Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
anewor

anewor

19-12-2015 om 13:52

Evaluatie PSZ vond ik erg schokkend

Beste allemaal,

Mijn kleine ventje gaat sinds 2 jaar naar de peuterspeelzaal. het was een heel drama en hebben het met 1 uurtje per keer moeten opbouwen. Hij vond het verschrikkelijk. Het eerste jaar is hij bijna ook niet kunnen gaan ivm rode hond en telkens terugkomende oorontstekingen enz. wel 8 antibiotica's verder en heel wat vocht achter de oren kwam zijn spraak niet op gang en hij heeft 1 week voor zijn 3de verjaardag buisjes gekregen. KNO arts meldde ook dat het 1 jaar kon duren voor zijn spraak op gang zou komen aangezien hij ook een heel jaar aan beide oren 40% gehoorverlies had.
Na de zomervakantie is hij dus gewoon weer naar de gegaan. heel verlegen moest ik hem telkens naar binnen dragen. inmiddels staat hij s morgens al klaar met zijn tas en zegt hij mama naar school.
hij is nog zeer terughoudend naar de kindjes toe en maakt ook geen contact met de juffen. speelt liever alleen. doet wel mee met groeps dansjes en zingen maar hij houdt wijselijk de mond .

na had ik afgelopen woensdag evaluatie over hem. er zijn ook in deze 4 maandjes al heel wat juffen gekomen en gegaan. er is 1 vaste juf en deze gaf ook de beoordeling. helaas stopt zij nu ook en krijgt hij weer andere juffen.

Ze gaf aan dat tygo geen enkel contact zoekt met zijn leeftijdsgenoten en als de juffen hem wat vragen reageert hij niet of krimpt in elkaar.
naar mijn idee gewoon verlegen.

hun zijn van mening dat er meer aan de hand is :/

ik ben zo geschrokken en boos en verdrietig en alles tegelijk en weet niet wat ik hier nu mee moet.

ze hebben geprobeerd de cito toetsjes af te nemen hier doet hij ook niet aan mee en trekt gewoon zijn eigen plan. ze hadden het zelfs erover dat hij niet mee komt met de schoolsystemen en dat we hem moeten laten onderzoeken door xonar instelling om hem te observeren. ze zijn bang dadelijk in groep 1 dat het hem te veel word en helemaal zijn eigen ik niet meer durft te zijn en helemaal overspoeld word door de rest van zijn klasgenoten.

een feit wat ik zie is. hij heeft 1 jaar heel slecht gehoord. hoort nu sinds 4 mnd pas goed. thuis maakt hij al hele zinnen van 3 a 4 a 5 woordjes en komen ook elke dag nieuwe woorden bij.
contact zoeken is hier gewoon normaal hij reageert, toont emoties, antwoord op gesloten en keuze vragen. open vragen heeft hij nog moeite mee maar kom op hij heeft net 4 mnd buisjes.
22 dec gaat ook zijn neusamandel eruit hij blijft verkouden en door de neus praten.

ander feit is dat hij heel erg verlegen is zelfs als hij oma en opa tijdje niet heeft gezien loopt hij met het gezicht naar beneden en moet hij even weer over de dremppel heen weer.
als er bezoek komt kijkt hij de kat uit de boom maar speelt gewoon maar praat dan wel minder.

hij ontwikkeld zich gewoon normaal. een vrolijke ondeugende iets wat verlegen peuter.

hij kent bijna het hele alfabet. kan tellen tot 23.
speelt gewoon leuk met Nijntje auto's klei, verf en noem maar op.
speelt doktertje ect.
hij weet zelfs dat de a van appel is en van aap, de b van bal, en de s is van stink teen

hoe denken jullie over het evaluatie gesprek van de PSZ moet ik dit met een korreltje zout nemen? moet ik ingaan op wat hun zeggen?
ik ben 2 dagen flink onder de indruk geweest en heb best zitten huilen omdat ik echt overrompeld ben geweest erdoor.

feit is ook wel dat ik vroeger niet naar psz ben geweest omdat ik te verlegen was ik heb tot groep 4 gehuild zo onzeker en verlegen.
papa is ook heel terughoudend en trekt ook zeker zijn eigen plan, heel standvastig. en vroeger ook zeer op zichzelf terug getrokken en verlegen.

naar mijn idee gewoon het aard van het beestje, zijn persoonlijkheid.

Groetjes Anewor.


Egel

Egel

19-12-2015 om 14:22

weet ik niet maar...

...maar wat ik me afvraag, is waarom je het zo hebt volgehouden om hem naar de peuterspeelzaal te brengen als hij daar eigenlijk altijd ongelukkig was.

anewor

anewor

19-12-2015 om 14:29

pfff

Omdat ik weet hoe wij ouders waren.. beter zo vroeg mogelijk laten wennen dan dadelijk met groep 1 of groep 2.. hij is nooit ongelukkig geweest.. want zodra wij wegwaren was het goed..

Jasmijn

Jasmijn

19-12-2015 om 14:47

met korreltje zout nemen

Ik zou het met een korreltje zout nemen hoor, enorm verloop van juffen, dat is sowieso al niet zo handig met een klein kindje, laat staan een verlegen klein kindje. Komt allemaal vast goed in groep 1 als hij gewoon een jaar lang bij dezelfde juf/juffen zit. Mijn zoontje was ook enorm verlegen een heeft het 2 jaar lang volgehouden om iedere ochtend als ik hem bracht naar de PSZ enorm te huilen (en als ik weg was, was het oke)
Je ziet zelf hoe je kindje thuis is en ik ben van mening dat je als moeder en vader zelf echt wel goed in kan schatten hoe je kleine zich ontwikkeld hoor.

anewor

anewor

19-12-2015 om 14:53

jasmijn

Dankjewel.. doet me goed.

Ja ik begin als iemand zo iets zegt echt te twijfelen. Van misschien zie ik t niet bij hem. Heeft ie inderdaad iets. Twijfel en pieker de pieker.. verschrikkelijk.. en natuurlijk geeft ie wel eens vader geen antwoord of geen reactie.. maar dan is hij gewoon tv aan t kijken of deuk bezig met spelen

Zelf doen

Is het een idee om hem zelf te laten evalueren door een kinderpsychiater? Dan ben je in elk geval de school voor met allerhande belangen en meningen en vaar je daar je eigen koers.
Ja, jammer dat er inmiddels zo in 'preventie' wordt gedacht.
Leg in elk geval uit hoe het bij jouzelf en je man is gegaan op die leeftijd en hoe jullie zelf in het schoolsysteem zijn gaan passen en hoe je je kind daar nu al bij helpt. Bijvoorbeeld door hem tijdig te laten wennen.
Het is wel heel erg jammer dat een kind niet gewoon de kans krijgt om zichzelf te zijn.
Mijn zoon was niet verlegen maar had ook moeite met de kinderen in de klas. Maar zijn juf vond het niet erg dat hij soms halve dagen aan haar rok hing of onder haar stoel zat. En we hebben hem nog meer dan een jaar een dag in de week thuis gehouden.
Achteraf wel een diagnose gekregen waar school toch niets mee kon.
Want school wil gewoon gemiddelde kinderen en als ze om wat voor reden dan ook uitsteken geeft dat meer druk op de leerkrachten. Soms helpt het om in gesprek te gaan over hoe je dan met je kind om kunt gaan. Maar zijn karakter kun je, zeker op deze leefijd, toch niet veranderen.
En je kunt het beste een kind geruststellen en wat rekening houden.
Zelfs al 'citotestjes'. wow.
Ik wens je veel sterkte en blijf vooral rustig. Het kan nogal heftige emoties opleveren als het over je kind gaat. Maar het blijft toch gewoon je kind en het gedoe er omheen kun je leren om zo goed mogelijk te relativeren.

anewor

anewor

19-12-2015 om 15:02

annej

Als er echt iets aan de hand zou zijn. Zou ik zelf toch al een vermoeden hebben.
t is ook moeilijk om tw relativeren.. je kind is je alles en je wilt het beste voor je kind.

Mocht er ooit bkijven dat er iets aan de hand is.. neem ik ook de juiste beslissing voor hem.. dat doet iedere ouder.

Ik word van zo.n reactie ook al gauw onzeker. Het is mn eerste kindje en het is ook allemaal nieuw.
maar meer ook door hoe t gelopen is vanaf de zwangerschap.

Ik had pre eclampsie en hellp syndroom normaal is t 1 van de 2 ik had t allebei... ze hebbe me oogenomen met 35 weken en na 4 dagen is hij geboren.. 3 dagen couveuse gelukkig hij was en is een sterke knul.
het heeft lang geduurd voor ik was oogeknapt en kleine man zijn eerste 3 mnd waren best zwaar door zijm koemelk en soya allergie waar hij nu nog niet overheen is.

O

anewor

anewor

19-12-2015 om 15:04

citotoets

Ja de toetsjes worden afgelopen met 2 jaar 2n 3 mnd en met 2jaar en 9 mnd.
hij zou er noet aan toe zijn of hij snapt t niet.

Testjes hielden im de basisikleuren aanwijzem en tellen tot 10.
nou dat ken hij als de beste

Moni

Moni

19-12-2015 om 15:18

Hij is in ieder geval intelligent genoeg voor de basisschool

dus daarvoor hoef je niet te laten testen.
Ik zou met onderzoeken wachten tot hij een half jaar of zo op de basisschool zit. De structuur van groep 1 en vaste juffen kunnen veel verschil maken.

En misschien kun je hier tips krijgen om je kind op weg te helpen.

Evenzo

Evenzo

19-12-2015 om 15:20

Herken je je kind?

Herken jij jouw kind, al is het deels, in hun beschrijving? En wat herken je dan, zonder dat het een naam te geven zoals je nu doet.

Wat ik herken is een PSZ waar veel wisselingen zijn; dat kan niet goed zijn voor kinderen. En nu gaat de vaste kracht ook al weg. Waarom gaan al die mensen weg? Of moet je je afvragen waarom dit PSZ zijn krachten niet kan vasthouden?

Het rapport zou ik in zoverre serieus nemen dat het aanleiding is voor een deskundige observatie. Natuurlijk neem je dit "serieus" maar de wisselingen in het personeelsbestand van deze PSZ kunnen een vertekend beeld geven. Dat vraagt om opheldering. En eigenlijk is het wel goed om te weten welke weerslag dat heeft op jouw kind (waarmee je de vraag ook een beetje omdraait). Maar jij hebt in elk geval je plicht als moeder gedaan en het scheelt nogal wat als jij niet degene bent die zegt dat het onzin is. Zo wordt jij niet de zwartepiet, als het onzin blijkt te zijn. Dat scheelt in ruis in de communicatie met de huidige PSZ/nieuwe PSZ en de overdracht naar en de communicatie in de basisschool. (Want ondertussen zou ik op zoek gaan naar een ander PSZ).

Keerzijde is dat er ook echt wat uit kan komen en dat het "dankzij" deze niet zo goed functionerende PSZ aan het licht is gekomen. Dat kan pijnlijk zijn maar dan ben je er in elk geval vroeg bij.

anewor

anewor

19-12-2015 om 15:26

herkenning

Het Enige wat ik herken is zodra en vreemde/ onbekende mensen in zij omgeving zijn dat hij dat stil word en alleen gaat spelen.
toen hij nog baby was en ik ging ergens op bezoek of kwam ergens vreemd was hij ook heel eenkennig en altijd aan t huilen.. tot hij even ondooid was en ging hij gewoon op onderzoek uit.

Ik vind het inderdaad onzin..

Ze zeggen we weten hoe belangrijk het gehoor is voor de ontsinkkeling en de sociale ontwikkeling. Maar ze weten niet wat het doet. Als t kind tijd lang heel slecht hoort.. tuurlijk keert hij dan in zichzelf omdat hij de rest toch niet verstond.. je kan niet verwachten van het kind dat het na 4 mnd buisjes opeens een heel sociaal kind is als zijn aard ook al niet zo is. Mag het kind ook tijd krijgen zich sociaal te ontwikkelen nu zijn gehoor wel goed is.

Evenzo

Evenzo

19-12-2015 om 15:27

Ontbrekende tekst

Heb je een goede huisarts en fijn contact daarmee? Ik zou dat daar bespreken en eerst de reactie van de huisarts afwachten. Of anders, de kinderarts. En dan verder in het gesprek vragen om een deskundige onafhankelijke observatie door een derde. Dat kan een kinderspycholoog zijn of een si-therapeut (goed in het herkennen van (spannings)prikkels bij kinderen).

Vergis je overigens niet, kinderen kunnen veel compenseren. Die van mij had een vreselijke tijd op school maar was kennelijk zo vol plichtsbesef dat hij toch altijd naar school ging, zonder gedoe. Dat kan een heel vertekend beeld geven.

allergie

Mijn kinderen hadden een koemelkeiwitallergie. En de klachten van eczeem(dochter), dunne poep en looporen, hielden pas op toen ik, op advies van de CB arts, elk spoortje koemelkeiwit uit hun dieet haalde.
Ook geen verdacht broodbeleg, brood of andere dingen waar vaak melk in zit als smaakversterker of om wat voor reden dan ook.
Daarnaast eten we nog steeds hypoallergeen. Ik had in die tijd dan ook geen tomaten, noten, paprika, kabeljauw of andere zaken in hun voeding die makkelijk aanleiding geven tot allergie. Allergie is in ons geval een aanleg waarbij je uiteindelijk op van alles kunt gaan reageren als je dat niet 'kort' houdt.

Moni

Moni

19-12-2015 om 15:37

Wanneer wordt hij 4 jaar?

Als dat nog een half jaar duurt, kan een ander PSZ zeker een oplossing zijn.

Speelt hij op andere plekken wel met kinderen, bijvoorbeeld in de buurt of neefjes/nichtjes?

huisarts

al op de opvang begon de leiding bij ons over 'adhd'. Nu was dat ook al eens aangemerkt door de allergoloog bij 2 maanden als een mogelijkheid. Echter omdat zoon verder prima sliep en de huisarts ook geen andere verschijnselen kon constateren uit dat verhaal wees hij doorverwijzing af.
Daar nam de opvang op dat moment genoegen mee.
Of de psz dat in jou geval ook zal doen is de vraag. Men heeft steeds sterker de wil om school en zorg te combineren.
Maar je kunt inderdaad na gesprek met de huisarts en de opmerking dat veel wisselende leiding nu het beeld vertroebeld mogelijk 'uitstel' krijgen en intussen op zoek gaan naar een andere speelzaal. Mogelijk verbonden aan een school waar men minder geneigd is om kinderen maar snel te 'diagnosticeren'. En zeker meer vaardigheden om met de diversiteit aan kinderen om te gaan.
Want onze basisschool was niet erg geneigd om kinderen van een etiket te voorzien maar had helaas ook de vaardigheden niet om met de door hen als 'gewoon' aangemerkte diversiteit aan kinderen ook goed om te gaan.

anewor

anewor

19-12-2015 om 15:49

zomervakantie

Augustus 2016 word hij pas 4

Vrije school?

Het hangt altijd van de concrete leerkrachten af maar in mijn ervaring kun je soms beter terecht op een Vrije School. Daar mogen kinderen ook langer 'kleuter' zijn en meer zichzelf. En wordt de band tussen leerkracht en kind soms met meer begrip ingevuld.
Dat doet me ook denken aan een familielid dat op de Vrije School weer rokken moest gaan dragen omdat kinderen de behoefte kunnen hebben om zich achter rokken te verschuilen, er aan te hangen, en daardoor de kans krijgen om rustig te wennen aan de wereld.
Dat vond ik destijds nogal sexistisch. Maar toen had ik zelf nog geen kinderen.

Evenzo

Evenzo

19-12-2015 om 16:01

Aandoenlijk

Ach, AnneJ, dat vind ik nu heel aandoenlijk! Fijn om te weten dat er mensen zijn die dat ervoor over hebben, zelfs ongevraagd verantwoording oppakken (waar je het niet verwachten mag, eigenlijk) itt mensen die zogenaamd deskundig zijn en wijzen naar je kind. De goede niet te na, hoor. Maar dat is best pittig (geweest).

anewor

anewor

19-12-2015 om 16:17

de wereld is dwaas

Ik vind het maar absurd allemaal. Kinderen mogen geen kind meer zijn en worden al snel gestempwld en gediagnostiseerd.
Schoolsystemen worden drastisch aangepast.

Zo gek dat speciaal onderwijs overvol is en er geen plek is voor de kinderen die het echt nodig hebben.

In wat voor wereld leven we. :/

Ja Evenzo

Wij hadden geen Vrije School maar zoon had de eerste jaren op school een echte kleuterjuf. Nog van voor de fusie met de basisschool.
Maar er zijn uiteraard meer mensen met een talent en vaardigheden om met begrip met kinderen om te gaan. Als ze de kans krijgen.
Zo'n wisseling op een psz of school is een drama voor sommige kinderen.
Mijn dochter had die pech de eerste jaren op school.
Goed dat dat ook als argument benoemd wordt. Want soms lijkt het wel of allerlei zogenaamd objectieve maatstaven over de school gerold moeten worden maar uiteindelijk wordt het verschil vooral gemaakt door de persoon en de vaardigheden van de leerkracht. Dat heb ik hier in al die jaren wel wisselend extreem meegemaakt.

anewor

anewor

19-12-2015 om 16:23

moni

Ech samen spelen is t niet he.. meer naast elkaar zittw te kleie ofzo..hii is net 3 geworden...hij vimd de lindjes wel interessant en bijv in de speeltuin zitte ze ook bij elkaar met het zand te spelen of achter elkaar aanrennen en van de glijbaan.

anewor

anewor

19-12-2015 om 16:24

fusie

Toevallig gaat zijn school/psz ook fuseren.. eind mei gaat de nieuwe school open. Ze weten nog niet eens wat voor school het word.

Mijntje

Mijntje

19-12-2015 om 16:30

tijd

Hij heeft lang niet goed gehoord, pas vier maanden gaat dat goed. Logisch dat hij nog tijd nodig heeft om te wennen aan al die nieuwe indrukken om hem heen. Dat is niet 123 'normaal'.
Hij heeft nog ruim een half jaar voordat hij naar groep 1 gaat, dat is een hele tijd, als het goed is gaat hij nog heel erg 'groeien'.
En ook in groep 1 is het heus niet erg dat hij tijd nodig heeft om te wennen. Ik zat ook het eerste half jaar in de poppenhoek en in mijn rapport stond dat de juf geen idee had van mijn woordenschat (in latere rapporten stond weer dat ik teveel praatte, het is ook nooit goed
Ik zou dat gesprek met een korrel zout nemen. Lees maar eens op internet over gehoorproblemen en gedrag. https://www.lumc.nl/org/kno/patient-en-zorg/audiologischcentrum/slechthorendheid/gehoorproblemen-bij-0-19-jarigen/90303024456221/
Mochten ze vinden dat zijn taal nog niet optimaal is, neem dan een intake bij een logopedist en laat die dat beoordelen, wat extra oefening kan nooit kwaad. Veel blijven voorlezen en zingen en naar de psz zodat hij andere kindjes ontmoet. Nodig ook af en toe een kindje thuis uit om mee te spelen.
Benoem in het gesprek dat je kind lang niet goed hoorde, door al die wisselende juffen komen dat soort dingen niet goed door en kijken die alleen naar zijn gedrag, terwijl dat een duidelijke oorzaak heeft (en dat gedrag lijkt op autisme, waar ze een cursus over hebben gedaan). Hij heeft echt nog de tijd om eea in te halen.

Mijntje

Mijntje

19-12-2015 om 16:30

naast elkaar

Op deze leeftijd is het nog normaal dat kindjes naast elkaar spelen.

anewor

anewor

19-12-2015 om 16:41

mijntje

Super bedankt voor je antwoord. Je denkt wr net zo over als ik.

Hij heeft inderdaad spraak en socoaal een hele inhaalslag te maken nog.

Hoe hij op psz reageerd lijkt inderdaad op autisme. Maar als t autosme zou zijn weet ik ook dat er slecht contact met hem was te leggen door ons ouders en dat is totaal niet ter sprake.

Volgens leidsterd op de psz is het normaal dat deze kinders wel al samen apelen en heel wat interactie hebben.

22 dec krijgt hij ook nog de neusamandel eruit en word het rechterbuisje vervangen. Deze zit vol met korsten.. zelfs door de neusamandel die deukt op de buis van ustachias ofzoiets haha.. kan zijn gehoorbuis bedrukt worden door de neusamandel.. ik zie t zo dat hij zich alleen maar verder en beter sociaal ontwikkeld en ook in spraak als dit gebeurd is.

Nogmaals bedankt x

anewor

anewor

19-12-2015 om 16:42

typfoutem

Mijm excuus voor mn lomp taalgebruik, typt wat moeilijk op een klein telefoontje

Mijntje

Mijntje

19-12-2015 om 16:46

anewor

Klopt niet helemaal: als het autisme is dan kan het best zijn dat hij goed contact maakt met jullie, maar niet op 'school' met andere kinderen.
Maar hij heeft een gehoorproblemen gehad en die gedragsproblemen lijken erg op autisme, maar de taal- en gedragsproblemen gaan geleidelijk weer 'over.'
Houdt dat dan ook goed in de gaten, maar ik zou er niet ongerust over zijn, hij is al heel goed vooruit gegaan de afgelopen tijd.

Mijntje

Mijntje

19-12-2015 om 16:51

samen spelen

Hier vind je info over samenspelen: http://www.opvoedadvies.nl/samenspelen.htm
De juf vergelijkt je kind teveel met een 'gezond' kind zonder gehoorproblemen.
Ze denken dat het hup 123 weer 'normaal' is als de oren het weer doen. Nee, dat heeft tijd nodig en gaat geleidelijk en is geen reden tot paniek.
Jouw zoontje heeft door z'n gehoorproblemen misschien wel een achterstand op sociaal vlak. Laten ze dat op het psz het samen spelen maar lekker stimuleren en jij thuis ook (kindjes thuis uitnodigen).

mirreke

mirreke

19-12-2015 om 16:59

Citotoetsjes = citoterreur

Zei de oude directeur van de basisschool van jongste.

Het is de bedoeling dat (cito)toetsen helpen, maar helaas lijken citotoetsen leidend en bepalend te worden. Het loopt helemaal uit de hand.

En dan worden ze in dit geval ook nog eens gehanteerd door (peuterspeelzaal)personeel, met een MBO4-opleiding. Verder niks mis mee hoor, maar vaak personeel dat door de opleiding vooral gericht is op het doorsneekind, vaak ook nog jong, geen kinderen, en maar op basis van algemeniteiten ouders bang maken.

Laat je geen angst aanjagen. Jij kent je kind. Veel wisselingen, brr, daar zou ik zelf ook bang van worden als ik twee/drie jaar oud was.

Blijf nuchter, je zoontje heeft qua fysieke gezondheid heel wat voor zijn kiezen gekregen, dus laat hem ook maar rustig bijkomen. Straks fijn rustig in groep 1 beginnen. En dan even uitleggen dat je kind extreem verlegen is. Daar weten kleuterjuffen meestal wel goed mee om te gaan...

Probeer duidelijk te blijven naar de psz. Ga nergens in mee. Laat geen onnodige onderzoeken uitvoeren als je daar niet achterstaat. Ik zou zeker nu niet naar een psychiater gaan.

Bovendien lukt dat niet eens, daarvoor moet je langs bjz, doorverwijzing huisarts en zo. Laat je niet gek maken.

Henriette123

Henriette123

19-12-2015 om 17:19

Herkenning

Jaren geleden ook een kind met ernstige gehoorproblemen gehad die met 26 maanden buisjes kreeg, hij kon toen pas horen.
Hij vertoonde ongeveer hetzelfde gedrag als jouw kind.
Bang voor andere kinderen, logisch wat hij hoorde ze niet aankomen, en ze waren er dan opeens.
Bij vreemden idem.
Wij zijn wel nog voor zijn derde verjaardag met hem naar de logopedie gegaan, omdat we graag wilden dat zijn spraak goed op gang kwam voordat hij naar de basisschool zou gaan.

Medisch kleuter dag verblijf.

Achterstanden zijn er, opgedaan door medische problemen. Ik zou wel informatie inwinnen en overleggen met de huisarts. Het is een voordeel als er nu op de juiste manier, samen met jullie, gewerkt wordt aan die achterstanden, zodat hij een inhaalslag kan maken.
Misschien is de achterstand dan (gedeeltelijk) opgelost voordat hij naar groep 1 gaat.

Het lastige is dat jij opnoemt wat hij al kan, maar de psz kijkt meer naar wat hij niet kan, en die achterstand kan groter zijn dan jij merkt.

Ik zou de psz er even buiten laten maar wel zelf gaan kijken of er hulp voor mijn kind is, via de huisarts.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.