Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Ilona

Ilona

28-10-2008 om 15:32

Overlijden van een huisdier

Hallo iedereen,
wij hebben een bejaarde cavia die binnenkort waarschijnlijk dood zal gaan. Het beestje eet en drinkt weinig meer, en ik verwacht al drie dagen dat ik m dood in zijn hokje zal vinden 's ochtends.
Maar, wat ga ik mijn 2,5 jarige dochter vertellen als het zover is? Ze is erg bijdehand, maar ik wil ook niet teveel uitleggen. Ze zal het beestje wel missen, want ze helpt altijd bij de verzorging (eten geven, hokje schoonmaken, lekkers geven, op schoot aaien).
Mijn man en ik puzzelen hier een beetje mee, want we willen haar geen leugen vertellen, bijv de cavia is naar de kinderboerderij. Ik wil wel graag de waarheid vertellen, namelijk hij is dood. Maar kan ze dat al aan? Ik wil het niet te zwaarmoedig maken, ook al ga ikzelf ons huisgenootje ook vreselijk missen. Maar ik wil er ook niet te luchtig over doen.
Het zou voor mijn dochter een nieuw begrip worden, want ze heeft verder (gelukkig) nog niks meegemaakt.
Ik denk niet dat het goed is als ze het beestje dood ziet, maar ik weet ook niet of ik dat kan voorkomen. Misschien ziet zij het eerder dan ik bijv. Ik ga dan niet zeggen dat hij slaapt en niet meer wakker wordt, want ze gaat tegenwoordig net zo lekker naar bed Ik wil natuurlijk geen angst voor slapen ontwikkelen.
Zijn er hier mensen die de dood van een huisdier al eens hebben meegemaakt met hun peuter? Of wat zouden jullie doen?
Ik hoor het graag! Ilona

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ayla

ayla

28-10-2008 om 15:43

Wel uitleggen

bij de nichtjes van onze dochter is al 2 keer de konijn doodgegaan. We hebben haar uitgelegd dat diertjes soms heel erg ziek kunnen worden of heel erg oud en dat ze dan naar de konijnenhemel gaan. Hier vroeg ze toen waar dat was en of het daar leuk was. Ik heb toen verteld dat de hemel helemaal boven is en dat het daar hardstikke fijn is. Meer eigenlijk niet, zij nam daar ook genoegen mee.

Nuchter

kinderen zijn daar zo nuchter in.
Gewoon zeggen dat het diertje dood is. Als ze iets vragen probeer je zo nuchter mogelijk een antwoord te geven.
Doe er vooral niet moeilijk of geheimzinnig over.
Hier ging onze hond dood (britt was toen ruim 2,5). Wij waren toen op vakantie, dus hubbie is alleen teruggegaan om het allemaal af te handelen. Ze heeft het er af en toe nog over. Hij is bij de sterretjes en we moeten in de winkel maar weer eens een nieuwe kopen vindt ze.
Ook onze baardagamen die we verkocht hebben heeft ze wel even gemist, maar er staan nu weer vissen die ook erg leuk zijn........ daar drijft er ook wel eens een dood van in het aquarium en wordt soms opgegeten door de kreeften.... zelf denk je... is dit niet wat veel. Maar de kids zijn daar zo nuchter in en vinden het dan ook weer een mooi gezicht hoe zo'n kreeft te werk gaat.
Ach ja, doe zelf vooral nuchter en niet geheimzinnig, dan nemen kinderen die houding meestal wel over. Verdrietig zijn mag natuurlijk ook en missen ook, wuif dat niet weg, maar wees wel nuchter en leer haar er mee om te gaan.

Kan heel makkelijk gaan

Ik heb me behoorlijk zorgen gemaakt over hoe zoon van toen 2 zou reageren op de dood van zijn lievelingsrat. De dialoog was ongeveer als volgt. Ik: "Bubbles is dood" Hij: "oh" Meer is er niet over gezegd.
Dochter was 2 toen onze muizen doodgingen, haar hebben we ook gewoon verteld dat de muizen dood waren en dat vond ze voldoende uitleg. Geen van beide kinderen hebben verder ooit vragen over de dood gesteld.

3 kids mam

3 kids mam

29-10-2008 om 10:37

Kan prima

Je kan haar gewoon vertellen dat hij dood is.
Mijn ervaring is dat kinderen hier heel nuchter mee om gaan. Ze nemen het als een feit aan en dat is het. Af en toe wordt het hier nog wel eens genoemd maar dat is meestal even een opmerking en dan is het weer klaar. Heeft iemand het over zijn poes of gaat het in een boekje over een poes dan kan ze bijv. zeggen, onze poes is dood dat is niet leuk he, om vervolgens gewoon weer over iets anders te beginnen.

Ilona

Ilona

29-10-2008 om 11:15

Bedankt voor de reacties

Hallo,
bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat ik het inderdaad maar gewoon als een feit ga brengen. Als er dan nog vragen komen, kan ik die zo simpel mogelijk beantwoorden. Als er geen vragen komen, heeft ze waarschijnlijk geen behoefte aan meer uitleg.
Nu ik er zo over nadenk worden nieuwe dingen hier thuis meestal gewoon als feit aangenomen. Dus ik denk er zelf allemaal weer veel te moeilijk over
Nogmaals bedankt. Ilona

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.