Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Nancy!

Nancy!

06-07-2009 om 21:11

Fles met speen afleren

Zojuist heb ik heel wat berichtjes gelezen over hoe je een speen afbouwt, maar ik wil graag van het flesje melk voor het slapen af voor mijn zoontje van 25 maanden... maar het lukt niet, we proberen een beker melk te bieden als alternatief en dan krijgen we te horen nee mama fles melk!

Het gaat echt om het zuigen want hij neemt zelfs genoegen met een fles met speen met water met een scheutje melk.

Graag hoor ik van jullie hoe jullie het hebben aangepakt... ik ben niet zo van de cold turkey methodes

Bedankt!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Linda99

Linda99

06-07-2009 om 21:41

Tja

Heel onverantwoord wellicht, maar mijn jongste heeft tot ongeveer 3 jaar nog een fles melk gedronken voor het slapen gaan. Ze vond het gewoon fijn (en had al genoeg gedoe en ellende in 3 jaar gehad) en ik heb werkelijk waar geen idee wat er slecht aan is Het drinken duurde ongeveer 2 minuten dus slecht voor het gebit kan het niet zijn.

Maar goed, als je er vanaf wil: samen een mooi tuitbeker kopen om af mee te bouwen. Of juist mooie rietjes kopen om in een gewone beker te gebruiken (deden wij).

Waarom?

Waarom zou je met de fles moeten stoppen als het maar één keer per dag een korte sessie is, voor het tanden poetsen? Ik kan niet verzinnen wat daar slecht aan zou zijn, mits je kind ook vaak op andere manieren drinkt (kopje/beker/glas, rietje). Tuitbeker is net zo "slecht" als de fles, dus dat lijkt mij geen goede oplossing.
Mijn zoon is 22 m. en hij krijgt ook nog één keer per dag een beetje warme melk uit de fles. Hij wil melk nou eenmaal heel graag uit de fles, daar was hij al jong heel duidelijk over. Ik zie niet in wat daar op tegen is. Verder drinkt hij goed zelf uit volwassen glazen, bekers en koppen, en ook met een rietje; hij kan zelfs uit een echte fles drinken (zo'n anderhalf-liter plastic mineraalwaterfles bijv. Daarnaast drinkt hij ook nog heel vaak uit de borst, als die beschikbaar is Het hoort gewoon bij de leeftijd denk ik.
We merken de laatste tijd dat hij vanzelf zijn gewoonten gaat veranderen en vandaag wilde hij zelfs liever melk uit een beker dan uit de fles!
Het consultatiebureau wil dat je zo snel mogelijk met de fles stopt, maar dat is gericht op ouders die hun kinderen urenlang op een fles met limonade laten sabbelen of dat mee naar bed geven (en het tandbederf dat dat veroorzaakt). Af en toe kort uit de fles drinken lijkt me echt wat anders.
Het advies van de Wereldgezondheidsraad is om ten minste twee jaar borstvoeding te geven. Het lijkt mij dan ook niet vreemd dat kinderen tenminste twee jaar een "fles/borst-zuigdrink"-behoefte hebben... Een fles met warme melk is gewoon een substituut voor de borst.

Hier ook hoor

Dochtertje (24,5 mnd) drinkt zelfs nog 2x een fles melk. De eerste 's morgens in bed als ze net wakker is (even rustig aan wakker worden) en de tweede 's avonds voor het slapen gaan. Daarna tandjes poetsen en klaar.
De rest van de dag drinkt ze keurig uit een beker, dus geen probleem.
groetjes, Sonja

Hes@

Hes@

07-07-2009 om 14:36

Waarom stoppen?

Waarom wil je stoppen? Mijn dochters hebben allebei tot ze een jaar of 4 waren nog een flesje melk gehad 's avonds. Dronken ze lekker op tijdens het voorlezen. Deel van het bedtijdritueel dus ze werden er lekker rustig van. Er zit een natuurlijk eind aan want op een gegeven moment wordt de mond te groot voor de speen en krijgen ze de melk er niet meer goed uit. En het is natuurlijk moeilijk om 's nachts droog te blijven als je voor het slapen gaan nog zoveel melk drinkt.

Als je er toch nu al vanaf wilt dan zou ik even wachten tot de zomervakantie. Omdat dan toch alles anders is kun je heel onopvallend van alles veranderen in je vaste rituelen.

Nancy!

Nancy!

07-07-2009 om 21:51

Goeie vraag

bedankt voor jullie reacties, misschien hoeft het afbouwen nog even niet, ik had hem van de week op schoot met de fles (hij drinkt dan wel zelf hoor) en ik vond hem ineens zo groot voor de fles, vandaar mijn vraag hoe je dat dan af zo moeten bouwen.

Hij krijgt nog 1 flesje per dag, soms 2 als hij smiddags de slaap niet kan vatten. maar die van de middag kunnen we meestal overslaan.

Verder drinkt hij goed uit bekers, rietjes en flesjes (heeft een hekel aan tuitbekers, die zijn volgens hem "stuk, is blijkbaar moeilijker)

Dus misschien mede met jullie advies in mijn achterhoofd is het wel even goed zo, wie weet is hij er over een tijdje zelf klaar mee......en misschien maar even niet noemen op het cb?

Pap uit de fles

mijn dochter wordt in september 3 en haar ontbijt is pap uit een fles met speen (met een enorm gat erin, dat dan wel), maar ze krijgt dat meteen als ze wakker wordt. Geen gedoe met treuzelen boven een bord. Hebben we echt geen tijd voor/zin in 's morgens vroeg. Tussen de pap en tandenpoetsen zit genoeg tijd en we zien ook geen reden om dit af te schaffen zolang ze dit zelf ook nog wil. Ze roept iedere morgen "flesje maken!" en helpt dan mee met schudden enzo. De rest van de dag drinkt ze uit een gewone beker of tuitbeker als we onderweg zijn.
Ik zie het probleem ook niet zo hoor, van eenmaal een speen/fles per dag.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.