Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Graag advies.... radeloos -- Stiefzoon eet slecht

Beste ouders ik zit met een probleem.

Sinds juni is mijn vriendin hier uit de Filipijnen met haar zoontje van 5.
In de Filipijnen hebben hun een extreem Lux leven gehad.
Dus ze gaan hier in Nederland echt een stap terug naar een gewoon modaal leven.
Alles gaat verder goed op 1 ding na.

Het eten!

De kleine werd in de Filipijnen zo verwend dat jij altijd zelf mocht kiezen wat hij wou eten en wanneer.
Dat gaat hier bij de gemiddelde Nederlander niet in natuurlijk, want je hoort gewoon te eten wat er geserveerd word.

De kleine heeft 5 jaar lang elke dag (3 - 4 x per dag) het zelfde eten gehad... dat is rijst met wat kippe bouljon.
De reste lustte hij niet of wou hij niet.... nja dat vonden ze daar allemaal wel best maar dat werkt hier toch anders.

Elke avond is een strijd aan tafel.... we proberen alles zo vriendelijk en lief mogelijk te houden en hem uit te leggen dat het
Gezond is en dat hij daar een grote kerel van word.
Hij neemt een hap en hij spuugt het weer uit, vaak zelfs kokhalsend ( ik denk dat dit komt omdat hij gewoon geen andere texturen van eten kent en in zijn hoofdzegt dat het smerig is )

Hij moet van ons 1 eetlepel eten wat wij serveren en als hij dat opheeft mag hij zijn rijst hebben.

Ja inderdaad we zijn zelfs zo gek dat we elke dag nog anders speciaal voor hem koken.

Maar die eetlepel gaat vaak niet in.
Hoe fijn je het ook snijd of prakt het is direct uit spugen of braken.
Af en toe lukt het wel, als het maar vermengd is met rijst dan zit er een kans van slagen in.

We hebben van alles geprobeerd de laatste 6 maanden.

- omgekeerde psychologie,( neeee dat vind je vast niet lekker dat is voor grote jongens) en dan als hij een hapt neemt enorm aanmoedigen wat voor grote vent hij wel niet word, en even aan zijn spierballen voelen.
- eerst de eetlepel en dan krijg je daarna een ijsje ( sommige zoete dingen lust hij)
- we hebben geprobeerd een beetje extra te motiveren dat als wij ons eten op hebben wij al aan een ijsje beginnen in de hoop dat hij dan denkt dat wil ik ook!
- we hebben geprobeerd hem de keuze te stellen, je hoeft het niet te eten maar dan ga je naar bed.
- hem de keuze gegeven het niet op eten maar je krijgt dan niks anders, ook niet als je honger hebt voor je na bed gaat.
- net zolang laten zitten tot hij het op heeft.

Nja al met al een drama dag in dag uit... we proberen zo leuk mogelijk te houden en er geen gevecht van te maken maar het is energie slopend en zeker geen leuk vooruitzicht als je elke avond thuis komt na een dag hard werken.

Ik ben trouwens 28 en had tot een half jaar terug nog nooit kennis gemaakt met het vaderschap.

Graag jullie advies en input .

Met vriendelijke groet,

Ewout


Advies: gewoon stoppen met manipuleren

De meeste kinderen gaan niet beter eten van dwingen, manipuleren, consequenties, straffen en andere maatregelen.
Van al dat dwingen kan een kind zelfs een eetstoornis ontwikkelen.
Ik zou het gewoon loslaten. Geef zelf het goede voorbeeld en eet gevarieerd. Bied op vaste tijden zoon zo gevarieerd mogelijk, wat hij wel lust en neemt.
Die strijd verlies je. En je wil dat eten en drinken voor een kind gewoon plezierig is.
De meeste kinderen eten alles als ze 18 zijn, een enkeling uitgezonderd, maar dan is er vaak wat anders aan de hand. Allergie, overgevoeligheid voor het voelen in je mond van bepaalde soorten voedsel. Of voedsel dat door elkaar gemengd is, soms moet je het juist apart houden, bij andere kinderen juist door elkaar roeren.
Maak er gewoon geen punt van en houdt er mee op om te denken dat het fout gaat als je hem nu zo dwingt.
http://voedingsadviescentrummiddennederland.nl/strijd-aan-tafel-mijn-kind-wil-niet-eten/
Op internet zijn allerlei 'moderne' manieren te vinden om een kind daar plezier in te geven. Laat het helpen met uitkiezen, boodschappen doen, koken of de tafel dekken. Schep niet teveel tegelijk op.
Maar denk vooral niet teveel in 'regeltjes'maar wel in plezier en samen doen en voordoen.

Tine Winkel

Tine Winkel

12-12-2016 om 18:52

eens met AnneJ

strijd over eten, dat ga je niet winnen, is mijn ervaring. Dus ik zou er zo weinig mogelijk heisa van maken. Geef hem elke dag een gevarieerd aanbod. Hij pikt eruit wat-ie wil. Eet-ie niet, nou, ook goed. Ze hongeren zichzelf echt niet zomaar helemaal uit.

Tussenweg: als je nou rijst met groentebouillon maakt, lust hij dat wel? En dan evt met wat heel fijn gesneden kip erdoor. En dan zou verder naar andere smaken?

Ik kan me overigens goed voorstellen, dat, als je alleen rijst gewend bent, dat iets anders, zoals aardappelen of pasta, echt heel erg niet lekker is. Dus wat dat betreft lijkt me er ook niet zo veel op tegen om voorlopig alleen rijst te geven?
Overigens, eet hij alleen warm niet (goed) of ook geen brood (en dan uiteraard niet gelijk met kaas - dat lijkt me voor zo'n jochie wel heel erg vreemd - maar bv. met jam of hagelslag)

Angela67

Angela67

12-12-2016 om 19:13

ewout

wat ik me ook kan bedenken is dat zijn moeder natuurlijk in hun thuisland haar stijl hanteerde en nu misschien ook ambivalent tegenover Nederlandse ideeen staat.
Wie zegt datr zij geen gelijk heeft, of tenminste: in bepaalde mate? En ik denk dat het respectvol is om ervanuit te gaan dat met een voorzichtige beweging richting Nederlandse 'inzichten' heel veel meer tew innen is, al was het maar omdat zij als moeder voor hem dan veel meer kan uitstralen.
gr Angela

Li

Li

12-12-2016 om 19:47

soep

is hier de enige manier waarop groente naar binnen wil. Dus gepureerd met een boel water. Lust hij soep?

Ewoutsor

Ewoutsor

12-12-2016 om 20:38 Topicstarter

Eten

Nja hij eet wel een klein broodje met pindakaas dus is wel goed.
Het is echt puur het avond eten.
Maar zoals jullie zeggen , geen probleem van maken en hem gevarieerd eten geven.
Wat als hij dus niks eet? Lege maag naar bed? Want dat hebben we geprobeerd.
En dan kiest hij er liever voor om geen avond eten te hebben.
En dat wil ik hem helemaal niet aanleren.
We hebben ook al geprobeerd om bepaalde groente als worteltjes super fijn te snijden en er door te doen maarja dan ziet hij een andere kleur in zijn eten wat hij niet kent en is het direct weer afgelopen.
Ik vind eigenlijk wel dat hij gewoon 1 eetlepel mee kan eten, omdat ik die verwennerij eraf wil hebben.
Hij had daar 2 nanny's die de hele dag achter hem aan liepen te sjouwen en deden wat hij wou.
Hij moet ook leren dat hij hier geen koning meer is en dat niet alles gaat zoals hij dat wil.
Mijn moeder zegt, het is leeftijd en het komt wel...

Angela67

Angela67

12-12-2016 om 20:53

ewoutq

waar is zijn moeder in dit geheel?
wat vindt ze echt?
gr Angela

Pirata

Pirata

12-12-2016 om 20:53

andere boeg

Wat je nu probeert werkt helaas niet. Gooi het eens over een andere boeg. Helpen met cake bakken ofzo en dan je vingers aflikken. Hij lijkt een soort angst voor ander voedsel te hebben ontwikkeld. En misschien durft hij wel ander eten in zijn mond te doen als hij het niet hoeft in te slikken?
Ik kan me niet voorstellen dat hij alleen rijst met bouillon eet en een broodje pindakaas. Dan had hij nu ernstige tekorten gehad.
Dus wat eet hij nu allemaal wel?

Juno

Juno

12-12-2016 om 20:58

Luister naar je moeder

Ze heeft gelijk.
Laat het los, het komt wel. Kind heeft te maken met een enorme cultuurshock, is geïmmigreerd, heeft zijn vader niet, het klimaat, de mensen en het eten zijn anders, hij spreekt de taal niet en heeft nergens controle over behalve over eten, drinken, slapen en zindelijkheid.
Laat hem. Een gedragsverandering kost zes weken wanneer alles stabiel is.
Je wil echt te veel en te snel.

Ewoutsor

Ewoutsor

12-12-2016 om 21:02 Topicstarter

Eten

Mijn vriendin denkt er net zo over en wil ook graag verandering.
Nja wat eet hij allemaal.

Wat snoepgoed, paar chipjes, stukje cake, gehakt , ei (alleen omelet in fijne stukjes), rijst, pannenkoek , kippe boljon dat is het wel zon beetje ... Oja geld zelfde voor drinken... hij drinkt alleen water , soms pakje wikey sinaasappel rest lust hij niet... oja koekje in de melk dippen soms

We betrekken hem er wel bij met tafel klaar, soms helpen met koken.

Pirata

Pirata

12-12-2016 om 21:20

ik zou zeggen

Nu eerst "veilig" gaan variëren met de vorm van de dingen die hij wel lust.
Dus gehakt als balletjes (daar kan iets van gemalen groente door), rulgebakken, misschien met een theelepeltje tomatenpuree erdoor. Als hij al helpt met klaarmaken is het mooi, durft hij het nog niet te eten dan geef je een beetje in de voor hem vertrouwde vorm (maar op=op). Koop chipjes die net een beetje anders zijn. Geef scrambled egg ipv omelet.
Mijn moeilijke eter heeft op die manier vroeger ook zijn repertoire uitgebreid. Dat was geen sinecure maar gelukkig was de basisvoeding van mijn kind toen gezond.
Wat ik ernstig mis bij je jongeman is groente en fruit. Vraag me af wat er gebeurt als je een chocoladefondue neerzet met stukjes aardbei, druif en appel?
Krijgt hij een vitaminesupplement?
Lust hij wel pizza en patat?

Marjoleine64

Marjoleine64

12-12-2016 om 21:51

Komt 'vanzelf' goed

Bij de meeste kinderen komt het uiteindelijk vanzelf goed, zoals AnneJ ook al zei. Mijn oudste is ook heel lang een moeilijke eter geweest, in zijn extreemste periode (dat duurde een paar jaar) at hij overdag brood met pindakaas of zoet, en 's avonds visstick met een stuk peer. Daar hebben we banaan aan toegevoegd, en heel langzaam andere dingen. Pas toen hij 12 was at hij min of meer normaal mee, en zelfs nu (hij is 19) eet hij uit zichzelf echt geen rauwe groente (dus geen sla, tomaat, komkommer etc). Maar wel alles verder, in alle mogelijk combinaties. Bij ons is het ook heel lang strijd geweest, ik denk dat het sneller beter gegaan zou zijn als mijn man wat relaxter ermee om was gegaan, maar dat kon hij niet.
Mijn advies is dus ook aanbieden wat hij wel lust, en heel langzaam kleine beetjes extra erbij of erdoor doen.

Niet eten

Als hij s'avonds niet genoeg eet dan geef je hem nog wat te eten voor hij naar bed gaat. Je stuurt een kind niet met een lege maag naar bed.
Je hebt een lastige neiging om zaken te willen afdwingen. Dat is echt niet handig. Je helpt een kind te groeien en zich te ontwikkelen. Africhten is een slechte gewoonte uit de vorige eeuw.
Veel mensen hebben dat. Als ze aan opvoeden denken komen er allemaal ouderwetse harde maatregelen boven. Gebruik liever je verstand. En wees een beetje menselijk. En vooral behulpzaam. Kijk gewoon wat hij nodig heeft en wat je hem kunt aanbieden, niet wat je hem kunt afdwingen.

Ewoutsor

Ewoutsor

13-12-2016 om 07:50 Topicstarter

Bedankt allemaal

Bedankt allemaal voor de reacties, wat ik het meest lees is dat ik toch wat relaxter moet zijn en nog niet te veel moet verwachten.
Ik zal hier aan gaan werken.... tevens gaan we hem nog meer betrekken bij het koken en hem niet straffen als hij het niet eet maar belonen als hij het wel eet.
De cultuur shock zal ook zeker mee spelen en misschien verwachte ik iets te snel resultaat.
Zoals ik eerder aangaf ben ik zo uit het niets stiefvader zonder ervaring en is dit ook allemaal nieuw voor mij.

clowntje

clowntje

13-12-2016 om 08:46

Ewoutsor

Je zegt dat je nog maar een half jaar geleden hebt kennisgemaakt met het vaderschap. Kent het jongetje jou ook nog maar een half jaar, of was je eerder in zijn leven zonder de vaderrol te spelen? Want dan is het voor zo'n kind natuurlijk allemaal wel heel erg snel gegaan: (nieuwe) man in zijn leven, nou ja, eigenlijk alles nieuw.
Hoe vindt zijn moeder het Nederlandse eten? Wil zij ook niet liever haar eigen gerechten (die voor het kind dus ook veel bekender zijn) te blijven eten?

Pirata

Pirata

13-12-2016 om 09:04

vaderschap

Ah Ewout het vaderschap of moederschap is nu eenmaal heel pittig. Zeker als je nauwelijks de kans hebt er in te groeien. Het is een goed idee om de opvoedideeen uit de "vorige eeuw" kritisch te bekijken. Niet te veel kijken "hoe het hoort" maar kijken wat werkt.

Belonen

Nog even doorzeuren.
Je kunt best weleens belonen, maar ook dat is iets van de vorige eeuw. Straffen maar ook belonen leid af van waar het over gaat en wat belangrijk is om te doen en wat een kwaliteit in zichzelf heeft. En wat je een kind mee wil geven zodat het een innerlijke motivatie heeft.
Belangrijk om aan je kind uit te leggen. Je gaat niet gezond eten omdat je dan een ijsje krijgt, iets wat voor jou een beloning is, als je bord leeg is.
Je eet gezond omdat je lichaam dat nodig heeft om te groeien en het geeft je energie om te bewegen.
Verdiep je er eens in. Ook al te nadrukkelijk belonend met voedsel omgaan is niet zo handig.
De inzichten zijn hier en daar wel wat veranderd.
https://www.ouders.nl/artikelen/opvoeden-zonder-straffen-of-belonen

Pirata

Pirata

13-12-2016 om 09:10

ooit

Ik heb trouwens ook wel eens gezegd "jij krijgt je frietjes pas als je die worst hebt geproefd" bij een weigerend kind. Maar toen wist ik zeker dat hij die worst zou lusten. Een kwartier gebler aanhoren en hij nam een hapje worst. Binnen 1 minuut was de worst op en wilde hij elke dag worst.
Maar dat werkt niet bij kinderen met een soort voedselangst. De mijne is gewoon drama-king.

Pirata

Pirata

13-12-2016 om 09:13

overigens

Ik heb dus 2 kinderen, een is de drama-king en een had ooit een eetprobleem. Allebei een andere aanpak nodig.

Jesse_1

Jesse_1

13-12-2016 om 09:21

Niet te gespannen

Lees dit eens, misschien een leuk idee? In wat voor vorm dan ook?
http://kiind.nl/monkey-platter/

maria

maria

13-12-2016 om 09:36

ik zou

er zelf sowieso buiten blijven.
Als er al gestraft wordt (slecht idee) dan door moeder en zeker niet door jou.
Gedoe rondom eten, zeker zo extreem, heeft vaak met regie en controle te maken.
Mogelijk ervaart hij dat te weinig in zijn leven. Heeft vaak weerslag op eten, dan daarin controle houden.
Sowieso heeft het alleen kans van slagen (in extreem geval als dit) als spanning en stress wegvallen. Dat kan alleen als jullie goedbedoelde bemoeienis stopt.
Hoe langer en hoe harder jullie trekken hoe vaster het probleem wordt en hoe langer het duurt.

Gezond eten

Leuke link van Monkey-Platter.
Toch zou ik het jongetje nu vooral geven wat hij gewend is en dat langzaam ombuigen naar gezond eten.
Een ding tegelijk.
Ik gaf mijn kinderen geen snoep, dat is niet nodig. Ze mochten wel op zaterdag van hun zakgeld (ze kregen toen 50 cent-1 euro per week) een snoepje kopen bij de sigarenwinkel. Ze konden het ook sparen en dan verdubbelde ik dat na een jaar op hun verjaardag wat ze over hadden.
Ik bood ze wel vaak rauwe groenten en fruit aan, bijvoorbeeld als ze nog even moesten wachten tot het warme eten klaar was dan gaf ik ze vast mandarijntjes, stukje bloemkoolwortel, stukjes paprika op een bordje.
Hier aten we geen zoet op brood maar tomaat, kaas, komkommer, vlees, hartige zaken.
Vanwege allergie beperkten we dat, maar voor het idee.
De vorige generaties gaven veel te veel suiker mee in allerlei vormen.
Je kunt best wat suiker gebruiken maar snoep is niet nodig.
Ze krijgen overal nog veel snoep, er zijn in een klas ook altijd veel verjaardagen waar vaak nog snoep gedeeld wordt.
Cold Turkey geen snoep meer geven kan natuurlijk niet, maar je begint eerst met een beter aanbod en laat het langzamerhand weg.
Ook vraag ik me af wanneer hij met melk begonnen is.
Niet alle aziatische mensen kunnen koemelk goed verdragen. Een beetje yoghurt of kwark, is dan beter.
Het idee, melk is goed voor elk, is ook zoiets uit de vorige eeuw.

Vet

Daar is ook iets niet helemaal goed gegaan. De mantra dat vet slecht is, en mager het devies, blijkt niet te kloppen. Een mens heeft gezonde vetten nodig, volle vetten voor je lichaam maar het geeft ook een beter gevoel van verzadiging.
Roomboter, olijfolie, allemaal goed.
Het is belangrijk voor de opvoeding van je kind om je daar eens mee bezig te houden. Gezond en lekker eten en varieren komt niet vanzelf en overal zijn verleidingen.
Hoewel je heus wel een keer naar de MacDonald kunt.
We hadden hier vaak in het weekend een fles cola of een zak chips. Niet de hele week. Op is op.
Nog steeds haal ik een keer per week iets lekkers wat de kinderen op dat moment willen, gezond of niet gezond. Maar meestal vragen ze toch iets gezond als olijven, bakje gesneden fruit, pistachenootjes. Kan ook koekjes zijn of borrelnootjes. Een keer in de week neem ik dat dan mee van de boodschappen.

Li

Li

13-12-2016 om 10:42

maar

als een kind erg slecht eet, is melk wel een vrij volledig voedingsmiddel. Babies leven er tenslotte volledig op. Tenzij er een allergie/intolerantie is natuurlijk.

Ja Li

Daarom vraag ik me af of hij het soms hier is gaan drinken of dat hij het daar al deed. Het geven van melk is ook zoiets. Goede bedoelingen maar voor sommige mensen is het juist een slecht idee om dat in je menu te gaan stoppen.

http://jessevandervelde.com/heb-ik-een-lactose-intolerantie/

"Lactose intolerantie komt vooral veel voor bij Aziatische en Afrikaanse mensen, waar rond de 90 % intolerant is. Wij als Noordeuropeanen kunnen lactose meestal beter verteren (ongeveer 5 % is intolerant) (Bulhões, A.C. et al , 2007[5]). Dit heeft te maken met onze geschiedenis als herders en een gen mutatie die ongeveer 7500 jaar geleden is opgetreden. Mensen met deze mutatie hadden een sterk evolutionair voordeel in een omgeving waar melk voorhanden was. Da ardoor kunnen de meeste Noordeuropeanen lactose inmiddels goed verteren (Dr. Irene Gallego Romero, 2011[6]). Toch zijn er schattingen dat ook in Nederland ongeveer 6% van de bevolking lactose intolerant is (W. Van Koningsbruggen, 2010[7])."

Li

Li

13-12-2016 om 10:51

OT - wel raar trouwens

In Afrika zijn veel herdersvolken, je mag toch verwachten dat die melk kunnen verdragen. In Azië is dat veel minder het geval.

Inderdaad

Vraag ik me ook wel af. Maar ik zie het vooral als een waarschuwing. In Nederland wordt je bedolven onder de melkproducten, drinkmelk, toetjes. Dat zijn veel mensen op de wereld echt niet gewend om zoveel melk te consumeren.
Voor sommige mensen is dat geen goed idee. Als er dan klachten zijn kun je daaraan denken.
Soep is ook veelzijdig en neutraler.

Pirata

Pirata

13-12-2016 om 10:59

Als hij ertegen kan..

Als hij ertegen kan is melk of yoghurt een mooie basis voor een smoothie. Wie weet lust hij het er dan kan je er wat vitamientjes in krijgen.

mirreke

mirreke

13-12-2016 om 12:47

Wat is er mis met water drinken?

Je schrijft, hij drinkt alleen maar water en soms een wicky pakje of een koekje in melk brokkelen.

Hmm. Lekker laten waterdrinken. Die pakjes voor kinderen, NIET doen. Geef hem gewoon water mee naar school. Niets mis mee.

je hebt het over groenten en zo. Bieden jullie ook gewoon dingen vers aan?

Als wij gaan eten zet ik meestal ook gewoon verse dingen erbij op tafel. Dat kan van alles zijn: komkommer, kleine tomaatjes, stukjes broccoli, worteltjes, schijfjes champignon. Dus niet gebakken, maar gewoon rauw.

Ik zou het kind eerst eens goed laten acclimatiseren. Wennen aan het land, het klimaat, de geuren, kleuren, geluiden. Eraan laten wennen dat zijn hele leefomstandigheden zijn gewijzigd.

Hij was het prinsje thuis, blijkbaar, en je wilt nu dat hij dat het liefst zo snel mogelijk afleert. Waarom niet met wat meer liefde. Het kind kan er toch niets aan doen? Waar was zijn moeder destijds? En waar is zij nu bij de beslissingen over dit kind?

Maak niet de fout jouw plek als stiefvader te willen opleggen. Laat zijn moeder dingen met hem regelen. Eventueel kunnen jullie samen bespreken wat jullie willen, maar het is voor hem heel bedreigend als jij nu ineens degene bent die alles bedisselt.

Volgens mij misschien wel een cultuurdingetje? Dat de moeder zich snel of graag aan jou aanpast?

Kende jij dit jongetje al voordat hij naar Nederland kwam, of moest hij met zijn moeder mee omdat jij een relatie met haar kreeg? Dat laatste zou het voor hem nog moeilijker maken. Kortom, ik zou het als ik jou was rustig aan doen, en niet met de vuist op tafel slaan (spreekwoordelijk dan) om gedaan te krijgen dat jouw wil wet is. Oefen geduld en liefde uit, het komt wel...

Je vangt vliegen met stroop, niet met azijn.

Ik zou het kind ook zeker niet teveel wennen aan zoetigheid. Nergens voor nodig. En vergeet ook niet dat Filippino's vaak een heel andere bouw hebben, veel tengerder zijn, dan Nederlanders en ook een andere groeicurve hebben, een andere spijsvertering misschien...

Houdt hij ook niet van banaan? DAt is ook een prima basis voor smoothie, of om gewoon te eten. Vult ook.

ach gut

Ik heb niet eens alle reacties helemaal gelezen. Ik denk alleen maar 'ach gut, het arme joch'. Dan ben je vijf, dan word je de halve wereld rondgesleurd om samen te gaan leven met een man die je vader niet is, in een vreemd land, waar de mensen een rare taal spreken, waar het koud en donker is (het wordt nu even alleen maar erger voor het beter wordt) en dan ook nog dat smerige eten!

Ik ken dat achter het kind aandraven uit Indonesië, waar het ook vrij gebruikelijk is dat de nanny met een bakje achter de peuter of kleuter aandrentelt om maar te zorgen dat het kleine prinsje of prinsesje voldoende binnen krijgt. En dan natuurlijk vooral rijst, want zonder rijst vaart niemand wel. Vaste etenstijden zijn vziw in dat deel van de wereld ook niet echt een cultuurgoed.

En dan komt zo'n uk in Nederland, waar de meeste mensen rijst iets vinden voor af en toe, maar kinderen vooral melk en boterhammen en groenten moeten krijgen. En wel aan tafel, en zonder zeuren, en op vaste tijden, anders zal het kind vast voor galg en rad opgroeien.

Laat het los, laat het gaan... Die verwennerij wordt vanzelf wel minder, straks moet Uk naar school (als hij daar niet al zit) en dan gaat hij op een gegeven moment wel meer mee in de stroom.

En ga eens met moeder en zoon naar een goede Indonesische of Chinese toko, en kijk eens of kind daar wat andere dingen kan uitzoeken die hij lekker vindt. Van die Aziatische glibberpuddinkjes met kokosgelei erin, gestoomde broodjes, dat werk. Wat AnneJ ook zegt, langzaam zijn vaste eetgewoontes ombuigen. Van harte aanbevolen: amazingoriental.com .

En als hij groter wordt vooral veel bij vriendjes laten spelen. Verkaast-ie vanzelf

O ja, schiet me ineens te binnen: heeft hij wel eens Vietnamese loempia's geprobeerd? Geen idee of ze zoiets in de Filippijnen ook hebben, maar ik vermoed zomaar van wel. Je kan erg veel groente in loempia's stoppen zonder dat dit tot problemen leidt.

Sterkte met alles, een nieuw samengesteld gezin valt al niet mee, maar als stiefzoontje van een geheel ander continent komt is het helemaal even doorbijten.

Groeten,

Temet

Dendy Pearson

Dendy Pearson

13-12-2016 om 16:22

Fantastisch Temet

Wat heb je dat goed neergezet!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.