Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Loepsie

Loepsie

05-08-2018 om 15:39

Ik maak me zorgen..

Weer een topic van mij... ik gaf in eerdere topics de zorgen om mijn dochtertje van 15 maanden aan. Eerlijk gezegd... worden de zorgen elke dag een beetje meer ze laat best autistisch gedrag zien. Veel kleine dingetjes die los van elkaar misschien bij elke dreumes herkenbaar zijn, maar bij elkaar begin ik er een beetje buikpijn van te krijgen. Wat bijv erg opvalt; ze reageert niet of nauwelijks op haar naam. Niet geïnteresseerd in andere kindjes. Speelt opvallend eenzijdig; laat speelgoed vooral tollen of tikt 2 speeltjes tegen elkaar. Daarnaast ook weinig taalbegrip en spreekt verder nog geen woord. Wat mij in de war maakt is wat ze wél laat zien. Goed oogcontact. Doet mama/broertjes na bij 'spelletjes' als 'klap eens in je handjes of 'kiekeboe' 'hiep hoera' etc geeft ook kusjes en is niet snel overprikkeld kan verder prima tegen veranderingen. Ook volgt ze goed gesprekken; ze kijkt de mensen die aan het woord zijn 1 voor 1 aan. Ik ben op zoek naar herkenbaarheid. Herkent iemand dit gedrag en bleek het autisme of juist niet? Op dit moment heb ik er slapeloze nachten van.


Jan

Jan

05-08-2018 om 16:19

Jemig

Maak je niet zo druk joh. Daar kom je nu echt nog niet achter hoor.

En al zou het autisme zijn, vergaat dan de wereld? Dacht het niet.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

05-08-2018 om 16:25

Inderdaad

Kijk het aan met die taalontwikkeling. Praat ze nog niet met 2 jaar dan ben je er op tijd bij. Al die andere zaken gaan vanzelf meer opvallen, mocht er iets ‘aan de hand zijn’, en dan kun je daar onderzoek naar laten doen als ze ouder is. Voor nu is er nog helemaal niets aan de hand. Kindjes van 15 maanden zitten nog tussen baby en peuter in, dus hoeven echt nog niet veel te kunnen.
Waarom ben je er zo op gefocust? Ik heb zelf een kind met autisme, en alleen achteraf, nu ik het weet, zie ik eigenaardigheden die ze had als peuter. Destijds vond helemaal niemand, inclusief het cb en de leidsters van het kdv er iets geks aan.

Loepsie

Loepsie

05-08-2018 om 16:40

Phryne

Welke eigenaardigheden zag jij die niemand zag? Op het cb vonden ze ook dat ze te eenzijdig speelt en het feit dat ze niet reageert op haar naam begint ook zorgelijk te worden. Gehoor is trouwens prima..

Ik ben erop gefocust omdat ze met een spoedkeizersnee ter wereld is gekomen. Ze was benauwd in mijn buik. Ik ben zo bang dat ze er iets aan over gehouden heeft..

@Jan natuurlijk vergaat de wereld niet.. maar als ouder heb je toch een bepaald toekomstbeeld voor je kind voor ogen zonder gezondheidszorgen. Het is mijn dochter ik hou meer van haar dan van het leven zelf en ik zou er alles aan doen om haar leven zo mooi en makkelijk mogelijk te maken als het zo zou zijn..maar ik hoop vanuit de grond van mijn hart dat het niet zo is.

Pirata

Pirata

05-08-2018 om 17:15

Mmmm

Al zou ze iets autistisch hebben, dan hoeft dat niet altijd heel negatief te zijn. Mijn ASS-puber is nu aan het chillen met zijn vrienden (geen ASS of ik ben er niet van op de hoogte).
Er zijn nogal wat gradaties. Daarbij is "het ontwikkelingspad" van een kind niet altijd gelijkmatig en/of volgens bet boekje. Dus nog niks van te zeggen. Zijn haar oren goed?
Oh, en als zij zo speelt, dan zal dat wel iets nuttigs zijn voor haar eigen ontwikkeling. Mijn zoon zette autootjes op een rijtje. No problem.

Pirata

Pirata

05-08-2018 om 17:16

Oren

Oh, die zijn goed dus.

Loepsie

Loepsie

05-08-2018 om 17:51

Pirata

Merkte je toen hij dreumes was al dat jouw zoon ass zou(kunnen) hebben? Ik weet dat er verschillende vormen zijn. Als ze het zou hebben denk ik ook dat het een milde vorm zou zijn gezien ze dus goed oogcontact maakt en weliswaar af en toe in haar eigen bubbel zit maar ook wel nieuwsgierig en avontuurlijk is. Maar het liefst wil je natuurlijk dat je kindje gewoon helemaal gezond is...

Phryne Fisher

Phryne Fisher

05-08-2018 om 18:02

Milde vorm

Mijn dochter heeft wat in de volksmond een lichte vorm van autisme heet (PDD-NOS), maar ze heeft er toch flink last van (gehad). Als peuter speelde ze goed alleen, maar wel op een aparte manier. Geen fantasiespel maar ordenen, dingen in en uit mandjes en bakjes doen etc. Ze had een vlotte taslontwikkeling en kon al op jonge leeftijd (2) ons hele dagprogramma benoemen, tot in de details. Wij vonden haar dus vooral heel slim en lief En dat is ze ook, en nu een succesvolle student. Dus zorgen ja, maar er gaat ook veel goed.

Pirata

Pirata

05-08-2018 om 19:45

Jawel

Ja, ik heb daar toen wel eens aan gedacht. Soms werd hij hysterisch om "normale" dingen. Harde wind bijvoorbeeld. Maar verder deed hij heel normaal en tamelijk sociaal, dus dat veegde ik weer van tafel. Toen had ik ook nog geen idee hoe divers ASS zich kan uiten.
Alles verloopt bij zijn ontwikkeling wat moeizamer dan bij anderen. Het kost hem en ons meer energie. Maar hij is niet dom en kan zich handhaven, heeft vrienden en een bijbaan in de vakkenvullerij.
Als ik jou was zou ik me nog niet teveel concentreren op.iets ASS-erigs. Je kindje is nog zo jong! Plezier met haar maken is het belangrijkst én daar zal ze vast op floreren.

Jan

Jan

05-08-2018 om 21:26

Ik heb het zelf

En alsjeblieft zeg, zet dat gedoe over toekomstbeeld even heel snel uit je hoofd.

Als ik gemerkt zou hebben dat mijn ouders zo dachten, en dat merk je echt wel. Dan zou het een enorme klap voor mij zijn geweest.

Ik heb er nooit last van gehad en dat geldt voor het gros van de autisten die ik ken.

Renate

Renate

05-08-2018 om 22:06

Laat het los

Er zijn minimumnormen voor spraak. Met achttien maanden moet een kindje vijf woordjes zeggen. Je dochter heeft nog drie maanden, een zesde van haar leven, om zich die woordjes eigen te maken. Het consultatiebureau heeft al aandacht voor haar. Als ze over drie maanden nog niet genoeg woordjes kent, sturen ze haar waarschijnlijk wel door naar een audiologisch centrum. Of anders als ze met twee jaar nog geen zinnetjes van twee woorden maakt. Voor nu is belangrijk of ze gevarieerd brabbelt. (Doet ze dat?) Ik heb zelf een dochtertje met een taalontwikkelingsstoornis en benadruk altijd dat je er vroeg bij moet zijn. Maar jij kunt het wat mij betreft nog even aanzien.

Loepsie

Loepsie

05-08-2018 om 22:23

Zijn mijn zorgen dan echt zo raar?

@Jan, ik wil absoluut niemand voor het hoofd stoten met mijn reacties, maar ik denk dat elke ouder het liefst een gezond kindje grootbrengt zonder moeilijkheden/ beperkingen? Natuurlijk zal ik onvoorwaardelijk van mijn
dochter houden, hoe haar toekomst er ook uit zal zien. Vind je het echt zo raar dat ik zorgen heb??

Daarnaast ben ik er totaal niet mee bekend, ik ken 1 jongen die behoorlijk autistisch is. Helaas zou hij niet met mij in gesprek kunnen zoals jij dat nu doet, dus mijn zorgen zijn wel op persoonlijke ervaringen gebaseerd. Uiteraard ben ik me er van bewust dat er (gelukkig) vele vormen van autisme zijn waar prima mee te leven is..

@Renate
Het stukje spraak maak ik me nog echt geen zorgen om. Zelfs als ze de 5 woordjes op 18 maanden nog niet haalt... er zijn kindjes die pas met 2 jaar beginnen te praten. Ik maak me wel zorgen om het stukje taalbegrip. Ze begrijpt simpele opdrachtjes als 'pak de bal' of 'geef maar aan papa' gewoon nog niet. Ook maak ik me zorgen om het niet reageren op naam. Ik ben dus op zoek naar ervaringen van ouders die dit herkennen... bleek het inderdaad autisme of had het kindje gewoon iets meer tijd nodig..

Loepsie

Loepsie

05-08-2018 om 22:26

Nog even over de TOS van je dochtertje

Hoe kwam je erachter dat ze het had? Was dat puur omdat ze moeilijk/ niet ging praten of had je dochtertje ook moeilijkheden in het receptief taalgebruik?

Loepsie

Loepsie

05-08-2018 om 22:34

Pirata en phryne bedankt voor jullie reacties

Ik hoop van harte dat het nog los loopt en dat ze gewoon wat 'laat' is. Als ik objectief naar haar kijk voldoet ze met sommige(toch wel essentiële) gedragingen aan de 'red flags' voor autisme. Maar andere dingen die ze laat zien juist weer niet. Waren jullie dreumessen gevoelig voor verandering van structuur? Mijn dochter wordt niet prikkelbaar als ik haar naar drukke familiegelegenheden breng. En we kunnen het hele dagschema op z'n kop gooien waarbij we zelfs een dutje overslaan.. geen probleem. Ook is ze niet bang voor strand, gras, wind en dat soort dingen.

Renate

Renate

05-08-2018 om 22:39

Praten

Mijn dochter had inderdaad moeite met praten. Ze brabbelde niet. Die norm van vijf woordjes met anderhalf haalde ze wel, nipt. Tweewoordzinnen met twee jaar niet. Haar begrip was wel goed en dat is nog steeds zo, dat is vaak anders bij een tos.

Triva

Triva

05-08-2018 om 23:19

Geef de bal maar aan papa

Is een flinke opdracht. Begin eens met een bal, een blok en een doekje voor haar neer te leggen en vraag: waar is de bal? Kijkt ze dan naar de bal na een aantal keer oefenen op een dag? Dus als ze niet kijkt naar de bal, dan pak jij de bal en roept vrolijk: hier is de bal.

Jan

Jan

05-08-2018 om 23:37

Natuurlijk snap ik je

Maar waar ik je van probeer te doordringen is dat dat “hysterische”. Wat jij nu tentoon spreidt, niet nodig is. Stel dat je nu met 100% zekerheid zou kunnen vaststellen dat je dochter autistisch is. Wat dan? Dan nog kan het helemaal goed komen.

Natuurlijk ken ik ook de zware gevallen. Maar dat zijn echt uitzonderingen hoor.

Kortom, maak je niet druk en wacht gewoon af, er is toch niks wat je er aan kunt doen.

Loepsie

Loepsie

05-08-2018 om 23:38

Precies wat ik doe triva...

Grappig dat je dat als uitdaging mee geeft.. dat is nl precies wat ik doe. Maar helaas kijkt ze dan doodleuk de andere kant op. Ze is helaas (vaak) niet echt geïnteresseerd. Ze kijkt ook nog niet naar papa als ik vraag waar papa is en ik wijs haar toch wel minimaal 5 keer per dag aan wie papa is. Ze snapt em gewoon nog niet. Ze kan die vertaalslag van woord naar persoon of voorwerp gewoon nog niet maken... en dat is waar mij nou zo'n zorgen om maak.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

05-08-2018 om 23:40

Taal

Mijn jongste zei nog helemaal niets met 15 maanden, brabbelde ook niet, en als ik haar een opdrachtje gaf keek ze me alleen maar aan. Iets nadoen kon ze wel heel goed. Omdat het verschil met de oudste zo groot was heb ik haar wel laten onderzoeken. Bleek niets aan de hand. Wel kreeg ik als advies om opdrachtjes van maximaal drie woorden aan haar te geven, waar ik bij oudste op die leeftijd al kon vragen om de groene bal op het kastje naast de tafel te leggen. Dus geef mama bal. En dat was dan met 22 maanden, dus nog wel even verder dan jij.

Loepsie

Loepsie

05-08-2018 om 23:57

Mijn dochtertje brabbelt wel

Maar veel dezelfde klanken.. er zit niet heel veel variatie in haar klank en eigenlijk brabbelt ze ook een flink stuk minder dan haar broers. Tis heel veel bababa en mamama maar nog niet concreet papa of mama.

Dus als ik jou goed begrijp is een kenmerk van een TOS ook dat taalbegrip 'achter loopt'?. Ik maak me ook zorgen om het niet reageren op haar naam...

@Jan: om even mijn 'hysterie' uit te leggen; mijn dochter is met een spoedkeizersnee ter wereld gekomen. Ze bleek dysmatuur moest even aan de zuurstof en moest nog 2 weken op neo 'aansterken' eer ze naar huis mocht.

Eigenlijk heb ik me vanaf het begin zorgen gemaakt.. niet zozeer omdat ik zorgelijke ontwikkeling zag maar meer uit angst voor blijvende 'schade' na haar moeilijke start. Het eerste jaar ging de ontwikkeling keurig volgens schema. Maar nu maak ik me dus zorgen..

Natuurlijk; het is wat het is en niemand die daar iets aan kan veranderen. Maar ik weet niet precies waar ik naar op zoek ben; bevestiging of ontkrachting van mijn angsten.. het liefst natuurlijk ontkrachting. Ik ben er heilig van overtuigd dat het uiteindelijk helemaal goed komt; zo of zo. Maar het liefst hoor ik nu verhalen van ouders met dezelfde ervaringen en uiteindelijk kerngezond opgroeiden zonder autisme. Neem me dat alsjeblieft niet kwalijk....

Loepsie

Loepsie

06-08-2018 om 00:01

Dus een beetje wat mijn dochtertje nu doer phryne

Is dat de dochter met pdd nos? En wanneer begon ze uiteindelijk met begrijpen en praten?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

06-08-2018 om 00:09

Loepsie

Dochter met ASS was de vlotte prater. Jongste is vanaf ca 2 jaar in tweewoordzinnen gaan praten en beetje bij beetje haalde ze haar achterstand in. Met 6 jaar was ze volledig op niveau.

Jan

Jan

06-08-2018 om 00:15

Loepsie,

Veel sterkte! Ik ga je niet verder lastigvallen!

Loepsie

Loepsie

06-08-2018 om 00:20

Mijn dochter doet ook alles na

Qua gebaren dan...gek dat ze dat dan wel weer begrijpt.. maar qua taal precies wat jij zegt; Ze kijkt me gewoon aan en gaat verder met iets anders doen. Weet je nog of jouw dochter wel op haar naam reageerde?

Loepsie

Loepsie

06-08-2018 om 00:25

@Jan je valt me zeker niet lastig..

Bedankt voor je reactie..

Renate

Renate

06-08-2018 om 01:48

kinderen met een tos hebben vaak een verminderd taalbegrip, maar ik weet niet hoe dat eruit ziet bij kinderen van de leeftijd van jouw dochter, omdat mijn dochter het niet had. Ik denk dat het te vroeg is om te zeggen of er iets in de ontwikkeling van je dochter anders is dan normaal. Voor hetzelfde geld kijkt je dochter gewoon de kat uit de boom. Ik snap hoe lastig het is, maar op dit moment kun je alleen maar afwachten. Sterkte daarbij!

mirreke

mirreke

06-08-2018 om 02:21

Mijn dochter

die ook niet op haar naam reageerde en die gewoon dwars over en door haar speelgoed heen baggerde doet nu de kunstacademie in Berlijn. Ook zij speelde niet met speelgoed zoals het hoorde.
Ze kan nog steeds hyperfocussen (dan reageert ze helemaal niet op mensen die haar aanspreken) maar ze loopt niet meer over alles heen, gelukkig.

Onze zoon met autisme doet VWO en is helemaal gezond. Zie autisme niet als een beperking of ziekte maar als een variant van het menszijn, dan lijkt het al een stuk minder vreselijk. Ik ben erachter aan het komen dat ik zelf waarschijnlijk ook autistisch ben, en ik heb toch best een prettig leven. Ik voel me ook niet ziek of minder dan een ander.

Focus wat minder op je angst, en kijk naar het unieke van je dochter. Je schrijft dat je dochter niet snapt wat je bedoelt als je vraagt waar papa is. Ik denk dat het zomaar zou kunnen zijn dat ze wel degelijk snapt wat je bedoelt, en het nut er niet van in ziet om erop te reageren, omdat het overduidelijk is waar papa is.

Wat je zou kunnen doen: schrijf puntsgewijs op wat je opvalt, met daarbij de datum ed. Dan kun je zelf kijken of er vooruitgang in zit. Ook kun je dit dan beter bespreken als je bv naar het consultatiebureau gaat.
Ten tweede: probeer ook eens om te denken. Kinderen die niet met speelgoed spelen zoals het door de (volwassen) makers bedoeld is, zijn misschien wel veel creatiever, bedenken hun eigen spel, bekijken het speelgoed op een andere manier, of willen ontdekken hoe het in elkaar steekt. Of je dochter is misschien geïnteresseerd in patronen en vormen.

Hoe dan ook, zorg ervoor dat jouw zorgen niet worden overgedragen op je dochtertje.

Pirata

Pirata

06-08-2018 om 09:23

Sociaal en veranderingen

Mijn kind was juist "in" voor feestjes...
Dingen kunnen hem niet gek genoeg zijn. Wordt ie wel weer overprikkeld van dan.

Loepsie

Loepsie

06-08-2018 om 09:34

Ik weet niet hoe ik dit los moet laten.

Mijn verstand snapt dat het enige wat ik momenteel kan doen is het op zijn beloop laten. Jammer genoeg werkt mijn gevoel niet mee.

@mirreke; heb ik ook aan gedacht.. begrijpt ze me misschien wel en heeft ze gewoon geen zin? Maar me dan elke keer 'negeren' lijkt me sterk. Dan zou ze toch 1 keer in de zoveel tijd weleens ff vluchtig naar papa moeten kijken. Of naar haar broertje of naar zo'n bal. Is denk ik ook iets wat bij zo'n dreumes automatisch gaat.

Maar wel enigzins geruststellend om te horen dat jouw dochter ook niet naar naam luisterde en enigzins anders met speelgoed speelde. Had ze ook geen interesse in andere mensen of kindjes?

Wat ik al eerder aangaf... het zijn de kleine dingetjes bij elkaar. Taalbegrip is daarbij mijn grooste zorg omdat ik denk dat als ze me goed gaat begrijpen de rest ook vanzelf komt. De tip om ontwikkelingen met datum op te gaan schrijven ga ik wel mee beginnen. Vooral omdat ik het toch niet los kan laten wat ik zo graag zou willen...

Krisje

Krisje

06-08-2018 om 11:05

Ik zit op mijn handen

om niet te reageren maar ik zat er op, ik vind het echt absurd hoe je er op zit te letten. Sorry hoor, maar waar ben je mee bezig? Laat haar toch even gewoon je dochter zijn. Let niet zo op haar, het komt echt allemaal wel een keer. En als het niet komt nou ja, dan kan je je dan nog zorgen genoeg maken.

En ja, ik weet waar ik over praat. Tijdens mijn laatste zwangerschap wisten we al dat we een dochter met een chromosoomafwijking zouden krijgen. Geboren met een spoedkeizersnee met een apgarscore van 3. Nu, 10 jaar vreder, heeft ze natuurlijk nog steeds die chromosomen, een hele erge scoliose, adhd (40 mg ritalin), een hele hoge bloeddruk (90 mg betablokkers), iets aan haar hart waardoor we op moeten letten. En natuurlijk maak ik wel eens zorgen, maar het is vooral mijn prachtige kind.

Natuurlijk is je eigen leed altijd het ergste, dat snap ik echt, maar je praat jezelf en haar dus ook iets aan. Geniet van haar, ze is maar 1 keer klein. Een mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest.

Fransien

Fransien

06-08-2018 om 11:10

TOS

Hier een man en 3 kinderen met een TOS, dus ik kan je iets vertellen over hoe hun taalontwikkeling ging (met de disclaimer dat ieder kind anders is en dat TOS meerdere uitingsvormen heeft!)

oudste begon met 10 maanden met de eerste woordjes maar ik merkte dat ze taal gewoon stom vond, ik begreep haar ook wel met wijzen, en stopte na ongeveer een maand met praten. Ze communiceerde volop en ontwikkelde zich motorisch ook vlot. Toen ze met 2,5 echt nog niet wilde praten (en ik alle standaardtrucjes al toegepast had) ben ik begonnen met gedichten voorlezen, dat wekte haar interesse wel en ze begon te praten. Niet direct in volzinnen en ze heeft veel moeite met woordvinding, maar ze begon wel.

derde begon met ongeveer 10 maanden met praten en maakte voor haar tweede al de meest mooie volzinnen, ook grammaticaal klopte alles. Bij haar uitte haar TOS zich in woordvindingsproblemen en ernstige 'op commando' problemen wat ze omzeilde door iedereen de oren van de kop te kwekken zodat ze geen vragen kreeg. Bij haar merken we dat ze ieder woord apart moet leren en niet kan afleiden uit een ander woord. Ze begrijpt ook minder dan haar oudere broer en zus.

vierde heeft de ernstigste TOS, hij begon met 9 maanden met de eerste woordjes maar viel binnen een maand stil en het heeft tot 3,5 jaar geduurd voordat hij papa en mama met het juiste aantal lettergrepen tegen de juiste persoon kon zeggen. Hij had problemen met het plannen van zijn mondmotoriek, heel veel moeite met woordvinding en enorme 'op commando' problemen. Hij is ook de enige die logopedie nodig gehad heeft om tot praten te komen en die logopedie is pas gestart toen hijzelf wilde leren praten (in overleg met de logopedist, ze kent mijn kinderen en zag hem al meekomen sinds hij een klein hummeltje was).

Al mijn kinderen communiceerden volop, alleen niet met woorden. Ze snapten ook vrij snel allerlei vragen, alleen de vierde had moeite met samengestelde instructie en was daardoor degene die het minste leek te snappen.
Hun vader, mijn man, heeft ook een TOS, het zit volop in zijn familie, met ernstige woordvindingsproblemen. Dat is helemaal goed gekomen, hij lijkt alleen erg bedachtzaam en is geen flapuit zoals ik. Uit zijn babyboek (met grote dank aan mijn schoonmoeder) heb ik kunnen opmaken dat hij ook laat met praten was, de eerste woordjes waren er vlot maar daarna werd het weer volop brabbelen en alles snappen wat er gezegd werd. Hij dacht ook veel zelf uit en toen hij drie was en voorop de fiets bij zijn moeder zat, zei hij altijd zo ongeveer halverwege de weg 'we gaan naar ..., hè mama', en dat had hij altijd goed.

En mijn kinderen hebben een variant van een TOS, er zijn veel meer varianten en die verschillen behoorlijk in de ontwikkeling van de taal bij kinderen. En naast die varianten heb je nog het karakter van je kind, dat heeft ook behoorlijk veel invloed. Mijn oudste en vierde zijn beide introvert, mijn derde is extravert, da's een wereld van verschil.

Mocht je vragen hebben, ik beantwoord ze graag (als ik er iets over kan zeggen, ik heb alleen ervaring met mijn eigen kinderen) en ik ken een paar goede logopedisten mocht je daar toch een gesprek mee willen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.