Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

hechting?

Ik maak me best zorgen over onze dochter. Ze is 3 jaar en een pittige dame.
Nu is het zo dat ze heel erg aan mij hangt. Aan mijn man veel minder. Ze wil dat ik alles doe en accepteert veel minder van mijn man. Ik doe bijna alles voor/met haar.

Nu heb ik een vriendin die graag met ons dochtertje om gaat. Ze is er altijd erg lief tegen en past ook weleens op. Nu heb ik zelf het idee dat ik best een goede band met mijn dochter heb. Maar als deze vriendin op bezoek is ziet onze dochter mij eigenlijk niet meer staan. Ze wil alles met die vriendin doen. Ze knuffelt makkelijk met haar terwijl ze bij ons eigenlijk niet zo'n knuffelkont is. Ook wil ze met wandelen alleen een handje geven aan die vriendin en niet aan mij. Of wil alleen naast/bij die vriendin zitten en niet bij mij. Ook dingen laten zien doet ze dan alleen bij haar en aan mij laat ze niets zien. Ik voel me er behoorlijk rot onder. Ik heb het idee dat ik juist heel lief en goed ben voor onze dochter. Maar ik word hier heel onzeker door en heb dan het idee dat ik dingen fout doe en onze dochter bv niet goed gehecht is.

Als de vriendin weer weg is dan is het weer als vanouds.

Is dit normaal bij peuters? Ik krijg er zo;n naar onderbuikgevoel van.

Ja hoor.

Jij bent er iedere dag, haar moeder die altijd voor haar zorgt en een veilig thuis biedt.

Je vriendin is een buitenstaander die ze lief vindt. Maar dat moet ze laten zien en het moet bevestigd worden door je vriendin.
"Wij vinden elkaar lief". Knuffelen, aandacht vragen, claimen.

Dat hoeft met jou niet. Moeders liefde is onvoorwaardelijk en altijd aanwezig, zonder moeite.

Dat ze minder aan haar vader hangt kan een fase zijn. Bij mijn zoon was ik soms het middelpunt in zijn leven, dan weer een poos mijn man. Dan leek ik weer een meubelstuk. Varieerde per levensfase waar hij in zat.

Tango

Tango

10-03-2018 om 22:09

Ja is normaal

Die vriendin is inderdaad een buitenstaander. En een buitenstaander is interessant dus daar doe je dan heel lief tegen. Ook doet de vriendin waarschijnlijk heel aardig tegen je dochter waardoor zij lief terug doet. Jij moet weleens boos worden op haar, als ze iets stouts doet. De vriendin hoeft dat nooit. Logisch dat ze de vriendin aardig vindt.
Er lijkt me w.b. hechting niets mis. Wat betreft je man, als ze echt weinig van hem accepteert zou ik daar eens naar kijken. Misschien dingen om de beurt doen, als jij bijvoorbeeld ergens mee bezig bent kan je man haar best in bad doen o.i.d. Verder is dat ook gewoon normaal hoor, dat soort voorkeuren. Zoon hier heeft nog steeds een voorkeur voor mij met bepaalde dingen en hij is inmiddels 13. Ik laat dus nog steeds af en toe man even iets alleen met hem doen en trek mezelf dan even terug.

Maria

Maria

11-03-2018 om 14:30

Geen zorgen in maken

Dat is zeker normaal. Jij bent haar mama en je bent er elke dag voor haar. Aandacht krijgen van iemand die regelmatig op bezoek komt of soms oppast is natuurlijk altijd leuker en specialer. Je hoeft je hierover echt geen zorgen te maken en hier een slecht gevoel bij te krijgen. Ik denk helemaal niet dat het hier om een hechtingsprobleem gaat. Ik lees ook dat je vriendin soms oppast op je dochter. Ik kan me goed voorstellen dat ze dan leuke dingen doen samen, iets waar je als moeder niet altijd de nodige tijd voor hebt (of maakt).

tante Sidonia

tante Sidonia

11-03-2018 om 14:57

haha, ja hoor

heel herkenbaar en volkomen normaal.
Jouw gevoel kan ik me ook echt goed voorstellen, maar echt trek het je niet aan en geniet ervan dat ze jouw vriendin zo leuk vindt.
Het kan heel belangrijk zijn voor kinderen dat er ook nog belangrijke anderen zijn naast hun ouders!
Juist vanuit de veiligheid van jouw liefde die jij haar geeft durft ze haar tijdelijke voorkeur aan te geven, waar je bij bent!

Ennuh, maak je borst maar nat voor de puberteit, dan gaat die voorkeur voor anderen na je man en jou nog veeeeeeel verder...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.