Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Rafelkap

Rafelkap

09-08-2009 om 08:43

's avonds constant uit bed - hellup!

Sinds onze jongste een laag bedje heeft is het hommeles. In de vakantie werd hij tijdelijk "gedegradeerd" in een campingbedje (totdat hij hier ook uit kon klimmen) en nu begint alles weer van voren af aan. De kinderen slapen samen op 1 kleine kamer, om ca. 7 - 7.30 uur. We wachten totdat oudste inslaapt (vrij snel) en blijven er bijzitten of liggen (uit zijn zicht), dan blijft hij tenminste liggen, maar de hele tijd zijn de oogjes van jongste waakzaam en zodra je de kamer uitsluipt, komt hij uit bed en gaat op de deur bonsen. Hij houdt zich elke avond tot 9 uur wakker! (en doet vervolgens een middagslaapje)
Op de gang staan en hem elke keer terugbrengen proberen we nu ook, maar het is wel zeker 6 keer per minuut dat hij uit bed komt, erg vermoeiend. (voor hem is het een spelletje)Hoe pakken we dit aan?!!! Probleem is dat zijn broer naast hem ligt, die kan wel wat hebben als hij eenmaal slaapt, maar we kunnen ons dus niet te veel gekrijs en gebons permitteren. Vandaag gaan we hem dus maar proberen overdag niet te lang te laten slapen. Dat scheelt iets. Maar hoe pakken we dit nu aan???? Oudste heeft ook wel zo'n periode gehad, dat ging weer over, hoe weet ik niet meer.
Hellup?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nanny

Hoi Rafelkap,
Er is een "nanny-methode" waarbij je in de kamer aanwezig blijft, maar zonder enige aandacht aan je kind te schenken. Dus letterlijk met je rug ernaar toe. Hij wint dus geen aandacht bij zijn gedrag en zal (is het idee ongeveer) zich er op een gegeven moment bij neerleggen en gaan slapen. Ik heb het zelf nooit geprobeerd, maar wie weet werkt het.
Verder zou ik voorlopig het middagslaapje helemaal afschaffen. Het kan heel lastig zijn om een kind de middag door te helpen, weet ik, maar het is ook erg lonend om je kind om 19.00 uur doodmoe in bed te laten rollen.

Linda99

Linda99

09-08-2009 om 10:04

Hoe oud?

Hoe oud is ie? Want het middagslaapje eraf is inderdaad geen gek idee. Dan kan ie misschien zelfs als eerste naar bed en als ie er dan uitkomt dan heb je geen slapende broer ernaast. Dan kun je wat "kordater" optreden.

Wat bij ons ook goed heeft gewerkt is een lampje/kinderwekker. Goed uitleggen dat kindlief in bed moet blijven tot het lampje weer aan/uit gaat (bij onze kinderwekker slaapt er een konijn of is ie aan het wandelen). Eventueel kun je daar weer een beloningssysteem aan koppelen.

Jakiro

Jakiro

09-08-2009 om 10:54

Nachtbrakers

Het antwoord wat ik nu geef zal je niet leuk vinden denk ik, maar het enige wat hier hielp was ze uit elkaar te halen.
Onze tweeling heb ik bijna een jaar geleden uit elkaar gehaald omdat ze elkaar wakker hielden. Daarna,op aparte kamers, probeerden ze het nog wel, maar konden we makkelijker boos worden, omdat broertje/zusje er geen last van had.
Helemaal in het begin hebben we de slaapkamerdeur op slot gedraaid en de lampenbolletjes eruit, zodat ze ook niks buiten hun kamertje konden uitvreten, of in hun kamertje omdat het donker was.
Na een weekje hadden we weer gewoon 2 slapende roosjes die beseften dat hun bed was om te slapen en niet om te dollen.
Jakiro

Rafelkap

Rafelkap

09-08-2009 om 12:47

Reactie

Uit elkaar halen kan niet. Geen plek in huis.
Konijntjeswekker hebben we al, maar jongste is daar nog taal niet van onder de indruk (oudste ook pas later)
Jongste is 2 jaar en 8 mnd.
Middagslaapje proberen we er nu af te halen, vandaag laten we hem niet langer dan 1 uur slapen (helemaal niet lukt niet), en als "nanny" zitten we al - of liggen we, misschien moeten we dat vanavond maar weer doen. En ws ook accepteren dat we dit voorlopig moeten doen, want de methode deur dicht en terugleggen werkt averechts, hij wordt er te wakker van. Hij rent wel elke keer terug en gaat liggen, dus hij weet wel hoe het hoort
Enig idee hoe lang dit erbij liggen duurt (is uit het zicht, dan liggen we naast andere zoon) en hoe het dan weer "normaal" gaat??

Linda99

Linda99

09-08-2009 om 14:03

Normaal?

Haha, mijn oudste van bijna 8 kwam er tot voor kort nog regelmatig uit

Erbij gaan liggen heb ik nooit gedaan. Wel eens een poging tot erbij zitten maar dat werkte voor ons totaal niet.

Wat welk werkt is om in mijn eigen slaapkamer de was op te gaan ruimen met de kamerdeur van peuterlief op een grote kier. Paar keer toegepast en nu gaat het meestal in 1 keer goed. Komt ze er wel uit dan is streng/duidelijk zijn genoeg en in het ergste geval komt papa steng doen. Maakt door zijn zware stem altijd nog wat meer indruk. Hierna komt ze er gegarandeerd niet meer uit

Succes ermee!

Rafelkap

Rafelkap

09-08-2009 om 16:03

Linda

Voor oudste (4) werkt het ook goed, om in kamer ernaast te rommelen. Maar jongste is 2 en nog in andere fase (hij is nog wat kuikenachtig)
Gelukkig is de brul- en krijsfase als jongste moe is voorbij en hebben we hem vandaag zonder problemen na 1 uur slapen kunnen wekken. Ik ga vanavond (uit zijn zicht) als een soort mummy liggen en dan doen we wie het eerste slaapt (wie weet win ik)

Linda99

Linda99

09-08-2009 om 16:20

Rafelkap

Hoop dat het werkt! En vergeet niet, de aanhouder wint

(pas nog hier om 15.30 het laatste lunch-korstje op, was het zo zat, maar ik "won" dus )

liora

liora

09-08-2009 om 16:33

Rafelkap

Hoi Rafelkap,

Ik zou hem inderdaad 's middags helemaal niet meer laten slapen.

Verder kun je ook misschien al aanmoedigen om in bed te blijven. Dan zeg je: in bed blijven. Vervolgens kom je 10 seconden later terug en zeg je: oh je bent in je bed gebleven, fantastisch, grote jongen! En langzaam de tijd verlengen. Dus nog eens na 1 minuut, nog eens na 2 en dan na 5 minuten en dan slaapt hij al want hij is doodmoe.

Ook zou ik de oudste toch tijdelijk even in jullie bed leggen, hij is denk ik oud genoeg om te snappen dat het tijdelijk is. Want nu ben je chantabel, en je moet nooit chantabel zijn voor je kinderen!!

Succes!

Liora

Nasha 1st

Nasha 1st

09-08-2009 om 22:50

Jongste eerst naar bed

en je oudste dan daarna...of inderdaad 1 van de twee in jullie bed, degene die je het makkelijkst kan overleggen....Hier slapen alle kinderen apart, en we snappen dat dat luxe is, 4 slaapkamers, maar in de vakantie kon dat dus ook niet. Toen hebben we 1 van de tweeling op ons bed gelegd, toen de ander sliep ook de oudste naar bed en als we zelf gingen legden we degene op ons bed over....ging prima

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.