Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Op de loopfiets

Mijn zoontje van bijna 4 fietst al bijna een jaar lang met mij mee naast de fiets op zijn loopfietsje. We wonen rustig en hij luistert erg goed, stopt aan de rand van de stoeprand om links en rechts te kijken, remt als ik het zeg en haalt geen gekke fratsen uit. Tot gisteren ineens, toen hij dacht een leuk wedstrijdje met me te doen. Ik kon roepen wat ik wilde, maar meneer reed door, een (gelukkig leeg) weggetje over. We waren wel op een andere plek en ik denk dat hij dacht dat het allemaal voetpad was. Ik heb hem uiteraard flink toegesproken, maar ik ben me echt rot geschrokken. Zo plotseling niet luisteren! Ik denk eraan om voorlopig niet met 'm het verkeer in te gaan, ook al gaat het hier al zolang goed. Maar hoe begin ik dan weer? Ik vind het nu wel erg spannend.

Triva

Triva

11-07-2017 om 11:19

Je weet dat een kind van een jaar of 10 pas goed verkeer kan inschatten? Dat hij al die tijd zo netjes links en rechts keek en op tijd stopte zegt helemaal niets over zijn verkeersinzicht. Jij bent dat inzicht en ik vind loopfietsjes op de stoep levensgevaarlijk. Ik ben zelf postbezorger en word regelmatig van de sokken gereden door veel te jonge kinderen die veel harder kunnen dan hun hersentjes kunnen volgen.

Dat heeft niets met niet luisteren te maken, het is een kind van vier!

Half a twin

Half a twin

11-07-2017 om 11:22

Tijd voor ern volgende stap?

Hij beheerst die loopfiets nu goed en gaat dingen durven, jou uitdagen. Als hij goed evenwicht heeft op dat ding is de stap naar een fiets zonder zijwielen klein. Hij zal dat snel kunnen, maar dan naast mama rijden op de weg is spannend. Dat remt zijn enthousiasme vast iets, luiterd weer goed in de voor hem nog onwennige situatie.
Bij mijn jongste hebben we net na zijn derde verjaardag de overstap naar een 12 inch fiets zonder zijwielen gemaakt.
Als ik alleen met hem op pad ging fietste hij vanaf zijn vierde verjaardag zelf naast mij. Als zijn zus van 6 ook meeging dan moest hij achterop. 2 jonge kinderen begeleiden in het verkeer was voor mij teveel. Vanaf zijn 6e fietste hij binnen ons dorp alles zelf, lukte het mij wel om 2 kinderen te coachen.

Fiederelsje

Fiederelsje

11-07-2017 om 12:39 Topicstarter

inzicht

Ja, uiteraard ben ik dat inzicht. Ik laat 'm natuurlijk niet zelf beslissen of hij over kan steken. De loopfiets beheerst hij heel erg goed. Ik wil tot zijn vierde wachten met een gewone trapfiets. Ik denk dat ik voorlopig maar alleen op ECHT lege weggetjes ga rijden dan. Maar meer tips altijd welkom!

Triva

Triva

11-07-2017 om 13:06

maar

Waarom wil je wachten met een echte fiets? Ik denk dat hij wellicht al los kan fietsen en dan is het handig dat hij eerst leert zich aan de regels te houden als hij nog met zijwieltjes fietst. Je kunt hem echt niet de regels leren van gewoon fietsen als hij dan ook nog nét los fietst. Eerst met zijwielen waar hij moet stoppen en wat zijn plaats op de weg is en dan pas los of je moet hem eerst los leren fietsen en pas veel later op de weg. Wat doe je dan in de tussentijd?

Half a twin

Half a twin

11-07-2017 om 13:30

na loopfiets niet naar zijwielen terug

Op een loopfiets leren kinderen prima evenwicht, zijwielen verpesten dat evenwicht weer. Van loopfiets naar gewone fiets kan heel goed zonder zijwielen te gebruiken.

Even zo

Even zo

11-07-2017 om 15:14

Geen zijwielen

Op een loopfietsje leert hij al prima evenwicht bewaren. Het enige dat hij fietstechnisch nog moet leren alles wat hij nu kan in combinatie met trappen. Waarom zou je dan zijwieltjes kiezen ? Daarmee ondermijn je juist het opgedane, prima functionerende evenwichtsgevoel.

Laat een fietsje met trappers rondslingeren in de tuin of neem 't mee als je naar de speeltuin gaat.. Mijn kind heeft het zelf opgepakt en hij reed er op weg. Hij heeft van niemand hulp nodig gehad.

Tango

Tango

11-07-2017 om 17:33

Wat we hier deden

Zoon had op die leeftijd ook een loopfiets. Hij bleef gelukkig ook altijd netjes op de stoep (ik begrijp het probleem loopfiets op de stoep eigenlijk niet, daar horen ze toch?) en wachtte bij oversteken tot ik weer bij hem was. Soms ging hij ook met de loopfiets mee als ik ernaast fietste. Ging ook prima. Hij ging inderdaad direct over op een fiets zonder zijwielen, maar met die dingen het verkeer in vind ik dan weer niets. Vaak slingeren ze dan zo erg dat je er niet naast durft te fietsen. Hij fietste dus pas mee toen hij een 16 inch fiets had. Dat was heel snel daarna, want met 4 jaar is zo'n 12 inch fietsje vaak al aan de kleine kant.
Ik zou je zoon gewoon aanspreken dat als jij roept dat hij moet stoppen, hij ook stopt. En dat hij anders gewoon moet lopen en niet meer op de loopfiets mee mag. Dat laatste was voor zoon hier destijds echt een straf. Lopen vond hij maar niets, loopfietsen was nooit een probleem. Oh ja en wedstrijdjes deden we ook hoor, maar dan tot de volgende lantaarnpaal o.i.d. Dat kon weinig kwaad.

Triva

Triva

11-07-2017 om 17:46

Goed lezen

De stap van de stoep met loopfiets naar de weg zonder zijwielen is vaak te groot. Ik geef er de voorkeur aan om een kind eerst te leren houden aan de verkeersregels en de plaats op de weg te leren mét zijwielen. Als je dat niet doet, mij best, maar wat doet TS dan in de tussentijd?

Verder horen loopfietsen op de stoep maar niet met de snelheid die kinderen daarmee kunnen halen als ze nog te jong zijn om vooruit te kijken én te denken.

Toevallig trouwens van de week meegemaakt dat ik in de poort sta met een buurhondje aan de lijn en er komt eerst een achterbuurmeisje de hoek om waarna haar vader, beiden op de fiets, rakelings langs hond. Ik loop naar het kruispunt van de poortjes en hops daar komt nog een broertje aan wat nét los kon fietsen. Die was dus nog niet in staat om op tijd te remmen en om een botsing te voorkomen met hond moest ik zijn stuur grijpen waarna hij zelf (zachtjes) omviel. Als die vader had gewaarschuwd dat er nog iemand kwam had ik niet naar het kruispunt gelopen.

Zo'n kind wil ik niet voor het eerst in het verkeer hebben, die wil ik het eerst geleerd hebben op zijwieltjes.

V@@s

V@@s

11-07-2017 om 18:23

levensgevaarlijk op zijwieltjes

Aan de kant van de weg is het gewoon heel gevaarlijk fietsen juist met zijwieltjes. Door de verkanting van de weg is de kans op vallen met zijwieltjes gewoon heel groot. Hier mochten kinderen juist dus pas op de weg als ze los konden fietsen. Fietsen met zijwieltjes zijn speelgoed, bestemd voor op de stoep.

Triva

Triva

11-07-2017 om 19:10

nou hier niet

Hier keurige rechte fietspaden dus dat item heb ik niet mee hoeven nemen. Een kind wat net pas kan fietsen kun je niet óók nog de verkeersregels, plek op de weg én de verkanting van de weg aanleren

Fiederelsje

Fiederelsje

12-07-2017 om 09:21 Topicstarter

straf

Hoi. Dank je voor de tips. Ik zie dat ik in ieder geval niet helemaal gek ben dat ik mijn zoontje al met me meeneem in het verkeer. Gisteren zag ik nog een jongetje van 3 en een paar maanden op een gewoon fietsje meefietsen.Ik twijfelde aan mezelf omdat hij ineens zo ongelooflijk stout was en dat dit gedrag dus in combi met een auto heel verkeerd kan uitpakken. Vreselijk geschrokken.
Fietsje afpakken enzo heb ik idd in het hele begin ook gedaan en daar heeft hij snel van geleerd. Hij luistert normaal gesproken ook gewoon heel goed. Maar dit keer dus niet. Mijn straf is dan maar dat we even helemaal NIET gaan fietsen en hij zegt nu ook steeds dat ie weer heeeeel goed zal luisteren. We gaan het meemaken, maar dan eerst maar even op hele stille weggetjes.

De stoep is hier vrijwel leeg, maar ik kan me voorstellen dat het op een drukke stoep wel gevaarlijk kan zijn. Ze gaan zo verrekte snel hè, op die dingen. Zijwielen wil ik idd niet, vanwege het evenwicht. Hij is nu superbehendig met dat ding, we blijven er gewoon op rijden totdat hij over kan naar een gewoon fietsje. Voorlopig doet hij nog niks met de traptrekker, dus aan trappen is hij nog niet toe. Komt vanzelf!

Triva

Triva

12-07-2017 om 09:36

traptrekker

Je kunt een traptrekker niet vergelijken met een fiets. Traptrekkers hebben meestal geen trappers onder het zadel maar er ver voor. Ik vermoed dat jouw zoon het fietsen zo onder de knie heeft.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

12-07-2017 om 09:37

het overslaan van zijwieltjes

lijkt me juist zo praktisch en logisch. Als een kind eenmaal evenwicht kan houden, zijn ze overbodig.

Toen onze ukkies leerden fietsen, waren er nog geen loopfietsjes zoals hier bedoeld in de handel. Wat een gedoe met die zijwieltjes, dan zaten ze weer te hoog, dan te laag, niet stevig genoeg aangedraaid. En ook best lastig als de bestrating niet zo egaal is.
Nee, wat mij betreft zijn die loopfietsjes een prima vondst.

Kinderen moeten leren altijd rekening te houden met anderen om hen heen - de ultieme verkeersregel die al begint als een dreumes met een babyloopfietsje door de woonkamer crosst. Op een lege stoep kun je lekker hard, maar zodra er andere weggebruikers zijn: vaart minderen. Het is een kwestie van veel geduld en vaak oefenen.

Ad Hombre

Ad Hombre

12-07-2017 om 10:26

Speelgoed

Loopfietsjes zijn prima, maar je wilt eigenlijk niet met je kind van 4 in het echte verkeer. Daar is meer inzicht voor nodig. Dus lekker in de straat op de stoep op zo'n ding is goed, maar niet met mama of papa op de fiets naar de winkel naar mijn idee. Vier jaar is een prima tijd om over te stappen op een echte fiets (zonder zijwieltjes). Wij deden dat door te beginnen zonder trappers zodat het kind gevoel krijgt voor de balans van de fiets als loopfiets. Dan de trappers erop, even meelopen en dan loslaten. Piece of cake

Dat er af en toe een postbezorger een blauwe plek oploopt zullen we maar het risico van het vak noemen. It takes a village enzo. Liever dan een hap van zo'n klerehond wat mij betreft!

Even zo

Even zo

12-07-2017 om 10:27

maar even serieus

Een kind van 4 dat prima fietsen kan (op een loopfiets, voorlopig) is prachtig. Kan al heel veel, eigenlijk. Alleen voor op de 'grote' weg is dat niet voldoen: enig inzicht (in oa gevaar) en goed leren luisteren zijn ook belangrijk. Dat komt vanzelf. Dat los je niet op met een fiets met trappers. Daarmee geef je het kind een verkeerd beeld mee: jij kan alvast de grote weg op. Er zullen kinderen zijn die met 3 al op een fiets met trappers prima naast hun ouders fietsen. Dat zullen misschien wel voorzichtige of wat onzekere kinderen zijn die vanuit zichzelf niet de voor hun onbekende de grenzen opzoeken. Misschien is jouw kind zo niet en dus nog niet zo ver op dat ene gebied maar verder op een ander gebied. We ontwikkeling ons niet op het zelfde tempo in het zelfde stramien.

Je hebt kans dat als je overgaat op zijwieltjes, dat ook erg wennen is en dat dat de kans op ongeluk(jes) vergroot. Ook omdat die fiets breder wordt dan de loopfiets nu is.

Maar dat kan je wel oefenen. Elke hetzelfde (veilige) blokje fietsen bijvoorbeeld (met loopfiets eerst en daarna met trapfiets). Of je laat kind voor je fietsen en geeft aan waar je moet stoppen, op een rustig moment op de dag. Zelf zou ik kiezen voor zo'n duo/tandem-fiets waar je kind voor fietst en jij achter. Die zijn ook verstelbaar. En heel handig als het kind groter wordt.

Hou in gedachten dat de blik van je kind op de wereld pas verandert als het in de puberteit zit. Dan pas rijpt het 'scannen van de horizon op zoek naar een vruchtbare partner' in de hersenen. Pas dan richt hun blik zich meer omhoog en reikt die verder. Tot die tijd is ook het aankomende verkeer (afstand en snelheid) juist inschatten nog moeilijk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.