Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Bijzondere dochter van 3.9

Ik ga het toch doen; proberen uit te leggen wie/hoe mijn dochter is en vragen om reactie!

Ook als mijn dochter ergens vaker is geweest, zelfs bij opa en oma waar ze wekelijks komt, moet ze even wennen. Als een vriendje, waar ze 2 1/2 dag mee op de crèche doorbrengt, heel vriendelijk om haar handje vraagt wendt ze zich af en schudt ze nee. Als haar peetoom hallo tegen haar zegt, als hij haar tegenkomt bij het kinderdagverblijf, kijkt ze een andere kant op en zegt niets.

Op het kinderdagverblijf omschrijven ze haar als sociaal. Ze zoekt andere kinderen op, betrekt hen in haar spel. Ze loopt nooit maar danst, huppelt en rent, aldus de leidsters. Ze vindt ieder spelaanbod leuk en doet goed mee. Ze is behulpzaam en vrolijk.

Thuis kan ze zich goed vermaken en laat ze het kaas niet van haar brood eten. Ze kletst ons de oren van het hoofd en knuffelt er lustig op los. Ze fantaseert volop dat ze de juf is van een crèche, door de dierentuin loopt, als mama de billen van de baby verschoont etc.

Ze is nog niet zindelijk en daar ook niet mee bezig. Toen ik daar met haar mee bezig was en we een dagje de luier uit lieten, wilde ze niet meer eten omdat ze bang was dat ze moest poepen. Als ze op het toilet zit hoeft ze niet te plassen.
Ze heeft absoluut geen last van vieze broeken.

Nu met carnaval raakt ze overstuur van de optocht met de herrie die dat met zich meebrengt. Ze stopt dan haar vingers in d'r oren en huilt.

Op een knutselmiddag van de buurt moest ze erg huilen omdat daar ballonnen waren, ook het geluid van het timmeren bracht haar van d'r stuk.

Een paar dagen geleden waren we in het zwembad en toen werd ze weggeduwd door een ander kindje, niet bewust maar gewoon in het spel. Ze is hier compleet van overstuur, moet huilen en vindt het dan moeilijk om te herstellen.

De laatste weken doet ze steeds een baby na: ze maakt zulke geluidjes en wil melk, net als een baby. Ook wil ze in haar kleine babybedje slapen en gevoerd worden.

Ze is erg voorzichtig, altijd al geweest. Ze heeft nooit gekropen, was een billenschuiver, en liep pas toen ze 1,5 was.
Als ze per ongeluk iets laat vallen of kapot maakt schrikt ze hier erg van. Ze kijkt me dan aan alsof ze verwacht dat ik daar heel bestraffend op ga reageren. Ik doe dit echter nooit. Laatst pakte ze mijn naaimachine op aan het hendeltje waar het garen aan moet zitten, dat ging stuk. Ze begon toen te huilen, terwijl ik tegen haar zei dat het niet uitmaakte en het kon gebeuren.

Ik kan zo nog wel een poosje doorgaan: een bijzonder lief kind waar ik ontzettend dol op ben. Soms maak ik me een beetje zorgen, is dat nodig denk je?

Mijntje

Mijntje

16-02-2015 om 15:47

geluid

Moeilijk te zeggen, zo vanaf het beeldscherm. Maar het lijkt me een lief meisje, dat m.n. extra gevoelig is voor geluid. Ze heeft veel geduld en liefde nodig om aan al die onverwachte harde geluiden te wennen.
Ze gaat al bijna naar school, maar je kan haar zeker in het begin wat meer thuis houden (halve dagen) omdat ze wel een tijd zal moeten wennen.

Je zou voor carnaval en andere festiviteiten een speciale koptelefoon kunnen kopen, die het geluid een beetje demt. Zo'n optocht is ook oorverdovend, ik snap best dat een kind dat daar gevoelig voor is daar van schrikt.

Als je je echt zorgen maakt zou je haar kunnen laten testen, maar ze is nog zo jong. Zonder label zie jij ook wel wat ze nodig heeft: geduld en tijd. En wie weet groeit ze hier nog wat overheen.

Nur

Nur

16-02-2015 om 15:50

Niet zo bijzonder

Op basis van wat je schrijft klinkt ze mij vrij normaal toe eigenlijk. Ik lees hier geen vreemde zaken in.

Evanlyn

Evanlyn

16-02-2015 om 15:51

gevoelig kindje

Dit lijkt me een volkomen normaal, gevoelig kindje. Ze is tenslotte nog geen 4, dan houden de meeste kinderen helemaal niet van lawaai. Af en toe weer baby willen zijn lijkt me ook heel normaal. En ik heb er eentje die ballonnen nooit leuk is gaan vinden, omdat ze kunnen knappen. Datzelfde kindje begon als baby te huilen als er een soap bezig was en iemand op het scherm keek boos. Ze is nog steeds gevoelig, maar echt volkomen normaal (voor zover iemand dat ooit is).

Bij mij gaan echt nergens in jouw verhaal alarmbellen af, maar het consternatiebureau weet er ongetwijfeld wel wat moois van te maken...

SamS

SamS

16-02-2015 om 16:26

Lief en sociaal

Ze klinkt als een lief en sociaal kind. Misschien is ze ook wat angstiger dan gemiddeld, maar echt niet overdreven, als ik het zo lees. Carnaval, ballonnen, harde geluiden, duwende kinderen... allemaal dingen waar heel veel peuters bang van zijn (en volwassenen soms ook nog )

Ik zou me er in elk geval geen zorgen om maken...

amk

amk

16-02-2015 om 16:27

gevoelig maar meer ook niet

mijn dochter moet nog steeds schakelen tussen haar vader en mij terwijl ze toch elke week wisselt al 8 jaar lang.

Sinterklaas optocht is aan haar niet besteed veel te hard geluid. Stond ik daar met mijn handen over haar oren zodat zij haar handjes kon uitsteken naar zwarte piet.

Ze kan ook nog steeds achter me weg kruipen als iemand voor haar te dicht bij komt. Ook bij bekenden, ze zal mijn moeder niet gelijk een knuffel geven als ze binnen komt, wel als ze weggaat.

Bijna 4 is een heel spannende periode want op het kdv zien ze dan de oudere kindjes weggaan en naar school gaan. Ze weten op die leeftijd echt wel dat zij straks ook gaan. als je dan niet van veranderingen houdt dan is het een mogelijkheid om je jonger te gaan gedragen zodat het langer duurt voor dat je dan ook 'moet'.

Ik weet het niet.

Bijna 4 en nog neit zindelijk voerdag? Sterker nog, daar niet eens mee bezig zijn vind ik echt rijkelijk laat, helemaal voor een meisje. Ze klinkt ook aardig verlegen. Dat is wellicht alles, gewoon verlegen, maar wellicht toch ook wat ernstigers.

Op het kinderdagverblijf vinden ze haar niet echt slecht opvallen, en die hebben vaak wel een goed oog voor afwijkend gedrag. Vraag eens wat zij vinden van wat jij ziet, de zindelijkheid, haar gedrag.

Ik vind het een beetje makkelijk (waarschiojnlijk om je gerust te stellen) om te zeggen dat je dochter volkomen normal is. Je mag best zeggen dat ze een beetje alat is met dingen zonder dat je gelijk beweert dat er enorme problemen zijn.

Nur

Nur

16-02-2015 om 16:38

Laat

Ze is inderdaad vrij laat zindelijk maar ook niet abnormaal laat. Het is natuurlijk wel zaak om daar nu wat meer achter aan te gaan zitten omdat ze anders waarschijnlijk niet naar school mag. Ik heb trouwens geen idee of dat wettelijk mag maar veel scholen hebben wel in hun schoolgids staan dat ze alleen zindelijke kinderen aannemen.
Maar goed ondanks dat ze inderdaad daarin wat laat is vind ik dat ook niet heel extreem verder. Sommige kinderen zijn gewoon wat later daarmee.

Ik zie ook niet veel bijzonders in je verhaal

Je schrijft dat ze de oren van je hoofd kletst en veel fantasie heeft. Dat klinkt een beetje als mijn zoon, die bleek later op school ook heel dromerig. Was ook laat met lopen en ook laat zindelijk. Maar ik heb hem uiteindelijk wel uitgelegd dat op school alle kindjes op de wc gaan, met hulp van het dagverblijf is het toen wel gelukt om hem zindelijk te krijgen voor hij naar school ging.
Ook dat schrikken als ze iets per ongeluk kapot maakt herken ik van mijn oudste. Nog steeds. Jongste boeit dat niet, als er iets kapot is kopen we toch een nieuwe??? Het is natuurlijk ook maar hoe je er tegenaan kijkt .
Gewoon van haar genieten, en inderdaad een beetje rekening houden met harde geluiden.

Marea

Marea

16-02-2015 om 18:15

Volkomen normaal

Jij vind je dochter bijzonder, ik vind het een heel normaal kind. Beetje verlegen misschien. Maar verlegen mensen zijn er ook. Ik heb vier verlegen kinderen. Heerlijk, niet van die assertieve haantje-de-vooortsens, daar heb ik nou weer niks mee. Maar die moeten er ook zijn. Gelukkig is iedereen anders. De oudste (nu 18) is lang bang geweest voor de stofzuiger, harde geluiden, onverwachte dingen, wilde niet naar ballenbakfeestjes (nadat hij er een keer was geweest). Hield en houdt eigenlijk nog steeds van voorspelbaarheid, maar kan natuurlijk nu goed omgaan met onverwachte dingen.

Dus geniet van je dochter, probeer haar niet bloot te stellen aan te veel onverwacht geluid als dat kan, en spreek vooral je zorgen niet uit aan het consultatiebureau, want die hebben vast ergens een diagnose op de plank. Ik zou me wel even richten op dat zindelijk maken, want de juffen op school hebben niet graag kinderen die nog niet zindelijk zijn.

Tango

Tango

16-02-2015 om 21:55

Normaal

Iedere ouder vindt zijn of haar kind natuurlijk bijzonder. Ook ik hoor geen hele bijzondere dingen in je verhaal.
Die zindelijkheid daar zou ik wel mee aan de slag gaan omdat ze over een paar maanden naar school gaat. Ze komt me redelijk bijdehand over dus lijkt me dat ze best begrijpt dat dit moet voordat ze naar school gaat.
Angst voor drukte en geluiden en voorzichtig zijn ken ik van mijn jongste, inmiddels 10, ook. Als 1-jarige was hij panisch voor harde wind. Drukte vond hij ook niets tot hij een jaar of 7 was. Sinterklaas intochten deden we hem geen plezier mee. Pretparken eigenlijk nog steeds niet. Met vreemde mensen praten doet hij nog niet graag en daarmee bedoel ik ook ooms en tantes die hij op verjaardagen etc. ziet. Opa's en oma's gaat iets beter.
Over sommige dingen is hij heen gegroeid. Hij gaat nu graag naar voetbalwedstrijden, waar het toch soms aardig druk is. Sommige dingen blijven. Ieder kind is eenmaal anders. Geniet vooral van je dochter. Het lijkt me een geweldig lief en leuk kind.

Tango

Tango

16-02-2015 om 21:58

En over baby zijn

Ik lees nu in je verhaal dat ze een broertje of zusje heeft gekregen. Dan is het helemaal niet vreemd dat ze af en toe doet alsof ze een baby is. Baby's krijgen natuurlijk heel veel aandacht en dat wil zij ook. Belangrijk is dat er momenten zijn dat je echt aandacht voor haar hebt en gericht met haar iets doet, bijvoorbeeld als de baby slaapt. Maar volgens mij zit dat best goed bij jullie.

Dat doe je zelf

Je schrijft "Ze is nog niet zindelijk en daar ook niet mee bezig. Toen ik daar met haar mee bezig was en we een dagje de luier uit lieten, wilde ze niet meer eten omdat ze bang was dat ze moest poepen. Als ze op het toilet zit hoeft ze niet te plassen."

Kijk, dat zou wel heel bijzonder zijn. Dat een kind van nog geen vier al weet dat eten tot poep leidt. Dat is ongeloofwaardig.
Ik denk dat je je zoveel zorgen maakt dat je inmiddels zorgelijke dingen ziet waar ze niet zijn.

Bekijk het bericht dat je boven geschreven hebt nog eens en dan kritisch. Haal de onzin eruit ( over poepen ) en versterk/verduidelijk die andere vermoedens.
Hoe zie je dat ze moet wennen?
Hebben anderen ( vader, oma, kennis ) die ervaring/observatie ook?

Ga met die geredigeerde lijst met vermoedens naar de dokter. Mogelijk is er wat. Misschien breng je het alleen wat ongelukkig onder woorden. Mogelijk is er niks en kun je gerustgesteld worden.

Mijntje

Mijntje

17-02-2015 om 11:16

jong

het is nog wel erg jong om te laten testen, dan is er meer kans op een fout-diagnose. Het is niet zo dat je even naar de dokter gaat en dat het dan in kannen en kruiken is.Het is een lang traject en dit zou ik nog even uitstellen. Mocht er toch iets zijn, dan wordt dit vanzelf duidelijk de komende tijd, op school.
In de tussentijd kan het geen kwaad om je te verdiepen in prikkelgevoelige kinderen (leesvoer), zodat je haar goed kan begeleiden.

Ik zou iig ook doorgaan met de zindelijkheidstraining. Jij moet zorgen dat ze zich hier bezig gaat houden, met al die goede luiers worden kinderen vaak 'gemakkelijk'. Laat haar maar gewoon in haar onderbroek rondlopen, binnenshuis. Wat ik trouwens niet snap is, dat ze 'er niet mee bezig is,' maar absoluut geen last heeft van vieze broeken. Gaat het dan spontaan wel goed??

wenda

wenda

17-02-2015 om 11:19

wel bijzonder

Je lijst vind ik niet zorgelijk. Maar het feit dat jij haar als 'bijzonder' ervaart zegt wel iets, tenzij je zelf erg zorgelijk bent.
Je gevoel geeft je dat in en ik zou dat niet negeren.

Je kunt eens kijken wat er speelt bij haar. Zou kunnen dat er een gevoeligheid voor geluid speelt maar dat hoeft niet perse. Het kan ook dat ze (wat meer dan gemiddeld) behoefte heeft aan overzicht en/of controle. Dat ze de geluiden niet ziet aankomen, niet verwacht of niet goed kan plaatsen.

Kan zijn dat ze meer behoefte heeft aan uitleg vooraf, of aan andere uitleg. Of op een andere manier houvast. Wat gebeurt er bijv als ze bij opa en oma komt, staat ze dan erg in de picture bijv? (was hier nogal) Misschien helpt een vast ritueeltje, of iets voor haar om te doen bij binnenkomst.

Allemaal afhankelijk van hoe ze verder is, kan ik natuurlijk zo niet beoordelen, en wellicht moet jij ook verder observeren, maar iets in je posting zegt me dat ze weleens gebaat kan zijn bij meer uitleg over het hoe en waarom van dingen. Zo'n duw ziet ze wrs niet aankomen, misschien helpt uitleg over het speelgedrag van andere kinderen, en dat het weinig met haar te maken heeft.

Ik zou niet weten wat je nu bij een arts zou moeten doen. Wel kun je rekening houden met haar gevoeligheden; houd daar bijv rekening mee bij uitkiezen bs etc.

En misschien kun je haar meer/anders uitleg geven over zindelijk worden. Ga er niet vanuit dat ze geen problemen heeft met vieze broek, vind ik ook niet in het verdere verhaal passen.

zindelijk voor de basisschool

Een basisschool mag een kind weigeren als het nog niet zindelijk is http://educatie-en-school.infonu.nl/diversen/149998-wat-leert-je-kind-in-groep-0-1-en-2-basisschool.html

Hoe gaat het trouwens 's nachts is dan wel al zindelijk?

Miriam (ot)

Wat een onzin dat een kind van bijna 4 niet zou weten dat eten tot poepen leidt. Dat weten de meeste kinderen van die leeftijd echt allang.

Almost40

Almost40

17-02-2015 om 13:18 Topicstarter

Reacties!

Dank jullie voor het lezen van mijn posting en het daarbij nemen van de moeite om te reageren.

Ik ben geen zorgelijke moeder, zeer zeker niet. Mijn lijfmotto is: 'Geeft niets kan gebeuren'

Het stelt me gerust dat velen van jullie de omschrijving van mijn dochter als normaal beschouwen!
Dat zindelijk zijn: dat is een ding, i know! We moeten daarmee aan de slag, ik ben daar te soft in denk ik..laat het te makkelijk liggen. Geef te gemakkelijk toe als ze haar luier weer aan wil.
Ik bedenk me steeds dat ik er geen strijd van moet maken omdat het dan enkel lastiger wordt, dat hoor en lees ik overal. Ik moet eens nadenken op welke manier we dit wel aan kunnen pakken. Tips (met de wetenschap dat ze een gevoelig/verlegen kind is)?

Ik leg veel uit en laat haar op eigen wijze de wereld om zich heen onderzoeken. Als ze me nodig heeft ben ik er, als ze die behoefte niet heeft mag ze zelfstandig haar gang gaan. Ik houd niet van verboden en geef haar veel ruimte om te ontdekken.

Tango: ze heeft geen broertje of zusje gekregen hoor, dat zal het niet zijn.

M.Lavell: ik kan me voorstellen dat je dat stukje over het verband tussen eten en poepen als onzin beschouwt, dit is het echter niet.

Infoouders: ook 's nachts is ze nog niet zindelijk.

Mijntje: ik bedoelde te zeggen dat ze niet bezig is met het plassen/poepen op het potje en ze ook geen last heeft van vieze luiers. Ofwel: ze loopt vrolijk de hele dag met een vieze poepbroek rond als ik haar die kans zou geven

niet zorgelijk

Klinkt wat mij betreft niet zorgelijk hoor. Mijn oudste is nu 9 maar nog steeds niet dol op harde geluiden. Was ook een billenschuiver en een voorzichtig kind. Hoe is het met haal ontwikkeling? Daar schrijf je niet veel over. Is die gewoon leeftijdsadequaat? Als je ook geen rare geluiden van het KDV hoort, zou ik het lekker laten zitten en geen huisarts opzoeken. Maar als jouw voorgevoel zegt dat er echt iets niet klopt dan moet je het misschien wel doen.

Verder zeg je dat je dochter niet met zindelijkheid bezig is. Dan klopt, dat moet jij doen! En daar zou ik nu met spoed werk van gaan maken. Kan trouwens best snel gaan hoor, zeker op haar leeftijd.

aanbieden

Ik zou het 'opvangen' gaan koesteren. Want een kind moet er natuurlijk ook rijp voor zijn en aangezien ze ook 's nachts nog niet zindelijk is kon dat ook weleens wat later zijn dan gemiddeld.
Op vaste tijden even bij haar blijven en haar settelen op het toilet. Krukje onder de voeten, brilverkleiner, speeltje of boekje in de hand, samen zingen of samen een spelletje doen. Even geduldig.
Ik zat er in de open deur op een krukje bij. Bijvoorbeeld 's avondsna het eten en voor het naar bed gaan. 'S morgens bij het opstaan.
Kan het zijn dat ze nog niet naar de opvang of de speelzaal gaat? Daar wordt het vaak ook op vaste tijden aangeboden, dat ze even alle kinderen op de potjes zetten en dan niet erop en eraf, gewoon even geduldig zitten.

Heel zorgelijk

Almost40 ik gebruikte het woord onzin niet. Dat deed Jippox.

Je beweert twee dingen tegelijk, namelijk dat jouw bijna vier jarige een groot inzicht heeft in oorzaak en gevolg en dat ze daar ook op kan anticipen: van eten komt poepen, als ik niet wil poepen dan eet ik niet en dat weet ik me elk momentvan de dag te herinneren.

Ik gebruikte het woord ongeloofwaardig. Maar ik wil best aannemen dat dit waar is.mMozart componeerde ook al tien ie 4 was.

Maar vervolgens beweer ke dat je kind 's nachts ook niet zindelijk is en er ook helemaal niet mee bezig is. Alsof de geest er nog niet rijp voor is.

Die twee dingen zijn met elkaar in tegenspraak.

Dan is er nog wat: zindelijkheid 's nachts gaat niet over de wil of een rijoe geest, maar over de fysieke ontwikkeling van de blaas en de sluitspieren. Bijna 4 en nog steeds niet zindelijk 's nachts -heb je het dan ook over poep?- ja, daarmee zou ik naar de dokter.

Katniss

Katniss

18-02-2015 om 11:44

Zindelijkheid

Mijn oudste had ook een duwtje nodig om zindelijk te worden. Ze wist ook prima dat als ze zou eten en drinken ze eerder zou moeten poepen en plassen. Uiteindelijk hebben we het in een dag voor elkaar gekregen. Ik heb haar die dag zonder luier laten lopen en haar verboden om ergens anders te plassen dan op het potje of wc. Dat heeft een halve dag geduurd (hele tijd opgehouden) en toen kwam ze piepen dat ze nú een luier aan wilde. Met wat overredingskracht en de belofte voor een nieuwe barbie heeft ze het uiteindelijk toch op het potje gedaan (had ze daarvoor nog nooit gedaan). Waarop ze direct zei: 'Gaan we dan nu naar de speelgoedwinkel?' De dag daarna gingen we weer naar Intertoys, voor het beloofde barbiepaard en sindsdien heeft ze nooit meer een luier aan gehad overdag. De luiers die we nog overhadden hebben we 's nachts opgemaakt (maar waren eigenlijk ook altijd droog 's morgens).
Bij de jongste heb ik ook een aantal keren pogingen gedaan zonder luier. Bij meer dan 3 ongelukjes de luier weer aan, en poging 4 was succesvol. 's nachts heeft toen ook niet langer dan een maand geduurd.
Ik zou dus zeker nog niet paniekeren bij 3 jaar en 9 maanden. Gewoon een weekendje tijd inruimen en grote kans dat het dan voor elkaar komt. En anders worden heel veel kinderen alsnog zindelijk als ze net op school zitten, want een luier is dan natuurlijk not done.

Barvaux

Barvaux

18-02-2015 om 14:05

katniss (ot)

Ik verbaas me er over dat jouw dochters als het hier om gaat wél gevoelig zijn voor dwang (luier uit dus) terwijl dat op alle andere gebieden geen optie is.

Almost40

Almost40

19-02-2015 om 09:17 Topicstarter

M Lavell

Mijn excuses, jij noemde het inderdaad ongeloofwaardig. Ik vind overigens dat je wat negatief c.q. onaardig klinkt in je berichten, maar dat kan uiteraard aan mij liggen!

's Nachts poept ze al heel lang niet meer in haar luier. Gelukkig!

Als onze dochter op het potje zit wil ze ook een glaasje drinken zodat ze kan plassen Uiteraard heb ik uitgelegd dat drinken wat langer de tijd nodig heeft voordat het als plas naar buiten komt, zo ook eten!

Sanne

Sanne

21-02-2015 om 01:35

Lijkt mij

Heel normaal.
Mijn man van 44 heeft nog net zo'n hekel aan lawaai.
Sanne

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.