Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Renée

Renée

20-02-2017 om 12:46

Grote dorst (of trek) 's nachts

Ik ben benieuwd of jullie dit herkennen?
Onze dochter is 14 maanden. Ze is een vrolijk, tevreden meisje. Ze eet goed en met smaak haar maaltijden en tussendoortjes. Overdag drinkt ze water, thee of melk. Ze kan al goed lopen en is actief bezig overdag. Slapen doet ze ook prima, ze ligt prettig in haar bedje en geeft duidelijk aan dat zij naar haar bedje verlangt. Zij krijgt nog borstvoeding in de avond en nacht. De afgelopen maanden hadden we een ritme gevonden dat zij om 19u dronk voor het slapen gaan en om ongeveer 4u 's nachts een keertje. Maar sinds kort wil ze wel 4x of 5x per nacht drinken! Omdat ik dat met de borstvoeding niet kan bijbenen, geven we dan een flesje melk (van de koe, of poedermelk). Wat ze dan drinkt is wisselend, maar toch wel aardige porties van circa 70 tot 140 cc. Niet twee slokken en dan klaar, zeg maar. Mamahonger is het denk ik ook niet, want met papa en fles is ze net zo tevreden.
Ik heb er geen moeite mee om haar 's nachts te voeden en ga hier graag mee door. Ik vraag me alleen af waar haar grote trek opeens vandaan komt. Wat zou dit kunnen verklaren? Zou zij gewoon meer calorieën nodig hebben, omdat ze fysiek in de weer is overdag? Of dorst (overdag drinkt zij uit een open bekertje, lukt haar goed, maar misschien krijgt zij toch te weinig vocht binnen hiermee? Voor haar middagslaapje krijgt zij wel nog een fles melk).

Ik ben benieuwd naar jullie reacties, alvast bedankt!

tante Sidonia

tante Sidonia

20-02-2017 om 13:02

en....

wat zei de huisarts?
Is een oud gezegde van een vroeger forumlid, Tinus geloof ik.
In dit geval weer van toepassing.
Bij veel dorst zou ik echt even advies vragen bij de huisarts. Overdreven dorstgevoelens kunnen een symptoom zijn van bijv. suikerziekte.

Marloes

Marloes

20-02-2017 om 13:47

groeispurt

Ze kan een groeispurt hebben of inderdaad meer energie verbruiken. Bij suikerziekte zou ze ook overdag veel dorst hebben, dat is niet alleen s nachts.
Ik weet niet wat ze al eet, maar misschien kun je haar 's avonds wat meer vulling geven. Dus niet melk, maar pap. Kijken of dat helpt.

Lusithania

Lusithania

20-02-2017 om 14:10

Dochter

Mijn dochter had rond 10-11 maanden een soort groeistop, een erg afgevlakte groeicurve. Niet veel later werd ze regelmatig wakker 's nachts, rammelend van de honger. Elke nacht waren het 3-4 flessen pap (poedermelk met rijstebloem ?). Na een maand was ze weer op haar oude lijntje.
In de koelkast stonden de flessen klaar, even in de magnetron en dan aan haar geven in bed (drinken kon ze zelf). In de ochtend viste ik alle lege flessen weer uit haar bed.
Het was niet zo dat ze overdag ook veel meer at en dronk.

Vesta

Vesta

20-02-2017 om 15:56

herkenbaar

Tijdenlang zette ik naast dochter een boterhammetje neer dat ze kon pakken als ze wakker werd. Want van om half 4 "MAMA!!!! HONGER!!!!!" werd ik ook niet blij. Denk dat ze toen een jaar of 2 was. Ze is verder altijd een goede slaper geweest.

En zelf word ik ook regelmatig hongerig wakker 's nachts. Ook als ik voldoende gegeten heb overdag. Ik neem een cracker of een stukje kaas en dan kan ik verder slapen. Doe ik dat niet lig ik de hele nacht wakker.

thea

thea

20-02-2017 om 21:13

hier ook regelmatig

rond die leeftijd.
Ik wijtte dat zelf aan teruglopen bv-productie, mn omdat er overdag minder gedronken werd. (te druk) Dus in de nacht bijtanken om de productie weer omhoog te krijgen...
Geen idee of het kloptte hoor.
Vond het iig slopend.

Renée

Renée

21-02-2017 om 08:55

Bedankt voor jullie reacties!

Wat fijn te lezen over jullie ervaringen!
Ik bedacht mij ook nog dat ze vanaf medio december 3x een weekje ziek is geweest, waarbij zij weinig gegeten heeft. Vermoedelijk in combinatie met een groeispurt zorgt dit voor de grote trek. Misschien is mijn productie ook wat teruggelopen, net als bij jou Thea.
En inderdaad Vesta...ik ben ook zo'n hongerig type dat 's nachts wakker kan worden van trek. Niet vreemd als mijn dochter ook een snelle verbranding heeft.
Wat fijn dat jouw dochter zelf de fles kon vasthouden Lusithania! Dat zie ik onze meid niet doen, daar is ze niet aan gewend. Ook een papfles is zij niet gewend, we proberen het wel eens, maar dan wil ze vaak niet. Ze eet wel prima pap van een schaaltje, dus ik kan natuurlijk wel 's avonds ipv yoghurt wat meer vullends maken, zoals griesmeelpap.
Kortom we gaan het zoeken in de wat meer calorierijke hapjes overdag.
Diabetes vind ik onwaarschijnlijk, inderdaad omdat ze overdag niet extra dorst heeft en ze het verder zo goed doet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.