Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Mama van S

Mama van S

05-09-2014 om 19:51

Gewicht bij 88 cm (meisje)

Wat was bij jullie dochters het gewicht toen ze 88 cm lang waren? Ik schrok me een ongeluk toen ik vandaag hoorde dat iemands dochter van even oud als onze dochter maar liefst 5 (!) kilo lichter is als onze dochter. Ook een stuk kleiner, onze dochter is met haar 88 cm heel erg lang voor haar leeftijd. Maar toch he, dat gewicht... Ik ben dus wel eens benieuwd wat andere kinderen wegen bij een lengte van 88 cm? Misschien kan ik daar een beetje uit opmaken of ze te zwaar is of dat haar gewicht wel oké is.

even opgezocht voor je

mijn dochter woog bij 88 cm. 13 kilo, ze was toen 2 jaar en 4 maanden oud. Dochter was een stevige baby/dreumes. Inmiddels is ze 5 en is al het spek verdwenen

Katniss

Katniss

05-09-2014 om 20:19

Lang geleden

Ik vond alleen het groeiboekje van mijn oudste. Zij was met 30 maanden (2,5 jaar) 89 cm. en 13 kilo. Het was geen tenger poppetje maar ook niet te zwaar.
Hoe zit je dochter qua lengte en gewicht op de groeicurve? Mijn oudste was altijd net iets kleiner dan gemiddeld.

Marjoleine64

Marjoleine64

05-09-2014 om 20:41

Alleen jongens hier

die waren allebei bijna 2 jaar toen ze ca 88 cm lang waren en wogen toen ongeveer 13 kg. Gewoon gezonde, enigszins mollige peuters maar zeker niet te zwaar. En nu zijn het mooie slanke gespierde pubers.
Leeftijd zegt toch helemaal niets over gewicht? Zolang lengte en gewicht in evenwicht zijn is er niets mis, dus lang en zwaarder kan heel goed zijn, net als klein en veel lichter.

Mama van S

Mama van S

05-09-2014 om 21:33

Hier ook 13 kilo

Fijn, dan lijkt me dat dus wel gemiddeld voor haar lengte. Buiten dus dat ze gewoon heel groot is (mensen die haar 2 schatten terwijl ze nog niet eens 1,5 is). Ik kan daar soms zo onzeker van worden...

Barvaux

Barvaux

05-09-2014 om 22:37

gemiddeld ja

http://downloads.tno.nl/anonymous/kvl/NMCX1.pdf

Maar waarom maak je je druk als iemand van dezelfde leeftijd 5 kilo minder weegt als die ook kleiner is? Ik vraag me toch ook niet af hoe het komt dat de buurvrouw die 10 cm korter is minder weegt dan ik?

Trees

Trees

06-09-2014 om 07:49

erin

Jij weet toch wat er in gaat? Als ze gezond/normaal eet moet je je niet schuldig voelen. Eea heeft ook te maken met bouw en erfelijkheid.
Je moet dit soort dingen niet de hele tijd vergelijken, het cb houdt de groeicurve bij en zal je wel melden als ze te zwaar is.

Mama van S

Mama van S

06-09-2014 om 08:09

Geen CB

We gaan door omstandigheden niet meer naar het CB dus moeten het allemaal zelf in de gaten houden. En dat valt niet altijd mee.

draai die groeicurves gewoon eens uit

Je kan de groeicurves van de WHO gewoon op internet opzoeken en uitdraaien. Dan kan je kijken of het gewicht in verhouding is met de lengte. Ook kan je in de gaten houden of je kind haar eigen curve volgt.

Ook als je kind in verhouding tot haar lengte wat zwaarder dan gemiddeld zou zijn hoeft dat nou niet meteen een reden tot zorg te zijn, zeker niet als de verhouding tussen gewicht en lengte redelijk constant blijft en er meer mensen in de familie stevig waren als kind. Die curves zijn gebaseerd op gemiddelden en houden geen rekening met verschillen in lichaamsbouw, die er toch wel degelijk zijn.

Groeten,

Temet

Trees

Trees

06-09-2014 om 14:04

niet naar CB

Is dat dan niet een beetje onhandig, als je al zo snel van slag bent? Niet dat ik zo'n hoge pet op heb van het cb, maar afwijkingen kunnen daar vaak wel worden gezien.

huisarts

Als je vragen hebt kun je daar ook mee naar je huisarts. Ik zou wel goed afstemmen of je een huisarts hebt die met jou en je gezin matcht. En met wie je goed kunt overleggen.
En het gewicht zou ik inderdaad zelf een keertje doen. Niet te vaak, het moet geen obsessie worden en als het op het oog goed is is het goed genoeg.
Gehoor en zicht kun je een keer door de praktijkassistente laten testen, met name als je daar aanwijzingen voor hebt dat er iets aan mankeert maar anders gewoon een keer voordat ze naar school gaan.

Mama van S

Mama van S

06-09-2014 om 14:33

Huisarts

We hebben gelukkig een hele fijne huisarts en daarnaast ook een goede vriendin die arts is in een ziekenhuis. Alleen moet ik echt leren relativeren. Ik ben kampioen in me zorgen maken helaas dus als ik iedere keer als ik me ergens zorgen over maak met haar naar de huisarts moet dan kan ik mijn tent wel op gaan zetten in de wachtkamer.

Trees

Trees

06-09-2014 om 15:18

Dan

Dan post je toch gewoon hier? Zat moeders met vergelijkbare issues en goede adviezen.

Mama van S

Mama van S

06-09-2014 om 15:27

Dat doe ik dan ook

Even uitpluizen of ik me echt zorgen moet maken voordat ik naar de huisarts ren. Ben namelijk blij nu te horen dat haar gewicht oké is voor haar lengte, dan weet ik dat voor dit niet hoef te bellen. Het volgende twijfelpunt is of ze niet te hard groeit want toen ik net de groeicurves van het WHO ging opzoeken stond haar lengte bij haar leeftijd er niet eens bij. Ze zit dus nog boven het bovenste lijntje.

Trees

Trees

06-09-2014 om 15:38

doen

Je kan er niks aan doen als ze te hard groeit. Zeker niet op deze leeftijd, je wil haar toch zeker nu nog niet aan de hormonen? (dat gaat ook geen enkele arts doen)

Druif

Druif

06-09-2014 om 15:40

Link van Barvaux

In de onderste grafiek in de link van Barvaux, kun je zien dat een kind van 1.5 jaar, dat 88 cm is, op de +2 lijn zit. Dat is groter dan gemiddeld. En dat heb je zelf ook al geconstateerd, dat ze groter is dan gemiddeld.

Maar dat maakt in principe niet uit. Ieder kind heeft zijn eigen groeischema. De ene helft van de kinderen is groter dan gemiddeld, de andere helft kleiner. Vandaar dat het een gemiddelde heet.

Als je er onzeker over bent, zou ik haar over een half jaar nog eens meten en dan kijken waar ze dan zit op de groeilijn. Als ze gewoon de +2 lijn volgt, dan is dat waarschijnlijk haar persoonlijke groeilijn.

Je ziet trouwens ook dat de verschillende lijnen in de grafiek dicht tegen elkaar aanliggen. Dat wijst erop dat een paar centimeter je al op een compleet andere lijn kan zetten. Dus het is belangrijk om goed te meten. Hakken tegen de muur, benen recht, neus naar voren, en natuurlijk de schoenen uit.

Mama van S

Mama van S

06-09-2014 om 17:26

Volgt de bovenste lijn

Dit is de groeicurve lengte op de site van borstvoeding.com, ze zit inderdaad op de allerbovenste lijn. Vind het zo apart omdat de hele familie kleiner dan gemiddeld is en zij zo de lengte in schiet. Dus ze volgt wel netjes een lijntje maar wel een erg bijzonder lijntje. Overigens meten en wegen we altijd iedere maand op de 22e, als ze weer een maand ouder is.

http://i62.tinypic.com/if8qxc.png

vlinder72

vlinder72

06-09-2014 om 17:29

zoon

Zoon was met 27 maanden 87 centimeter en 11,75 kilogram
dochter was met 28 maanden 87 centimeter en 12,45 kilogram.

Mama van S

Mama van S

06-09-2014 om 17:30

En gewicht

Echt een vreemde groeicurve, eerst een soort zoekend lijntje, toen een onverklaarbare dip en daarna ineens stijl omhoog.

http://i58.tinypic.com/b7hrg3.png

Katniss

Katniss

06-09-2014 om 17:34

Keurig lijntje toch

Ze zit de hele tijd rond dezelfde lijn, dus volgens mij ziet dat er prima uit. Mijn jongste is begonnen op +2 (was 54 cm bij de geboorte) en heeft daarna de P0-lijn opgezocht. Die gaat naar 1,70 m. ongeveer, wat ook behoorlijk aan de lange kant is in vergelijking met ouders en familie. Het gewicht ging bij haar ook niet altijd even gelijkmatig, dat lijkt me niet heel abnormaal.

Barvaux

Barvaux

06-09-2014 om 17:41

zoekend lijntje?

Maak je niet zo druk joh, even een voeding erin voor het meten of een voeding na het meten maakt zo een kwart kilo uit zo ook met wel of niet plassen en wel of niet ontlasting en dan heb ik het nog niet eens over degene die de meting doet. Beentje iets meer strekken dan de andere keer.

Laat lossss....

druif

druif

06-09-2014 om 17:43

goed toch

Lijntje ziet er prima uit. Haar gewicht is omhoog gegaan, maar het past nu juist goed bij haar lengte, ik zou me echt geen zorgen maken.

Tante Tiny

Tante Tiny

06-09-2014 om 19:02

Zien jullie een ander plaatje dan ik?

Ik zie een gewicht dat opeens omhoog schiet, afgezet tegen leeftijd. Er wordt geen lijn gevolgd.
Ik zie niets over de lengte.
Een plaatje van lengte en gewicht zou volgens mij meer info geven.
Ik ben gewend aan twee grafieken:
- lengte t.o.v. gewicht
- lengte t.o.v. leeftijd

Mama van S

Mama van S

06-09-2014 om 22:31

Twee losse grafieken

Het zijn twee losse grafieken, één van lengte en één van gewicht. Ik weet niet of en hoe ik ze beiden in één grafiek kan zetten oid.

Pien

Pien

06-09-2014 om 23:21

App

TNO heeft een app, die heet iGrow. Daar kun je lengte en gewicht in bijhouden. Die geeft twee grafieken: een voor de lengte, dat is lengte afgezet naar leeftijd. En een grafiek voor gewicht, dat is afgezet tegen de lengte.
De app is gratis.

Je maakt je wel veel zorgen en dat vind ik jammer voor je. Ik las ook je andere draadje. Het zou fijn zijn als die zorgen wat minder konden worden! Gewoon maar veel hier sparren, dan zul je vast zien dat er heel vaak geen goed, geen fout en geen gemiddelde is, maar dat elk kind anders is.

Maar even voor je statistieken
Mijn oudste (jongen) was 88 cm rond de leeftijd van 2,5 jaar en woog daarbij zo'n 11 kilo.
Mijn middelste (ook jongen) was 88 cm kort voor zijn 3e verjaardag en woog toen ook plm 11 kilo.
Ik heb dit geschat omdat ik van allebei veel metingen heb, maar precies 88 cm stond er niet tussen.
Zoals je ziet zijn dit dus juist ukkies (oudste is prematuur en middelste groeit al vanaf geboorte erg langzaam) en zij zitten altijd op de -2 lijn (middelste zit er nu zelfs onder).

Mijn jongste (meisje) is nog niet zover, die is nu 22 maanden, 12 kg en ik schat zo'n 83 cm. Met stip de zwaarste van de 3 . Ze scheelt op dit moment maar iets meer dan een kilo met haar broer die 3 jaar ouder is. Maar dat zegt meer over haar broer dan over haar

Mama van S

Mama van S

07-09-2014 om 08:18

Die app

Die had ik wel op mijn vorige telefoon gedownload maar gaf een hele andere lijn dan die grafiek van bv.com, dat vond ik wat vreemd dat er zo'n verschil tussen zat. Maar goed, dat was toen ze nog bv kreeg en dat krijgt ze inmiddels al een aantal maanden niet meer dus misschien dan nu toch die app weer eens gaan gebruiken.

Ja dat zorgen maken is niet leuk... Het lukt me nog steeds niet om het los te laten. Ik hoop ook echt dat dat bij de tweede straks in januari allemaal wat makkelijker gaat. Meer ervaren dus minder zorgen, hoop ik...

druif

druif

07-09-2014 om 10:24

zorgen

Misschien helpt het tegen de zorgen als je nezelf probeert te trainen in helpende gedachten.

Helpende gedachten zijn dingen die je tegen jezelf zegt, waar de zorgen minder van worden. Bijv. Ik kan.me wel heel erg druk maken of ze te veel groeit, maar ik heb nog nooit gehoord van een anderhalf jarige die uit haar velletje is gebarsten, we zullen wel zien hoe het loopt.
Niet helpende gedachten zijn bijv. Er gaat vast iets mis. Er dreigt gevaar. Hetvkomt niet goed. Ik doe ook altijd alles fout. Als mijn dochter .... overkomt, dan is dat een ramp. Er mag niets fout gaan. Ik moet dit helemaal goed doen.... etc etc.

o ja druif

Inderdaad. Mijn zus zei altijd: denk je dat het nog steeds zo is als kind 18 jaar is? Dat gaf mij altijd wel een licht gevoel van absurditeit. En dan verbleken de meeste zorgen wel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.