Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Wenpar

Wenpar

28-11-2017 om 09:33

Help!! Zoontje van 12 maanden elke nacht een paar uur achtereen wakker

Ik ben inmiddels een beetje ten einde raad. Onze zoon van inmiddels bijna 12 maanden oud is nooit de beste slaper geweest. Hij slaapt nog niet door en wordt een aantal keren wakker savonds en snachts. Tot nu toe viel hij altijd weer in slaap na een kus en zijn speentje terug te hebben gekregen. Maar sinds een maand wordt hij 1x in zijn nacht, voor ons dus ergens op de avond of midden in de nacht wakker om vervolgens minimaal 2 uur lang wakker te blijven. Ik snap niet waarom en we hebben vanalles geprobeerd om het op te lossen maar tot nu toe zonder succes.

– gesleuteld aan zijn bedtijden
– aantal dutjes op een dag
– in eigen bed slapen / bij ons in bed slapen
– extra melk zodra het gebeurt

Herkend iemand dit en/of heeft iemand tips wat we kunnen doen hiermee. Het begint me aardig op te breken zo langzamerhand en over 3 maanden verwachten we nog een kleine. Dan zie ik dit helemaal niet meer zitten.

Triva

Triva

28-11-2017 om 11:30

wat

doe je precies tijdens die uren?

Wenpar

Wenpar

28-11-2017 om 12:45

Veranderd

Als ik bij hem blijf is hij gewoon lekker vrolijk en actief, dan kruipt hij wat rond en is het alsof hij absoluut niet moe is. Ondertussen leg ik hem in het begin met praten tegen hem weer neer met zijn speentje, na een paar keer doe ik dit zonder nog iets te zeggen zodat hij hopelijk begrijpt dat het geen ‘speelkwartier’ is. Dit duurt zo’n twee uur, en daarna geeft hij pas toe dat hij ook daadwerkelijk blijft liggen en weer probeert te slapen. Dit heb ik gedaan terwijl hij in zijn eigen bedje ligt en ook terwijl hij tegen mij aan op bed ligt. Dan slaapt hij normaal gesproken veel sneller en makkelijker maar ook dit werkt in dit geval niet.

Inmiddels heb ik ook het tegenovergestelde geprobeerd door juist niet bij hem in de kamer te blijven als hij in zijn eigen bedje wakker is, maar in dit geval wordt hij compleet overstuur na twee minuten. Hij is best aanhankelijk namelijk en vanwege de buren etc. kan ik hem ook niet twee uur laten krijsen. (Afgezien van dat mijn eigen hart dan breekt --) als ik dan terugkom bij hem gaat hij wel even rustig liggen met zijn speentje en komt hij weer een beetje tot rust, maar zodra hij rustig is bouwt hij juist weer energie op lijkt het. en na 5 tot hooguit 10 minuten springt hij weer omhoog.

Wenpar

Wenpar

28-11-2017 om 12:51

Kruiper

Hij is overigens echt een kruiper in zijn slaap. Hij slapt tegenwoordig altijd op zijn buik met zijn knieën opgetrokken. Hierdoor wurmt hij zich nog wel eens onder zijn dekentjes vandaan. Wel heeft hij een lange romper en pyjama. Op een ander forum las ik dat het soms kan komen dat hij wakker wordt en door de “kou” over zijn slaap heen komt. Ik heb nu een winterslaapzak besteld om uit te proberen, maar nvoor mijn gevoel is de kans klein dat het hieraan ligt aangezien het ook nooit echt koud is op de slaapkamer. Vandaar ook hier alsno mijn vraag om alvast mogelijke oplossingen te vinden.

Mijntje

Mijntje

28-11-2017 om 13:13

slaapzak, donker, bedlampje en matras

Een slaapzak, met lange mouwen, dat zou ik toch wel doen. Kan hij zich tenminste niet loswoelen.
Houd zijn kamertje ook donker (maar dat is in dit jaargetijde niet moeilijk, maar over een aantal maanden wel weer). Sommige kinderen willen liever wel een klein lampje en moet het niet te donker zijn.
En een matras voor jullie naast zijn bed en dit na een tijdje afbouwen.
Sterkte!

Jackie

Jackie

28-11-2017 om 14:45

dutjes

Hoeveel slaapt hij overdag? Je hebt het over dutjes dus ik neem aan dat hij meerdere keren dut? Misschien proberen maar 1 keer te laten slapen overdag?
Hoe lang kruipt hij al? Als dat nog niet zo heel lang is kan het ook zo zijn dat hij gewoon een heel enthousiaste kruiper is, mijn oudste begon ook al te kruipen voor hij zijn ogen amper open had, alsof hij in zijn droom al was begonnen, en door dat bewegen maakte hij zichzelf helemaal wakker.

Wenpar

Wenpar

29-11-2017 om 09:17

@mijntje

Bedankt voor je reactie en tips. De slaapzak komt vandaag aan dus ik ben erg benieuwd of dit gaat helpen voor verandering te zorgen. Zo niet dan hoef ik in ieder geval niet bang te zijn dathij het snachts koud kan krijgen

Wel of niet een lampje zou nog wel eens een goede zijn om uit te testen. We hebben beide gehad, maar ik heb nooit gemerkt of er verschil tussen zat voor hem. Kan geen kwaad om eens structureel uit te proberen.

En het matras naast hem hebben we eigenlijk al. We bivakkeren nu tijdelijk bij mijn schoonouders omdat ons nieuwe huis wordt gebouwd. Hier Slapen mijn man en ik gezellig met onze zoon op 1 kamer. We vermoeden eigenlijk dat hij momenteel nog steeds niet doorslaapt omdat hij heel bewust wacht op dat wij ook naar bed toe komen en dat onze ademhaling snachts en alle geluiden in de kamer ervoor kunnen zorgen dat hij elke paar uur even wakker wordt. Voor nu is er even geen andere mogelijkheid maar we zijn benieuwd wat we gebeurt als hij straks zijn eigen kamer krijgt in ons nieuwe huis..

Wenpar

Wenpar

29-11-2017 om 09:23

@ Jackie

Op dit moment zit hij al een tijdje (iets meer dan een maand gok ik) tussen 1 en 2 dutjes op een dag in. We hebben hem wel een paar weken op 1 dutje per dag geprobeerd maar eigenlijk zijn Zijn wakkere momenten dan echt net wat te lang om vol te houden. Momenteel zit hij op twee dutjes vaak weer. 1 in de ochtend rond een uur of 10. En 1 aan het begin van de middag rond 1 a 2 uur. Helaas hebben we niet gemerkt dat hij beter slaapt savonds als hij overdag maar1 dutje heeft in plaats 2.

Nog een grappig punt, hij mag smiddags uiterlijk tot 3 uur slapen. Als je hem s avonds namelijk om een bepaalde tijd in slaap wil hebben (bij ons 8 uur) moet hij minimaal 5 uur ervoor wakker geworden zijn van zijn laatste dutje in de middag. Je kan de klok hier gek genoeg op gelijk zetten :p

Wenpar

Wenpar

29-11-2017 om 09:30

Vreemd

Het vreemde is dat hij ook oprecht heel erg moe is als de avond nadert. Gisteravond bijvoorbeeld, ik heb hem keurig in bed gelegd 5 uur na zijn laatste dutje. En hij is op dat moment echt uitgeput. Hij valt dan ook binnen een paar minuten zonder moeite in slaap.

Ik zit welgeteld 10 minuten beneden als meneer wakker wordt, en als ik naar hem toe ga om hem weer terug te leggen en zijn speen te geven loopt hij te stuiteren in zijn bed met alle energie van de wereld om vervolgens nog even twee uur lang heel vrolijk wakker te zijn. En dan ook oprecht vrolijk terwijl hij vlak voor zijn bedtijd niet meer te genieten was en compleet uitgeput leek. Absoluut vreemd, ik snap er niks meer van.

@jackie het kruipen was ik nog even vergeten. Hij kruipt al sinds een maand of 7 en staat al sinds zo’n 8 maand. Inmiddels is hij flink aan het oefenen met loslaten als hij staat. Zal vast niet lang meer duren voor hij zelfstandig gaat lopen. Wat ik bedoelde met rondkruipen in zijn bed als hij wakker is is echt dat hij alle kanten op vliegt(zitten, kruipen, staan, springen etc) in zijn slaap zelf kruipt hij naar de bovenkant van het bed totdat hij er met zijn hoofdje tegenaan ligt. We hebben hem geprobeerd naar onder te krijgen maar hij kijkt het heerlijk te vinden als hij het bed tegen zijn hoofd aan voelt.

Wenpar

Wenpar

29-11-2017 om 09:31

Lange reacties

Sorry voor de lange reacties, ik probeer alles zo goed mogelijk te beschrijven zodat iemand hopelijk een oplossing weet die ons gaat redden.

Mijntje

Mijntje

29-11-2017 om 09:59

oplossing

Er is niet 1 oplossing, helaas, was het maar zo simpel! Je kindje moet leren zich veilig te voelen in zijn eigen bedje. Nu jullie tijdelijk bij je schoonouders logeren is dat voor hem een hele verandering.
Het beste is ernaast te gaan liggen en zelf het goede voorbeeld geven Niet teveel praten (eigenlijk helemaal niet, alleen een keer: ga maar lekker slapen, welterusten), maak het niet te gezellig. Als dat goed gaat steeds verder weg gaan liggen tot je niet meer in de kamer bent.
Het speentje kan je aan een doekje doen zodat hij die zelf snel terug kan
vinden.
En oja: dit heet nou 'een fase' (dat betekent dat het heus ooit over gaat)

Wenpar

Wenpar

29-11-2017 om 10:14

Gezellig

Je hebt helemaal gelijk, uiteindelijk is er geen 18 jarige die het al die tijd zo’n ritme heeft volgehouden :p

Ondanks dat het vermoeiend is genieten we ook wel weer van die momentjes met hem. Want als hij op dat moment midden in de nacht in ons bed ligt geeft hij ons toch wel heel veel lieve knuffels

Ik heb me er vandaag ook maar even bij neergelegd. Vanochtend hebbik hem zo lang laten slapen als hij nodig had aangezien hij toch aardig wat slaaptekort heeft opgebouwd de afgelopen weken. Meneer bleef tot half 10 steevast doorslapen xD we zullen zien hoe de avonden gaan verlopen en als het niet wil hopen dat deze fase gewoon niet te lang meer duurt wel weer leuk voor de visite vrijdag als hij besluit niet te slapen, dan wordt meneer namelijk 1 jaar

Teletubbies

Tweede helft van haar eerste jaar had dochter ook zo'n periode dat ze s nachts wilde spelen. Dan nam ik haar mee naar de kamer en zette ik haar voor de Teletubbies in de maxicosi. Ze was niet zo groot en pastte er nog in. Dan lag ik er naast op de bank te dutten. Het ging ook weer voorbij.

Jasper & An

Jasper & An

26-01-2018 om 00:18

Kan aan veel liggen.

De zoon van één van onze beste vriendinnen had dit ook rond die leeftijd. Bij hem had dit te maken met zijn weerstand en de seizoenswisseling van winter naar lente.

Onze zoon van 3 had dat vooral toen hij 1,5 jaar was. Hij werd toen ook gemiddeld 4 a 5 keer per nacht wakker en niet omdat hij een plasbroek had of nachtmerries. Dit had een psychologische factor, toen zijn we erachter gekomen dat hij een vorm van autisme heeft.

Het kan dus diverse redenen hebben.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.