het... meestal Het blijven natuurlijk dekselse mormeltjes

Jesse_1

Jesse_1

13-02-2010 om 19:42

Afkeuren

Bijten en krabben: kind meteen opzij zetten (als jij zó doet vind ik jou niet leuk, dat doet pijn).
Vies doen met eten: bord weg. Daarna nog één kans om het goed te doen, als het fout gaat is het over en uit, dan maar geen eten. (En o, wat leren ze het dan snel!).
Overigens ben ik het niet met Kadonaj eens om èlke goede hap te belonen. We eten gewoon gezellig met elkaar en dat is heel normaal, dan hoeft er toch niet van elke hap een feest gemaakt te worden? Kinderen eten heus wel uit zichzelf als ze honger hebben.
Jesse

Kadonaj

Kadonaj

14-02-2010 om 11:43

Ja, dat doet die van mij dus niet...

ZEER lastige eter hier, ook nog hart patientje dus veel te klein en te dun. Er zijn hier weken geweest dat hij het deed op een plakje worst en een flesje melk, dus vandaar dat we hier een heel feestje aan het maken zijn geweest, met succes overigens, (ik klop heel hard af nu ) sinds twee weken eet hij zijn avondeten op en een half stukje fruit... YES!

Doppie

Doppie

16-02-2010 om 21:58

Negeren

Als het niet strikt noodzakelijk is inderdaad geen feestje maken van elke hap. Bord afpakken en gejengel negeren is mijn devies en het helpt.

Het besef dat alles een fase is en overgaat helpt ook. Als je denkt 'nu ben ik er klaar mee' is het ineens over.

Slaan en bijten? Dat tolereren we echt niet. Ik zet hem na een waarschuwing zo twee minuten op de gang. Dat helpt wel.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.