Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Lien

Lien

31-07-2014 om 22:41

Niet luisteren in openbaar

Hoi iedereen,

Ik ben op zoek naar een goede methode om te reageren wanneer mijn zoontje (2,9 maanden) niet luistert in het openbaar.

Zo doet zich vb. De situatie voor dat hij op restaurant met zijn schoentjes op de stoel zit. Ik zeg hem dat hij dit niet mag doen en waarom (hij weet dit intussen ook al) maar toch blijft hij verder doen.

Tot 3 tellen werkt niet. Op restaurant kan ik hem moeilijk in de hoek zetten. Mijn man had een andere methode waarbij hij mijn zoontje bij zikn oor nam. Maar hier voelde ik me dan niet goed bij omdat ik mijn zoontje niet wil leren dat je iets kan bereiken door iemand pijn te doen.

Maar hoe lossen we deze situatie dan wel best op in het openbaar? Het gaat dus niet om een driftbui maar gewoon om niet luisteren.

Alvast bedankt!

Jillian

Jillian

31-07-2014 om 23:12

Lien

Als in de hoek zetten goed werkt kan je dat ook best in een restaurant doen. Zoals ik altijd zeg tegen mijn kinderen: je hebt overal wel een hoek

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

31-07-2014 om 23:25

Geduld

Dat is volgens mij toch echt een kwestie van herhalen herhalen herhalen. Een kind van die leeftijd kan dat nog niet onthouden. Het heeft dus echt geen nut om te verwachten dat hij dat dan voor een hele avond weet nadat jij hem een keer gewaarschuwd hebt. 5 minute is op die leeftijd al een flinke periode.
Denk dat jullie lat een klein beetje hoog ligt. En bij het oor pakken is inderdaad niet zo.... Vind ik dan.

Ik zou zeggen: relax, het is maar een fase....

druif

druif

31-07-2014 om 23:41

haha

Toen mijn kinderen nog die leeftijd hadden, gingen we echt niet met hen naar een restaurant of zo. Geen haar op mijn hoofd...
Liggen jullie verwachtingen niet veel en veel te hoog?

bibi63

bibi63

31-07-2014 om 23:47

Mhaw

Met een kind van 2,9 in een restaurant......... wat verwacht je? Kan hoor, maar verwacht niks. Of moet hij ook met mes en vork eten.
Bibi

amk

amk

01-08-2014 om 00:05

een hoek, een muur, achter jouw rug

bedenk een straf die terplekke uit te voeren is.
En met een kind van 2,5 kun je prima naar een restaurant, je moet ze alleen bezig zien te houden. Oefening baart kunst tenslotte.
Of de lat te hoog ligt kunnen we vanaf hier moeilijk beoordelen.

Maar fysiek pijn doen is nooit toelaatbaar als straf.

Katniss

Katniss

01-08-2014 om 00:08

Humor en afleiden

In geval van de voetjes op de stoel zou ik de schoenen uit doen. Dan is het ook niet erg meer. Bij andere ondeugendheden afleiden of het gedrag met humor proberen te veranderen. Straffen is helemaal niet nodig (zeker op die leeftijd).

Jillian

Jillian

01-08-2014 om 01:34

Natuurlijk

Natuurlijk kan je prima met een 2 jarige naar een restaurant. Geen enkel probleem. Alleen kan je inderdaad nog niet verwachten dat het altijd helemaal zonder corrigeren kan. Ik neem mijn kinderen overal mee naar toe & dan kan je inderdaad verwachten dat je onderweg ook af en toe moet opvoeden en straf moet geven. Alleen dat is geen reden om niet te gaan hoor. Ik zou me daar niet door af laten schrikken. Je hoeft ook niet perse te doen wat je man doet (niet dat dit nu zo erg is verder) maar andere manieren zijn er ook genoeg (even samen naar de gang, in de hoek of een andere manier van time out)

Katniss

Katniss

01-08-2014 om 08:30

Pick your battles

Jullie zouden dus echt gaan corrigeren of straf geven vanwege die schoentjes? Ik zou het een keer zeggen, dan vragen of ze echt zo willen zitten en dan de schoentjes gewoon uit doen.
Zijn alle ondeugendheden van dit kaliber?

Hadewich

Hadewich

01-08-2014 om 10:22

Sluit me aan bij de rest...

En je hebt natuurlijk in een restaurant best een hoek waar je hem in kunt zetten, al lijkt me dat ook wel raar om te doen daar! Soms kan alleen een dreigement al helpen. Zo moest mijn peuterneefje op de gang staan als hij vervelend deed. Toen hij een keer op het strand erg vervelend deed, dreigde mijn broer: 'Ophouden nu, of je gaat naar de gang!' Het hielp meteen! Dat zal ook geen tweede keer meer lukken, maar een beetje humor moet je er wel af en toe in zien.

Probeer het op een andere manier op te lossen, zoals in een restaurant zijn schoenen uitdoen. Ik weet niet wat voor dingen hij doet, maar probeer het voor te zijn, of zó aan te passen dat het niet erg is. Of als het niet eng/gevaarlijk/vies is, maar alleen maar niet netjes, geen aandacht aan schenken. Als je zelf wel doet zoals het hoort, dan pikt hij dat vanzelf wel een keer op.

Barvaux

Barvaux

01-08-2014 om 10:28

eens met katniss

Schoentjes uit of niet naar een restaurant gaan of een restaurant uitzoeken waar hij wat meer mag. Ik moet er niet aan denken om een kind van die leeftijd op te willen gaan voeden in een restaurant. Over een jaar kun je er veel meer mee.

Barvaux

Barvaux

01-08-2014 om 10:31

oja

Het gaat natuurlijk om de algemene vraag hoe straf je in het openbaar: in het openbaar moet je vooral zorgen dat het niet fout gaat dus ga niet met een moe kind op stap, ga naar huis als je kind het zat is, kijk vooruit, pick your battles etc

praktisch oplossen

dus schoentjes uit. En niet zo'n gedoe van maken, het is een ukkie van bijna drie.

bibi63

bibi63

01-08-2014 om 14:23

Tja

Natuurlijk kun je met een kind van 2,9 naar een restaurant. Maar het hangt natuurlijk wel een beetje van je kind af. Heb je onstuitbare stuiterbal, dan zou ik daar niet blij van worden, laat staan de andere gasten. Ik kan me trouwens voorstellen dat als hij op een gewone stoel moet zitten, dat dat helemaal niet fijn zit (tafel veel te hoog t.o.v. stoelzitting), dus ik snap helemaal dat hij op z'n knieen wil zitten (althans, zo zie ik me dat voor me met schoenen op de stoel).
Maar buiten dat, als je een kind hebt dat veel gecorrigeerd moet worden, zou ik niet graag daarmee naar een restaurant gaan. Ik zou zelf niet echt releaxt zijn als ik constant moet zeggen, dat hij van dingen af moet blijven, niet door het restaurant mag lopen, niet mag kliederen enz enz.
Bibi

Katniss

Katniss

01-08-2014 om 15:01

Ging altijd prima

Hoe eigengereid en bewerkelijk mijn kinderen altijd waren, in restaurants ging het altijd prima. Ik was dan wel bezig met ze bezig te houden met kleurboekjes, soepstengels etc., maar de harde regel was dat ze op hun stoel bleven zitten (tenzij er een speelhoek was, maar die heb je niet in een 'normaal' restaurant). Het spreekt voor zich dat je dan geen 2,5 uur kunt tafelen.
De vraag van Lien is natuurlijk in zijn algemeenheid hoe je kinderen kunt laten luisteren, waarbij ze bedoelt hoe ze haar kind kan laten doen wat zij wil. De beste manier om dat voor elkaar te krijgen is door te zorgen dat het kind er zelf ook iets aan heeft. Mijn kinderen luisterden en luisteren hartstikke goed, maar als ze iets niet wilden gingen (en gaan) ze ook gewoon in verzet. Met een beetje pech een onvervalste driftbui eroverheen (drie kwartier lang), en in het vervolg ben je wel wat creatiever om hen te bewegen te doen wat jij wilt Dan moet je zorgen dat zij het ook willen cq niet erg vinden.
Het gekke is dat bij dingen die ik 'op gezag' verbied (en dat is niet veel), ze wel altijd direct luisteren. Dan hoef ik maar 1 keer te zeggen 'houd daar mee op' en dan stopt het, of 'jij mag niet in dat zand spelen'. Nog vreemder is dat dat dan niet werkt als de gezusters elkaar de hersenen inslaan terwijl dat toch ook echt een hard verbod is
Oh wat een feestje, dat opvoeden.

creabea

creabea

06-08-2014 om 09:51

niet zo schokkend

Inderdaad, schoentjes uitdoen en als hij echt wat stouts doet (met z'n bestek gooien ofzo) dan is er in een restaurant ook wel een hoek inderdaad

Ik heb heel makkelijke, rustige kinderen, maar op een of andere manier zit er rustig mee naar een restaurant gaan niet echt in en ze zijn toch al 5 en 8 jaar. Ze kunnen zich altijd maar slecht vermaken, ook niet met een boekje of spelletje zoals ze dat thuis wel heel erg goed kunnen. Ze willen altijd door het restaurant rennen, onder tafels doorkruipen enzo.... Nu is het wel zo dat je in een restaurant bij elkaar al wel gauw 2 uur kwijt bent, vooral als het een beetje druk is.
Maar het lijkt ook wel een dingetje te zijn voor als ze samen zijn; met zijn tweeën moeten ze ook altijd rondrennen in de supermarkt, kunnen ze zich niet vermaken in de auto als het lang duurt (dus geen zuid-frankrijk met de auto. Als we 1 kind bij ons hebben is het altijd eens stuk rustiger!

bezig houden

Mijn kinderen gaan al van jongs af aan mee naar restaurants, natuurlijk dan wel type familierestaurant en niet iets sjieks. Maar je moet ze wel bezighouden en niet verwachten dat ze gezellig meedoen met het gesprek. Nee, wij namen tekenspullen mee, boekjes en later de ipad. Dan gaat het prima. Ze zijn nu 5 en 8.

Maar goed als schoenen op de stoel hun ergste misdraging is, zou ik me niet zo druk maken. Wel als ze willen rondrennen in het restaurant, dat kan natuurlijk niet.

Barvaux

Barvaux

06-08-2014 om 13:11

hmm

Ik vraag me af waarom je naar een restaurant wil als je vervolgens je kinderen moet bezig houden met tekenspullen, boekjes en een ipad.

Jillian

Jillian

06-08-2014 om 13:13

Trainen

In een restaurant eten kan je natuurlijk ook trainen. Als je bijna nooit uit eten gaat met de kinderen dan is het vaak lastiger. Zeker als het restaurant bezoek dan ook nog is naar aanleiding van speciale gelegenheden waar andere mensen bij zijn of je zelf wilt genieten van het eten. Het is juist handig om met kleine kinderen af en toe heel low key uit eten te gaan en zo gewenst gedrag te trainen. Verder kan je natuurlijk ook thuis bepaalde regels instellen die ook in het restaurant gelden. Zo mogen mijn kinderen nooit opstaan tijdens het eten ongeacht waar we eten. Als ze in een restaurant zijn dan gelden eigenlijk voor een groot deel dus dezelfde regels als thuis en dat maakt het ook makkelijker.

Een 2 of 3 jarige is typisch op een leeftijd dat hij druk bezig is alle regels te leren. Natuurlijk gaat dat vaak mis want ze zijn nog heel klein maar met vallen en opstaan leren ze van alles. De investering die je nu doet in gehoorzaamheid leren zal zich vast uit gaan betalen. Die eerste jaren zijn intensief maar dan heb je wel kinderen die je overal mee naar toe kan nemen zonder enig probleem en die met 5 jaar prima weten hoe ze zich moeten gedragen in het openbaar en dat ook gewoon doen.

Kinderen zijn heel goed in je zwakke punten te ontdekken dus als je bang bent om ze in het openbaar terecht te wijzen dan zullen ze dat vlug doorhebben. Je kan dan beter even doorpakken en door die schaamte heen gaan door het kind wel even in de hoek te zetten of mee naar buiten te nemen voor een time out of iets dergelijks. Als ze doorhebben dat je buitenshuis ook bereid bent om in te grijpen dan is de kans ook groot dat ze niet extra meer gaan uitproberen.

Schoentjes op de stoel vinden veel mensen hier geen punt en zouden er dan voor kiezen de schoentjes uit te doen. Ik zou dat waarschijnlijk ook doen maar eigenlijk maakt dat niet zo veel uit. We hebben allemaal zo onze dingen wat wel en niet mag. Het gaat natuurlijk niet om dat specifieke ding (met schoenen op de stoel) maar meer om in zijn algemeenheid het kind te leren aanwijzingen op te volgen en te gehoorzamen. Welke speerpunten je daar toe kiest maakt niet zo veel uit.

Mijntje

Mijntje

06-08-2014 om 13:14

kies nu gewoon een 'kinderrestaurant' waar je niet al teveel boze blikken hoeft te verwachten als je kind zich gedraagt als een echte peuter. Bv. pannenkoekenrestaurant. Dat is er speciaal voor ingericht.
Je kind is nu nog veel te jong om zich beschaafd te gedragen en dat is heel gezond

Jillian

Jillian

06-08-2014 om 13:25

Barvaux

Wij nemen vaak ook tekenspullen mee. De kinderen mogen rustig tekenen of iets dergelijks. Vaak teken ik dan ook even mee. Uit eten gaan is ook ontspannen tijd met elkaar doorbrengen. Dat mag best met tekenen erbij. We praten dan ook met elkaar natuurlijk. Als we uit eten gaan met andere mensen (familie, vrienden) dan heb ik minder tijd voor de kinderen dus dan verwacht ik dat ze zichzelf vermaken. Dan mogen kleine kinderen ook een spelletje spelen op de Nintendo bijvoorbeeld. Ik snap namelijk best dat het gesprek dan saai is voor ze.

Barvaux

Waarom? Omdat papa en mama nou eenmaal graag uit eten gaan (zeker eens per 2 weken) en de kinderen moesten dus al jong mee. We nemen wat voor hun mee zodat wij ook gezellig kunnen kletsen en we ze juist niet zelf bezig hoeven houden..

amk

amk

06-08-2014 om 13:50

Mijntje

moet je kind wel van dat soort eten houden. Die van mij heeft het een aantal malen gepresteerd om met een kinderfeestje bij een pannenkoekenhuis toch gewoon om een bruine boterham te vragen.
Die doe je pas sinds heel kort plezier met pizza, patat en pannenkoeken.

Niet dat dat reden is om je te misdragen in een restaurant.
Ik heb het altijd hetzelfde gedaan als Jillian: thuis gelden dezelfde regels. Ok, in een restaurant mag je wel vragen om chocolademelk in een glas met ijsklontjes. (Thuis gaan er geen melkproducten in een glas ivm beschadiging van de glazen bij het schoonpoetsen)

Evanlyn

Evanlyn

06-08-2014 om 14:03

sjiek restaurant

Wij hebben onze tieners net voor het eerst sjiek mee uit eten genomen. Dat hebben we al jaren onbewust voorbereid: "Nou zeg, als je zo eet nemen we je nog maar niet mee naar Restaurant X!" En nu was het dan zover. Spannend dat ze het vonden, al die vorken en messen! En ze zaten kaarsrecht en met mond dicht te eten, tussendoor beschaafd converserend. Geweldig was het, ik zag een hele nieuwe kant van mijn kinderen! Maar een jaar geleden zou ik het inderdaad nog liever bij een pannekoekenrestaurant hebben gehouden.

eens per twee weken uit eten Meisje Klein

Wow.

Wat een verschillende levens hebben mensen toch!

Uit eten / straf

Bromvlieg: wij gaan minstens twee keer per week uit eten

Voor wat betreft straf: ik geloof niet dat ons kind vaker dan vijf keer straf heeft gehad in haar hele leven. Ze is nu negen en ontzettend lief en gedraagt zich keurig (dat vinden wij niet alleen. Nog geen 3 was schoenen uit geweest denk ik en daarna al heel snel gewoon de uitleg. Met schoenen loop je buiten, daar ligt ook viezigheid bijvoorbeeld poep en daar kan je ziek van worden, dus die moet je niet op een stoel zetten. Dan was verbieden en straf niet nodig.

Loes

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.