Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Lissie

Lissie

03-06-2017 om 21:13

Gedrag als papa er is

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en heb gelijk een vraag of misschien iemand die het herkent (?)
Mijn vriend en ik wonen niet samen en mijn vriend komt langs wanneer hij tijd heeft.. helaas is dit niet heel veel (woensdag vanaf 17.30 en in het weekend soms 2 hele dagen en soms maar een paar uurtjes)
Mijn zoontje (16 maand) is heel vrolijk, ondanks dat hij veel te voortduren heeft gehad (geboren met 26 weken) en nog vaak ziek is. Hij kan heel leuk alleen spelen en doen ook wel vaak leuke dingen met z'n 2en..
Nu komt het: als zijn vader er is wil hij alleen maar opgetild worden door hem, hij is wel gewoon vrolijk als hij bij hem op de arm zit maar zodra ik hem overpak om hem een schone luier te geven ofzo begint hij te huilen en wil hij terug naar papa. Hij is dan heel erg veel aandacht aan het vragen en klampt zich redelijk vast aan papa
Als we met zijn 2en zijn heeft hij dit nooit, is er niks aan de hand. Mijn vriend en zijn familie doen best overkomen dat wanneer papa er is.. mama niet meer nodig is.

Is dit waar? Of waar komt dit gedrag vandaan? Ik word er nu wel enorm onzeker van, ik heb zoveel met hem mee gemaakt, toen stonden wij er met z'n 2en voor zonder steun.. nog steeds doe ik alles in het belang van mijn zoon, waar zijn vader zijn eigen belang voorop zet.. dat ik me nu afvraag of ik het allemaal wel goed doe..
Sorry voor het lange verhaal!

Lees het zelf eens even

Ik denk dat je jezelf onnodig onzeker maakt. Je kind heeft jou al en voelt zich daar veilig. Mag hij dan laten merken dat hij ook zijn vader gemist heeft? En zoveel mogelijk bij hem wil zijn?

Lissie

Lissie

03-06-2017 om 21:29

Terug gelezen

Ja nu ik het terug lees en je reactie lees merk ik dat dit geen vraag is voor hier.. hoe te verwijderen weet ik niet.. maar t is duidelijk dat k hier niet moet zijn.. je weet te weinig over mijn situatie en om dat hele verhaal te plaatsen is wat te veel van t goede denk ik.. excuus!

minnie

minnie

04-06-2017 om 03:58

ah joh

Kinderen van die leeftijd gedragen zich heel graag eenkennig!
Zo uit de losse pols zou ik gokken dat hij bang is dat papa weer weggaat, en zich daarom zo aan hem vastklampt. Het kan helpen te proberen inzichtelijk te maken voor hem wanneer papa precies komt.
Hoe dan ook kan het zo maar zijn dat jij over 3 maanden favoriet bent. Verwacht niet teveel van hem!

Pirata

Pirata

04-06-2017 om 09:13

tuurlijk een vraag voor hier

Dit is absoluut een vraag voor hier!!!
Ik denk dat de papa-voorliefde je onzeker maakt. Maar ik denk dat het niet nodig is je er zorgen over te maken. Je kind is gewoon dol op papa en wil (ook) zoveel mogelijk bij hem zijn. En ik denk dat hij met papa vooral leuke dingen doet en bij jou ook de "gewone" dagelijkse dingen.
Als het andersom ingedeeld was qua tijd, dan was het gedrag waarschijnlijk ook andersom geweest.

Trix

Trix

04-06-2017 om 10:32

Oh ik voel met je mee

Vooral de zin: Mijn vriend en zijn familie doen best overkomen dat wanneer papa er is.. mama niet meer nodig is.
Mensen zeggen de meest idiote en meest kwetsende dingen om gedrag van een kind te verklaren op een manier die zij prettig of grappig vinden. Totaal ongefundeerd, in je hart weet je beter. Kinderen kunnen op die leeftjjd heel sterk zijn in hun afwijzing en in hun enthousiasme. Kennen weinig nuance. Wat jij kunt doen, is jezelf er ten volle van overtuigen dat jij zijn moeder bent. Voor altijd. Dat gaat niet verloren als hij een keer liever bij zijn papa is, of bij de oppas of de buurvrouw. Jij bent de volwassene en je kunt de grote lijn zien. Je moet daarom proberen je niet te zeer laten kwetsen door iets wat op een zeker moment gebeurt of wat iemand daarover zegt.

tante Sidonia

tante Sidonia

04-06-2017 om 10:55

precies die ene zin

over jouw vriend en zijn familie (notabene) en hun reactie op je zoontjes gedrag is ECHT HEEL NAAR.
Jij zou niet meer nodig zijn.... je vriend mag blij zijn dat jij accepteert dat hij zo'n minimale rol op zich neemt maar als hij vervolgens dit soort dingen zou zeggen....pfff bij zouden de rapen gaar zijn! En wat is precies de rol van de familie?
Is men erop uit jouw de grond in te boren, terwijl je eigenlijk een prima prestatie op de rol zet door het zo in voornamelijk in je eentje te rooien?

Tip: Ik zou je zoontjes gedrag lekker laten voor wat het is. Het kan lijken alsof hij meer van papa houdt, maar geloof me dat komt goed. het zal iets zijn wat hem triggert; papa doet misschien ruwer, stoeieriger of heeft een bepaald stemgeluid of maniertjes die hij grappig vindt. Maar zo'n kindje weet echt wel wie er ECHT altijd voor hem was als hij later groot is.

TIP 2 Praat met je vriend over zijn reactie en het kwetsende effect hiervan. Is hij nu helemaal betoeterd om jou het leeuwendeel te laten doen en je dan nog af te gaan zeiken???En zeg hem ook dat hij zijn familie in toom houdt als deze dit soort opmerkingen maken.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-06-2017 om 19:26

Lissie

Ook kinderen van ouders die wel bij elkaar wonen, kunnen een periode hebben dat ze opeens een meer nadrukkelijke voorkeur voor de vader of moeder hebben. Als een kind dan dus meer gericht is op pappa, kun je je er als moeder die bij elk zuchtje klaar staat en dan toch het gevoel heeft afgewezen te worden, onzeker van gaan voelen.

Ik kan me je gevoelens voorstellen. Probeer het toch zoveel mogelijk van je af te schudden. Jij bent er altijd, daar haalt je zoontje de zekerheid vandaan die hij nodig heeft en in de toekomst nodig zal blijven hebben. Juist daardoor zal hij ook tegen je in durven gaan. Hij weet immers dat dat niet fout af zal lopen, jij bent er altijd voor hem is.

Ik zou het toch maar een beetje feestelijk proberen te houden, als de vader van je zoontje er is. Hoera pappa is er! En als pappa weer weggaat zwaai je hem blij uit en 'tot volgende keer!' en kun je weer terug naar 'normaal'. Laat niet over je heenlopen door de familie van de vader hoor!

Wat dit forum betreft: als je er waarde aan hecht dat bekenden niet weten wie jij bent, kun je het beste jullie namen niet noemen. Je hebt nu de naam van je zoontje genoemd. Je kunt het forumbeheer vragen de naam te verwijderen. Rechts bovenaan de pagina zie je "Contact Forumbeheer".

Lissie

Lissie

05-06-2017 om 17:24

Dank

Hoi hoi, dank voor de reacties.
De onzekerheid komt idd uit wat er gezegd wordt door familie en mijn vriend zelf want zijn papa is er zo weinig, leuke dingen doen met de kleine doet hij eigenlijk niet.

Ik ben aan de andere kant ook bang dat het "negatief" gedrag van de kleine is omdat hij niet weet wanneer zijn papa komt en gaat.

Dank voor de tips en steun! Ik lees nu ook andere kanten in plaats van dat ik niet nodig ben als papa er is.

Dat ik hier onzeker over word zal voor een groot deel ook nog liggen aan de overwerkt tijden die mijn zoontje en ik in het ziekenhuis hebben mee gemaakt.

Dank voor al jullie reacties, steun, tips enz. En jullie tijd!

A

A

13-06-2017 om 11:03

Herkenbaar

Kijk, ik weet natuurlijk de situatie niet precies.
Maar ik herken het.

Mijn man werkt bij defensie en is alleen in het weekend thuis.
Bij ons is het dan ook alleen maar papa papa papa.
Ik denk dat het komt omdat ze aanvoelen dat papa weer weggaat
en mama zal er altijd zijn.
In het begin trok ik me er ook veel van aan, maar als je er over nadenkt is het best logisch.

Als ze wat ouder worden raken ze er wat meer aan gewend en zullen ze ook anders gaan reageren,
en dan zul je zien dat de papa in kwestie gaat denken dat jullie zoontje het niet meer leuk vind bij hem.

Dat soort dingen maken ouders altijd onzeker maar is echt onnodig!
En geloof me uiteindelijk komen ze altijd terug maar mama.

X

Sanne

Sanne

23-06-2017 om 00:48

Mama niet meer nodig

Weet je, ik denk dat jouw kind jou het allergrootste compliment geeft. Nee, hij hoeft dan niet jouw aandacht te vragen, want van jouw liefde en aandacht is hij zeker. Hij heeft dan geen bevestiging nodig, want mama is een veilige rots.
Van papa heeft hij wel bevestiging nodig, bij papa moet je aandacht trekken.

(En schoonfamilie laten kletsen hoor, echt, die gaan nog 20 jaar commentaar leveren, maar wie kent jouw kind nou het beste? Nou dan)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.