Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
MamaV

MamaV

29-07-2018 om 21:08

Peutermeisje vaak buikpijn..

Hoi,
Even opzoek naar herkenning/tips..

Mijn dochtertje is 3 en sinds een paar maanden zindelijk.
Ze klaagde een tijdje over buikpijn en had moeite met zindelijk worden, het bleek blaasontsteking te zijn. Dus antibiotica gehad en t zindelijk worden even op een laag pitje gezet.
Na n tijdje gaf ze zelf weer aan geen luier meer te willen en inmiddels is ze zindelijk. Wel heb ik het idee dat ze te weinig plast. Ze plast wel veel maar gaat te weinig op 1 dag naar t toilet denk ik. Ze wordt bijv smorgens droog wakker en als we bij t aankleden zeggen dat ze even moet gaan plassen zegt ze dat ze niet hoeft (lijkt me stug na de hele nacht droog te zijn)
Ze drinkt wel genoeg.
Ze heeft soms wel n paar druppels urine in haar onderbroekje dus is dan net iets te laat of wacht denk ik iets te lang met gaan plassen.
En ze klaagt dus vaak over buikpijn. En dan vooral in haar onderbuik.

Nu had ze vandaag een beetje gepoept zei ze in dr onderbroekje (al zegt ze soms dat ze moet poepen en moet dan plassen, dus daar is nog wel eens verwarring)
Toen ik in haar onderbroekje keek leek het eerder op wat bruine afscheiding (zoals je wel eens je laatste menstruatiedag kan hebben, sorry rare vergelijking maar weet t anders niet uit te leggen)
Het was in ieder geval dun/waterig en rook nergens naar, ook niet naar ontlasting.
En het zat meer in het midden van haar onderbroekje, niet achter bij haar billen..

Mijn vraag: herkent iemand dit icm bijv weer een blaasontsteking of iets dergelijks? Of is dit iets waar ik mee naar n huisarts zou moeten of gewoon even aankijken?
Het is niet zo dat ze krom ligt vd buikpijn en welk kind klaagt er niet over buikpijn. Maar icm die afscheiding (of wat het dan ook was) ben ik benieuwd of iemand dit herkent?

Huisarts bellen.

Ik zou de huisarts even bellen en vragen of het nodig is dat er urine onderzocht moet worden.
Misschien heeft ze weer een blaasontsteking.

MamaV

MamaV

29-07-2018 om 22:13

Wil40

Ik heb een week of 4 geleden ook urine na laten kijken vanwege buikpijn klachten. Toen kwam er niks uit. En ik vraag me soms af hoe betrouwbaar ik de test vind. De keer dat ze wel blaasontsteking had had de assistente ook getest en kwam er niks uit. Maar vanwege de aanhoudende buikpijn moest ik toch smiddags terug komen bij de huisarts en nieuwe urine meebrengen. Hier bleek wel een hoog aantal witte bloedcellen in de urine te zitten en was t een flinke ontsteking volgens de arts. Kan dat zo snel gaan?? In n paar uur tijd??

Kaori

Kaori

29-07-2018 om 23:46

ja, dat kan zo snel gaan.
En is een bekend fenomeen bij peuters/kleutermeisjes omdat ze nog niet goed afvegen.

Mijn dochter kon om half 7 gaan trainen zonder problemen en om half 9 konden we uit de training door naar de HAP omdat ze niet meer rechtop kon staan van de pijn.
Overdag had ze dan meestal net iets meer geplast dan normaal Normaal 3-4 keer, dan nog 1 of 2x extra, volgens haar zonder pijnklachten.

Guera

Guera

30-07-2018 om 02:21

Overloopdiaree?

Poept ze wel echt goed en dagelijks?
Het kan ook zijn dat ze verstopt zit en dan kan ze waterige diarree krijgen die langs de obstipatie loopt. Onze dochter had dit ook vaak met die leeftijd. Huisarts kon goed voelen dat de dikke darm vol zat. Onderin haar buik.
Ze heeft jarenlang poeders gehad om de ontlasting soepel te houden.

MamaV

MamaV

30-07-2018 om 08:48

Guera

Ontlasting is wisselend, soms slaat ze een dag over, dan weer 2 keer op n dag een klein beetje.. Maar ze zit nooit lang op de wc. Waar mijn zoontje rustig een kwartier dr tijd neemt, roept mijn dochtertje al na 2 min dat ze klaar is.. 😬

Maria

Maria

30-07-2018 om 13:00

Snelle meisjes

Mijn ervaring is, dat het wel normaal is dat meisjes/vrouwen vaak (veel) sneller klaar zijn op het toilet dan jongens/mannen. Als de ontlasting soepel is, hoeft het niet langer dan 2 minuten te duren, bij mij zelfs minder dan dat. Ik blijf me erover verwonderen, maar het lijkt door de bank genomen zo te werken.

Als ze voldoende vezels eet (groenten en fruit, volkorenbrood en -pasta), flink drinkt en voldoende beweegt, dan hoef je geen obstipatie te verwachten. Maar er zijn natuurlijk uitzonderingen. Heeft de huisarts haar buik gevoeld?

Als je het niet vertrouwt, dan moet je gewoon teruggaan. Vraag ook of je dochter met een vinger kan aanwijzen waar de pijn zit, de buik is zo groot. Maag, darmen, blaas, het maakt wel een verschil.

Verder kan buikpijn ook nog door stress/zenuwen komen. Doet ze momenteel veel nieuwe ervaringen op? Of zit iemand in haar buurt slecht in zijn/haar vel?

MamaV

MamaV

30-07-2018 om 17:17

Maria

Ja ze eet zeker voldoende fruit, altijd volkorenbrood etc en drinkt goed.. Dus daar verwacht ik geen problemen door nee. En ze is een lekker actieve peuter dus qua beweging zit het ook wel goed 😉

Als ik vraag waar ze pijn heeft is het echt onder haar navel/onderbuik.

Kan niet zeggen dat ze stress door nieuwe ervaringen. Wel vakantie nu en ik zit zelf niet zo lekker in mn vel door burnout, maar thuis verloopt alles zo normaal en relaxed mogelijk.

Maria

Maria

30-07-2018 om 17:28

Toch terug

Tja, pijn onder de navel, dan denk je toch eerst aan darmen of blaas. Misschien toch nog maar eens terug naar de huisarts, plasje meenemen en buik voelen. Het aan stress wijten, kan altijd nog.

Tango

Tango

01-08-2018 om 10:58

Blaasontsteking

Bij blaasontsteking kan er inderdaad bloed mee komen. Best kans dat dit het is. Zou zeker naar de huisarts gaan hiermee.
Blaasontsteking kan inderdaad heel snel ontstaan. Mijn dochter (17) heeft het nu 2 keer gehad, waarvan de eerste keer in de avond opkwam en ze kort daarna al bloed mee plaste. Zaten we dus midden in de nacht mee bij de huisartsenpost. Zo ver moet je het niet laten komen. Afspraak maken bij de huisarts, urine meenemen en de buik laten voelen. Obstipatie kan volgens mij ook blaasontstekingen veroorzaken. Ik meen dat ik dat hier op het forum weleens heb gelezen.

MamaV

Hoe gaat het met je dochtertje?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.