Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Esc

Esc

06-02-2009 om 13:34

Die papa-fase duurt nu wel heel erg lang...

Ik ben twee dagen met onze dochter (2,5 jaar) thuis, werk 3 dagen. Mijn man is 1 dag thuis. Op deze dag en in het weekend speelt hij altijd met haar. Hij vindt dat hij zoveel mogelijk tijd met haar wil doorbrengen. Ik onderneem genoeg met mijn dochter en speel ook genoeg met haar, vind ook mijn eigen dingen op mijn dagen met haar belangrijk, maar op die dagen gaat het ook heel erg goed. Ze probeert zelf te spelen, weet dat mama soms iets anders doet en straks weer mee komt spelen, etc. Ook in het weekend gaat het best redelijk, ze heeft duidelijk voorkeur voor papa, maar ik mag haar dan nog net helpen met eten, drinken, WC, aankleden, etc. etc. Het probleem zit 'm eigenlijk in de avonden, en in de papadag. Als ik nog niet naar m'n werk ben, maakt ze enorm drama als ik mijn man in haar ogen 'opeis' (door iets te willen bespreken bijv.) en als ik thuiskom, heeft ze mij er liever niet bij. En elke avond is het drama als ik haar naar bed breng, en ze gaat zoet mee als mijn man haar naar bed brengt. Wie herkent dit? Wie heeft tips?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Mama-fase

Hier is het net omgekeerd! Mijn dochter van ruim 2 wil eigenlijk al een paar maanden alleen maar door mij uit bed gehaald en naar bed gebracht worden. Ze werd helemaal hysterisch als haar papa dat "per ongeluk" wilde doen.
Gelukkig gaat het nu wel beter, ik zorg dat ik met het naar bed brengen beneden blijf (dan maar een keer geen nachtkusje) of ga ff naar buiten, of als ik ga sporten oid ben ik zowiezo uit huis. Soms gaat dat niet goed, maar naarmate we het vaker doen, gaat het beter.
Nu is het wel zo dat mijn man een tijd ziek is geweest en ik haar de meeste tijd verzorgde, dus ik snap wel dat het dan ff wennen is, maar onze ervaring is dat de "voorkeur"ouder niet in de buurt moet zijn en er dus geen keuze is.
Maar wat ik ook gelezen heb, is dat deze fase normaal is en best een tijdje aan kan houden en ook wel kan omdraaien. Ik denk dat je je er niet te druk om moet maken.
Succes!

Beetje herkenning

Maar dan andersom, onze zoon is een mama's kindje. Zoon kan jaloers zijn als man mij knuffelt, en wil altijd dat ik iets doe (ja, ook alle vieze luiers!). Maar ik ga hier niet altijd in mee. Ik weet nl dat als ik uit zicht ben ons meneertje dus helemaal geen probleem heeft met papa. Daarom trek ik me wel eens terug (boven iets doen) en mag papa alles oplossen.

Waar is je man als jij haar naar bed brengt? Bij ons helpt het soms wel als mijn man hem naar bed brengt en ik loop boven wat te doen, zodat ik in de buurt ben. Misschien heb je iets nodig wat het heel duidelijk maakt wie haar naar bed brengt. Een kalender met alle dagen van de week en dan foto's van papa en mama (als het voor jullie duidelijk verdeeld is), dan weet ze waar ze aan toe is?

Verder zou ik die drama's als jij iets met man wil bespreken gewoon negeren, desnoods gaan jullie samen ergens anders staan?

*Twinkel*

*Twinkel*

06-02-2009 om 20:04

Ow ja...

Zeer herkenbaar! Mijn dochter van 3 is een papa's kindje. Het is gelukkig nu zo dat ze mij op de mama-dagen wel accepteert, maar op het moment dat papa er is ben ik uit beeld, en moet vooral ook niet denken dat ik weer in beeld kom. Zelfs een kus voor het slapen zit er niet in...

Papa fase

Mijn dochter is inmiddels 4,5 maar die papa fase is hier nog steeds niet afgelopen! Ze vindt me wel lief hoor, ik kan best af en toe (en op mijn verzoek) een kus of knuffel krijgen en als papa er niet is mag ik haar ook wel naar bed brengen. Maar o wee als papa er is. Volgens mij vergeet ze dan spontaan dan er een mama bestaat!
Ze luistert heel slecht naar mij als mijn man thuis is, papa moet haar overal mee helpen enzovoorts.

Ik ben het inmiddels gewend en maak me er ook niet druk om. Scheelt wel dat we ook nog 2 knullen rond hebben lopen (van 6 en van 23 maanden) die dan weer ontzettende mama kindjes zijn. En ik ben zwanger van de derde jongen dus ik heb het nog druk zat

mama van Linde

mama van Linde

07-02-2009 om 20:02

Hier ook andersom

een echt mama-kind. Een tijdje ging het wat beter, maar de laatste tijd is het weer mama voor en na. Niet zo leuk voor papa en best vermoeiend voor mama (31 weken zwanger van nr 2).

Toch laten we papa haar ook gewoon nu en dan naar bed brengen en in bad doen enz. enz. Dat betekend brullend de trap op (mamaaaaa, mamaaaa, mamaaaaa), ik doe dan maar even mijn vingers in mijn oren

We wisselen het naar bed brengen e.d. bewust af, niet omdat het voor ons makkelijker is, want er komt dus een hoop drama bij kijken. Maar straks komt er nog een kindje bij en dan zal papa de verzorging voor Linde de eerste tijd ook wat meer op zich moeten nemen. Zo kan ze daar nu vast een beetje aan 'wennen'. En ik vind ook dat ze moet leren dat papa dat allemaal net zo goed kan als mama.

Ben benieuwd hoe het bij de volgende zal gaan, misschien wordt dat wel een echt papa-kind. Grappig om te lezen dat het dus wel heel veel voorkomt.

Esc

Esc

08-02-2009 om 11:13

Opgelucht

Ik moet eerlijk zeggen dat jullie reakties me hebben opgelucht. Want ik heb altijd wel een houding van 'lekker makkelijk dat ze alles met papa doet' en 'ik laat me heus niet op mijn kop zitten door een dreumes van nog geen meter hoog', het doet toch pijn als ze me wegduwt omdat ze met papa naar boven gaat. Ik zie nu ook wel dat het best wel samenhangt met de peuterpuberteit die sinds een paar weken in alle hevigheid is losgebarsten (hiervoor losse driftbui hier of daar, ik dacht dat dat het was.. not ). Ze is ineens best wel vrij geworden (en ineens zindelijk) en daarmee weer een stuk meer aan het uitproberen. Ik moet ook zeggen dat ik daarvan geniet, ze was altijd best timide, dus ik ben erg blij dat ze loskomt.
We wisselden het naar bed brengen vanwege die drama's al heel bewust en strikt af. Nu zeg ik het ook twee uur van te voren, en een uur ervoor nog eens, dat schijnt te helpen. En, in plaats van dreigen met iets leuks afpakken ('anders gaan we geen boekje lezen'), beloof ik er nu iets bij als ze meewerkt (een boekje erbij), dit lijkt ook te werken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.