Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Jette1985

Jette1985

29-12-2016 om 21:30

Peuter durft niet meer te poepen

Hier radeloze ouders... sinds een week durft onze zoon van 3 niet meer te poepen. Hij heeft met een griepje diarree gehad en is in diezelfde week zindelijk geworden. Wat wij super knap vonden want diarree is nou niet altijd te herkennen maar op 2 ongelukjes na heeft hij alles op de wc gedaan. Maar de laatste keer diarree was erg warm en zijn kont was toch best een beetje kapot en deed het dan dus zeer. Inmiddels is hij weer beter maar hij weigert te poepen. Na een paar dagen kreeg hij buikpijn. We zijn naar de huisarts gegaan en hebben glucosespul gekregen om het zacht te maken en een pipet wat we moesten inbrengen om de poep die nu in zijn darmen zat zacht zou maken en eruit zou duwen. Uiteindelijk een paar uur met een gillend kind gezeten, overal poep maar niet vrijwillig zeg maar. Nou is ons ventje heel eigenwijs, hij herinnert zich de meest belachelijke dingen die maanden geleden hebben plaats gevonden maar die hij zo weer ter sprake brengt. Dus die hete poep, die gaat hij zich ook nog heel lang herinneren. Wat we ook zeggen of doen, niets helpt. Op de wc plassen doet hij maar poepen is geen optie, hij blijft het ophouden. Maar loopt wel met veel pijn rond wat ons radeloos maakt maar we krijgen het niet aan zijn verstand dat hij beter is en gewoon kan poepen. Nou heb ik op allerlei sites gezocht naar info maar de gevallen die ik lees zijn niet zoals die van ons, allemaal kinderen die niet kunnen poepen vanwege verstoppingen of die het spannend vinden met het zindelijk worden. Maar die van ons heeft eerder gewoon op de wc zijn behoefte gedaan maar durft nu niet meer door de diarree ervaring. Omdat we willen proberen er op tijd bij te zijn en een jarenlange poepellende te voorkomen maar ook gewoon omdat we willen dat de pijn ophoudt voor hem, ben ik op zoek naar ouders die dit verhaal herkennen en misschien tips hebben. Aan de huisarts heb ik in ieder geval weinig...

tante Sidonia

tante Sidonia

29-12-2016 om 22:20

in ieder geval

probeer zelf heel rustig te blijven en hem niet tot wat dan ook te dwingen. Misschien helpt het hem een luier te geven war hij in mag poepen. En de boel goed insmeren als het kapot is natuurlijk. maar de pijn komt waarschijnlijk van het ophouden? Laat hem dan in elk geval goed drinken (appelsap) en geef hem iets om de ontlasting dun te maken.
Maar zorg in elk geval dat je zelf rustig blijft want als ik zo lees dat jullie radeloos zijn, dan heb ik toch het idee datje in paniek raakt. Naar je zoon toe moet je ook proberen rustig uit te leggen hoe het zit. Als hij eenmaal weer de goede ervaring heeft zal het wel loslopen, dus probeer je ook niet nu al druk te maken over 'jarenlange ellende'.
sterkte ermee.

Boekje over poepen

Omdat ik net het waanzinnig-om-te-weten boekje over spijsvertering van mijn zoon heb opgeruimd, is het misschien een idee om leuke peuterboeken over poepen te lezen, zoals De kleine mol wil weten wie er op z'n kop heeft gepoept. Dan kan je op een ontspannen manier erover hebben dat poep in verschillende vormen komt, dat je er soms aan kan zien wat je gegeten hebt, zodat hij er misschien nieuwsgierig naar gaat worden hoe z'n poep er vandaag uit zal zien en dat het niet "eng" is als het eens anders dan anders gaat.

angel3

angel3

30-12-2016 om 14:45

luier geven

Ik zou ook een luier geven. Dochter hier durfde niet op de wc te poepen. Geen nare ervaring gehad en zo zindelijk als wat maar ze ging het echt niet doen. Zodra ze moest riep ze: luier aan. Ze ging in een hoekje staan poepen en klaar. Luier weer uit. Op een dag zat ze ineens zelf op de wc.
Ik zou denk ik luchtigjes melden: joh pietje. Ff tussen ons. Als je moet poepen. Hier liggen de luiers. Dat is misschien nu even wat fijner voor je als je een zere kont hebt.

En als hij zelf pijn heeft dan ga je in op de pijn en probeer je te wrijven over zijn buikje ofzo. Buikje masseren helpt sowieso om de ontlasting ook te stimuleren en zachter te maken.
Probeer zelf niet te panieken en er gewoon luchtig over te doen als ware hij neusverkouden: ach moppie toch. Zere neus? balen he. Kom maar even knuffelen

Alison

Alison

30-12-2016 om 18:58

Actie

Uiteraard wil ik geen paniek zaaien maar laatst las ik dit artikel http://www.vakbladvroeg.nl/nieuws/artikel/1925/
Zeker omdat je huisarts niet bepaald doortastend overkomt denk ik dat je zelf actie moet ondernemen. Er staat niet voor niets in dat artikel: “Serieuze aandacht in een pril stadium kan de vermindering van het zelfbeeld en de schaamte in de kiem smoren. Hoe eerder de herkenning, hoe eerder een kind erkenning kan krijgen voor de klacht.”

Zij pleit om het niet aan te zien en af te wachten maar het probleem meteen aan te pakken eer het uitgroeit tot een serieus issue.
Veel sterkte gewenst.

Jette1985

Jette1985

03-01-2017 om 21:07

Dankjewel!

Dankjewel voor jullie reacties!!

De luier is helaas geen optie, hij wil die echt niet aan. We proberen er nu zo relaxed mogelijk mee om te gaan en laten hem zijn gang gaan. Op de wc/potje wil hij niet (wel plassen) en soms duurt het een paar dagen maar uiteindelijk komt er wel wat uit, hij kan het dan echt niet meer ophouden. Hij mag stickers plakken als hij poept en we dansen de polonaise als het is gebeurd. Hopelijk krijgt hij vanzelf weer vertrouwen en gaat het poepen elke x beter. De pijn is alleen zo hartverscheurend om te zien. Probeer dan maar eens het zo min mogelijk aandacht te geven als hij naar je toe komt en zegt "mama, auw, help" en dat de hele dag door. Maar goed, we weten dat het moet...

En ook

Veel appelsap geven, maakt het zachter, misschien wat roosvicee lacto en als hij zegt mama auw, reageer dan gewoon relax: even poepen lieverd, dan gaat het weg.

Jette1985

Jette1985

03-01-2017 om 21:53

Ja idd

Gelukkig is appelsap zijn lievelingsdrinken en hij krijgt ook elke dag een paar milliliter glucosestroop.
Dat zeg ik inderdaad ook tegen hem. Thx!

Yasmien

Yasmien

24-06-2018 om 16:13

Jette 1985

Hallo Jette.
Ik lees jou bericht en herken mijn zoon hierin... ook ik ben nu ten einde raad!
Ik weet dat jou bericht oud is maar ik hoop dat je mij kan vertellen hoe het is verlopen met jou zoon
Wij hebben dit probleem nu bijna een maand...

Gestaft

Kun je misschien Lidocaine-vaseline zalf kopen? Als je dat erop smeert dan doet het geen pijn meer omdat dat verdooft; en als hij een paar keer een positieve ervaring heeft dan lost het probleem zich hopelijk vanzelf op.

WendelmoedM schreef op 11-02-2022 om 17:52:

Kun je misschien Lidocaine-vaseline zalf kopen? Als je dat erop smeert dan doet het geen pijn meer omdat dat verdooft; en als hij een paar keer een positieve ervaring heeft dan lost het probleem zich hopelijk vanzelf op.

Lief bedoeld Wendelmoed maar dit is een heel oud topic dat gisteren weer is geactiveerd door een gekkie die nogal ongepaste berichten postte. Dat bericht is inmiddels verwijderd door de mods.

Verdorie, en ik probeer nog wel zo goed op de datum te letten... ben ik er toch ingetuind.



Omdat ik net het waanzinnig-om-te-weten boekje over spijsvertering van mijn zoon heb opgeruimd, is het misschien een idee om leuke peuterboeken over poepen te lezen, zoals De kleine mol wil weten wie er op z'n kop heeft gepoept

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.