Home » Forum » Fietsen 4

Fietsen

20 berichten / 0 nieuw
Nieuwste reactie
Tamara Achterberg
Fietsen

Vanaf hoe oud hebben jullie je kindje meegenomen op de fiets? En was dit altijd als je kleine zelf kon gaan zitten?

rozenstruikje
Al heel snel

gingen ze in de maxicosi in de bakfiets mee. Dat vonden ze erg leuk.
Ik heb geen idee meer met hoe oud ze op het bankje meegingen. Ik denk dat ik ze vrij lang in de maxicosi heb gehouden omdat dat toch ook warmer is en veiliger.
Hoe oud is je baby dan? En wil je graag fietsen? Je kunt het toch even proberen? Mijn jongste kon al veel eerder zitten ipv zelf gaan zitten. Dus dat laatste zou ik niet als maatstaf houden want dan moet je nog langer wachten.
Bovendien is zitten in een fietszitje wel zitten met steun aan drie kanten, toch?
In elk geval vielen mijn kinderen bij langere stukken vaak in slaap dus houd daar rekening mee. Het fietst heel vervelend met een scheef hangend kind.

Rozenstruikje

Rafelkap
9 a 10 mnd

In een voorzitje, vanaf het moment dat ze uit zichzelf gingen zitten (hier 9 a 10 maanden), daarvoor alles gewandeld. In een maxi-cosy kan het natuurlijk wel eerder.

Tamara Achterberg
10 maanden

Mijn zoontje is nu 10 maanden. Hij kan wel zitten, maar nog niet zelf gaan zitten.
Het voorzitje is aan de zijkanten laag en aan de achterkant hoog.

Vanmiddag hebben we gekeken bij een 2e hands mama fiets en heeft hij voorop gezeten. HIj vond het geweldig. Ik heb alleen gehoord dat je kindje echt zelf moet kunnen gaan zitten en dat kan hij nog niet.
En toen ik net bevallen was, was er op het nieuws dat er een kindje rond een jaar voor op de fiets dacht waarvan mama dacht dat het in slaap gevallen was.. Niet dus.. waarschijnlijk nek gebroken tijdens een hobbel.
Vandaar dat ik dit bericht plaatste om eens te kijken hoe andere ouders dat hebben gedaan.

Groetjes Tamara

Joke
Rond 8-9 maanden

Hoi Tamara, ons zoontje zat al met een maand of 3-4 in de maxicosi in de fietskar. Daar durfde ik niet echt het drukke verkeer mee in, maar wij wonen in een dorp, dus dat was geen probleem. Met een maand of 8 of 9 ging hij in het stoeltje voorop. Toen kon hij goed los zitten, maar gáán zitten heeft nog wel wat langer geduurd. Ik vond het belangrijk dat hij goed zijn evenwicht kon bewaren als hij zat en zijn hoofdje goed stevig recht kon houden, ook bij onverwachte bewegingen. Wel een vreemd verhaal van dat kindje met een gebroken nekje. Het zal best wel kunnen, maar dan zijn er vast meer omstandigheden geweest waardoor dit heeft kunnen gebeuren. Gewoon een beetje goed opletten en als je zelf denkt dat hij stevig kan zitten, bouw je het gewoon rustig op. Vooral niet te lang achter elkaar in het begin en gewoon wat beter opletten. Bedenk dat er altijd en overal wel wat mis kan gaan; volg vooral je eigen gevoel dan doe je het altijd goed!

Temet
Tamara

Dat gebroken-nekverhaal, is dat niet een broodje Aap? Het heeft er namelijk alle kenmerken van.

Mijn kinderen gingen in het voorzitje toen ze stevig zaten, en dat was voordat ze zelf gingen zitten (bij zoon zat er tussen die twee fases een aantal maanden, in mijn herinnering). Volgens mij was het bij beide kinderen met een maand of 8.

Groeten,

Temet

Valkyre
Rol

Wat ik niet had, maar wel gemist heb, is zo'n rol voor op je stuur - een soort padding (hoe zeg je dat in goed Nederlands?) zodat áls je kind in slaap valt, het met zijn/haar hoofdje op die rol rust. Verder zou ik het inderdaad rustig opbouwen - eerst alleen stukjes van 5 minuten. Weet nog dat ik een keer 20 minuten fietste en dat zoon er he-le-maal genoeg van kreeg. En toen moest ik nog terug... Ik had in ieder geval geen bel nodig, haha!

marije123
Hier

Heb het ook wel eens gehoord, van dat overleden kindje. Wat mij verteld werd was dat een kind van 12 weken... Tsja, dan vind ik het niet zo gek

Avalon
Ja

Een klein babytje in een draagzak. Wel een heel ander verhaal dan een stevig zittend wakker kind in een zitje.

Roosje Katoen
Maxicosi is ook gevaarlijk

Niet omdat het nekje het niet aankan, maar al die schokken kunnen tot een hersenschudding leiden. Let maar eens op hoeveel hobbels je tegenkomt als je op de fiets zit.

In het zitje kunnen ze als ze goed zelfstandig kunnen zitten, bij zo'n 9 of 10 maanden meestal.

Massi Nissa
Tja

Wij hebben onze dochter al met twaalf weken in een fietskar vervoerd - we hadden geen auto. Meestal viel ze heerlijk in slaap. En nu, vier jaar later, kan ik met zekerheid melden dat er geen hersenschade is uit die tijd.
Overigens is het logisch dat een kindje pas voorop de fiets kan als het ook goed kan zitten zonder steun (die drie stangetjes zijn geen steun voor de rug en het kind leunt bijna automatisch naar voren, dus veel aan de ruggesteun hebben ze ook niet). En dan langzaam opbouwen.
Er zijn heel, heel veel broodje-aap-verhalen in omloop over gruwelijke voorvallen met baby's. Daarom mogen verse ouders en baby's vrijwel niets - er is altijd wel een verhaal te vinden waarin de baby het niet overleefde, of het nu een draagdoek is of een hap honing. Tja.
Groetjes
Massi

Massi Nissa
Pelle

Klopt hoor, het is een driepuntsgordel (bij ons dan), maar onze dochter leunde nooit met haar rug tegen de leuning, die zat zo ver mogelijk naar voren om maar niets te missen. Ik zie veel andere kindjes ook zo zitten, vandaar. Ik fietste trouwens wel altijd erg voorzichtig, zowel met de fietskar als met kindje voorop. Zal iedereen wel doen met een baby'tje.
Groetjes
Massi

Guinevere
Maxicosidrager

Zo'n maxicosidrager is enorm goed geveerd. Ik maakte me indertijd eerder zorgen of onze baby zeeziek zou worden dan dat ie hersenschade zou oplopen.

Joke
Eng?

Guinevere, is dat niet doodeng met zo'n maxicosidrager achterop? Ik ben niet zo'n stabiele fietser, dus misschien ligt het aan mij, maar ik vind het er altijd zo wiebelig uitzien. Ben benieuwd hoe jij dat ervaren hebt?

Guinevere
Joke

Ja, je evenwicht verandert wel met zo'n gevaarte achterop. Maar met een voorzitje, achterzitje verandert het evenwicht van de fiets ook. Dus dat is wel even iets om extra in de gaten te houden en voorzichtig mee te zijn, zeker waar.
Door de beugel van de maxi-cosi omhoog te zetten, is het overigens een behoorlijk veilige manier van transporteren. Ik was er behoorlijk van gecharmeerd. Op de plek van de bestemming hevelde ik baby vaak over in de buikdrager, tenminste, als hij niet als een blok in slaap was gevallen, dan werd het maxi-cosi sleuren (wat zijn die krengen toch zwaar).

Joke
Klopt ja

met een voorzitje verandert je evenwicht ook. Ik moest echt wel even wennen, heb eerst een rondje zonder kind erin gefietst :-).
Zit wel wat in ja, als je de beugel van de maxicosi omhoog zet, mocht je dan omvallen, beschermt deze beugel je kindje natuurlijk zodat hij niet tegen de grond kan komen.
haha, ja, die dingen zijn loeizwaar, ik ben blij dat onze krummel inmiddels in een gewoon zitje mag. Daarna lekker in de draagdoek (of wandelwagen als die mee is) en klaar!

Primavera
Gebroken nekje = broodje aap

Het verhaal van de baby die de nek zou hebben gebroken door de hobbels op de fiets is een broodje aap. Bij iedere baby hoorde ik het verhaal weer dat er niet al te lang geleden een baby zo zijn nekje had gebroken. Altijd een vaag iemand, zoals de baby van de schoonzus van vriendin of zo, nooit een precieze datum of plaats en nooit in officiele betrouwbare nieuwsbronnen.
Na 4 baby's geloof je dat dus niet meer. Nu ben ik al een tijdje uit de babytijd en nog steeds waard dit verhaal rond. Echt, het is onzin.
Verder heb ik goede ervaringen met zo'n babycosidrager op de fiets. De baby kan veilig in slaap vallen terwijl mamma zalige fietstochten hield. Een paar hobbels kunnen echt geen kwaad anders zouden die afrikaanse kinderen die in draagdoeken meegedragen worden allemaal hersenbeschadiging moeten hebben, want dat gaat er ook niet altijd even zacht aan toe.
Groeten Primavera

Fianna
Nieuws

was dat echt op het nieuws, van die gebroken nek? Ik geloof er nl niks van. Een babynekje heeft veel meer te verduren tijdens een bevalling dan een hobbel op een fiets.
Maar goed, mijn kinderen gingen in een fietstoel toen ze konden zitten, rond de 6 maanden.

Tamara Achterberg
Nieuws

Ja dat was echt in het nieuws geweest.

Maar we zijn ook begonnen met fietsen. En hij vind het geweldig. Iedereen hoort ons in de verte al aankomen want meneer kraait het uit van plezier.

Temet
Nog even

Heb je het zelf op het nieuws gezien (welk nieuws, en wanneer dan), of heb je gehoord/gelezen dat het op het nieuws is geweest?

Bij mij staat het Broodje Aap-alarm nog steeds te loeien :-)

Maar leuk dat je kind de fiets zo waardeert. Inderdaad dikke lol, meestal.

Groeten,

Temet

Onderwerp gesloten

Wat leert je kind in groep 1?

En dit is wat je kind al moet kunnen voor hij naar groep 1 gaat: lees het hier.