Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Sonne

Sonne

28-08-2018 om 21:02

Dreumes wijst dingen in boek niet correct aan.

Ons kindje van bijna 15 maanden kan wel dingen in zijn omgeving aanwijzen als wij erom vragen (bijv. "Waar is de koelkast, het verkeersboordje etc.") maar het lukt vaak niet, om dezelfde dingen in een boek aan te wijzen, ook al kiezen wij voor boeken met foto's als plaatjes in plaats van tekeningen. Is dit normaal? Alvast bedankt voor de reacties.

Half a twin

Half a twin

28-08-2018 om 21:27

foto's van jouw koelkast of een koelkast?

De wereld van een kind van 15 maanden is nog zo klein, je mag blij zijn dat hij de koelkast kan aanwijzen in jullie keuken. De koelkast bij oma is al een stuk moeilijker en die in een boek helemaal. Dat boek met foto's kent hij als boek, dat die foto's verwijzen naar dingen die hij zou kunnen kennen snapt hij nog niet.
Mijn kinderen kenden op die leeftijd de bejaarde buurvrouw in haar huisjemet de groene deur, dat was Mevrouw X waar we wel eens boodschappen voor haalden met slecht weer. Mevrouw X tegenkomen in de supermarkt bij mooi weer was al te moeilijk, mevrouw X hoorde in haar huisje met de groene deur.
De koelkast hoort voor jouw kleintje in de keuken, nietin een boekje op een foto.

Psychologie van de koude grond, mijn eigen ervaring. Weet niet of dit ooit onderzocht is.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

28-08-2018 om 22:27

Wat is dit?

Waar komen ineens al die vragen vandaan over baby’s die bepaalde vaardigheden nog niet hebben? Voorwerpen in huis aanwijzen en papa en mama zeggen is al heel knap op die leeftijd.

ceci n'est pas une pipe

Zo'n plaatje uit een boek is toch ook heel iets anders dan die grote witte zoemende kast waar zijn ijsjes uit komen?

Sonne

Sonne

28-08-2018 om 22:43

Bedankt voor de reacties

Half a twin, bedankt voor jouw reactie. Daar help je mij wel mee.
Aan jouw reactie, Phryne Fisher, heb ik helemaal niks, maar dat wist je zeker al.
En ook bedankt voor jouw bijdrage Anneque. Met uitzondering van de ijsjes, klopt jouw vergelijking waarschijnlijk wel.

bicyclette

bicyclette

28-08-2018 om 23:03

ja, heel normaal

Dat is inderdaad heel normaal.

Je kind leert op dit moment dat bij bepaalde voorwerpen bepaalde woorden horen. Dat bij een plaatje in een boek hetzelfde woord hoort, is pas een volgende fase. Net zoiets als met het leren van kleuren. Dan wijs je naar de koelkast en hoop je dat je kind 'wit' zegt. Maar dan zegt hij koelkast

Maar eh... 14 maanden en dan abstracte woorden als koelkast of verkeersbord kennen/leren? Je hebt óf een heel bijzonder kind óf er klopt iets niet in je verhaal.

Loepsie

Loepsie

28-08-2018 om 23:06

Ik mocht willen dat mijn dochtertje al iets aanwees

Helaas hier een dreumes van 16 maanden die nog helemaal niets aanwijst. Kijkt ook nog niet eens naar papa als ik vraag waar papa is.

Dus dat jouw kleine al zoveel taalbegrip heeft daar zou ik superblij mee zijn!

Sonne

Sonne

29-08-2018 om 09:39

bicyclette en Loepsie

@bicyclette
Bedankt voor jouw reactie. Mijn verhaal klopt wel. Ons kindje kan miss dingen anwijzen die andere kindjes nog niet kennen, maar als ik vraag waar de appel is of de banaan, dan snapt hij er niks van, ondanks dat ik het elke dag weer herhaal. Maar dingen zoals tegels in de badkamer of bijv de vlaggenmasthent hij wel. Andere kinderen gebruiken al een aantal woorden en/of lopen en dat doe hij nog niet. Voor mij is ons kindje natuurlijk bijzonder zoals alle ouders hun kinderen bijzonder vinden waarschijnlijk.

@Loespie
Maak je je zorgen over de ontwikkeling van jouw dochter, omdat ze nog niets aanwijst?

Loepsie

Loepsie

29-08-2018 om 12:37

Ja sonne ik maak me wel een beetje zorgen

Niet alleen omdat ze niets aanwijst maar vooral omdat ze nog weinig tot niets begrijpt.
Als je haar bijv vraagt waar papa of mama is kijkt ze nog niet naar ons. Ook voorwerpen kan ze nog niet aanwijzen en kijkt ze ook niet naar. Wat je zegt; ik benoem bepaalde dingen wel 10 keer per dag maar ze snapt het nog niet.

Ze heeft wel een moeilijke start gehad dus hopelijk is ze daarom gewoon iets vertraagt.

Wat ze gelukkig wel doet is ons nadoen. Dus zwaaien,kusjes geven,handjes klappen doet ze wel. En ze snapt ook da ze bij hiep hoera haar armpjes omhoog moet doen en bij het liedje klap eens in je handjes doet ze dat ook.

Praat en loopt ook nog niet los dus we zitten eigenlijk met smart te wachten tot het allemaal een beetje gaat komen

Sonne

Sonne

29-08-2018 om 13:24

@Loepsie

Gaan jullie naar het consultatiebureau? Wat vinden zij daarvan? Misschien dat jouw dochter zoiets heeft van: Nou mama, je weet toch zelfs wel waar papa is? ^^

Loepsie

Loepsie

29-08-2018 om 14:28

Het cb begrijpt mijn zorgen

Maar willen het sowieso even tot 18 maanden aankijken omdat kinderen zich in korte tijd toch snel kunnen ontwikkelen.

Loepsie

Loepsie

29-08-2018 om 14:37

Zou kunnen

Dat ze zoeits heeft van heeft geen nut dus ik kijk niet naar hem want is niet nodig. Maar ik denk dat het toch wel iets is wat automatisch gaat dat kijken. En zij kijkt letterlijk nooit.

specht

specht

29-08-2018 om 14:43

Sonne en loepsie

Ons kleinkind kende ook al met 15 maanden veel woorden, maar kon in een boekje nog niets aanwijzen, ook geen makkelijke dingen als bal beker enz. Nu is ze 18 maanden en wijst van alles en nog wat aan in boekjes.
Toen sprak ze helemaal nog niet, en nu zegt ze wel wat woordjes, en begrijpt heel veel, ik denk Sonne dat het bij jouw zoontje allemaal wel komt.
Ik kan mij voorstellen dat jij je zorgen maakt Loepsie, een kind wat goed hoort en met 16 maanden nog eigenlijk niets begrijpt is toch echt wel erg langzaam.

Loepsie

Loepsie

29-08-2018 om 14:57

Wanneer begon dat bij kleinkind specht?

Ja ze krijgt voor de zekerheid binnenkort een hoortest maar wij denken niet dat zij slecht hoort.

In 3 maanden heeft uw kleinkind een grote inhaalslag gemaakt. Daarom zegt het cb dus ook dar ze willen afwachten tot 18 maanden. Wanneer begon het een beetje te komen bij uw kleinkind?

specht

specht

29-08-2018 om 16:24

Loepsie

Ik denk vanaf een maand of 16, maar het lijkt met de week sneller te gaan.
Eerst simpele plaatjes in een boek, en nu kent ze al zoveel woordjes en snapt ook veel. Laatst stonden we voor een dichte bibliotheek, daar gaat ze graag naar toe. Ze begrijpt natuurlijk niets van openingstijden, maar protesteerde wel toen we niet naar binnen gingen.
Als je haar vertelt dat we met de bus gaan, wijst ze enthousiast naar elke bus, en is verontwaardigd als we niet instappen omdat het niet onze bus is.
Een van onze kinderen niet haar vader overigens, was echt extreem laat met praten en leek wel autistische trekken te hebben, dit bleek bij hem wel door slecht horen te komen.
Bij hem is het uiteindelijk helemaal goed gekomen. Hij zei met twee jaar nog echt niets.
Weet je voor jezelf is het natuurlijk prettig om te weten of alles in orde is met je kindje, maar op zo’n hele jonge leeftijd kan je misschien wel dingen onderzoeken, maar wat schiet je er mee op? Vergeet vooral niet van je kindje te genieten.

Loepsie

Loepsie

29-08-2018 om 18:38

Ik ben benieuwd

Wanneer mijn dochtertje van alles gaat laten zien.

Wat wel frappant is; soms kijkt ze omhoog als we vragen waar de lamp is maar meestal niet. Soms denk ik ook dat ze geen zin heeft maar vaak denk ik dat ze het gewoon nog niet begrijpt.
Hoewel ik vaak wel bang ben dat er iets is, denk ik soms ook wel dat ze gewoon extra tijd nodig heeft. Ze heeft natuurlijk een optater gehad met de moeilijke start.

Ja oortjes gaan we voor de zekerheid laten testen. En ze kan ook gewoon een luie dreumes zijn maar eerlijk gezegd geloof ik niet zo dat dreumessen lui zijn..

Loepsie.

Je schrijft dat je dochter een moeilijke start heeft gehad. Is ze daardoor ook onder controle bij een kinderarts?

Sonne

Sonne

29-08-2018 om 23:39

@Loepsie

Ik kan mij heel goed voorstellen, dat jij je zorgen maakt Loepsie. Je wil natuurlijk niet, dat jouw dochter achterblijft bij leeftijdgenootjes. Jij wil, dat ze later zelfstandig is en jij je geen zorgen hoeft te maken, dat zij niet voor zichzelf kan zorgen of dat mensen misbruik van haar maken. Ik hoop dat alles goed komt!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.