Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Wim

Wim

29-08-2016 om 10:58

Gevaar opzoeken

Hoi Allemaal

Mijn zoontje wordt in sept anderhalf en is 85cm. Voor zijn jonge leeftijd en zeker in vergelijking met zijn oudere zus (bijna 4) is hij enorm behendig en motorisch goed ontwikkeld(verbaal veel minder, de gekende trade-off). Die behendigheid maakt zijn zoektocht naar gevaar uiterst leuk natuurlijk. We hebben moeite bij het vinden van de weg tussen "laat hem maar doen" en "beschermen".

In het ene boek staat dat je hem moet beschermen zodat hij zich veilig voelt in zijn thuisomgeving, dan lees je weer dat gevaar opzoeken helpt om creativiteit op te bouwen en dat peuters wel hun eigen grenzen kennen.
Ik las dat je een kind een tik mag geven als het zichzelf in gevaar brengt, ik kan dit niet toepassen want dat doet hij permanent.

Enkele voorbeelden
- Hij klimt op de salontafel en springt(!) dan in de zetel
- Hij komt op de fiets van zijn zus, door de trappers juist te zetten om vervolgens via het frame op het zadel te gaan staan terwijl hij het stuur vast houdt
- Hij kruipt uit zijn park/box door enkele knuffels op elkaar te leggen. (Ik zet hem in de box als ik bijv naar toilet ga, en dan kom je terug en vind je hem op een stoel aan tafel)
- Als zijn zus met de blokken speelt, sluit hij de dozen terug met het deksel om.. je raadt het al... erop te gaan staan en vervolgens op zijn gezicht te gaan.

Is dit herkenbaar bij jullie? Ik heb geen zin hem constant "op te sluiten", want op zich is het wel leuk om zo'n avontuur in huis te hebben, maar het wordt zo wel heel vermoeiend en bovendien gevaarlijk.

Concrete vragen:
- Moet ik hem nu op zijn bek laten gaan dat hij voelt dat iets gevaarlijk is of niet?
- Is dit gewoon uitzitten tot het overgaat of kan ik hier iets aan doen?

Groeten
Wim

Mijntje

Mijntje

29-08-2016 om 11:28

inspringen

Je kan niet alles voorkomen en hij leert ook door te vallen, je hoeft dus niet altijd in te springen. Vallen is niet erg maar ik zou het niet zover laten komen dat je met hem naar de ehbo post moet; zet die fiets van zijn zus dus buiten bereik, geef hem een loopfietsje en denk verder logisch na: is het echt gevaarlijk of maar een beetje.
Een kind van anderhalf kan je nog niet alleen laten, ook niet met z'n zusje. Ik zou vanaf nu niet meer zoveel knuffels in de box laten liggen, zodat hij ze niet kan stapelen. Inventief kind!
Een tik geven is onzin, daar leert hij niet van, alleen bij groot gevaar kan je je volume gebruiken. Gewoon afleiden en laat hem maar lekker veel buiten spelen, onder toezicht. Zo leert hij vanzelf wat wel en niet kan.

Mijn ouders riepen continu voorzichtig, voorzichtig, daar werd ik juist angstig door waardoor ik juist meer brokken maakte. Bij mijn kind slikte ik dat woord dus meer in en greep alleen indien nodig in.

Pirata

Pirata

29-08-2016 om 11:35

snel op peutergym

Wat leuk dat hij zo graag beweegt en veel durft. Bij ons is er al peutergym vanaf dat ze kunnen lopen. Lijkt me echt iets voor hem!
En nee, geen tik geven maar begeleiden. Misschien is het een acrobaat in de dop of een groots turner!

oh ja!

Leuk, zo eentje had ik ook. Die klom met anderhalf op een stoel, dan op de tafel en ging dan staan. We hebben er nog leuke filmpjes van
Verbieden, boos worden of slaan zijn nogal zinloos. Het enige wat je bereikt is dat je band met je kind steeds slechter wordt. Niet doen dus. Sommige dingen kun je voor zijn (weg zetten, afschermen enz.) en hoe ouder je kind wordt, hoe meer je uit kunt leggen.
Maar verder zit er op die leeftijd weinig anders op dan er altijd in de buurt te blijven. Ik ging veel de deur uit om kind buiten te laten klauteren en doen. Naar bos, speeltuin, zwembad…
Inmiddels is ze 7 en is ze eigenlijk nog steeds zo. Inmiddels is het natuurlijk wel wat beter in banen te leiden, maar nog altijd verzint ze af en toe dingen.... Gelukkig loopt het bijna altijd goed af. Oh ja, en ze is inderdaad goed in turnen, ze zit sinds kort in de selectie

Tonny

Tonny

29-08-2016 om 14:23

echt gevaarlijke dingen wegzetten

zoals dat fietsje van zijn zus. In de schuur, slot op de deur. In zijn box alleen dingen die niet te stapelen zijn; ik snap dat je hem daar voor de veiligheid even parkeert tijdens toiletbezoek. Misschien kan de bodem nog wat lager?

Hij zoekt niet bewust gevaar, natuurlijk niet, hij is gewoon ondernemend en probeert van alles. Je hebt ogen in je achterhoofd nodig en moet constant in de buurt zijn, daar is niets aan te doen. Ga geregeld met hem naar buiten. Groot grasveld, bal mee, rollen. En wat Jippox schrijft. Het is intensief, en het gaat weer voorbij, maar nu nog even niet.

Geduld is een schone zaak.

Pirata

Pirata

29-08-2016 om 14:30

en gaat het vanzelf over?

Ik wacht al 9 jaar tot het overgaat bij de mijne. Die lazerde met 4 maanden al uit zijn wieg en leeft nu in een boom. Hij heeft alleen blauwe plekken gehad, nooit iets ernstigs. Hij is motorisch nu eenmaal veel sterker dan veel anderen. Juist door die klimmende instelling.
Echt gevaarlijke dingen wegzetten, verder in de gaten houden.

Helena

Helena

29-08-2016 om 17:38

zielig Pirata

Mag je zoontje niet meer bij jullie wonen en is hij in een boom gaan wonen?
Hahahaha, het staat er erg grappig bij je verhaal.

Pirata

Pirata

29-08-2016 om 17:46

helena

Als het aan hem ligt, inderdaad. Hij heeft een hut gebouwd op 3,5 m hoog in de boom Nu wil hij nog een loopbrug naar zijn slaapkamerraam. --
Af en toe houd ik mijn hart vast bij wat ie uitspookt. Gelukkig begint deze week de turnles weer.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.