Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Heleentje

Heleentje

04-07-2011 om 16:52

"gezakt" voor de ogentest-> door naar de oogarts

We zijn vrijdag voor de 3e keer bij het consultatieburo geweest voor een oogtest. De eerste keer wilde hij niet goed meewerken en de tweede keer kon hij alleen de bovenste vier regels lezen. Dus door naar de arts van het cb. Ook zij constateerde dat hij niet verder kwam dan 4 a 5 regels. Dus nu door naar het ziekenhuis.
Ik hoorde dat er druppeltjes gegeven worden, maar ben zo bang dat hij zijn ogen niet opendoet of dat hij er veel pijn aan krijgt.
Wie heeft er ervaring met het bezoek aan de oogarts?

Groetjes
Heleentje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kiki

Kiki

04-07-2011 om 17:09

Ikke

wij gaan niet naar het consultatiebureau en omdat ik de ogentest (ik heb zware oogafwijking) wel een nuttig iets vond heb ik de peutertest door mijn oogarts laten afnemen.

Ging prima, maar ik heb een vrij gezeglijk mannetje in dat soort situaties wat heel goed meewerkt. Hij wist alleen niet wat een fluitketel was en noemde het een gieter, maar dat vond ik persoonlijk erg goed gevonden. Dat hij een eend een mandarijneend noemde (waren net de dag ervoor in Blijdorp geweest) en de auto een Mitsubishi vond ik dan wel weer lollig.

Die druppeltjes doen geen pijn en het geheel is prima te doen. We moesten alleen erg lang wachten, maar zelfs toen amuseerde hij zich prima in de wachtkamer met zijn autootjes

Mijn zoon was ook niet "geslaagd" trouwens, maar hoefde niet gelijk een bril. We moeten wel terugkomen over een jaar

Heleentje

Heleentje

04-07-2011 om 17:32

Geen plaatjes meer

Ik had juist begrepen dat ze bij de oogarts geen plaatjes meer hoeven te bekijken.
Ze druppelen de ogen en daarna kijken ze met een apparaatje?
De consultatie arts zei dat sommige druppeltjes tot wel 3 dagen last kunnen geven.
Daar schrok ik nogal van.

Vic

Vic

04-07-2011 om 18:43

Geen drama van maken

Van mijn oudste, inmiddels 12 en al zo'n 8 keer gedruppeld, heb ik begrepen dat het druppelen niet echt een pretje is. Het voelt wat branderig en door de verwijde pupillen heb je een halve tot een hele dag wat wazig zicht.
Mijn dochters zijn allebei gezakt voor de ogentest op het cb, en doorverwezen naar de orthoptist/oogarts. Daar werd eerst nogmaals de plaatjestest gedaan, en ongeacht het resultaat worden de ogen gedruppeld. Na een half uurtje moet er weer worden gedruppeld, en dan wordt na 5 minuten de afwijking gemeten met een apparaatje. Mijn dochters hebben allebei een bril voorgeschreven gekregen, en oudste heeft ook nog 1,5 jaar een oog moeten afplakken i.v.m. een lui oog.

Rembrand

Rembrand

04-07-2011 om 19:30

Autoplaatje

Onze zoon vond de auto wel op de oldtimer van Opa lijken en noemde hem een A-Ford.
Was ook wel grappig vond ik toen.
M.

liora

liora

04-07-2011 om 20:02

Ervaring

Mijn beide kinderen zijn bij de oogarts geweest. De oudste toen hij 7,5 was en de druppels deden geen pijn. Hij zag wel wazig maar dat vond hij wel interessant.

Jongste gaf ook geen krimp bij het druppelen en dat heeft hij twee keer meegemaakt. Één keer rond 15 maanden en nog een keer rond zijn tweede verjaardag.

Liora

Heleentje

Heleentje

04-07-2011 om 23:03

Zijn er ook gevallen bekend

dat het uiteindelijk niets bleek te zijn?
Of kan ik er nu een soort van vanuit gaan dat hij een brilletje moet?
De afspraak is over 4 weken. Lastig om zo "lang" te moeten wachten. Als het om je kleintje gaat wil je toch zsm antwoord.

We hadden thuis trouwens de discussie of 1 van die plaatjes nou een hond of een paard is. Toen hij de plaatjes moest opnoemen zei hij uit zichzelf "dier".
Tja.. en daar had hij ook nog gelijk in, zo hoefde hij geen keus te maken

Groetjes

Vic

Vic

04-07-2011 om 23:08

Heleentje

Dat zal best Bij ons was het andersom. Jongste kon best veel plaatjes zien, vond ik. Bij de orthoptist kon ze nagenoeg alle rijtjes zien, dus ik dacht dat het wel een storm in een glas water zou zijn. Dat viel dus best even tegen.

Hanne.

Hanne.

05-07-2011 om 00:25

Geen bril

Hier wel naar de orthopist, maar geen bril. Meer een eigenwijs kind.

Druppeltjes heeft hij niet als vervelend aangegeven. Wel kreeg hij toen ze begonnen te werken last van het licht. De tip die ik vooraf had willen hebben is neem een zonnebril op en reken er niet op dat je kind zelf naar huis fietst met z'n wazige ogen...

Hier

viel het ook mee. Onze oudste is op zijn 3e geopereerd aan strabisme en zelfs dat ging eigenlijk prima. Hoe je er zelf instaat maakt al veel verschil.
De druppeltjes waren even lastig maar hij heeft niet gehuild. Zonnebril mee is wel een goede!

Bij de orthoptist krijg je verschillende testjes, plaatjes voorzover ik me herinner.

Of je kindje een brilletje nodig heeft, dat weet je pas later denk ik.. Maar ook dat is geen ramp, als hij daardoor beter ziet.. En ze wennen er snel aan, de oogplakkers gingen ook prima en daar had ik al een hard hoofd in

Succes!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

nicky

nicky

05-07-2011 om 10:37

Verschillend

Ik ben zelf orthoptiste, en dit zijn mijn ervaringen: Hoe het met het druppelen gaat is verschillend, soms moet je wel 3 dagen druppelen, maar meestal gebeurt het ter plekke en moet je 30-45 minuten wachten om het in te laten werken. De druppels kunnen zeker prikken, maar hoeveel last een kind daar van heeft is ook verschillend.
De druppels krijg je er altijd wel in, ook al houdt je kind z'n ogen dicht, daar zijn we wel aan gewend!
Er worden eerst ook nog andere testjes gedaan, ook plaatjes kijken.
Of hij een bril nodig heeft is afwachten, het kan zeg maar nog alle kanten op...

Ik heb toevallig gisteren zelf bij mijn eigen zoontje gedruppeld, zag ook alleen de eerste 4 regels bij het CB. Hij vond de druppels erg vervelend, vooral omdat hij er waziger door ging zien, maar hij hoeft gelukkig geen bril

Rafelkap

Rafelkap

05-07-2011 om 17:34

En hier

Hier ook naar de othoptist, al drie keer (met 4,5 en 6 jaar). Zoon heeft een kleine cylinderafwijking, maar elke keer te weinig voor een bril (tot nu toe). Druppels vindt zoon wel wel vervelend, maar het nare gevoel is snel weg. Daarna krijgt hij mooie kattenogen (of tijgerogen)

Heleentje

Heleentje

05-07-2011 om 20:09

Morgenochtend gaatje vrij

Gelukkig mag ik morgenochtend. Ik werd vanochtend gebeld dat er iemand had afgebeld.
Tjonge.. het is wel erg fijn dat het nu toch wel snel gaat.

Het ziekenhuis had de zonnebril inderdaad ook genoemd dus die ben ik vanmiddag nog wezen kopen.

Morgen een update...

Vic

Vic

05-07-2011 om 21:16

Dat is fijn, dat je zo snel al mag! Je wilt toch zo snel mogelijk weten of er iets aan de hand is.

Heleentje

Heleentje

06-07-2011 om 11:15

Heel onverwacht

Hij heeft maar 30% zicht bij beide ogen.
Ik snap er niets van.
We komen aan bij het ziekenhuis (waren we met hem nog nooit geweest) en hij roept dat hij een klok ziet. Nou die is echt wel 30 meter verderop en 14 meter omhoog.
Hoe kan hij die dan wel zien??
Maar goed.. hij heeft +8 aan beide ogen.
Pff ik ben wel geschrokken.
Zo snel mogelijk tijd vinden om een bril uit te gaan zoeken.

liora

liora

06-07-2011 om 11:31

Wat naar

Hoi Heleentje,

Wat naar zeg, lijkt me schrikken. Maar voor hem straks wel heel fijn als hij goed ziet.

Een + afwijking heeft vooral betrekking op slecht dichtbij zien. Dus met lezen kan hij moeite hebben. Maar veraf ziet hij dan goed. Dat verklaart misschien die klok.

Groeten,

Liora

Heleentje

Heleentje

06-07-2011 om 11:56

Liora

Maar waarom gaat hij dan juist zo dichtbij de tv staan?

Biene M.

Biene M.

06-07-2011 om 12:17

Heleentje

Dat is schrikken zeg, +8 is een flinke afwijking.

Dicht bij de tv staan is volgens mij normaal, deden/doen mijn kinderen ook op die leeftijd en ik kan het me van mezelf en mijn broertje ook herinneren.

Vic

Vic

06-07-2011 om 12:49

Jee

Nou, dat is inderdaad even schrikken. Gelukkig wennen peutertjes heel snel aan een bril. Succes met het uitzoeken van een leuke bril!
Overigens heb ik bij mijn kinderen ook nooit iets gemerkt van hun slechte zicht. Hoewel, bij de oudste twijfelde ik wel eens aan haar motoriek omdat ze zoveel struikelde. Dat was over nadat ze haar bril had

Kiki

Kiki

06-07-2011 om 13:47

Ik merkte het ook niet

ik dacht dat mijn zoon feilloos alles zag. Volgens mij kunnen kinderen op die leeftijd echt heel goed hun slechte zicht corrigeren

Heleentje

Heleentje

06-07-2011 om 23:21

Graag uitleg!

Ik begrijp er niets van.
Hoe kan het dat hij dan wel de hageltjes op mijn bord ziet liggen (dichtbij en klein) en ook de klok op de kerktoren (wat dan veraf is). Ook herkend hij de plaatjes van het cb dichtbij ook heel goed (op afstand dus alleen de grootste)

Kijk ik geef gerust toe dat hij vaak struikelt op plekken waar we weinig komen.
En hij staat dichtbij de tv en als er voorgelezen wordt op de opvang gaat hij ook vóór het boek staan.

Maar ik begrijp niet dat als hij bijna blind is (want zo interpreteer ik het maar) dat hij dan toch kleine dingen kan zien en dingen veraf.

Hoe foutgevoelig is een oogmeting? Het is handmatig gedaan.

Weet iemand of ik ergens een plaatje zou kunnen vinden van wat hij nu ongeveer ziet? Misschien dat dat al voor opheldering zou zorgen. En misschien mijn twijfel over de diagnose weg zou nemen.

Bedankt

Nicky (de orthoptiste)

Nicky (de orthoptiste)

07-07-2011 om 09:01

Uitleg

Hoi Heleentje,

Ik kan me voorstellen dat je schrikt van mededelingen als '30% zicht' en +8, en eerlijk is eerlijk, +8 is ook redelijk veel.
Waarom je er niks van merkt zal ik proberen uit te leggen.

Kinderen hebben het vermogen heel goed te kunnen scherpstellen (= accommoderen), en een afwijking van +8 kunnen ze, als dat nodig is, zelf corrigeren. Dit lukt ze zeker niet de hele dag door, maar als het moet, als ze iets echt willen zien dus wel.
Voor dichtbij kijken moeten ze dan nog meer corrigeren, en ook dat kunnen ze.
Maar dat accommoderen is wel heel vermoeiend voor ze, dus zijn er ook momenten op de dag (eind van de dag) dat dit echt niet lukt.

30% zicht klinkt wat dramatischer dan het is, zeker voor een kind, want die hoeft natuurlijk nog geen borden te kunnen lezen, en details zijn minder belangrijk voor ze. Bovendien passen kinderen zich verbazingwekkend goed aan aan de situatie zoals hij is. Dat maakt het dragen van een bril op deze leeftijd niet minder belangrijk!

Je vraagt ook nog hoe zeker deze meting is, ik ben er natuurlijk niet bij geweest, maar ga ervan uit dat er goed gedruppeld is en dat ze goede apparatuur hebben, en dan kan er niet veel mis gaan. Je kunt nooit zo'n sterkte meten als er eigenlijk niets aan de hand is.

Ik hoop dat dit je wat helpt, en wens je veel sterkte! (meestal valt het trouwens best wel mee hoor, het wennen aan zo'n bril)

Heleentje

Heleentje

07-07-2011 om 18:36

Bedankt!

Het is goed om te lezen dat mijn interpretatie dus wel klopt maar dat dat gewoon niet de hele tijd opgaat.
Het klopt dus dat hij wel kleine dingen kan zien, als hij zich er maar op instelt.
En dat neemt mijn twijfels over de meting ook weg.

Harstikke bedankt voor de uitleg en de reacties
Ik heb er echt veel aan gehad.

We wachten nu de bril maar rustig af.

digitale knuffel!!

Risama

Risama

08-07-2011 om 15:00

En het kan verbeteren

Mijn oudste dochter bleek +5 te hebben (ok; is geen +8), terwijl ze wel voor de reguliere ogentesten slaagde. Zij wist dat ook heel goed te compenseren. Inmiddels heeft ze aan 1 oog 0 en aan 1 oog +1,5. Met het groeien kan het dus echt sterk verbeteren, zeker als je zoals in onze familie erfelijke bijziendheid heb (- dus). Dit kan dan in de loop der tijd gaan compenseren. Mijn dochter is nu 12 en heeft sinds dit jaar alleen soms haar bril nog op, in het dagelijks leven hoeft het niet meer. Gelukkig maar, want inmiddels is ze aan de beugel en erg ijdel

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.