Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
ChristelC

ChristelC

07-01-2014 om 11:54

Dreumes 18 mnd niet te handelen

Ik zit een beetje met een probleem als mijn zoontje van bijna 1.5 wordt opgehaald zet hij het op het schreeuwe hij is dan echt ontroostbaar als hij met zijn vader mee moet.
Als ik mijn zoontje dan terug krijg is er geen land meer met hem te bezeilen hij is dan dwars luisterd niet en krijgt woede aanvallen alles wat hij dan in zijn handen krijgt vliegt dan door de kamer.
Ik weet me gewoon geen raad meer wat ik hier mee moet doe, ik probeer dan vanalles met hem te gaan doen kleuren liedjes zingen het gaat dan even goed en dan begint het weer.
Ook 's avonds is het een drama met slapen ik heb dat het idee dat mijn zoontje denkt dat ik hem in de steek laat.
Kan iemand mij helpen of heeft tips voor mij hoe ik hier mee om moet gaan


Henk_77

Henk_77

07-01-2014 om 13:59

Slaag

Een flink pak slaag helpt altijd naar mijn ervaring

Probeer het eens om te draaien

Ik heb geen idee hoe je situatie is, hoever jullie bij elkaar vandaan wonen.
Maar is het ook een optie, dat je mee gaat om hem weg te brengen, daar even blijft tot hij op zijn gemak is en hem daar ook weer gaat ophalen en er een bakkie drinkt?
Of dat je de eerste tijd gewoon bij vader op bezoek gaat, en hem weer mee neemt na het bezoek.
Hij ziet het waarschijnlijk als heel onveilig in zijn eentje.
En reageert dat dan natuurlijk af op jou en de situatie.
Bedenk wel, het is niet zijn keuze.

@Henk_77 Slaan lijkt mij niet de juiste oplossing.

amk

amk

07-01-2014 om 14:48

schakelen

wij noemen dat schakeltijd. Onze dochter was elf maanden toen we uit elkaar gingen, zij heeft nu 7 jaar later nog steeds schakeltijd nodig om om te schakelen van mij naar vader en andersom. We moeten haar dan echt met rust laten, geen kus, knuffel of ander 'gedoe' zeker niet proberen af te leiden, gewoon even helemaal niets.

Verder wordt ze nooit opgehaald maar altijd weggebracht zodat de overgangen duidelijk zijn. De speeltijd hier is over en nu gaan we samen weg. Aangekomen laten we haar met rust terwijl we even wat dingen door spreken of een kopje thee doen.

Verder waren de meeste overgangen 'logisch' : mama brengt naar kdv, papa haalt op dus je slaapt bij papa, papa brengt mama haalt op, je slaapt bij mama. Zo minmogelijk harde overgangen direct van de ene ouder naar de andere.

Ze is nu 8 maar we proberen dit nog steeds zo te doen. Er is ook geen spanning tussen haar vader, zijn vrouw en mij, want ook dat pikken ze haarfijn op en reageren er op.

Tip is vooral, laat 'm even gaan zodat hij kan schakelen, daarna kun je wel een gesprekje aangaan dat het niet mag. En dat blijven herhalen.

Jan 1958

Jan 1958

07-01-2014 om 17:59

Eens met Henk

Een paar rake klappen zonder letsel lost meer op dan de moderne opvoedingsstijl van nu. Ouders proberen tegenwoordig de orthopedische dialoog al aan te gaan vanaf de wieg.

een orthopedische dialoog

Licht even toe, want ik kom er niet uit wat dat nou toch zou kunnen inhouden...

wizzer

wizzer

07-01-2014 om 19:10

schoenen

Dat is natuurlijk een goed. gesprek met degelijke schoenen.

pooh bear

pooh bear

07-01-2014 om 19:16

Een pak slaag bij een kind van 18 maanden? Dat lijkt me toch echt niet de oplossing.

Jan 1958

Jan 1958

07-01-2014 om 19:45

Gesprek met goede schoenen?

Wat ontzettend flauw. Ik bedoel dat er tegenwoordig met de prinsen en prinsesjes gepraat moet worden. Bijvoorbeeld moeder tegen een kind van 3: maar schatje je mag mama toch niet slaan waarop de volgende mep volgt. Terug meppen maakt meer duidelijk dan een gesprek aangaan op volwassen nivo. Ik bedoel geen mep in het gezicht terug maar een op boze toon vergezelde tik op de luier of op hun billen. Sinds we niet meer zo opvoeden en kinderen geen respect meer bijbrengen hebben we generatie op generatie die steeds onhandelbaarder en gezagslozer worden. In plaats van een ferme en duidelijke pets voor een brutaal kind ontrekken we onszelf van ouderlijk gezag en hebben we adhd en noem de moderne etiketten maar op waar we legale drugs in stoppen. Ik ben ervan overtuigd dat 8 van de 10 kinderen geen ritalin maar structuur en een welgeplaatste pets nodig hebben. Maar ja, dan komt de geconditioneerde maatschappij en jeugdzorg om de hoek kijken.

amk

amk

07-01-2014 om 19:48

ach

gelukkig gaat dat al generatie op generatie dat ouderen verzuchten dat er geen respect etc meer is terwijl het objectief gezien wel steeds beter met de wereld.

wizzer

wizzer

07-01-2014 om 19:50

helemaal niet flauw

Als je niet weet wat orthopedisch betekend dan moet je de term niet gebruiken.

Jan 1958

Jan 1958

07-01-2014 om 19:56

woord verwarring

Jij gelijk het is orthopedagogisch. Mijn nederige excuses.

ja hoor Jan

en ondertussen zit Christel met een serieus probleem. Denk je nou werkelijk dat een kind van anderhalf, dat van slag is omdat hij de situatie niet begrijpt en niet kán begrijpen, geholpen is met een pets? Dan snapt hij er nog minder van. Gauw terug in je hok, Jan.

Tango

Tango

07-01-2014 om 22:17

En Henk 77 erbij!

In dat hok! Wat zijn dat nou voor reacties?
Ik vond de reacties van Jasam en Amk erg zinvol. Geef je kind de tijd om te schakelen en inderdaad niet op laten halen, dat komt altijd onverwachts voor hem. Als je hem wegbrengt kun je hem erop voorbereiden. En verder zoveel mogelijk alles doen zoals je altijd doet, dus niet overdreven veel met hem gaan doen, maar hem gewoon een beetje zijn gang laten gaan. Iets meer tolereren dan anders, maar niet alles natuurlijk. Als hij gaat gooien e.d. kun je hem even in de box of bedje zetten met wat speeltjes die hij mag gooien, knuffels e.d.
Hoe lang blijft hij van slag, Christel? Is dat een dag of nog langer? En hoe vaak gaat hij naar zijn vader? Contact met beide ouders moet vooral in het belang van het kind zijn en als hij er meer last van heeft dan plezier lijkt me dat niet de bedoeling.

ChristelC

ChristelC

08-01-2014 om 07:33

Jan 1958

Ten eerste als mijn zoon iets verkeerds doet en iets niet mag maar toch doet krijgt hij een tik op zijn vingers wat wel help maar ik zou mijn kind nooit slaan het zelfde geldt voor henk je hoort je kind/kinderen niet te slaan maakt niet uit op welke manier.
De band tussen mij en de vader is absoluut niet goed en dat komt vooral door de nieuwe vriendin van de vader hij is echt in 1 keer omgedraait omdat zij zit te stoken met rechtzaken enzo. en buiten dat heeft de vader precies het zelfde karakter heb hem al meerdere keren uit gelegt dat als hij hem komt halen dat hij niet gelijk op de kleine moet duiken omdat mijn zoontje daar van van streek raakt. Ik woon in noordholland en hij in zuidhoppand dus erg makkelijk is het voor mij niet om daar heen te gaan omdat ik geen rijbewijs heb. Het gedrag van mij zoontje voor dat hij weer wat rustiger is geworden duurt meestal een paar dagen tot een weet en dan begint het weer van vooraf aan omdat hij 1x in de 2 wk naar zijn vader gaat

ChristelC

ChristelC

08-01-2014 om 07:43

algemeen

Het is om de 2 weken dat hij hem haalt en om de 2 weken dat ik die kant op ga maar de reactie blijft het zelfde zodra hij in beeld komt. Ik heb ook het idee dat mijn zoontje vanalles heeft meegekregen dat toen ik nog zwanger was er was altijd ruzie en ik diegene was die de klappen kreeg en dat is ook de reden dat ik mijn kind nooit zou slaan. Het klinkt misschien niet goed maar het liefste heb ik mijn ex ook niet meer in beeld ik heb sinds een tijdje weer een nieuwe relatie en mijn zoontje zegt papa tegen hem omdat hij niet anders weet dat dat zijn papa is omdat hij al vroeg in het leven was van mij zoontje. Al zou ik het mijn zoontje wel uitleggen wie zijn echte vader is als hij wat ouder is

ja maar

Je kind heeft een vader, of jij nou achteraf blij met hem bent of niet. Door je zoontje papa te laten zeggen tegen jou vriend versterk je zijn verwarring alleen maar. Zou je het trouwens ook goed vinden als je zoon mama zegt tegen de vriendin van je ex?
Je hoeft ook zeker niet te wachten tot hij ouder is met uitleggen wie zijn vader is, dat moet je nu al doen. En als het belang van je kind voorop staat, dan doe je er alles aan om jouw verstandhouding met zijn vader te verbeteren.

ach kom

zulke reacties van de heren nemen jullie toch niet serieus? Ik neem aan dat ze niet werkelijk menen dat je een kind van 1,5 jaar in elkaar moet timmeren om ervoor te zorgen dat het luistert.

ChristelC

ChristelC

08-01-2014 om 10:17

algemeen

Het is om de 2 weken dat hij hem haalt en om de 2 weken dat ik die kant op ga maar de reactie blijft het zelfde zodra hij in beeld komt. Ik heb ook het idee dat mijn zoontje vanalles heeft meegekregen dat toen ik nog zwanger was er was altijd ruzie en ik diegene was die de klappen kreeg en dat is ook de reden dat ik mijn kind nooit zou slaan. Het klinkt misschien niet goed maar het liefste heb ik mijn ex ook niet meer in beeld ik heb sinds een tijdje weer een nieuwe relatie en mijn zoontje zegt papa tegen hem omdat hij niet anders weet dat dat zijn papa is omdat hij al vroeg in het leven was van mij zoontje. Al zou ik het mijn zoontje wel uitleggen wie zijn echte vader is als hij wat ouder is

ChristelC

ChristelC

08-01-2014 om 10:24

jippox

Jippox jij weet het hele gebeuren niet achter het verhaal, en de vader heeft het allemaal aan zich zelf te danken zou jij het normaal vinden als jou man/vriend (neem aan dat je een vrouw bent) als hij jou slaat en uitscheld als je zwanger van zijn kind bent dat je geestelijk, lichamelijk en mentaal mishandeld wordt? Waarom denk je dat ik bij hem weg ben!!!
Maar dit staat er los van het gaat mij om het gedrag van mijn kind als hij bij zijn vader is geweest.
En mamahippie ik neem het zeer zeker niet serieus wat zij met hun kinderen hebben gedaan moeten ze zelf weten vaak worden dat ook mensen die hun kinderen gaan slaan.

ChristelC

ChristelC

08-01-2014 om 10:26

Me ex gaat maar lekker vadertje spelen met zijn nieuwe kind die overigens net aan een jaar later geboren is.

erg

Het is heel erg wat je ex jou heeft aangedaan, maar in feite voor de omgang niet relevant. Wat wel relevant is, is hoe je ex met zijn kind omgaat. Blijkbaar wil hij wel graag zijn vaderrol vervullen (want er is een omgangsregeling). Zolang hij zijn kind niet mishandeld is het toch echt in het belang van jullie kind om contact met zijn vader te hebben.
En je kind heeft dus ook nog een broertje of zusje. Dat is toch iets positiefs?

amk

amk

08-01-2014 om 10:43

Christel

je ex IS de vader van het kind en kan er dus geen vadertje spelen.
Jullie zullen hier echt samen uit moeten komen in het belang van jullie kind.
Dat je bij hem weg bent is begrijpelijk. Maar daar heeft je kind niets aan, hij heeft hem als vader. Het is ook wel erg weinig dat hij zijn vader ziet, dat maakt het schakelen nog moeilijker. Is het mogelijk dat hij elke week een door de weekse nacht bij zijn vader is + die weekenden om en om? Onze begeleidster van het consultatie buro gaf destijds aan dat een kind beneden de 3 beide ouders minstens elke week moet zien om een band op te bouwen.

Een tik op de vingers is OOK slaan. Mag hij jou ook terug op de vingers tikken als jij ergens aan zit?
Het is erg vreemd als je een kind iets verbied en het vervolgens zelf wel doet.

ChristelC

ChristelC

08-01-2014 om 14:21

De omgang is nog niet rond en hij wil ook maar 1x in de 2 weken. En ja hij is en blijft de vader van mijn zoon. En ik weet niet wat er gebeurt als hij hem alleen heeft. Daarom wil ik ook graag de reden weten waarom mijn zoon zo doet als hij terug komt. En als ik zeg ja je kan hem 2 uur langer krijgen dan zegt hij dat hij ook een leven heeft en of hij niks beters te doen heeft zo heeft hij dat zelf in eigen woorden gezegt wat ik overigens zeker ga gebruiken bij de rechtbank hij heeft nooit voor de kleine klaar gestaan sinds hij die nieuwe vriendin heeft moet alles op zijn manier en het mooie is dat het altijd op zijn manier moet gaan omdat dat in zijn aard en geloof zit. Het is zelfs zo dat ik niet gelooft wordt op de dingen die hij doet en gedaan heeft.
en een tik op de vingers is lang niet zo erg als slaan het komt gewoon over alsof je dan het handje van je kind helemaal rood slaat omdat hij ergens aan zit wat je dan al meerdere keren uit hebt gelegt dat dat niet mag.
Maar volgens mij had ik hier geen bericht moeten plaatsen want het voelt ernorm aan alsof ik aangevallen wordt en ik diegen bent die fout zit

@ChristelC

Je kindje kan het (nog) niet vertellen.

(En ik durf hier haast het idee niet te lanceren, omdat ik dan bijna het hele forum over me heen krijgt, van oplichter tot wat dan ook toe.)

Derek Ogylvie?

ChristelC

ChristelC

08-01-2014 om 14:33

jasam

Daar heb je gelijk in maar ik probeer alleen een antwoord te vinden op mijn vraag tewijl de mensen niet eens weten wat er allemaal gaande is hij heeft 9 maanden lang gezegt dat het niet zijn kind is en er niks van wil weten en nou hangt hij het goeie vadertje uit dat maakt me pissed maar goed.

ja daar heb ik idd over nagedacht

vader is vader en slaan is slaan

Of vader nou lief of gemeen is maakt niet uit, hij is vader. Daar hoort de naam 'papa' bij. Zeker als jullie zoon elke 2 weken bij zijn vader is, hoort het gewoon niet om zijn stiefvader ook 'papa' te noemen. Het lijkt me echt handiger dat je voor je nieuwste man een andere naam verzint.

En of het nou een tikje of een mep is, dat maakt ook niet uit. Slaan is slaan.

9 maanden lang gezegd dat het niet zijn kind is....

Als een partner iets insinueert of beschuldigingen uit, wat op jou zo idioot, vreemd en onwerkelijk overkomt, ga dan maar eens de handel en wandel van die partner na, grote kans dat het dan een projectie van de eigen belevingswereld van de partner betreft.

Heb je jezelf wel laten testen op SOA's, sommigen komen pas jaren later aan het licht.

ChristelC

ChristelC

08-01-2014 om 15:42

Daarom zei ik ook laat hem maar lekker vadertje spelen over zijn nieuwe kind en het mooie is dat hij bekend staat bij de politie alleen ik krijg die info niet van de politie en mijn advocaat ook niet ik heb al meerdere keren berichtjes gekregen van andere meiden over hem toen wij nog samenwaren.
Dat is dus de reden dat het zo gaat en als die nieuwe vriendin er niet was geweest had ik nu een rustig leven gehad omdat zij hem op zit te jagen over de hele omgang en alles erom heen.
ik laat mij sowieso elka jaar testen het klinkt miss raar maar zo weet ik dan wel of het van hem afkomt

amk

amk

08-01-2014 om 16:18

klinkt alsof

als een vriendin die in principe de belangen van jou kind voor ogen heeft om contact met zijn vader te hebben.
Misschien moet je het juist via haar spelen.

Het maakt jou pissed (terecht) maar je kunt er niets mee. Dat is vooral wat we je proberen mee te geven. Hij IS de vader en heeft rechten en mbv zijn vriendin probeert hij die invulling te geven.

In de rechtbank zul je er ook niet verder mee komen want dat gaat niet over vroeger, maar over de toekomst. Mensen veranderen onder invloed van nieuwe personen in hun leven en de rechtbank zal daar zeer waarschijnlijk in mee gaan. Jasam heeft daar ervaring mee en kan heel goed uitleggen wat je wel en niet zou moeten doen om de rechter te overtuigen.

Een tik is een tik. Dirksmama zei het ook al, doe het gewoon niet. Je kunt een handje ook steeds wegduwen of even vastpakken, is veel minder traumatiserend en net zo effectief. Dat zul je net zo vaak moeten herhalen als een tik. Je wilt toch niet dat je kind ook angstig voor jou wordt?

amk

amk

08-01-2014 om 16:21

dirksmama

over het papa of mama zeggen ben ik het niet met je eens. Mijn dochter noemt haar stiefmoeder ook mama. Het is ook een 2e mama voor haar.
Hun dochters noemen mij ook mama! het is bij ons meer iets als een tante, dat kan ook iedere vrouwelijke persoon in de omgeving zijn.
Ze hebben echter maar 1 moeder! En dat weten ze ook precies.

Laat de kinderen de ruimte om die naam te geven die zij voelen.
Ze noemt de ouders van haar stiefmoeder ook opa en oma, hoe zou ze die moeten noemen dan? De vriendin van mijn vader noemt ze bij haar voornaam dat voelt het beste omdat ze al een Oma N heeft. Respect en beleefdheid zitten niet alleen in een aanspreektitel, zeker niet in familiekring.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.