Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Mama20102013

Mama20102013

12-06-2014 om 18:23

mag mijn neefje van 3,5 alleen buiten spelen?

Ik maak me zorgen om de veiligheid van mijn neefje. Hij mag alleen buiten spelen op het redelijk afgesloten parkeerpleintje achter zijn huis. Er komen in principe alleen bewoners om hun auto te parkeren achter hun tuin/huis. Er is een speeltuintje en er spelen ook oudere kinderen.
Mijn broer zegt duidelijke afspraken met mijn neefje gemaakt te hebben. Met zelf twee kleine kinderen heb ik de grootste moeite met zulke 'grote' afspraken tussen vader en zoon. Hij is al eens eerder weggelopen. Bovendien is de wijk zeer waterrijk. Zijn mijn zorgen echt ongegrond zoals mijn broer zegt?

Blijkbaar mag hij alleen buitenspelen. Of het verantwoord is is een tweede. Ik woon in Engeland en hier mogen kinderen heel weinig alleen buitenspelen dus ik kan me niet voorstellen dat ik mijn peuter zo zou laten gaan. Maar behalve jouw zorgen uitspreken kan je er niets aan doen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

12-06-2014 om 19:09

Tja

hier spelen de kinderen vanaf 2 jaar al buiten achter in de straat. Dat is een doodlopend straatje.
Heel verantwoord, ze spelen nooit alleen en vanzelfsprekend houdt iedereen er een oortje op. Dwz., de ramen en deuren zijn open en als er iets is hoor je dat meteen. Ik vind 3,5 dus een hele normale leeftijd om zonder ouderlijk toezicht buiten te spelen.

Maar wij kennen de woonsituatie van je neefje niet. Is dat water vlakbij en speelt je neefje ook alleen in dat speeltuintje?

amk

amk

12-06-2014 om 19:10

want je broer kent zijn kind het best. Het ene kind kan dit op die leeftijd aan, het andere niet. De ene ouder is ook de andere niet.

vlinder72

vlinder72

12-06-2014 om 19:20

in onze buurt

In de buurt waar wij vroeger woonden was het heel normaal dat kindeten vanaf 2,5 zelf bij de speeltuin speelden.

Mama20102013

Mama20102013

12-06-2014 om 20:07

blijft lastig. .

Fijn om zo snel reacties te ontvangen, dank.
Ik maak me zorgen omdat hij niet zo lang geleden al eens is weggelopen. Het dichtstbijzijnde kanaal ligt op 50m van het huis.
Ze vonden hem terug op een brug 20 meter voor een drukke rotonde die dienst doet als toegangspunt voor de hele wijk. Hij ging boodschappen doen naar eigen zeggen. ..
Mijn broer ziet het gevaar er echt niet van in.
Maar inderdaad kan ik alleen maar mijn zorg uitspreken.

Hanne.

Hanne.

12-06-2014 om 20:53

hier gebruikelijk

Hier is het op die leeftijd ook gebruikelijk. Maar alles staat of valt met in hoeverre een kind zich aan afspraken kan houden.

Je zorgen zijn ook zeker niet ongegrond. Ik maak me nog dagelijks zorgen als mijn kinderen allern op pad zijn. Maar opvoeden is ook loslaten en de teugels laten vieren.

Gaat het goed: prima Gaat het niet goed dan trekken we de teugels weer aan en proberen we het later nog een keer.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

12-06-2014 om 21:01

Nou

Hier mocht zoon dus al heel vroeg achter op straat bij de rest en dan was ik in de tuin. Rond zijn 3e mocht hij om het hoekje naar de speeltuin. Dan trok ik met stoepkrijt een lijn tot hoever hij mocht. Ging hij over de lijn, dan moest hij weer een poosje in de straat spelen. Dat werkt bij andere kleintjes hier ook heel goed.

Ik ben hem ook wel eens kwijt geweest. Nou, niet zozeer kwijt. Ik wist dat "de bouw" een paar straten verderop magisch voor hem was en dus wist ik waar hij zat. Boodschappen is hij ook wel eens gaan doen. Maar dat was allemaal niet direct gevaarlijk, hij kreeg natuurlijk wel op zijn kop.

En nu is hij 5 en fietst hij de hele buurt door. Maar dat kan heel goed in onze vinexwijk.

Als ik mijn 3jarige op een brug zou vinden legde ik hem waarschijnlijk aan een lijntje tot hij zijn zwemdiploma had

Lucerna

Lucerna

13-06-2014 om 10:04

Niet alleen mijn eigen kinderen speelden vanaf 2,5 jaar op zo'n besloten plein-achtig iets alleen buiten, ik weet ook dat vrienden en kennissen met kleine kinderen het zo deden. Toen ze nog zo klein waren, ging ik natuurlijk wel zeer regelmatig even kijken. Die tussenpozen worden dan langer naarmate ze ouder worden en bewijzen dat ze netjes op het aangewezen gebied blijven.

Een en ander hangt natuurlijk wel van het kind af en van de omgeving. Maar gezien wat jij nu omschrijft, zou ik het ook doen.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

13-06-2014 om 15:16

Beetje ander geluid

Ik ben het zich met de meeste reacties wel eens: in heel veel situaties kan dat best, dat kinderen op die leeftijd buiten spelen. Alleen: ik vind een kanaal op 50 meter afstand toch wel erg dichtbij hoor. Zelfs voor mijn bijna 7-jarige met twee zwemdiploma's zou ik zo'n kanaal nog wel link vinden (kouder water dan zwembad, dieper, vaarverkeer(?), geen toezicht). Met dat kanaal in de buurt zou ik het zo net nog niet weten.

Aagje

Dalarna

Dalarna

14-06-2014 om 11:57

kanaal

Een kanaal op 50 meter vanaf de achtertuin waar ook nog een parkeerplaats tussen zit vind ik wel heel erg dichtbij. Overdrijf je niet een beetje?

Mijn kinderen speelden op die leeftijd ook allang buiten, de jongste was zelfs bijna 3. Onze straat loopt dood na zes huizen en daar is een speeltuintje en daar konden ze dus gewoon heen maar wij hebben absoluut geen weglopers gehad.

Ik vind dus die leeftijd voor mijn kinderen en onze situatie al aan de oude kant, als het neefje nu weet dat hij niet weg mag van het pleintje en zich daaraan houdt zie ik geen probleem.

Rafelkap

Rafelkap

14-06-2014 om 12:31

Ligt eraan

Het ligt eraan wat voor afspraken je kan maken met je kind en of het zich daaraan houdt. En hoe avontuurlijk of impulsief aangelegd je kind is. Met mijn jongste (verstandelijk een grote baby) valt nu eenmaal totaal geen afspraak te maken, hij kent geen geen vrees en zou zich zo in het kanaal storten, als hij niet daarvoor al onder een auto is gelopen die hij niet ziet aankomen.
Ik denk dat de vader z'n kind beter kent dan z'n tante. Maar ik snap de vrees wel hoor.

Tango

Tango

14-06-2014 om 12:55

In dit geval

Zou ik het kind niet alleen buiten laten spelen. Zeker omdat hij al een keer weggelopen is en er water zo dichtbij is.
Wanneer je een kind alleen buiten laat spelen hangt naar mijn idee van het kind af en van de omgeving. Hier speelde dochter met 3 jaar al met vriendinnetjes uit de straat buiten. Op het pleintje voor het huis, waar wij goed zicht op hadden, dus regelmatig konden kijken. Wij keken dus ook regelmatig, ouders van het even oude vriendinnetje keken nooit. Vond ik best vreemd. Soms ging het niet goed en hielden ze zich niet aan de afspraak en troffen we ze ergens waar dochter niet mocht komen (en dat wist ze best maar onder invloed van anderen is het altijd lastig dit te zeggen). Dan werden de regels weer even aangescherpt: alleen op het pleintje, niet in de steegjes eromheen.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

14-06-2014 om 17:10

Wat bedoel je nu Dalarna?

Jij vindt 50 meter niet dichtbij, omdat er een parkeerplaats tussen zit? Ik vind 50 meter juist erg dichtbij voor kinderen die watervlug zijn.

Verder vind ik alle reacties die spreken van 'afspraken maken met je kind' wel erg optimistisch. Volgens mij is het kenmerk van kinderen in die leeftijd dat ze grillig zijn en onbetrouwbaar. Niet omdat ze bewust onbetrouwbaar zijn en anderen om tuin leiden, maar omdat ze nu eenmaal impulsief zijn en tot op zekere hoogte kort van geheugen.

Aagje

Silvester

Silvester

14-06-2014 om 21:01

Nee

Zonder dat water zou ik denken : prima, maar met een kanaal op 50 meter afstand zou ik het werkelijk nooit toestaan voor een 3,5 jarige.

Dalarna

Dalarna

15-06-2014 om 16:30

Aagje

Ik vroeg me af of het wel werkelijk 50 meter is, dat bedoelde ik.

Rafelkap

Rafelkap

15-06-2014 om 17:24

googlemaps

50 meter vind ik wel vlakbij, maar wij zien de precieze situatie niet (mogen we even meekijken op googlemaps? ) En dan nog: de ouders (neem aan niet alleen de vader) moeten dit risico inschatten. Er heeft altijd wel iemand een mening, maar de verantwoordelijkheid blijft bij de ouders. En iedereen is weer anders in het loslaten van zijn kind.

ano

ano

16-06-2014 om 11:40

gut woont ie hier?

regio Utrecht stad?
Wij wonen in zon situatie. Achter een hofje met parkeerplaatsen en speeltuintje afgesloten door hekken (maar goed je kunt er niet op vertrouwen dat die altijd dicht zijn).
Aan de voorkant op 10 meter een rivier. Dus afstand van parkeerhof naar water is minder dan 50 meter.
Ik moet vriendjes altijd meer in de gaten houden dan kinderen die hier wonen. Als je opgroeit vlakbij water weet je beter wat wel en niet dan kinderen die nooit bij water komen.
Ik ken het kind niet en blijkbaar is het een wegloper. Dat is inderdaad niet zo'n fijn idee maar dat is het nooit.
Wij wonen nu al 10 jaar aan het water en er is nog nooit iets gebeurd. Als de kleine kinderen eens een keer voor spelen (komt weleens voor, maar meestal achter) dan is er veel volwassen toezicht of de kinderen hebben een zwemvest aan. Ik krijg weleens reacties van mensen die hier de waterrijke omgeving zien en die dan zeggen: o nou hier zou ik echt nooit gaan wonen. Maar goed wat ik al zei. Onze kinderen zijn opgegroeid met water en weten niet beter en er is nooit iets gebeurd misschien juist omdat er veel sociale controle is ook door grotere kinderen. Hoef je niks voor te doen, gebeurt vanzelf.
Als het een weglopertje is dan heb je waar dan ook een probleem, want dan loopt ie zo onder een auto of whatever, wat mij betreft heeft het water daar niks mee te maken.

Adinde

Adinde

16-06-2014 om 23:17

Dat bepaalt je broer

Wij kunnen dat niet bepalen en jij ook niet. Jij hebt je zorgen uitgesproken en dan is het aan je broer hoeveel risico hij zijn kind wil laten lopen. Het is zijn verlies als het kind verdrinkt.

Ely

Ely

18-06-2014 om 08:52

Adinde

Je laatste zin moet ik even van slikken hoor. Is dat echt je instelling mbt andermans kinderen en hun veiligheid?
Ik ben geen voorstander van overmatig bemoeien in het algemeen maar dit klinkt mij wel vreselijk kil.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

18-06-2014 om 12:31

Dalarna

Aah, dat had ik er niet in gelezen, maar nu ik jouw posting teruglees met wat je daarna schreef, snap ik 'm.

Dan terug naar de openingsvraag, ik denk dat veel kinderen best jong al alleen kunnen buitenspelen, maar dat het afhankelijk is van de veilige omgeving. Een waterrijke omgeving (to spreekt niet alleen van dat kanaal, maar van een waterrijke omgeving) is in mijn ogen niet veilig. Kinderen kunnen al jong heel verstandig zijn, maar ze blijven toch onberekenbaar. Zelf zou ik het niet durven gokken met een kind dat niet kan zwemmen.
Maar ik geef toe: ik ben een angsthaas als het om kinderen er water gaat.

Aagje

Adinde

Adinde

18-06-2014 om 18:25

De vraag was "mag mijn neefje alleen buiten spelen?" Dan is mijn antwoord ja, omdat het niet aan de vraagstelster is om dat te bepalen.
En die laatste zin was bedoeld, zodat ze die misschien aan haar broer liet zien en hij op ZIJN beslissing kon terugkomen.

Als ik een kind in gevaar zie, haal ik het echt wel weg hoor! Dus bij de waterkant of hier in onze binnenstad vijfjarigen die alleen oversteken en niet doorhebben dat de tram niet stopt.

Zandbank?

3,5 jaar? Alleen? Oeh! Ik zou eerlijk gezegd ook een beetje huiverig zijn. Laat papa (of lieve tante) een zandbank plaatsen voor neefje of 1 van de vele soorten speeltoestellen. Er zal vast iets zijn voor die kleuter.

Dees

Dees

17-07-2018 om 06:49

3,5

Ja hoor mijn zoon was een jaar of 2 toen hij alleen buiten speelde voorwaarde was wel dat het weer was waarbij de deuren op zijn minst open konden staan zodat wij hem hoorden. En ook wij hadden hele strakke afspraken over waar hij wel en niet mocht spelen.

Maar ik ken ook een meisje wat steeds wegliep en met 4 pas alleen buiten mocht spelen omdat ze zich pas toen aan afspraken hield.

Hanne

Hanne

17-07-2018 om 09:21

zwemvest aan

50 meter zou voor mij te dichtbij zijn, water trekt. Maar ik zou het ook belangrijk vinden dat hij zelfstandig naar buiten kan. Dus ik zou het goedvinden, maar wel met een zwemvest aan.

Half a twin

Half a twin

17-07-2018 om 10:12

Ventje is inmiddels 7.5

Topic is al 4 jaar oud. Denk niet dat TS nog op tips zit te wachten. Ventje heeft allang zijn zwem ABC denk ik.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.