Home » Forum » Peuter te vroeg wakker

Peuter te vroeg wakker

16 berichten / 0 nieuw
Nieuwste reactie
snipsifter
Peuter te vroeg wakker

Zo'n jaar of twee jaar geleden werd mijn zoontje meestal wakker om 5-6 uur 's ochtends. Ik heb toen door kritisch zoeken op internet een oplossing gevonden die nog steeds goed werkt, en het wordt tijd dat ik die oplossing in een goed forum deel.
Ik zal proberen (ben nieuw in dit forum) om de resultaten van mijn zoektocht in verschillende delen hier te posten. Hier volgt:

Deel 1: De fatalistische methode
Sommige ouders hebben de neiging om bij de pakken neer te zitten en posten dit soort antwoorden:

• Ieder heeft zijn eigen bioritme.
• Je moet het gewoon accepteren.
• Zelf ook op tijd naar bed gaan.

Een oplettende ouder antwoordde op dit soort berichten: "Wat heb je er aan om al om half zes naar beneden te gaan en dan een kind hebt die overdag niet te genieten is omdat hij moe is? En dat je zelf door vermoeidheid ook heel weinig kan hebben en dat alleen maar omdat je kind om half zes al aan de dag wil beginnen? Sorry maar daar heb ik dus geen zin in en het lijkt me voor het kind ook prettiger om een normaal dag en nacht ritme te hebben."

Stap 1 is dus erkennen dat je kind echt te vroeg wakker is en dat je hier je hier iets aan moet doen. En dat dit ook kan.

snipsifter
Deel 2

Deel 2: Van uitstel komt afstel

Andere ouders proberen hun te vroeg wakkere peuter afleiding te geven:

• Speeltjes geven in bedje.
• Knuffel geven.
• Een flesje melk of diksap.
• Een lampje aan.
• Een muziekje aan.
• Dan kan je het 'rekken'.
• Vervolgens neem je hem in bed.
• Als hij gaat woelen en uit bed kruipen sta je op.
• Zo kan je het wel tot zeven uur rekken!

Maar: "Je bent hier toch vroeg mee wakker en je loopt kans de situatie erger te maken. Je moet het kind niet 'belonen' voor het vroeg wakker worden (aaien, sussen, knuffelen, uit bed halen)..."
"Of verwennen met melk, speeltjes in bed, licht aan. Hij krijgt op deze manier toch aandacht en er is voor hem dus geen reden om te stoppen met zijn gedrag. Sterker nog het wordt op deze manier nog gestimuleerd ook. En hoe klein ze ook zijn ze hebben donders goed in de gaten hoe het allemaal werkt."
Stap 2 is dus: geen aandacht geven

snipsifter
Deel 3

Deel 3: wijzigen ritme

In de forum topics over vroeg wakkere peuters wordt ook weleens voorgesteld om kinderen minder te laten slapen in de hoop dat ze dan 's ochtends nog moe zijn.
• Kind later in bed stoppen.
• Overslaan middagslaapje.
Geen goede suggesties, want ervaren ouders antwoorden dan dat hun kind dan toch gewoon om vijf uur 's ochtends staat te springen, en in de loop van de dag nog vermoeider is.

Stap 3 is dus: gewoon de normale slaaptijden aanhouden

snipsifter
Deel 4

Deel 4: Laten huilen.

Om je kind op tijd in bed te krijgen, is de tien minuten regel de ideale oplossing: als je kind niet wil slapen laat je hem huilen, en kom je na tien minuten even bij hem, zonder teveel aandacht te geven en ga je weer weg, net zolang tot je kind zich in slaap heeft gehuild. Na een paar dagen wordt het huilen minder, en uiteindelijk is je kind op tijd in bed zonder problemen. Dit werk bij mijn zoontje. Het is een methode die best hard is voor je kind, en vooral voor jezelf. Maar werkt dit ook voor de situatie dat je peuter vroeg wakker is?
Dat deze aanpak moeilijker te vinden is op internet zegt eigenlijk al genoeg. Na wat zoekwerk vond ik de volgende ervaring in een discussieforum:
“Ik zeg altijd: voor zeven uur blijft iedereen in bed. Mijn jongste heeft ook zo'n periode gehad dat hij vroeg wakker was zo rond dezelfde leeftijd als jou zoontje. Wij lieten hem dan standaard huilen, soms dus wel anderhalf uur, totdat het zeven uur was. (of we smokkelden wat als het heel erg was en dan haalden we hem om half zeven eruit.) Het is wel een beetje hard... Bij mijn zoon heeft het ongeveer drie dagen geduurd en toen huilde hij niet meer of in iedergeval niet meer zo hard. Hij is nu twee en een half en slaapt nu tot half acht. Zijn middagslaapje is wel vervallen. Dat overstuur zijn valt zelfs na twee uur huilen ook wel mee. Mijn zoon is gewoon een doorzetter en gaat net zolang door met huilen totdat hij zijn zin heeft. Hij aan het krijsen en als ik naar hem toe ga een stralende lach. In mijn geval is het gewoon een kwestie van wie de langste adem heeft.”
Dit antwoord ziet er toch niet heel veelbelovend uit. Bij het naar bed gaan is een kind moe en huilt het zichzelf in slaap, maar bij het opstaan wordt het kind alleen maar wakkerder van het huilen.

Stap 4 is dus: probeer het niet aan te laten komen op een grote huilbui

snipsifter
Deel 5

Deel 5: Lampje met tijdschakelaar

Nu komen we eindelijk bij een deel van de oplossing.

"Ik heb een leuk lampje gekocht met een tijdschakelaar voor op de kamer van mijn dochter. De tijdschakelaar stond op 7.00 uur. Zodra het lampje aangaat ‘s ochtends mag ze me roepen en kom ik haar halen. Ik heb dit vanaf ongeveer 2 jaar ingevoerd en het heeft perfect gewerkt. Wel even een opmerking erbij, kinderen zijn hier in eerste instantie niet blij mee. Ze willen natuurlijk gewoon uit bed en gezellig bij hun ouders zijn cq spelen. Dus de eerste ochtenden (bij ons waren het er maar 2) is het even doorbijten. Ik ging dan naar haar toe en vertelde haar, dat ik haar pas kwam halen als het lampje aanging. Vervolgens zodra het lampje aangaat, heel enthousiast de kamer binnen komen en wijzen naar het lampje, zo van het is aan, dus je mag eruit. Ook hele kleine kinderen snappen dit prima."

Dit werkt bij mijn zoontje precies zo. Een tijdschakelaar kost een euro of vijftien en vereist wat instelwerk. Die van mij staat op kwart voor acht. Zorg ervoor dat de lamp weinig licht geeft. Hij wordt al wakker van het net hoorbare klikje van de schakelaar.

Er zijn ook speciale kinderwekkers, die werken ook, maar het idee dat je die binnen handbereik naast het kinderbed moet zetten werkt voor peuters niet: het is te leuk speelgoed.

De tijdschakelaar is het belangrijkste voor de oplossing, maar er is ook nog de gouden tip van de Vlaamse oma.

snipsifter
Deel 6

Deel 6: Wees stilletjes

"Mijn kleindochter van 2,5 logeert wekelijks bij mij...en ja hoor! Zo rond 5.20 klaarwakker! Ik ga even naar haar toe...praat weinig...praat zachtjes...en zeg dat ze nog even moet rusten omdat het nacht is! Het werkt echt! Zo lief.....dan zegt ze heel snoezig: Ja, eventjes."

Deze tip maakte het recept compleet. Als mijn zoontje vroeg wakker is, loop ik op mijn tenen naar zijn kamer. In de deuropening fluister ik dat het nog heel vroeg is en dat we nog slapen. Ik wijs dan op de lamp met tijdschakelaar en zeg zachtjes: straks als die aan is staan we op, je moet nog even blijven liggen.

In het laatste deel wordt duidelijk waarom dit werkt.

snipsifter
Deel 7 (slot)

Deel 7: Waarom doen ze het eigenlijk?

Ik vind praktijkervaring van ouders meestal relevanter dan de informatie die door experts op internet wordt geplaatst, maar op dit punt vond ik de volgende info:
“Vooral tegen de ochtend komen we steeds vaker in een lichtere slaap en dromen we ook. Als je nu bij zo'n lichte periode van slapen een beetje wakker bent, maar toch weer indoezelt, dan is het geen probleem. Word je daarbij om welke reden dan ook volledig wakker, dan is de slaap helemaal onderbroken en daarmee rust je niet goed uit.”
Wij kijken, bijna in onze slaap nog, even hoe licht het is of op de klok, maar een kind kan nog geen klok kijken en kan niet goed inschatten hoe laat het is. Hij krijgt dus houvast aan de lamp met de tijdschakelaar die nog niet aan is.
Tot slot herhaal ik nog twee dingen, die duidelijk maken dat het gaat om besef bij het kind zelf:

• Ook hele kleine kinderen snappen dit prima.
• En hoe klein ze ook zijn ze hebben donders goed in de gaten hoe het allemaal werkt.

Dit is ook het grote verschil met het naar bed toe gaan. Daar werkt de harde aanpak (tien minuten regel). Maar voor de ochtend moet je juist heel zachtjes zijn.

dc
Tja

Je doet alsof het een probleem moet zijn. Ik heb nog niet alles gelezen, maar even een paar dingen:

Mijn kinderen worden om 5.30/6u wakker, en zijn de hele dag prima te genieten.

Ze moeten er doordeweeks sowieso om 6u uit, want we vertrekken om 07.15

Als er een kind krijst omdat ik het wil laten doorslapen, dan zijn de andere kinderen wakker.

Zelf vroeger naar bed is ook een oplossing tegen er zelf niet tegen kunnen. Als ik om 10u naar bed ga, en tegen 10.30 ga slapen, ben ik ook de hele dag prima te pruimen als ik om 5.30 wakker gemaakt word. Het hoeft helemaal geen probleem te zijn. Ik hoef dus helemaal niets te erkennen. En na 3 vroege vogels ben ik echt tot de conclusie gekomen dat er gewoon uitgaan en de dag beginnen de minste irritatie en vermoeidheid bezorgd. Anderen mogen proberen en doen wat ze willen, maar een absolute oplossing bestaat niet.

Mea Proefrok
Tja 2

Wij staan doordeweeks ook om kwart over zes op. Geen wonder dat de kinderen dan in het weekend niet tot half negen uitslapen (al is dat al twee keer gebeurd in het afgelopen half jaar). Ik ben net als dc. Ik ga vroeg naar bed (uiterlijk half elf, meestal eerder) en sta vroeg op. En troost me met de gedachte dat ik over tien jaar waarschijnlijk twee pubers wakker sta te schudden 's ochtends.
Wel leuk hoe je al die reacties hebt uitgeplozen, ik herinner me er nog een paar van.
Overigens zou zachtjes manen dat het nog geen tijd is bij mijn zoon (23 mnd) niet werken, want die denkt aan borstvoeding als hij mij 's ochtends in het oog krijgt. Die gaat dan echt niet nog lekker doezelen.

Limi
Vraagje

Als je oplossing 'nog steeds goed werkt', dan werkt hij dus eigenlijk helemaal niet? Want na 2 jaar moet je hem blijkbaar nog steeds toepassen.

Mijn peuter van bijna 3,5 heeft weinig slaap nodig. Geen middagslaap meer uiteraard. 19:00 erin betekent 6:00 eruit. Hij komt dan bij mij liggen (als ik eruit ga ben ik geheid klaarwakker! en nu merk ik het soms niet eens) en ligt dan op de wekker te kijken. Ik heb hem eens verteld hoe laat ik er pas uit wil, dus als die tijd voorbij komt roept hij 'eruit!'

Ik ga voor 22:00 naar bed, maar dat deed ik altijd al.

Hanne.
Tja 3

Leuk dat er nu een 7 stappen 'oplossing' wordt geboden, maar m.i. is het wel een beetje heel simplistisch. Alsof er maar één weg naar Rome leidt.

Ik denk dat het toch erg afhankelijk is van het 'probleem'.

Kind 1 is om 6 uur (of nog vroeger wakker). Doet z'n ogen open en is dan ook meteen klaar en klaar wakker. Maar is de rest van de dag prima te genieten. Nut van langer in bed houden is daarmee erg beperkt. De zachte aanpak 's morgens werkt daar inderdaad. Kind blijft in bed (zachtjes spelen) en MIJN slaapgebrek wordt opgelost.

Kind 2 is om 6 uur wakker maar is dan eigenlijk niet uitgeslapen. Harde optie werkt daar inderdaad niet. Zachte ook niet want kind blijft dan tot 7 uur in bed maar is gewoon vanaf 6 uur wakker is. Dat lost MIJN slaapgebrek wel op, maar die van het KIND niet. Hier is de oplossing 'in bed nemen' want dan slaapt het kind (en ik) meestal nog een paar uur door.

Kind 3 heeft een heel ander bioritme dan kind 1 en 2. Die blijft 's morgens wel liggen, maar gaat 's avonds niet slapen. Daar werkt de harde methode 's avonds dus absoluut niet. Kind is nl niet moe en heeft dus energie genoeg om heeel lang te blijven brullen. Een oplossing voor dit probleem heb ik nog niet gevonden. De zachte optie werkt een beetje (ik rust, kind nogsteeds niet, maar helaas kan ik ze nogsteeds niet in slaap dwingen)

Jippox
En stap 8

Wat voor de één werkt, werkt voor de andere helemaal niet. (Waarop "de één" trouwens zowel op de ouder als op het kind kan slaan).
Dus: accepteer om te beginnen dat er nooit "1 goede oplossing" voor een probleem bestaat. Een paar 'oplossingen' die je hier nogal snel wegwuift kunnen voor een ander best juist net wel dè oplossing zijn. En tot slot leuk dat je het even op een rijtje zet, maar je vertelt hier niets nieuws, alles wat je noemt is hier al vele keren eerder geopperd en besproken.

Maylise
Ja

Het is natuurlijk in hoeverre je zelf iets als een probleem beschouwt. Voor mij is 6 uur nog gewoon nacht. Ik ben daar dus altijd heel resoluut mee omgegaan. Inderdaad met een lampje met tijdschakelaar en er verder geen aandacht besteden. Dat was trouwens alleen toen ik nog geen grote kinderen had. Een groot voordeel van meerdere kinderen met ruim leeftijdsverschil is dat de oudsten de kleintjes mee naar beneden kunnen nemen.

Voor sommige mensen is 6 uur wel te doen met opstaan maar voor mezelf vermijd ik het liever als het enigszins kan.

je kan inderdaad niet verwachten van een peuter dat ie doordeweeks om 6 uur opstaat en 's weekends pas om 9 uur. Dat werkt niet.

Ik heb altijd ingezet op consequent ze van baby af aan zo laat mogelijk naar bed doen maar dan weer niet zo laat dat ze over hun vermoeidheid heen zijn. En als ze 's ochtends heel vroeg wakker werden negeren. Maar niet iedereen wil dat natuurlijk doen.

Tasja123
Snipsifer

Leuk opgeschreven hoor. Ik denk dat als je consequent blijft volhouden het vaak wel werkt. Uiteraard zijn er uitzonderingen en mensen die graag vroeg opstaan... :-) ik blijf liever langer liggen, daarbij maakt een vroeg wakkere peuter vaak ook andere kinderen wakker met een ander ritme.

De oudste altijd vroeg wakker, gaat stilletjes naar beden, dan 1 die veel slaap nodig heeft en altijd laat wakker id, dan 1 die het hele huis bij elkaar gilt als ze wakker is, dan 1 die rustig lang slaapt en wacht op een eerste flesje. De peuter kan niet zelf naar beneden en die kan ook niet alleen met de oudste beneden zijn. We blijven dus maar afwachten tot het over gaat. Lampje e.d. Helpt helaas niet, wakker is eruit!

Geduld is hier de enige remedie ben ik bang voor.....

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

snipsifter
Goede score

Dank je! Het lijkt me dat je met 1 vroeg aandacht eisend kind op 4 een goede score hebt :)
Het lampje alleen was bij mij niet genoeg, het werkte pas toen ik zachtjes als een Vlaamse oma in de deuropening bleef. Of dat kan lukken met een vol huis weet ik niet, want toen ik dat uitprobeerde waren er nog geen broertjes of zusjes.

snipsifter
Bekend recept

@Jippox
Het klopt dat dit al voor een groot deel bekend is. Dat is de opzet. Ik bekeken wat wel en niet voor forumdeelnemers.

Voor veel dingen is er geen vaststaand recept, maar voor andere dingen zijn er wel degelijk goede oplossingen die voor bijna iedereen kunnen werken. Met in slaap laten vallen is er bijvoorbeeld de tien minuten regel. Voor vroeg op staan is het minder helder, dus daarom heb ik juist daarover dit recept aangereikt :)

Was het maar zo met zindelijkheid! Met sommige dingen zijn kinderen echt heel verschillend en is er niet een vaststaand recept.

Onderwerp gesloten

Wat leert je kind in groep 1?

En dit is wat je kind al moet kunnen voor hij naar groep 1 gaat: lees het hier.