Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Jackie

Jackie

24-09-2017 om 21:12

Schoppen en bonken in bed

Mijn zoontje van bijna 20 maanden heeft een week geleden bedacht dat het superleuk is om in zijn bed tegen de hoofsteun en spijlen te schoppen en bonken. Zodra ik heb op bed leg begint hij er mee, hoe moe hij ook is. Ik kan natuurlijk niet in zijn hoofd kijken maar het lijkt alsof hij zich op deze manier wakker probeert te houden. Of heeft hij nog energie 'over'? Hij doet het ook op dagen waarop hij veel heeft buitengespeeld dus ik weet niet of dat het is.
Hoe dan ook, hebben jullie praktische tips? Hij maakt namelijk erg veel lawaai. Ik zou het 't liefst willen negeren, lekker laten bonken, maar de buren zijn daar niet blij mee en vooral zijn zusje niet, die wil namelijk gewoon slapen. (En hij kan er soms een uur mee doorgaan..)
Tot nu toe heb ik geprobeerd hem telkens te corrigeren en aan te spreken, dus telkens niet doen lieverd, rustig, nu lekker slapen, enz. En telkens zijn voeten weggeschoven bij de rand. Maar dat werkt natuurlijk voor geen meter. Hij praat nog niet echt dus ik vraag me af of het überhaupt binnenkomt, daarnaast vindt hij het natuurlijk wel gezellig dat we elke keer maar langskomen. Wie heeft er een beter idee?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

24-09-2017 om 21:17

Komt vaker voor

Veel peuters bonken met hun hoofd of lichaam tegen hun bed voordat ze in slaap vallen. Kennelijk is dat een manier om rustig te worden. Het gaat vanzelf een keer over dus ik zou er verder niets mee doen.

Bekleden

Zoon deed dat ook op die leeftijd. Ik was meer bang dat hij zich zou bezeren, dus ik bekleedde de zijkanten van zijn bed met opgerolde of hangende dikke katoenen slaapzakken. Hij sliep ook altijd in een slaapzak, eerst zo'n peuterding, later een grotere omdat hij dan ook alles loswoelde.

Jackie

Jackie

24-09-2017 om 21:33

@AnneJ: Bekleding hing er eerst, een speciale set die je aan de spijlen knoopt. Heeft hij helemaal aan stukken gescheurd. Een slaapzak kan ik proberen, hoewel hij er niet goed tegen kan om lichamelijk beperkt te worden (gordels etc drama). Denk toch het proberen waard, bedankt voor de tips.

@Phryne Fisher: Ik las ook dat het vaker voorkomt indd, ik maak me er zelf verder ook geen zorgen over. Maar in een portiekwoning is het wat lastiger negeren helaas. Daarom ook behoefte aan praktische tips.

De muur

Je hoort ook minder bonken als er dikke stof tussen het bed en de muur geklemd zit.

Tango

Tango

24-09-2017 om 22:19

Campingbed

Zoon hier bonkte ook toen hij die leeftijd had. Eerst hadden we een bedje met bekleding, maar dat was eigenlijk niet afdoende. We hebben hem toen in een campingbedje gelegd, wel met een echt matrasje er in. Dat was voor ons de oplossing. Hij heeft er volgens mij 2 jaar in geslapen en ging toen over naar een peuterbed, met 3 jaar. Toen bonkte hij niet meer.
In het campingbed bonkte hij overigens ook wel, maar het klonk niet zo hard en was in ieder geval minder pijnlijk. 1 keer waren we op vakantie in een stacaravan en toen schoof hij met het campingbedje zo de kamer door (was een gladde vloer) totdat hij bij een muur kwam en alsnog tegen de muur bonkte.

Jackie

Jackie

24-09-2017 om 22:30

thanks

@AnneJ: dank je wel voor de tip!

@Tango: het is dat we het campingbed net terug hebben gegeven (we hadden er een te leen) maar even op internet een tweedehands exemplaar zoeken lijkt me geen verkeerd idee voor als de andere tips niet werken, bedankt. Jij had blijkbaar wel een héle fanatieke bonker trouwens, haha!

tante Sidonia

tante Sidonia

25-09-2017 om 11:05

eventueel

Kun je om de spijlen van het bedje van dat isolatiemateriaal voor leidingen doen. Als je er wat plakband omheen wikkelt o.i.d. dan gaat het er ook niet zomaar af.

Jackie

Jackie

25-09-2017 om 13:03

isolatiemateriaal

Op zich een goed idee maar het is echt een knager. De speciale bekleding was van katoen met synthetisch spul als vulling. Die heeft hij losgepeuterd (zat geknoopt) en opengescheurd. Ik trof hem al knagend op dat witte spul dat overal verspreid lag. Maar verder is het een lief kind hoor...

tante Sidonia

tante Sidonia

25-09-2017 om 13:34

jackie...

Dat klinkt bekend. Mijn zoon had eens wekenlang een verstopte neus, en aan een kant steeds een beetje lichte oorontsteking. Tot er met een hele harde nies een stuk schuimrubber van zijn kussen meekwam... dat had er al tijden ingezeten, had hij niet durven zeggen dat hij dat stuk getrokken en in zijn neus gepropt had.

Jackie

Jackie

25-09-2017 om 21:40

haha

Och arm kind... Wel fijn dat het er uit kwam!

Dendy Pearson

Dendy Pearson

26-09-2017 om 07:28

Ander bed?

Onze oudste klom altijd uit bed en zij sliep daarom al vroeg in een meegroeibed van ikea op de kleinste stand. Dan viel ze niet zo hard als ze eruit kwam
Omdat dat bedje later in de weg stond is zoon met 20 maanden er ook in gaan slapen. Is altijd prima gegaan.
Misschien een idee voor jou?

Als je in de buurt van den bosch woont

Mag je mn campingbed wel hebben. Is ouder maar wel goed want maar een paar x gebruikt.
Neefje bonkte ook altijd, nog jarenlang ook vaak snachts Zo erg dat op de camping de buren dachten dat de ouders wild bezig waren elke nacht )

Jackie

Jackie

26-09-2017 om 10:53

@Dendy Pearson: tja als het echt lang blijft aanhouden moeten we daar misschien over nadenken. En hij had nog wel een mooi nieuw bed

@Lilian1: Dat is lief, dankjewel, maar helaas woon ik vrij uit de buurt (als in geemigreerd). En ja volgens mij hebben onze buren ook gedacht dat wij zo'n wild stel waren, haha.

Cora

Cora

30-09-2017 om 22:36

Verveling?

Een echte reden vinden waarom hij dit doet, blijft natuurlijk gissen. Zou het niet kunnen dat hij dit doet uit verveling? Of omdat hij heel moe is en de slaap niet kan vatten. Ook als volwassen hebben wij dat probleem soms. Heb je al eens geprobeerd om hem iets te geven waar hij zich mee kan bezighouden of waar hij rustig van wordt? Mijn dochter van 3 is vanaf haar geboorte al een heel actieve meid geweest (is trouwens nog altijd zo) en vanaf een maand of 9 heb ik een muziekmobieltje boven haar bedje gehangen. Dat leidde haar perfect af van het feit dat ze alleen in haar kamertjes lag en moest slapen. Ze kon heel gefascineerd kijken naar de ronddraaiende figuurtjes en werd rustig van de muziekjes. Echt wel het proberen waard hoor. Neem eens een kijkje op [link verwijder door forumbeheer]. Daar wordt besproken welke effecten zo’n mobieltje kunnen hebben op kinderen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.