Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Kibbelende schreeuwende ruziende tweeling meisjes

...leuke titel he?
Ff zonder gein: ik zit geregeld in huis met twee jonge dames, schatjes natuurlijk maar die elkander het leven flink zuur maken door te willen wat de ander heeft, afpakken, gillen, een duw geven en dan valt ze.
Hebben ze beide hetzelfde soort speeltje dan wilt een van de twee of beide speeltjes, of toch liever het speeltje van haar zus.

Apart zetten werkt niet want ze zoeken elkaar zonder meer op.
Ze zijn lief voor elkaar maar weten nog neit hoe met elkaar om te gaan. Gaan er eentje brullen/huilen dat gaat zus meestal ernaartoe kruipen om haar te aaien en troosten, maar hoe leer ik ze samen te spelen ipv afpakken zodra ze iets zien???

Ze zijn nu bijna 14 maanden, lopen nog niet en zijn inmiddels niet meer in de (grote) tweelingbox te houden

Tips, iemand?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

06-09-2010 om 21:30

Al doende

Al doende leert men, en dat geldt natuurlijk ook voor deze dames... jammer dat het ten koste gaat van de lieve vrede. Maar zo leren ze het wel.
En ik denk niet dat het met 2-lingen te maken heeft, dit is gewoon een proces dat ze door moeten maken. "Alles wat ik mooi vind is lekker van mij, zo!".
Voor de rust kan je ze misschien beurtelings een keertje in de box parkeren, zodat ze even iets voor zichzelf kunnen doen?

Astertje

Astertje

07-09-2010 om 08:57 Topicstarter

Box

Denk dat het wel voor een gedeelte met tweeling-schap te maken heeft. Van jongs af aan "deel" je altijd, of moet je even wachten, aandacht delen van je ouders. Ik merk namelijk dan bij het kinderdagverblij dit gedrag veeeeel minder aanwezig is bij en met andere kinderen in combinatie emt deze jonge dames.

Box...ook al geprobeert, maar ze ervaren het lijkt het als straf...vooral als de een wel en de ander niet erin zit.

Astertje

Je schrijft zelf dat ze nog niet weten hoe met elkaar om te gaan. Daar zijn ze nog te jong voor. Bovendien spelen de meeste kinderen naastelkaar totdat ze minstens dubbel zo oud zijn als jouw kinderen. Zelfs kleuters van vier vallen nog terug in naastelkaar spelen als het te moeilijk is om te delen en ze komen er samen niet uit.

Ik denk dus dat je ze op deze leeftijd niet kunt leren om samen te spelen. Pakken als je iets ziet is een belangrijke stap in hun ontwikkeling, dat heeft gewoon met ontdekken en verkennen te maken. Dat kun je er dus ook niet uithalen.

Ik zou wat meer gaan lezen over de ontwikkelingen in het tweede jaar, als ik jou was.

Bianca1969

Bianca1969

07-09-2010 om 12:04

Heel herkenbaar

Onze tweeling had dat ook. Nu zijn dat geen meisjes, maar jongens, maar de situatie komt me bekend voor.
Ik heb de periode van 1 tot 2 jaar als best heel zwaar ervaren. Ze wilden van alles kunnen, maar niet alles lukte. En dat frustreerde hen mateloos. Bovendien zaten ze elkaar in de weg in de (tweeling-)box. Die is dan ook als eerste de deur uitgegaan. Ik was het helemaal zat. Wat ik deed om ze meer ruimte te geven, maar voor mij het overzicht te houden, was de bank en stoelen in de woonkamer zo schuiven dat er een soort "speelhok" ontstond. Meer ruimte gaf meestal minder problemen. Ook de speeltjes doseren en af en toe "nieuwe dingetjes" aanbieden bleek goed te gaan. Dat hoefde echt niet altijd speelgoed te zijn. Met een doek kun je bijv. heel leuk spelen.
Toch waren het handenbindertjes, maar dat was meer de leeftijd dan het feit dat ze tweeling waren. Ook hier trokken, en trekken, ze altijd naar elkaar toe.
Samen spelen lukte pas vanaf (rond) hun derde verjaardag en da's heel normaal. Ik las al dat iemand anders vertelde over naast elkaar spelen en dat klopt helemaal. Het is heel natuurlijk dat ze dat niet kunnen op deze leeftijd.
Vanaf hun derde jaar (ongeveer) ging het ineens veel beter. Dan hadden ze ook wel ruzie om ...(vul maar in, kan van alles zijn!), maar konden ze ook uren spelen met elkaar.
Helaas heb ik geen adviezen voor je (anders dan box weg!), maar ik wilde je wel laten weten dat het echt heel normaal is wat er gebeurt. Niet leuk en het duurt misschien nog wel even, maar het gaat echt over.
Succes!!

angelina ballerina

angelina ballerina

07-09-2010 om 14:39

Herkenbaar hoor

en dat terwijl ik geen tweeling heb. Ik denk namelijk ook niet dat dit specief met het tweelingschap te maken heeft. Wel met de fase waarin je kinderen zitten. Hier zit er 2 X 1,5 jaar tussen de kinderen en zowel toen tweede tussen de 1 en 2 jaar was als toen de derde tussen de 1 en 2 jaar was speelde het probleem zoals jij omschreef. De oudste was ook een handenbindertje maar daar hebben andere kinderen geen last van dus het probleem van elkaars speelgoed willen hebben en ruzie maken heb je dan niet. Bij tweede en derde kinderen is dat lastig omdat ze zoals al genoemd nog niet in staat zijn tot samenspel en fatsoenlijk overleg.
Ik heb de kinderen altijd gecorigeerd als ze iets van een ander afpakte of kapot maakten. Ik pakte het terug, gaf het weer aan de ander en zei duidelijk dat ze geen speelgoed mogen afpakken. Op een gegeven moment krijgen ze dat door (wat natuurlijk niet betekend dat het nooit meer voorkomt. Nu jongste twee is zet ik hem ook even op de gang als hij het niet terug wil geven, hij snapt het inmiddels prima en daardoor komt het al steeds minder voor. Als hij iets van een ander kappot maakt of een ander pijn doen moet hij een kusje of knuffel geven en sorry zeggen. Vanaf een maand of 20 werkt dat een beetje hier.
Ik denk dat je het beste kan accepteren dat het er bij hoort en doormiddel van afwisseling (in aanbod en in activiteiten door bijv. van speelgoed te wisselen, veel naar buiten te gaan, de kinderen laten verven, boekje te lezen etc) de kinderen te vermaken en zichzelf te laten vermaken op een positieve manier. Ik liet de kinderen bijv. een half uurtje zelf spelen, dan ging ik iets met ze doen, dan moesten ze weer even zelf spelen etc. Op die manier kwamen we de dag altijd op een leuke positieve manier door.

Ja dat gaat nog jaren door

oh die eerste speelafpsraakjes herinner ik mij nog. Dan was die van mij niet van plan het andere kind een speeltje te gunnen "dat is MIJNS ! en dat ook en dat ook, jij mag met die flut dingetje spelen daar in dat hoekje".

maar wel pittig ljikt mij, 2 figuren van 14 maanden ! Als ze op kdv zitten zou ik ze vooral in verschillende groepen laten plaatsen.

Mijn (tweeling) ervaring

Hier ook een tweeling (jongen/meisje) van 3,5 jaar jong. Je verhaal klinkt mij bekend in de oren hoor. De tip die ik je mee kan geven is conceqent blijven. Blijven herhalen dat ze niet mogen slaan en afpakken. Ze leren het echt vanzelf. Tot ze het geleerd hebben, zal je bij jezelf af en toe de haren uit je hoofd trekken, maar bij ons werke het wel. Je geeft ook aan dat ze elkaar erg lief vinden en troosten. Er is dus wel degelijk een band tussen je 2 meiden, volgens mij. Maar tweelingen (eigenlijk kinderen in het algemeen) moeten nou eenmaal altijd het speelgoed delen en de aandacht van de ouders. Voordeel is wel dat ze later waarschijnlijk ook echt goed kunnen delen.

Wat betreft de tip over de box eruit, daar kan ik het alleen maar mee eens zijn. Ze zijn op een leeftijd dat ze op onderzoek uit willen en zich erg gaan ontwikkelen. Dat stukje vrijheid is ook belangrijk om ze te geven.

Tja, over het uit elkaar halen op het kinderdagverblijf, dat is ieder zijn eigen mening. Ik ben heel blij dat die van mij lekker bij elkaar zitten en samen ook vriendjes hebben. Ook eigen vriendjes, maar ook gezamelijk. Over een half jaartje gaan ze naar school en komen ze op ons verzoek in dezelfde klas. Ik heb dan wel een jongen/meisje tweeling en dat kan natuurlijk schelen (makkelijker uit elkaar te houden). Maar voor mij (en de papa) voelde het gewoon heel goed om ze lekker samen in een klas te laten zitten. Het is allemaal heel spannend en wat is nou mooier om zo'n spannende tijd met je maatje in te stappen. Maar nogmaals, dat is onze beslissing en ons gevoel.

Tweelingen zijn leuk, maar ook behoorlijk vermoeiend (geldt ook voor elkelingen...). De bekende uitspraak dat de 1e 4 jaar tropenjaren zijn, klopt als een bus. Ik vind het sinds een paar maanden pas echt makkelijker en eigenlijk ook leuker worden. Verder heb ik hier vaak zat berichten geplaatst als ik het even niet meer zag zitten, niet meer wist wat ik moest doen en gewoon om raad te vragen.

Oke, lang verhaal geworden. Conceqent blijven! Het is zo'n dooddoener, maar ontzettend waar. Hoop dat je iets aan mijn relaas hebt, hahahaha.

Groetjes
Mariska

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.