Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Lotte

Lotte

18-05-2017 om 11:16

Peuter 1,5 jaar (21mnd) om 5 uur wakker... help!

Meepraten op het forum? Maak een account aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct inloggen.
Peuter 1,5 (21 mnd) om 5 uur wakker. Help
Forum › Peuter › Peuter 1,5 (21 mnd) om 5 uur wakker. Help

Dit onderwerp bevat 0 reacties, heeft 1 stem, en is het laatst gewijzigd door gebruiker624947 2 uren geleden.

gebruiker624947 18 mei, 2017 om 08:14
Hallo Allemaal,

Onze zoon is nooit een geweldige slaper geweest. Hij slaapt nu een half jaar door maar is wel altijd al vroeg wakker, gemiddeld om 6 uur.

De laatste maand is dat echter al om 5 uur.

Ondertussen breekt dat wel aardig op.

Ik hoop dat iemand tips heeft of dit herkent.

Quinn gaat tussen 7 en 8 s avonds naar bed. Later naar bed doen maakt niet dat hij ook later wakker wordt, dat hebben we al geprobeerd. Leg hem zelfs liever wat eerder op bed zodat hij iig wel zijn uurtjes slaap krijgt. Want hij wordt er ook niet veel vrolijker op.

Hij wordt altijd huilend wakker. Vanaf het eerste geluid namen we hem in bed in de hoop dat hij bij ons doorslaapt. Maar dat doet hij niet.

We hebben ons laten verleiden om hem dan maar even met een telefoon met een kinderfilmpje tussen ons in te zetten. Zo kregen we zelf nog een beetje slaap. Dat hebben we nu afgeschaft.

Hij heeft genoeg spenen in bed, die hij uit nijd uit z’n bed gooit.

Afgelopen twee ochtenden hebben we hem laten huilen. We hebben afgesproken dat we hem niet meer voor 6 -en uit bed halen. We gaan dan wel zo nu en dan naar hem toe om hem op rustige toon te vertellen dat hij nog even moet gaan liggen. Ook geven we z’n spenen terug. Hij maakt zich zo overstuur dat hij bijna moet spugen van het huilen.

Daardoor ga ik me afvragen of hij misschien toch last van zijn oren (vaak oorontsteking) of doorkomende kies heeft.

Overdag slaapt hij 1,5 tot 2 uur. Hier wil ik niets aan wijzigen omdat hij al zo moe en humeurig is.

Hij is de laatste tijd sowieso erg opstandig, gooit ook als het hem niet zint z’n bord op de grond, laat zichzelf alsof vallen en dreint erg veel.

Wat zie ik over het hoofd, kan ik anders doen of moet ik me hier even bij neerleggen en vertrouwen op betere tijden??

Lotte

Half a twin

Half a twin

18-05-2017 om 11:33

Middagslaapje afschaffen

Even doorbijten de eerste paar dagen tot een week (in extreme gevallen nog wat langer) maar dan is hij in de avond moe genoeg om een hele nacht door te slapen tot een acceptabele tijd.
13 jaar geleden moest mijn dochter van het consternatiebureau ook nog in de middag slapen, 18 maanden oud. Met nare gevolgen in de nacht, vroeg wakker vreselijk!
Op advies van mijn zus gaan proberen het middagslaapje over te slaan en dat ging "goed". Het is wel intensief je moet echt zorgen dat je kind niet in een hoekje van de bank of achter de eetkamertafel toch een uiltje knapt. Naar buiten met een loopfietsje, aan tafel met je kind knutselen hou hem bezig!
Ik heb met 2 kinderen altijd het idee gehad dat ze van voldoende rust en slapen in de nacht meer energie hadden dan van die middagdut. Dan waren ze hun dreinbui even kwijt en een beetje opgepept maar echt fit werden ze niet meer dat was pas de volgende ochtend weer.

Krisje

Krisje

18-05-2017 om 12:32

Eerlijk

gezegd vind ik laten huilen tussen 5 en 6 niet zo aardig naar je buren toe. Mijn buren hebben dit ook gedaan, die zijn nogal van de harde lijn, met als gevolg dat mijn dochter iedere ochtend om 5.15 uur wakker werd van het gekrijs van het buurtkind.
Ik ben toen, en dat vond ik best lastig, even met de buurvrouw gaan praten. Tja, zei ze, dat was jammer maar haar kind moest leren tot 7 uur te slapen. Het jochie was toen nog geen 2.

Hij is 21 maander en je gaat naar hem toe om te vertellen dat hij nog even moet gaan liggen. Het werkt niet, daar is hij nog te jong voor.

Lotte

Lotte

18-05-2017 om 12:44

Antwoorden

@half a twin.. bedankt voor de reactie. Het is alleen voor mij geen optie om zijn slaapje tussen de middag te stoppen. Dit gebeurt soms wel eens perongeluk doordat hij dan bijv in de auto rond 11 al even in slaap valt een kwartier en dan lukt het slapen s middags niet meer. Gevolg in de nacht is een kind dat nog vroeger wakker wordt. Hoe moeier hij is hoe slechter het slapen gaat... helaas. Het slapen overdag heeft hij voor mijn gevoel echt nog nodig... het van twee naar 1 slaapje gaan was al super heftig voor hem en daar heeft hij dus nog wel eens moeite mee.. wellicht als hij zo echt twee is..

@krisje.
Ik woon in een nieuwbouw huis en mijn buurvrouw en ik hebben nog nooit elkaars kinderen horen huilen. Dat is al vaak genoeg onderwerp van gesprek geweest dus dit weet ik zeker. Dus daarvoor hoef ik het niet te laten. Ik snap en merk zelf ook dat het niet werkt... en ik ben absoluut geen voorstander van laten huilen...maar om 5 uur de dag beginnen is ook geen goede optie?? Vandaar ook mijn vraag op dit forum.. zit nl ook met m'n handen in t haar..

40er

40er

18-05-2017 om 13:14

Lampje

Wij werkten met een lampje. Lampje aan, dan mocht hij uit bed, anders blijven liggen. Werkte prima, in het weekend ging hij wel eens later aan hoor.
Begin eerst rond 5 uur en dan steeds iets later zetten.

Hij is inmiddels 14 en slaapt nu soms te lang; -)

Hanne.

Hanne.

18-05-2017 om 13:20

my 2 cents

Mijn zoon had op die leeftijd ook de neiging om heel vroeg wakker te zijn. Hangt waarschijnlijk ook samen met de zomertijd. Licht = dag= opstaan. Kind kan natuurlijk geen klok kijken.

Wij zijn begonnen met een lampje op een tijdschakelaar. Lampje uit = slapen. Lampje aan = opstaan.

Overdag een paar keer (speels) geoefend, en daarna het ook 's ochtends gaan proberen. In eerste instantie lampje vroeg aan laten gaan (zeg 5.10) en als hij vroeger wakker was gezegd, nee het lampje is nog uit je moet nog slapen.

In een hele korte tijd hadden we de opstatijd weer tot een redelijk tijdstip teruggebracht.

Overdag slapen heeft dit zelfde kind nog tot zijn 4e gedaan. Uitslapen kan hij 12 jaar later nog niet.

Hanne.

Hanne.

18-05-2017 om 13:21

ha het zelfde! ik moet sneller gaan typen

ha het zelfde! ik moet sneller gaan typen

Vesta

Vesta

18-05-2017 om 13:45

honger

kan het zijn dat hij in een groeispurt zit en gewoon wakker wordt van de honger?
Zowel mijn dochter als ik worden met grote regelmaat 's nachts wakker en kunnen dan alleen verder slapen als we wat eten.

toen ze 2 was werd ze niet wakker met de kreet 'MAMA!!!" maar met "honger!!!" Sindsdien zorg ik dat er een boterhammetje naast haar bed staat. Die eet ze op, draait zich om en slaapt weer verder.

Van honger wordt je ook moe en humeurig, denk maar aan de hongerklop na het sporten. Met een beetje suiker er bij gaat het dan snel een stuk beter.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

18-05-2017 om 13:49

Herkenbaar

Ons oudste kind had ook de gewoonte om de dag om een uur of 5 te beginnen. "Alles wat we na 5 uur nog kunnen slapen is meegenomen", zeiden we altijd. We hebben wel om half 7 's morgens met hem in de wagen door het bos gelopen.
Wat we ook deden, hoe we ook met slaaptijden probeerden te schuiven, niets hielp. Klaarwakker.
Bij ons in bed nemen om nog een uurtje te slapen had geen zin. De dag was begonnen en dat moest gevierd worden. Supervrolijk was hij, dat dan wel weer.

Het was pittig, want het middagslaapje was ook al snel een zeldzaamheid. Hij vond het leven gewoon heel leuk. 's Avonds om half 7 stortte hij in. Als we hem op wilden houden om de nacht wat later te laten beginnen, stond hij onderaan de trap aan het traphekje te rammelen, omdat hij naar bed wilde. We hebben nog even geprobeerd hem toch later naar bed te brengen, maar toen we hem tegen wil en dank een week of 2 tot een uur of 9, half 10 wakker hielden, was hij nog steeds tegen 5 uur wakker. Met één groot nadeel. Hij werd minder vrolijk. We haalden hem kennelijk teveel uit zijn ritme.

We hebben ons er toen maar bij neergelegd. In de weekenden om en om naar beneden, zodat de ander nog even kon blijven liggen. Doordeweeks vroeg op en op tijd naar bed.

Het is goed gekomen. Toen hij wat ouder werd (een jaar of 3) was hij nog steeds zo vroeg wakker, maar begon hij zich wel te vermaken met een boekje of zijn Buzz Lightyear. Nog later werden de slaaptijden normaler. En toen de pubertijd aanbrak werd het veel later.

Maak het niet te zwaar. Het komt goed. Zorg dat je elkaar afwisselt, ga met het mooie weer lekker eendjes voeren of lekker in de tuin zacht een boekje lezen. Heerlijk rustig 's morgens vroeg.

Het is een periode en het gaat voorbij. Probeer het een beetje te relativeren en maak er het beste van.

Lotte

Lotte

18-05-2017 om 14:27

Antwoorden

Bedankt voor alle reacties!

Ik heb toevallig ook zo'n schaap besteld dat zijn ogen open en dicht doet. Ik vind het helaas njet heel handig in gebruik en een half uur voordat de ogen open gaan gaat het klokje al licht geven... dat schiet natuurlijk kiet op als je de tijd om kwart over 5 instelt ( om inderdaad rustig te beginnen) dan ben ik bang dat de klok mijn zoontje weer te vroeg wakker maakt door het lampje... heel stom.
Maar gewoon een lampje is ook een idee!!

Een broodje naast zijn bed ga ik proberen!! Hij eet ni even heel slecht in de ochtend dus ik weet niet of dat het is. Maar wellicht zie ik dat over het hoofd... onze zoon ging ook doorslapen toen we een beker water in zijn bedje gingen achterlaten..(anti lek )

En inderdaad ik heb me er ook al bij neer gelegd dat t wellicht echt een tijd is waar we doorheen moeten..vroeg naar bed dan maar!!
Bedankt

Krisje

Krisje

18-05-2017 om 14:29

Gelukkig

dat je buren er niet wakker van worden. De dag heel vroeg beginnen omdat je eigen kind er zin in heeft is al niet leuk, maar het is echt heel erg de dag vroeg te beginnen omdat je buurkind daar zin in heeft

Bij alle drie mijn kinderen begon de dag vroeg, onze dagen waren lang zeg maar. Hier gaat de supermarkt al om 07.00 uur open en daar wandelde wij dan naar toe. Twee er van zijn de puberteit voorbij en die slapen als het kan lang, heel lang...

Mijn 8-jarige dochter met adhd begint ook graag vroeg, erg vroeg. Het probleem is ook dat mijn man al om 5.45 uur opstaat, zij ligt dan al een tijd wakker. Inmiddels, ik denk sinds een jaar of twee, blijft ze in bed tot het lichtje uitgaat om 06.10 uur (toen we daar net mee begonnen riep ze om 04.30: mama! Het lichtje is nog aan hoor!!!!, ook heel leuk ). Dan kruipt ze nog een kwartiertje bij mij in bed en dan begint de dag. Op zaterdag mag ze zelf tv gaan kijken (niet beneden maar in de kamer ernaast) en op zondag is het feest, dan ligt er een speculaasje naast haar bed en de tablet. Maar daar mag ze pas aan beginnen als dat lichtje uit is. Ik weet niet of een lichtje werkt als ze nog zo jong zijn, hier niet, maar misschien pikt jouw zoon het op. Zo niet dan zou ik het maar aanvaarden en heb je een lekkere lange dag

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.