Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Katie

Katie

12-11-2016 om 14:18

Peuter test ouders

Hallo,

Ik hoop dat iemand mee kan denken.
Mijn peuter is enorm bezig om ons als ouders tegen elkaar uit te spelen.
Mijn man is een geweldig lieve papa, en hij luistert altijd naar mijn opvoed adviezen en we zitten wel op 1 lijn.
Maar, ik ben vaker thuis en ik ben al sinds het begin degene die de regels maakt. Hij kan vaak consequenties niet goed overzien. Ik ben vaker thuis en mijn peuter luistert dan altijd prima. Alleen als het weekend is, mag hij van alles met papa doen. Tv kijken mag vaker van papa, chocola mag vaker, etc etc. Papa is vaak bezig leuke dingen te doen terwijl ik doordeweeks daar geen tijd voor heb, al speel ik wel met hem, af en toe naar speeltuin, winkel etc.
Als papa thuis is en ik vertel wat we gaan doen (bijv eten, melk drinken) gaat hij gillen en eerst aan papa vragen of het moet.. ik zit er best over in want ik voel me gewoon aan de kant gezet.
We proberen op 1 lijn te zitten maar hij voelt het toch aan.. hoe moet ik er nu mee omgaan?
Ik dacht zelf misschien als het weer voorkomt m'n man te zeggen zich er buiten te houden en peuter duidelijk te maken dat hij nu naar me moet luisteren..
Maar het is lastig situaties voor te zijn. Bijvoorbeeld; een verhaaltje lezen voor t slapengaan doen we alleen savonds en niet smiddags, en dat accepteert hij ook. Maar nu bracht papa hem naar bed en mocht hij wel een verhaaltje lezen. Das leuk, maar moet ik het de volgende keer weer uit gaan leggen en versterkt dit z'n idee van 'papa is liever'.
Het zijn vaak kleine dingen die ik niet voor kan zijn. En natuurlijk houd ik van m'n kind en ben ik lief voor hem,maar mijn prioriteit is ook om hem grenzen te leren, leren met nee omgaan, leren zelf te spelen, etc om hem een beter mens te maken.
Heeft iemand nog ideeën?

tante Sidonia

tante Sidonia

12-11-2016 om 15:45

ja hoor

Ten eerste is het vrij normaal wat hier gebeurt. Meerdere personen in de buurt geeft altijd meer dit soort gedoe. Zie het ook zeker nog niet als bewust úítspelen'''van je zoon. Het is vragen om duidelijkheid wat hij doet. Mijn tips:

Spreek met vader af dat hij steeds rustig zegt "Luister maar naar mama" als de situatie zich voordoet. Op neutrale toon en zonder aandacht te geven. Beste is nog om zoon niet aan te kijken maar papa naar jou te laten kijken terwijl hij dat zegt. Zo dwing je het kind zijn aandacht naar jou te leggen.

Ik zou ook zeker niet tegen je man zeggen dat hij zich erbuiten moet houden, al helemaal niet waar je zoon bij is. Dat is vrij onvriendelijk en neerbuigend en geeft een raar idee aan je peuter. Je kunt misschien op zoń'ḿóḿéńt antwoord geven voor je man, 'ja, papa vindt dat ook,'ḿááŕ'beter is als papa duide;lijk maakt dat hij naar jou moet luisteren.

Over dingen zoals chocola eten en wel\geen verhaaltje lezen: daarover moet je gewoon duidelijke afspraken maken. Je kunt best afspreken dat dat in het weekend wel vaker mag: als dat maar duidelijk is. Niet omdat het papa is, maar omdat het weekend is...

Nog een dingetje. Jij maakt de regels en daar zit een bepaalde logica in als je vaker thuis bent. Toch zul je samen met je man regels moeten stellen. Als jij dit op deze manier oplegt aan je man dan creer je zelf ook geen samenwerkingssfeer maar een autoritaire beslissing, omdat jij ńú'ééńḿááĺ'de regels stelt. Kan het zijn dat je man daar misschien min of meer moeite mee heeft zonder dat duidelijk te communiceren?

Dat papa vaker leuke dingen doet in het weekend...tel je zegeningen! Wees er vooral blij mee, serieus, er zijn zat vaders die daar helemaal geen zin in hebben. En geloof me, je zoon houdt echt van jullie allebei heel veel en echt niet meer van zijn vader omdat hij meer leuke dingen lijkt te doen.
Ik heb dit gevoel vroeger ook wel gehad: toch ga je op een bepaald moment merken dat als er een band is met allebei dat een kind vanzelf bij zijn vader en moeder beiden verschillende dingen komt 'halen'. Mijn zoon ging voor bepaalde dingen naar zijn vader (praten over autoś'ḿótoren en bepaalde praktische onderwerpen) en kwam bij mij met zijn vertrouwelijkheden bijv.
Echt, komt goed!

Katie

Katie

12-11-2016 om 18:26

Dank

Bedankt, dat ga proberen.
Het is niet zo zwart wit als ik schets hoor,zo autoritair ben ik niet en manlief en ik kunnen alles goed bepreken

Mijntje

Mijntje

12-11-2016 om 19:08

aankondigen

Bij het eten of drinken, als dat lastig verloopt met gilpartijen: kondig het aan. Zeg een 5 min van te voren, over 5 minuten gaan we eten. Dan kan je kind zich er geestelijk op voorbereiden. Het voelt zich kennelijk overvallen. Handig daarbij is een timetimer (zodat je er niet voor hoeft klok te kijken), maar een keukenwekker kan bv ook. Of misschien 'pikt' je kind als je het alleen zegt (al is dat wat abstrakt). Daarna kan je nog bv 1 keer zeggen: nog 1 minuut. Kijk eens of dat helpt.
Voorlezen was hier nooit iets voor alleen voor het slapen gaan.
Het is wel handig als het bedtijdritueel zo ongeveer hetzelfde is.
Het is niet zo dat je kind zijn vader liever vindt als het moeilijk doet tegen jou!
En je kan best met met hem afspraken maken over eten (vooral over snoepen), bv op vaste tijdstippen. En ook over tv kijken.
Geniet ook van je kind ipv de hele tijd bezig te zijn om van hem een beter mens te maken. Het kan zijn dat je man er wat meer ontspannen in staat, wat jou weer jaloers/onzeker maakt?

dc

dc

12-11-2016 om 19:13

weekend vs doordeweeks

Ik zou overdags ook 's weekens een verhaaltje gaan lezen. Waarom niet? Dan kun je het uitleggen als in het weekend wel, doordeweeks niet. Wat heel belangrijk is, is dat jij in het weekend ook even uit je "werkritme" stapt, en ontspant. Dus als je man voor je man zorgt, ga dan iets anders doen (en nee, niet het wasgoed). Als je zelf dan ook een beetje lol hebt en er niet teveel bovenop zit, dan je kun je alles veel beter hebben.

Verder is je kind nu nog klein, maak je borst maar nat, ha ha. Mijn man en ik hebben nu regelmatig hommeles om dingen als opruimen, huiswerk en dat soort dingen. Zolang het allemaal met respect en liefde gaat, komt het allemaal wel goed hoor.

Katieh

Katieh

14-11-2016 om 23:43

Dank

Dank jullie wel coor het meedenken. Het aankondigen doen we al, dat gaat opzich prima. Ik ben idd wel toe aan wat me-time dus ik probeer zo af en toe hit eten te gaan met een vriendin. Mijn jongste krijgt nog de borst dus die vraagt ook veel energie. Natuurlijk geniet ik van mijn lieve kindjes!!! Ik ben super verliefd op ze. Alleen dit ene ding heb ik er nu uit gepikt om over te praten maar verder gaat het echt goed. Peuter is een milde variant als ik zie hoe het er elders aan toe gaat dus ja zeker geniet ik.
Bedankt dames, ik ga er verder mee.
Groetjes!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.