Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Jasper & An

Jasper & An

26-01-2018 om 00:02

Kind voor lange tijd in ziekenhuis.

Ons zoontje van 3 jaar sukkelt al enkele tijd met zijn maag.
Nu heeft hij waarschijnlijk een zeldzame maagziekte (maar geen levensbedreigende) te hebben waardoor hij een tijd in het ziekenhuis zal moeten blijven.
3 weken observatie in Antwerpen met alle dagen diverse testen.

Nadien komen er nog enkele weken of maanden bij afhankelijk van wat hij precies heeft. Nu is onze vraag, wie heeft al lange periodes hun kind in het ziekenhuis gehad? Hoe zijn jullie daar mee omgegaan?

Wij zijn wel eerlijk tegen hem geweest en hem gezegd dat de dokters veel testen moeten doen om te weten wat er met zijn maagje aan de hand is. We (mama en papa) gaan wel afwisselen om bij hem te zijn dag & nacht zodat hij niet alleen moet blijven. Wat kunnen we doen om hem zo ontspannen mogelijk te voelen? Wij hebben zijn favoriete knuffel bij hem gelegd en een knuffel die hij kreeg van tante. Wat is jullie ervaring met kinderen in die lang in het ziekenhuis zijn? Hij ligt hier nu al 2 dagen maar na een week gaat dat kind wel merken dat het een lange periode gaat worden. Hoe bereid je kinderen van deze leeftijd het best voor? Zijn er nog andere middelen, we hebben hem heel eerlijk gezegd wat er hem te wachten staat maar we zoeken tips voor nog andere methodes.

Boekjes lezen

https://www.zna.be/en/node/3660

Als het dit ziekenhuis is dan is er verder weinig begeleiding denk ik. Maar je zou je eens kunnen informeren op de speelzaal. Hopelijk kan hij daar ook dagelijks heen? Spelen is erg belangrijk juist nu.

https://www.wza.nl/patienten/ouders-en-kinderen/kinderen-tot-6-jaar
Sommige Nederlandse ziekenhuizen maken er meer werk van. Met te lezen boekjes en strips en dergelijken.

Het is al heel erg fijn dat jullie bij hem kunnen blijven. En kan hij contact houden met voor hem bekende familie, opa en oma, en anderen. Al is het maar via skype of facetime.

Jasper & An

Jasper & An

26-01-2018 om 00:34

ZNA Middelheim

Hij ligt inderdaad op de pediatrie van het Algemeen Ziekenhuis van Antwerpen. De zorgkundigen hebben ons al uitleg gegeven over de speelkringen van het ziekenhuis. De eerste dagen zal hij inderdaad daar veel afleiding kunnen vinden. Maar als de testenperiode voorbij is en men start met behandelingen of operaties dan zal hij niet uit bedje kunnen. Als hij dagen of weken plat moet liggen dan zal het voor hem moeilijker zijn om afleiding te vinden. Daarom blijven we constant bij hem, afwissend tussen papa en mama. Als de maagziekte inderdaad zeldzaam is dan zal hij naar Leuven moeten omdat daar betere behandelende artsen zijn voor zeldzame maagziektes. Het is ook, hij heeft autisme en als hij merkt dat hij een tijdje van huis weg is dan begint fel in de war te geraken.

Omdat we beide een directiefunctie hebben en flexibele uren hebben kunnen we gelukkig door afwisseling constant bij hem zijn. Hem alleen laten zou een catastrofe zijn, dat is voor hem te moeilijk. We willen vooral afleiding voor hem vinden in de periode hij bedlegerig zal zijn voor een tijdje, volgens de artsen zal hij in geval van operatie naar schatting 2 weken platte rust moeten hebben in het ziekenhuis.

Wat vind hij leuk?

Heeft hij een televisie boven bed? In sommige ziekenhuizen heb je dat. Je kunt moderne media voor hem meenemen zodat je kinderfilms aan hem kunt laten zien. Er zijn spelletjes op diverse platforms, ook voor kleine kinderen. Een luisterboek kan ook helpen om hem plat te houden. Met koptelefoon.

Waar houdt hij van. Het handigste is dat je daar bij aansluit.

Flessen vullen met van alles

Verschillende Waterflesjes vullen met
rijst,
macaroni,
olie en water ( dit mengt heel leuk en scheidt ook weer)
Dingen die magnetisch zijn en een magneet aan de buitenkant.
Knopen etc
Hier mee kan hij schudden en kijken wat er gebeurt etc.

Of knijpballetjes of een tangles, hier mee kan hij lekker wriemelen en bewegen.

Kijk eens op pinterest naar sensomotorische materialen. Hier kun je heel veel dingen vinden die je in bed kan aanbieden.
Als hij kan zitten een bakje met een slatang en grote soorten pasta die hij dan met de sla tang kan pakken en in kleine bakjes kan verdelen.

Wie weet hebben ze in het ziekenhuis ook tips?

Triva

Triva

26-01-2018 om 08:55

idd

Het ziekenhuis heeft hier ervaring mee dus daar moet je zijn voor tips en adviezen. Vaak is er ook wel iemand die je kind en jijzelf uitlegt wat er aan zit te komen met boekjes etc. Klop daar eerst aan.

Denk ook aan jezelf. Ik weet niet of het kan ivm de autisme maar als er nog iemand is die hij vertrouwt: vraag of die ook kan komen om eens een nachtje te slapen zodat jullie ook eens samen thuis zijn.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-01-2018 om 09:39

Jasper en An

Ik kan niet veel tips geven, ik lees je verhaal toevallig en wil je vooral sterkte wensen. Het is niet niks, voor jullie ook niet.

Ik ben zelf als kind rond die leeftijd geopereerd en ik weet alleen nog een leuk voorval, de rest weet ik werkelijk niet meer. Je zoontje zit op de grens van onthouden en nog niet onthouden. Hoewel het natuurlijk een schrale troost is, wil ik ermee zeggen dat je zoontje nog zo jong is dat het geen blijvende nare herinnering hoeft te worden. Zeker niet als jullie het zo aangenaam mogelijk maken en dat is jullie inzet, dus mooi dat je daar zo je best voor doet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.