Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Jackie

Jackie

23-06-2017 om 20:20

Eet steeds kleine beetjes

Wie heeft er tips om mijn dreumes (ruim 16 maanden) wat grotere hoeveelheden te laten eten. Hij eet 's ochtends en 's middags met veel moeite slechts een halve boterham, soms een hele. En daar doet hij dan een half uur over terwijl ik hem nog voer ook. Hij weigert, dan hapt hij weer, dan weigert hij weer een paar keer, dan weer een hap enz. Hij is er dan na een klein beetje gewoon klaar mee.
Avondeten gaat vaak iets beter, vooral als we iets eten wat hij heel lekker vindt zoals pasta, maar dat zijn ook vaak geen grote hoeveelheden.
Als ik hem vaker eten aanbiedt eet hij het wel. Dus ik kan er wel voor zorgen dat hij op een dag genoeg binnenkrijgt, maar dan ben ik dus met de tussendoortjes erbij acht keer met hem in de weer. En dat is niet te doen met nog een baby. Maar als hij zo weinig eet wordt hij 's nachts weer wakker. En hij is al niet zo'n ster in slapen (zie al mijn andere postings, haha).

Dus, kan ik hier wat mee? Of gewoon houden op drie keer per dag plus tussendoortjes, en dan afwachten tot het vanzelf beter gaat? Ik denk dat ik een paar mijn-kind-had-hetzelfde-maar-het-ging-vanzelf-overs nodig heb.

angel3

angel3

23-06-2017 om 20:53

Wat drinkt hij?

Veel melkproducten of pap? Veel diksap/suiker? Dat geeft een vol gevoel.

Jackie

Jackie

23-06-2017 om 21:12

hij drinkt bij het eten water. Soms een beetje thee. En drie keer per dag melk, waarvan 's avonds pap. Als hij 's nachts wakker wordt krijgt hij ook melk maar dan verdund.

Maar drinken is ook telkens maar kleine beetjes hoor. Hij drinkt bijna nooit meer dan een halve fles (dus iets van 100-120 ml per keer). Ik begrijp echt niet hoe hij zo groot is geworden (met 1 jaar woog hij al bijna 13 kilo).

Waarom maak je je druk?

Als hij goed groeit is er toch niks aan de hand? Waarom wil je dat hij meer eet?

Jackie

Jackie

23-06-2017 om 21:31

M Lavell

Als ik hem niet vaak eten aanbiedt wordt hij dus wakker 's nachts, van de honger. Overdag geeft hij het bijna nooit aan wanneer hij honger heeft, veel te druk met spelen. Ik maak me over het groeien ook geen zorgen hoor. Ik vind het gewoon onhandig zo telkens een paar happen en zelfs daar een half uur over doen.

Eetmoment.

Zijn de momenten waarop er gegeten "moet" worden wel duidelijk voor hem? Tafeldekken, zijn eigen bordje en bestek en speelgoed aan de kant. En wat zijn tussendoortjes voor jou? Misschien zit hij daar nog vol van?

En lust hij misschien niet graag een boterham zodat hij daar een spelletje van gaat maken met jou? Jij maar voeren en hij maar weigeren.

En weet je zeker dat hij 's nachts wakker wordt van de honger of heeft hij misschien eng gedroomd. Misschien is een knuffel en een slokje water ook goed?

Alles gaat weer over en hij is gezond en groeit goed.

Grazen

Als ze klein zijn kunnen ze soms veel meer 'grazen'. Naast vaste eetmomenten zou ik dan ook de hele dag wat kleine snacks aanbieden als stukjes appel, mandarijn, rauwkost, krentenbol.
En vooral ook iets dat hij zelf kan vasthouden. Voeren en dan weigeren is geen positieve trend.
En samen even iets pakken, jij een krentenbol, of een soepstengel, hij een krentenbol/soepstengel/rijstwafel/matze. Je reikt een bakje fruit of rauwkost aan en neemt de eerste hap zelf.
Zelf laten doen.
Ik gaf hongerige kinderen 's nachts een (antilek)beker karnemelk met fruit. Als ze niet nog borstvoeding kregen. En als ik twijfelde of ze al genoeg warm gegeten hadden kregen ze nog een kale boterham voor het tandenpoetsen, voor ze naar bed gingen. Nadat ze de rest van een fruit of groentebakje van het eten daarna nog opgemaakt hadden.

Jackie

Jackie

24-06-2017 om 01:27

wil40 + AnneJ

Tussendoortjes zijn 1 à 2 stuks fruit, een halve soepstengel of halve rijstewafel. Soms een koekje. Hij is dan na 1 koekje ook wel weer klaar.
Eetmoment is samen eten, hij zit dan in de eetstoel.
Ja je kan gelijk hebben hoor. Hij begint sowieso altijd standaard met weigeren. Dat is bij hem zijn hoofd steeds wegdraaien. Daar begint hij al mee zodra hij in de eetstoel is. Maar als we iets eten wat hij superlekker vindt is het natuurlijk anders.
Ik denk dat hij 's nachts meestal door de honger wakker wordt want het valt op dat het vaker gebeurt op de dagen waarop hij slecht eet. En een beetje water werkt meestal niet, dat is dan wel wat ik eerst probeer, i.c.m. een aai of knuffel.
Ja het komt ook vast wel goed hoor..Ik vind het alleen zo een lastige leeftijd. Nog niet kunnen praten of begrijpen wat ik zeg, maar wel al zo ee eogen willetje en actief met rennen en klimmen en zo. Pff.

Beiden bedankt voor de tips. Ik wil hem meer zelf laten doen, hoewel dat vaak resulteert in spelen. Hopelijk belandt er na vaker oefenen steeds minder op de vloer en meer in zijn maag.

Pug

Pug

24-06-2017 om 09:52

hier

Ik zette de overgebleven stukjes brood op de lage tafel. Dan pakte hij wanneer hij wilde en zo ging het ook op.

Laat dat samen eten in de kinderstoel eens los als je wil dat hij meer eet. Voeren heb ik ook nooit gedaan trouwens.

Gezin en Ik

Gezin en Ik

02-11-2017 om 13:19

Zelf doen

Wat fijn dat hij goed groeit. Daar hoef je je dan in ieder geval niet druk om te maken. Wel is het uit je verhaal een lekkere peuter, inderdaad met een eigen wil.
Wat nou als je voldoende eten aanbiedt en zelf heel bewust aan tafel gaat voor de eetmomenten? (ik denk dan aan ontbijt, tussendoortje, lunch, tussendoortje en diner).
Daarbij zorg je dat jij lekker eet en gezellig kletst/doet. Zelf eten kan voor sommige peuters heel belangrijk zijn: dan hebben ze eindelijk écht iets wat ze kunnen. Lekker kliederen met eten kan voor sommigen ook een eye-opener zijn (oké, moet je van houden...), zodat eten leuker wordt en misschien zelfs sneller gaat.
Zelf zet ik ook vaak een 'snack-bord' op tafel voor mijn twee jongens met allerlei snuisterijen.

Wakker worden 's nachts kan ook gewenning zijn. Dat was bij onze jongste het geval. Doormiddel van beloning zijn we hier vanaf gekomen (een nacht doorslapen mag je een sticker, volle kaart naar een binnenspeeltuin). Dit begreep hij dondersgoed als 18 maanden oude 'man'. Misschien het proberen waard?

Succes!

Sara

Sara

02-11-2017 om 20:06

Mmhh Gezin en ik

Ben je niet een beetje laat?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

02-11-2017 om 22:20

Oooh

Beetjes, geen beestjes

Sara

Sara

03-11-2017 om 09:03

Slechte dag

Maar mijn dag is wat minder slecht door jouw post Phryne Fisher.

Jackie

Jackie

03-11-2017 om 10:53

Haha Prhyne!

Nee hij eet geen beestjes gelukkig!

Gezin en ik: bedankt voor je reactie, hij is inmiddels bijna 21 maanden en het gaat iets beter. Boterham (of tosti, vindt hij superlekker) eet hij zelf, nog steeds niet heel veel maar wel iets meer. Ik laat 'm in z'n stoel tot hij alles opeet en ga er juist niet bij zitten, hij doet er een eeuwigheid over maar eet het wel. 't Is echt een knabbelaar, steeds een klein hapje en dan weer kletsen/spelen enz. 's Avonds helpen we hem want hij kan nog totaal niet met een lepel om (tips iemand?). Meestal eet hij maar weinig, maar ja ik ga er niet mee zitten. Slapen gaat goed, meestal. Wordt wel altijd rond zessen 's ochtends wakker, wil dan een aai en een beetje melk en gaat dan spelen of verder slapen tot een uur of 8.

Lepel?

Ik gaf mijn kleintjes gekookte en rauwe stukjes eten. Dat konden ze eerst met de vingertjes en later met een vorkje prikkend eten.

Google maar eens op de Rapley methode.

Ik had er nooit van gehoord maar vanwege allergie kon ik die baby- en peuterslobber toch niet aanbieden.

Alleen net onder en op de 6 maanden gaf ik yoghurt en banaan met moedermelk met een eierlepeltje.

Jackie

Jackie

03-11-2017 om 20:09

oh ja, de Rapley

..de Raap alles van de vloer methode Met warm eten was dat niet zo'n succes (behalve natuurlijk bij gehaktballetjes, patat enz.) maar de vork kan ik inderdaad wel proberen.
Hoe bood je na 6 maanden yoghurt aan?

Schaaltje

Zoon kreeg nog uitsluitend borstvoeding en met een maand of vijf kreeg hij ineens honger, hij kwaakte een beetje en deed zijn mond open als een vogeltje. Het was vroeg in de ochtend, dus heb ik hem wat yoghurt gegeven, gevoerd dus. Dat ging goed. Hij had inderdaad honger dus dat was zo weg. Daarna kreeg hij in de ochtend van mij voorlopig een schaaltje yoghurt met kindermeel. En ben ik begonnen met bijvoeden.

Jackie

Jackie

04-11-2017 om 08:16

Maar

wanneer begon hij met zelf yoghurt eten, dus zelf met een lepel?

Niet

Hij begon meer brood e.d. te eten en kreeg karnemelk met fruit. Dus na een half jaar ongeveer hield het yoghurt eten op.
In mijn gedachten zie ik hem ook vooral met zijn vork eten. En wanneer die lepel erbij gekomen is? Ik zie hem wel van die kleine toetjes eten later met een theelepel maar dan is hij al veel ouder, 3 bijna 4.

Jackie

Jackie

04-11-2017 om 23:08

Ik begrijp het

Bedankt voor je tips!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.