Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Jantal

Jantal

31-05-2017 om 13:16

dochtertje dat niet eet!

Hoi Allemaal,

Ik moet even mijn verhaal kwijt, want het zit mij heel hoog.
Ik heb 2 schatten van kindjes zoon van 5 jaar en dochter van bijna 3 jaar.
Helaas hebben wij niet veel geluk op gebied van gezondheid zoon en al helemaal erg bij mijn dochter.

In het kort verhaal zoontje: tot 2 jaar veel ziek geweest (keel, luchtwegen) met 4 geopereerd aan enorme keel en neusamandelen. Nu gaat het bij hem weer gelukkig goed, hij eet weer! en in 2 maanden 2,5 kilo aangekomen!! 1 down 1 to go.

Nu over mijn dochtertje. Het begon eigenlijk in de kraamweek al dag 8, spruw! 4 maanden lang zat ik wel minimaal 1 keer per week bij de huisarts want de spruw wilde maar niet weggaan.nystatine 2 kuurtjes, daktarin, gentiaan violet en uiteindelijk na 4 maanden kreeg ik dan toch na veel vechten diflucan en 2 dagen later was het eindelijk weg. 4 maanden lang ging elk fles er gillend in, ze dronk op een gegeven moment nog maar 50 cc per 24 uur. Er waren tijden van 14 flessen pet dag waarvan 6 in de nacht van 20 cc per fles, meer kreeg ik er niet in. Opname is er nooit geweest want ze groeide mooi met de curve mee maar ze zagen niet wat ik ervoor moest doen.

Al snel daarna volgde bronchitis en 19 oorontstekingen tot ze 2,5 jaar oud was.
tussen die tijd heeft ze een zware allergische aanval gehad van Amoxicilline, dat ging maar net goed
Ze had bizarre eetgewoontes, normaal eten wilde ze niet maar kattenbrokken, foam , teenslippers , zwembadwater en zand.....heel veel zand. Toen at ze niks meer en bleek ze een parasiet te hebben opgelopen, gek he?!
Ze heeft tot haar 8 maanden aan de pepti voeding gezeten tot we over moesten stappen naar gewone flesvoeding nr 2 en toen ze naar nr 3 ging was het snel gedaan met de fles. Van 5 naar 0 in 2 weken tijd! Bizar gewoon en dit ook aan kinderarts aangegeven.

Toen ze 2 jaar was moest ze aan de bijvoeding want ze viel af. Na 1 maand mochten we stoppen en dat ging goed want ze at maar bij eindcontrole bleek het helemaal niet goed te zijn. Ze was een kilo kwijt in 3 maanden tijd en woog nog maar 11,5 kilo voor een 2,5 jarige. Ondertussen ook weer voor 2 x buisjes gekregen en neusamandelen verwijderd maar helaas hielp dat nog niks #zucht
Vervolgens kregen we te horen dat ze opgenomen moest worden voor een week maar het werden er vier. Ze viel af tot 11 kilo en toen kreeg ze sondevoeding en toen ineens ging het al snel beter.

Eenmaal thuis ging het gestaag en uiteindelijk kregen we de uitslag (waarbij ik zelf om de test moest vragen) dat ze primaire lactose intolerantie en dit blijkt aangeboren en hier kun je niet overheen groeien .
Nadat we alle lactose uit haar voeding hadden geëlimineerd,begon ze steeds meer te eten weliswaar onder enige dwang want dit temperament vol meisje is zo onwijs stug, die weet wat ze wil.

Alles ging eigenlijk vrij goed, maar haar keelamandelen begonnen vrij snel na verwijdering neusamandelen te vervelen. groot en geirriteerd net als bij mijn zoontje. Nu na veel zeuren een spoedplek gekregen en dat is morgen ik ben blij als het morgen is, want vandaag heeft ze nog niks gegeten en het is inmiddels 13.00 uur. Gister 1 cracker en 1 hapje avondeten en fles bijvoeding.

Kortom een en al ellende maakt ze mee en ze is ondertussen zo'n bikkel die piept niet heel snel en helaas is ze een ideaal patiëntje bij onderzoeken. Artsen staan ervan te kijken hoe ze alles maar laat doen terwijl ze juist heel stug en volhardend kan zijn en liefst alles zelf wil bepalen. Als ze een gezonde periode heeft dan geniet ze volop en straalt ze van oor tot oor en is ze echt een schat

Sorry voor het lange verhaal, dit is zo kort mogelijk samengevat en ik ben blij dat het eruit is. Morgen voet bij stuk houden bij KNO want die krengen in haar keel moeten er toch echt uit.

fijne dag allemaal

Niki73

Niki73

01-06-2017 om 11:38

Sterkte

Wat een verhaal. Ik denk dat je dochter naast haar allergie en intolerantie misschien ook wel een soort eettrauma heeft opgelopen. Eten en dwang zijn meestal geen goede combinatie (maar wel begrijpelijk in jullie geval).
Is de operatie goed verlopen? Ik hoop dat jullie nu weer enige vooruitgang gaan zien.

Pennestreek

Pennestreek

01-06-2017 om 12:15

Eetteam

In het Máxima Medisch Centrum in Veldhoven zit een eetteam, speciaal voor kinderen die slecht eten. Daar zou ik (als na de operatie geen verbetering optreedt, of ze moeite blijft houden met 'normaal' eten) eens een doorverwijzing naar vragen.
Heel veel sterkte, het klinkt allemaal behoorlijk heftig!

Doenja

Doenja

01-06-2017 om 13:09

Mijn advies

Net als Pennestreek zou ik inderdaad aansturen op begleiding vh eetteam wat in diverse ziekenhuizen werkzaam is. Sterkte joh, ik kan me goed voorstellen dat je je zorgen maakt. En succes bij de afspraak voor de amandelen!

Aan de waterkant

Aan de waterkant

01-06-2017 om 13:20

Herkenbaar

Wat je beschrijft hoort zo bij een kind met een mondtrauma; het weinige eten, wel crackers eten, het ondergaan van een onderzoek (gewend geraakt dat het lijf geen fijn plek is).

Informeer eerst bij eetteams wat de voorwaarde van opname is, wat zij doen en wat zij zien als geslaagd. Ook het Radbout heeft een eetteam: vraag het ook daar na. Ze nemen kinderen op voor de dreumes-fase of erna. Tijdens is onbegonnen werk.

Mijn kind is 12 weken te vroeg geboren, na een lange tijd in de intensive care, kwam hij thuis met een mond trauma. In het mond-neus gebied is zoveel gebeurd dat het als onbetrouwbaar wordt ervaren. Mogelijk dat jouw kind dat ook heeft als eerste ervaring waarna twee vervelende ervaringen dat trauma bevestigd hebben. Het gaat niet alleen een hele vervelende mond-neus ervaring, het niet eten gaat om de angst om te stikken en niet om iets niet lusten.

Mijn kind paste niet in het plaatje van het Radbout. Bovendien ben ik erg geschrokken van hun aanpak. Ik had gedacht dat kind een therapie zou krijgen waarbij het weer vertrouwen leert krijgen in het slikken, dat de mond weer een fijne plek zou worden. Maar dat is niet zo. Die therapie kennen ze niet.

Succes is naar hun idee als een kind dat niet eet, in elk geval vla leert eten of chips (nibbits) en dus niet dood zal gaan van de honger. Er was -toen- weinig verdere therapie voor deze kinderen. Van hun angst kwamen zij niet echt af en zij aten (en eten) hun hele verdere leven vla of nibbits ed.. een trauma op een trauma, ik zag dat niet voor mijn kind. Want hoe krijg je een kind dat wat hij het allermoeilijkste vindt, te doen.. door dwang. En dan is vla leren eten moeilijker voor deze kinderen dan zoiets als nibbits.

Maar misschien is dat ondertussen veranderd?

Is dat niet wat je wilt, raad ik je aan om:
1) Je te verdiepen in foodchaining: dit is uitgevonden door een moeder die eerst eens keek wat kind wel at (voorbeeld, cracker: bros en duidelijke structuurm, van binnen hetzelfde als van buiten, alles van een bepaalde kleur of temperatuur, geen korreltjes of pitjes ed) en vervolgens naast wat kind wel at, iets te leggen wat aan alle voorwaarde voldeed, behalve 1. En als kind dat wel wilde proberen (niet door opleggen maar door liefdevol negeren) was het pallet met 1 aspect vergroot en bouwde zij dat weer uit. Er is een website en een boek.

2) Op zoek te gaan naar een logopediste die met kinderen met Down werkt. Omdat deze kinderen een lange tong hebben, hebben ze moeite met eten, verslikken zij zich veel, want heel makkelijk kan uitmonden in het vermijden van (bepaald) voedsel. En dan nog het liefst een die kennis heeft van SI; Sensorisch Integratie. Die zijn waarschijnlijk heel dun gezaaid maar misschien wil de logo wel samenwerken met iemand die kennis van SI heeft. Of heeft zij al zo'n collega maar heb hun werkgebieden elkaar aangeraakt. Het gaat namelijk om het vermijden van prikkels en hoe je dat in de mond weer kan toelaten.

Het kan best lastig zijn de laatste te vinden. Ik heb gemerkt dat onze huisarts en de kinderartsen (van de nicu) hier geen kennis van hadden. De plek waar die kennis wel is, samen met Si therapeuten en de plek om te experimenteren is toch het ziekenhuis met een revalidatieafdeling. Misschien hoor je daar niet thuis maar vaak werken die mensen naast het ziekenhuis, voor zichzelf. Of zij kennen iemand. Vraag het daar niet aan de artsen maar aan de fysiotherapeuten, het verplegend personeel weet vaak ook meer op dat gebied dan de artsen.

Bij mijn kind moest het eten koud, glad, wit, hetzelfde binnen en van buiten zijn (dus wel witte vis, banaan en vla, pyamapapje, mini en muizenhapjes). Hij likte alleen aan iets dat koud en glad was. Liever een gladde steen in zijn mond dan iets eten. Maar dat was wel een aanknopingspunt. Toen ben ik gaan zoeken en experimenteren; vla met een beetje limonade, iets dat aan alles voldeed maar wat warmer was). At hij het niet, dan dwong ik niet. Later heeft de logopediste het overgenomen en zij heeft hem bonen en vlees leren eten en pindakaas. Dat ging niet lief en aardig maar zij at wel met hem mee.

Daarnaast is het ook belangrijk om de ontwikkeling in de gaten te houden door een orthopedagoog omdat de ontwikkeling eerst via de mond gaat en als die ervaring juist vermeden wordt, stagneert de hele ontwikkeling.

Oh, en er is een spelletje: Hollebolle Gijs waarbij je allerlei hamburger in zijn mond moet doen.. kind was er dol op en ik heb het idee dat dat ook geholpen heeft op een bepaalde manier. Zo konden we het over eten hebben zonder dat het over kind zelf ging.

Niki73

Niki73

02-06-2017 om 10:46

Waterkant

Wat een prachtige en nuttige reactie! Gaat het nu wat beter met jouw kind?

Henriette123

Henriette123

02-06-2017 om 11:13

Jantal

Begrijp ik het nu goed dat morgen haar keelamandelen eruit gaan?
Dan zou ik eerst even een aantal weken rustig afwachten, en kijken wat er gebeurt met eten, lekkere dingen aanbieden, niet te veel pushen.
Je hebt kans dat het dan vanzelf beter gaat, omdat slikken geen pijn meer doet.
Ook kost het veel energie om ziek te zijn, energie diezo meteen in groeien kan stoppen.
Evenals jouw oudste begon ons kind ook "vanzelf" te groeien nadat zijn keelamandelen eruit waren.
Mocht het na een aantal weken niet beter gaan, dan hulp zoeken zoals aan de waterkant omschrijft.
Sterkte morgen.

Aan de waterkant

Aan de waterkant

02-06-2017 om 11:40

Niki

Met zoon gaat het beter: uiteindelijk moet je ergens vooruitgang in zien. Een kind moet gaan eten, al is het maar iets, in elk geval genoeg om de energie die die dag gekost heeft. te vervangen. De groei is wel -2 op de curve, maar goed, er wordt gegroeid.

Ik zou niet stil zitten; je hebt lang genoeg getobd. Het is vreselijk moeilijk om zoiets aan te zien. Weet je of er sprake is van ontkalking?

Hoe dan ook, wat je ook kiest te doen, informeer alvast en gaat het niet goed, kan je meteen beginnen met iets te starten. Overleg alvast met de huisarts. En wacht niet te lang! Dit kind laat zien dat het dit niet vanzelf oppakt. En jij bent ondertussen waarschijnlijk een moeder die haar kind zo ziek en naar heeft gezien, zo ziek zal je je kind niet zo snel zijn. Je bent hierdoor onderbezorgd geworden inplaats van overbezorgd. Maar dat hebben mensen niet door, dat moet jij hen vertellen. Want ze zullen je behandelen en benaderen met de verwachting dat jij overbezorgd bent. Deze combinatie met mensen die het ook niet zo goed weten of overrompeld zijn, zorgt ervoor dat jij te horen krijgt dat je maar gewoon moet wachten. Of ze zetten je in de wacht. Daar moet je leren werk van te maken. Alsof je alleen wat meer geduld moet hebben. Voor nu en in de toekomst zul je je van je onderbezorgd zijn bewust moeten worden.
Het vergt een lange adem maar dat houdt in dat je nooit moet wachten met zo'n kind.

Aan de waterkant

Aan de waterkant

02-06-2017 om 14:50

Site

En kijk hier ook eens rond; http://www.nee-eten.nl

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.