Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Jackie

Jackie

02-08-2018 om 11:11

Niet zindelijk maar wil ook geen luier om

Ik had mijn vraag al in een ander draadje gesteld maar kreeg helaas geen reacties, omdat het ook om een nieuw 'probleem' gaat wilde ik er toch een nieuw draadje over beginnen. Mijn zoon van 2,5 wil geen luiers meer dragen. Hij trekt ze uit, soms met poep en al. Op de po zit hij als we dat vragen, plast dan vaak ook, maar plast dan soms 5 minuten later ook in de hoek van de kamer. Sommige dagen blijft hij droog omdat ik hem regelmatig vraag te plassen op de po of op de wc. Zelf komt hij er ook mee, zegt den 'poep' en wil dan op de po maar vervolgens komt er niks. Soms ook wel. Ik heb het idee dat het voor hem één groot spel is. Prima als hij nog niet klaar is maar luiers vindt hij ook niks en ze blijven overdag ook niet om. Poepen doet hij bijna altijd wanneer hij een luier omheeft bij bedgang/wakker worden of tijdens zijn middagslaapje. Ik denk dat hij dan pas echt ontspant want het is een heel druk en beweeglijk kind.

Hoe kan ik hier het beste mee omgaan? Moet ik zo blijven aanmodderen of toch meer moeite doen om die luiers om te laten houden? Ik weet het echt even niet.

Triva

Triva

02-08-2018 om 11:26

Waarom geen

Luierbroekjes icm een beloningssysteem als hij iets op potje of wc doet.

vaste tijden

Het vraagt hier natuurlijk om maatwerk en jij kunt dat voor je kind het beste uitproberen en beoordelen.

Maar even twee dingen.

Misschien is het handig om in elk geval een aantal vaste momenten in te voeren waarop je je kind op het potje/het toilet (met voetensteun en brilverkleiner) zet.
En er zelf even bij blijft zitten.

Het kan ook helpen om je kind mee te nemen als je zelf naar het toilet gaat. Wij gingen een tijdje ook alledrie tegelijk, bijvoorbeeld voor het badderen ''s avonds. Goed voorbeeld doet goed volgen.

En verder is het natuurlijk een fase. Het gaat voorbij. Het kwartje gaat vallen. Je zoon is er in elk geval mee bezig. En zonder foutjes en troep gaat het niet altijd.

Niki73

Niki73

02-08-2018 om 13:37

Vaste momenten

Direct na het opstaan, direct na de maaltijden, na de tussendoortjes, en voordat je de deur uit gaat. Gewoon even rustig gaan zitten en proberen. Ondertussen liedjes zingen misschien? Complimenten als het lukt, geen drama als er niks komt. Zindelijk worden gaat meestal gepaard met een periode van ongelukjes, het hoort erbij.

Jackie

Jackie

02-08-2018 om 19:21

Bedankt voor de reacties

Luierbroekjes trekt hij ook uit. Hij houdt geloof ik gewoon van naaktlopen met warm weer.
Vaste momenten heb ik ingevoerd maar dat zijn er 3 op een dag dus dat kan wel omhoog.
Beloningen snapt hij niet goed, hij praat nog niet heel goed, als hij iets niet wil dan zeurt hij vooral heel hard en hoort/begrijpt hijmij niet eens als ik probeer uit te leggen dat hij ergens wat mee kan verdienen. Toch blijf ik het proberen. Het plasje in de wc kiepen is bijvoorbeeld wel leuk en handen wassen vindt hij ook leuk maar als hij er niet op wil wil hij gewoon niet en dan maakt het hem niet uit waar ik mee kom. Hebben jullie nog tips voor beloningen en hoe ik dat in heel simpele taal kan brengen?
Laten zien hebben we gedaan En dat heeft wel geholpen want op de wc plast hij vaker, áls hij er heen wil, vaak niet en dan zit hij liever op het potje.
Misschien moet hij wel vaker mee naar de badkamer want hij is in principe wel gevoelig voor dingen nadoen en goed willen doen. Hij helpt bv graag met opruimen of spreekt zijn zusje van 1,5 streng toe als ze aan de tv-kabels zit (niet aanraken!), zo schattig
Hoe lang duurde dit proces bij jullie kinderen? Want ik hoor alléén máár verhalen over peuters die binnen 2 dagen zindelijk werden, inclusief mijn nichtje van dezelfde leeftijd.

Kaori

Kaori

02-08-2018 om 19:30

Knop om

Het moment dat die knop echt om gaat duurt niet zo lang, maar de fase er voor, waar je zoon nu zit, kan best heel lang duren.
Gemiddeld zijn jongens ook wat later zindelijk dan meisjes.
En dan is de knop om, dan moeten ze ook om de haverklap plassen. Ik heb zeker nog een half jaar overal de pot mee gesleept.want alleen op de wc of de pot werd geplast, niet in de bosjes of in de luier die ze voor de zekerheid soms om hebben (denk lange file op vakantie)

Triva

Triva

03-08-2018 om 06:03

Beloning

Koop een zooi mooie stickers, hang een groot vel papier met vakjes op de wcdeur en laat hem een mooie sticker uitkiezen na elke plas. Die plak jij op met veel positieve aandacht, gejuich en geklap. Niets van dat als hij elders plast. Daar heb je geen woorden voor nodig.

Vaker plassen in het begin

Begin de eerste dag met elk uur, zet een kookwekker. Als die gaat is het plastijd. Aan t eind van de dag kijk je hoe t ging en of je de dag erna de tijd wat kunt uitbreiden. Na wat te drinken gehad te hebben moet er bv vaak eerder geplast worden.
Dan bv 5 kwartier. Enz. Is even een investering maar als hij nog veel in zijn broek of ergens plast is het ook extra werk.
Sticker plakken na een plas en ook als hij uit zichzelf naar de wc gaat. Heerlijk vol laten plakken dat vel. Geen kadootje of zo,zodat het geen beloning lijkt maar iets wat er bij hoort als je plast op de wc. Dit kun je wat later gewoon weer afbouwen.

Jackie

Jackie

06-08-2018 om 09:08

Bedankt

Bedankt voor de tips. Hij mag nu elke keer dat hij op de wc of of op het potje plast een sticker uitkiezen en plakken op zijn stickervel. Vindt hij prachtig. Maar alsnog doet hij het tussendoor ook in zijn broek, ook als er maar een uur tussen twee toiletbezoekjes zit. Hij zégt dan wel dat hij heeft geplast. Zou het kunnen dat hij te veel bezig is met plassen en daarom zo vaak kleine beetjes plast? (Dit was eerst helemaal niet zo, zijn luier bleef altijd een uur of 3-4 droog overdag en hij deed dan een grote plas.) Of dat hij denkt dat plassen iets heel goeds is maar hij niet begrijpt dat de beloning hoort bij het plassen op de po? Niet dat hij een sticker krijgt als hij in zn broek plast hoor.
Ik snap hem soms niet, ik begrijp gewoon niet wat hij nou wel of niet begrijpt. Ik vind hem soms helemaal nog niet klaar voor het potje maar een luier werkt ook niet. Ik weet dat het uiteindelijk goed zal komen maar wat baal ik dat deze tussenfase zo lang duurt bij hem!

Triva

Triva

06-08-2018 om 12:37

Jackie

Eerst zei je dat hij nooit zou begrijpen wat een beloningssysteem was maar hij begrijpt het gewoon. Laat nu even los. Als hij niet op de wc plast op poept zeg je hoogstens: wat jammer, nu geen sticker. Strakjes nog een keer proberen op de wc.

Zal raar klinken maar zo leer je het een pup ook: geen brokje als hij in huis plast, wel een brokje als hij het buiten doet en daar gaat wat tijd overheen voor zowel kind als pup begrijpt hoe het zit en dán pas begint het leren ophouden voor de beloning. Niet eerder dan dat ze het begrijpen.

Jackie

Jackie

06-08-2018 om 13:34

Triva

Ja je hebt gelijk. Het is ook blijven oefenen. Ik had gewoon zo gehoopt dat ik ook zo'n gevalletje zindelijk binnen 3 dagen zou hebben...

Jackie

Jackie

06-08-2018 om 13:36

En ja hij begrijpt het principe wel van de stickers maar hij houdt zijn plas er nog niet voor op, dat gedeelte moet zoals je zegt nog komen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

07-08-2018 om 00:31

Weken

Denk eens in weken ipv dagen, dan zul je zien dat het meevalt.
Je wil twveel tegelijkertijd. Deze fase duurt even, maar het is een fase. En hij gaat dus weer voorbij.

MissPoes

MissPoes

17-08-2018 om 13:05

Hoe gaat het nu?

Hoi Jackie
Hoe gaat het nu met je zoontje?

De onze is even oud en begon enkele maanden geleden hetzelfde gedrag te vertonen.
Ik heb hem altijd maar laten doen. Stimuleren om naar de wc te gaan,potje ook goed... ongelukjes zonder morren opruimen,6 keer per dag een droge broek en 80% van de tijd liep hij bloot.
Sinds een week of 4 kan ik zeggen dat hij echt zindelijk is. Zelfs snachts!
Het enige wat hij nog wel eens doet is buiten plassen, express,net als de hond . En af en toe een poepongelukje.maar dat kan gebeuren, komt vanzelf goed!

Jackie

Jackie

05-09-2018 om 10:58

MissPeos

Bedankt voor je reactie. Sorry ik heb je bericht helemaal gemist! Hrt is nog steeds hetzelfde hier, trekt zijn luier regelmatig uit, geeft soms aan dat hij moet plassen en doet het dan ook, maar vaker geeft hij het aan pas nadat het is gebeurd. Plast regelmatig ergens in een hoekje en soms ook staand in zijn eetstoel (ik ben dan letterlijk 3 minuten weg, gordels maakt hij zelf los). Veel bloot willen lopen ook. Het lijkt wel alsof hij gewoon even een tijdje wil experimenteren. En soms heeft hij doordat hij zo in zijn spel zit echt niet in de gaten dat hij moet plassen denk ik.
Het is doodvermoeiend maar we moeten er doorheen... Fijn dat het bij jullie al over is!

juf Ank

juf Ank

05-09-2018 om 16:42

3 minuten weg bij een kind wat vastzit in de kinderstoel???

Jackie

Jackie

05-09-2018 om 17:16

Is dat vreselijk?

Jackie

Jackie

05-09-2018 om 17:18

Ik stond

overigens om de hoek, in de keuken, met de deuren open. Dus ik hoor hem dan ook. Maar hij gaat erg stil te werk, haha.

gordels op zn rug

dan lukt t m niet...als ie dat kan is ie houdini

Nou ja

Hoe erg is dat dan dat een kind experimenteert en daarmee greep krijgt op de zindelijkheid.

Wij hadden een houten kinderstoeltje met een plastic zit/rug kussen erin, niet verhoogd maar aan een lage tafel. En zeil in de kamer.

En geen vastzetriempje maar dat was hier ook niet nodig.
En met die moderne open keukens ben je toch wel in het zicht.

Jackie

Jackie

05-09-2018 om 17:54

experimenteren ja

Nee ik vind het ook niet 'erg' van/voor hem dat hij dat doet hoor, ik vind het alleen best zielig voor mezelf omdat ik het telkens moet opruimen, haha. Ik zie het dan zelfs als een soort van vooruitgang dat hij dus blijkbaar zijn plas voelt aankomen en vervolgens zijn luier uittrekt om te plassen. Alleen jammer dat hij het niet even zegt of er uit klimt, 5 stappen verder staat namelijk de po.
Ik ga trouwens wel vaker heel even de keuken in en uit terwijl hij zijn boterham zit te eten hoor. Even thee pakken, of een glas omspoelen.

En...

Hier was 's nachts lastiger. Als ze bijna zindelijk zijn.
Had je toch ineens weer een nat bed.
Dan legde ik er snel een laag kranten op en een groot badlaken. Verschonen wel de volgende dag.
Wat een drukke tijd toch! Hoop werk en werkjes inderdaad. Gelukkig worden de meeste kinderen uiteindelijk zelfstandig.
En dan gaan ze weg..... ook jammer...

Mijn moeder zei dan: vergeet in die drukte vooral niet om te genieten!

Jackie

Jackie

05-09-2018 om 18:57

AnneJ

Ja enorm drukke tijd, heb er nl ook nog een dreumes bij rondlopen dus het zijn echt tropenjaren. Af en toe sta ik er ook bij stil en denk ik: ik kan het me nu niet voorstellen maar ga ik déze periode later nou ook missen? Zou het??

O zeker

Je vergeet de kouwe drukte dat je er voor staat en loopt te plannen en te puzzelen om al die ballen in de lucht te houden en je goede humeur te bewaren en je geduld en je onthoudt de momenten waar je, terecht, even bij hebt stilgestaan en van genoten.

Het gevoel van zon klein lijfje aan je vastgeplakt, de warmte, de onhandigheid natuurlijk, maar ook het fijne gevoel, hoe ze ruiken en naar je vragen.
Hele fijne herinneringen aan zoon die na de zandbak heerlijk zat te spetteren in zijn bad, ik op een krukje erbij en dochter met licht opgewonden oogjes een half uur schommelend in een opdraaibaar schommelstoeltje in de deuropening, zodat ik even mijn handen vrij had voor zoon.

Ik hoef niet terug maar geniet wel om wat weemoedig en genietend terug te kijken. Vooral als ik al die voor kinderen vergeten momenten met hen kan delen. Hoe ze toen waren.

Snachts

Ik maakte t bed in die tijd dubbel op. Dus hoeslaken met onderlegger eronder en er weer een onderlegger op en dan nog hoeslaken. Werd er snachts geplast dan haalde ik de bovenste laag eraf en was t bed weer schoon.

Ja

Nog handiger.

Dees

Dees

06-09-2018 om 12:48

Doet me denken aan

mijn zoon (3) die, na drie keer natte broek tijdens buurt-barbecue, toch maar weer een luier aan moest van mij.
Een half uurtje later wezen wat lachende buren me op iets wat achter mij gebeurde: zoon stond met z'n luier op z'n knieën in de put te plassen Hij snapte het dus heus wel!

Dees

Dees

06-09-2018 om 12:51

oh ja (nog een keer off-topic)

Dat van dat bed dubbel opmaken was hier geen oplossing, bij mijn kinders was altijd gelijk ook het dekbed nat! Hier dus luierbroekjes voor 's nachts totdat ze echt zonder konden

Jackie

Jackie

08-09-2018 om 10:56

Net nog

heeft hij de hele bank besmeurd met poep. Heeft zijn poepluier uitgetrokken en is er toen (denk ik) op staan, op de bank, en is toen verder gaan spelen met zijn auto's. Resultaat: bank bepoept, kind bepoept, auto's bepoept, zusje dat de poep interessant vond ook bepoept... Hij had vanochtend al gepoept dus ik verwachtte vandaag geen poepluier meer, anders was ik veel alerter geweest. Maar ik kan nu wel even een paar minuten dacht ik. Je zou als moeder maar het lef hebben om even naar de wc te gaan zeg :')

Net allebei gedoucht en nu de bank schoon proberen te krijgen. Ik ben zo moe. Wees gewoon een luierkind of een zindelijk kind denk ik dan. Maar ja, ik weet het. ZUCHT
Wilde het even van me afschrijven.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.