Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Hoe leren kinderen kleuren (tekenen)?

Onze zoon van ruim 3,5 kan nog totaal niet kleuren.
Als hij een kleurplaat krijgt, zet hij er drie krassen over heen en vindt hem klaar.
Hij snapt? niet dat hij een vakje ofzo moet kleuren.
Zijn zus van 6 ziet hij ook kleuren, maar hij pakt het dus niet over.
Is het handig als ik het voor ga doen, of leert hij dit vanzelf (of op school)?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nee

Gewoon laten.

Het is veel belangrijker om juist lekker vrij te werken. Grote vellen, dikke stiften.

De ontwikkeling van de fijne motoriek kan gewoon door dagelijkse dingen, daar zijn die kleurplaten op deze leeftijd niet voor nodig. Ik zal het je nog erger vertellen, bij mijn oudste kwamen die dingen het huis niet eens in. En zijn fijne motoriek was juist heel snel.

Er zijn ook kinderen die nooit leren kleuren en die wel leren schrijven, de moeders daarvan lopen ook op dit forum rond.

Mocht je het toch nodig vinden als voorbereiding voor het schrijven dan kun je er nog een keer naar kijken in het halve jaar voordat hij naar groep 3 gaat.

Massi Nissa

Massi Nissa

30-09-2010 om 17:57

Hier ook niet

Dochter hier vindt kleuren saai. Ze kan het redelijk netjes binnen de lijntjes, maar kleurt dan alles blauw of roze en is binnen drie minuten klaar met de zorgvuldig uitgekozen en geprinte kleurplaat (haha). Hier vindt ze de volgende dingen superleuk: vingerverven, kwastje met waterverf, kleien, zelf tekenen (ze maakt schattige gezichtjes, maar aan lijven doet ze verder niet), plakken (gewoon allerlei vormpjes en die dan met Heel Veel Lijm op een papier plakken), glitter en nog veel meer. Maar kleuren, nee. Dat is stom.
Ik maak me er ook niet druk om, het komt vanzelf. Of niet.
Groetjes
Massi

Zelfde hier

Jongste dochter had ook nooit interesse in tekenen/kleuren en als ze het dan een keer deed was ze na een paar krassen zo weer klaar. We waren dus erg verbaasd toen ze het op school erg goed bleek te doen, ook op dat vlak.

Guinevere

Guinevere

30-09-2010 om 22:27

Geen zorgen

Geen zorgen! Hier ook een peuter van die leeftijd. En hij kleurt gruwelijk. Echt gruwelijk.
Maar hij kon wel met 2,5 jaar al een auto tekenen, en een koppoter en zijn spoken zijn ook niet mis. Kleuren kan hij echter niet....

Kleurplaten

zijn ook saai, ik heb mijn dochter altijd gestimuleerd zelf dingen te bedenken en te maken. Of dit nou met potloden, stiften, klei of wat dan ook was. Wat mijn dochter op die leeftijd wel leuk vond was haar handjes om cirkelen, die knipten we dan uit en plakten we weer op een gekleurd vel, je hebt al snel leuk resultaat als je wat meer knutsel en teken spullen in huis haalt. Of dieren tekenen die zij dan weer verder afmaaktte, dan maakte ze een roze gevlekte poes van mijn lijntekening. Samen bezig zijn met wc rolletjes en karton vond ze ook leuk, dan maaktte we met een nietmachine wieletjes en dan had ze in een minuut al een auto'tje.

Dus ik zou geen kleurplaten meer doen.

Hier

Zoon hield nooit zo van tekenen, dat doet hij inmiddels af en toe wel (sinds hij 4 is ongeveer), kleurplaten hebben ook niet direct zijn warme belangstelling. Hij is het al gauw zat.
Schrijven, dat vind-ie dan weer wel leuk.

Ik zou het ook laten. Je kan het aanbieden, maar het heeft niet zo bar veel zin om het op te dringen denk ik. En zoals rodebeuk ook al aangeeft, voor het schrijven is het niet nodig.

Groeten,

Temet

Mamarijke

Mamarijke

01-10-2010 om 15:02 Topicstarter

Hij knutselt wel graag, dus komt wel aan zijn trekken.
Ook vrij tekenen doet hij bijna nooit. En als hij het doet, stelt het nooit iets voor. Ook dat zijn een paar krassen en dat is het.
Dan laten we het dus mooi aan de school over, als ze vinden dat hij daar een kleurplaat moet afhebben in een half uur.

buzz

buzz

03-10-2010 om 08:01

Vanalles

mijn dochter was 2 en een half, had een grote woorde schat, telde tot 16 zonder fouten, maar de keuren ho maar.
En dan ook nog, kijk mama roze, en dan een groen truitje aan krijgen, en dan zeggen mooie trui ik houd van roze.
haha erg grappig, maar wel vreemd.
Steeds benoemen. Oh wat een mooi geel bloemtje, oh wat heeft je broer een mooie blauwe broek aan, oh kijk een zwarte vogel enz enz (niet de hele dag maar vrij vaak)
Door het spelletje kleurentoren, en ik dan steeds de kleuren noem. (is een kleurendobbelsteen, met stokjes en gekleurde kralen, de kleur die je gooit moet je op het stokje doen en alle kleuren maar 1 keer)
heeft ze het geleerd.
Soms deden we ook als we met de hond uit gingen alle kleuren van de auto's noemen die geparkeert staan en waar we langs lopen. Alleen als spelletje en alleen als ze er zin in had. Nu een halfjaar later haalt ze alleen nog roze en rood doorelkaar.
groetjes esther

Mamarijke

Mamarijke

04-10-2010 om 13:21 Topicstarter

Niet de kleuren, maar kleuren

Niet helemaal goed gelezen Buzz

buzz

buzz

09-10-2010 om 06:49

Dom van mij en reactie

oh wat voel ik me dom, haha, nou ja kan gebeuren.
Mijn zoon bijna 5 begint nu te kleuren (mooi te kleuren)
Nog niet geweldig maar goed, vorg jaar was het echt nog krassen, helemaal 1 kleur.
Hij heeft gewoon niet heel veel intressen geloof ik.
Nu tekent hij erg mooie bloemen en popjes en dan boze pojes en blij enz enz. Maar kleuren is nog niet echt goed.
Wat hij wel doet is bij kleurplaten dingen bij tekenen. bv bloemen in het gras, en een lamp of een wortel bij een konijn. gewoon laten zou ik zeggen, misschien heeft je kind gewoon geen intresse.
Ik heb het wel ook met hem gedaan, en dan zeggen welke kleur ga je zijn jassje inkleuren, toen riep hij ineens onder het bezig zijn, oh bedoel je dat met binnen de lijntjes.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.