Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Michelle

Michelle

16-10-2016 om 08:09

Slaapgedrag 20 maanden

Hallo mama's (en papa's)

Ik ben hier nieuw en wil graag even mijn verhaal kwijt. Voor advies maar ook om het even van me af te schrijven.

Ik zal mijzelf en mijn dochter even voorstellen ☺

Ik ben michelle uit Den Haag en ben 29 jaar. Getrouwd met Ronald.

Onze dochter Feline is 20 maanden. Ze is een vrolijke lieve meid die voor haar 'leeftijd' voorloopt op haar ontwikkeling. Zo praat ze als een 2,5 jarig kindje. (Dit is bevestigd door het C ze praat hele zinnen en legt verbanden erg snel. Ook het zindelijk worden pikt ze snel op. Omdat ze zoveel verbanden legt en voorloopt, moet Feline eigenlijk altijd wel een uitdaging hebben. Elke keer nieuwe spellen verzinnen bijvoorbeeld, zodat ze zich niet heel snel verveelt. Alleen spelen kan ze heel moeilijk.. maar dat hebben denk ik veel kindjes op deze leeftijd. Al met al een pientere meid waar we dan ook erg trots op zijn. Nu volgt hieronder het verhaal wat ik graag even kwijt wil. Hetgene hierboven beschreven is van haar is puur om haar even te introduceren. ☺

Feline is in de avonden/nachten altijd een hele goede slaper geweest. Overdag nooit heel erg. Haar ochtend slaapje was er al snel vanaf (rond de 10 maanden) en in de middag sliep zij een klein uurtje. Sinds 17 maanden slaat zij dr middag slaapje regelmatig over. Opzich geen ramp want ze kan prima zonder. Is niet chagrijnig en sliep verder prima van 19.00 uur - 7.00. Wakker worden deed zij eigenlijk nooit in die tijd. Op sommige dagen sliep zij nog wel in bedje in de middag, de ene keer een uurtje en heel soms twee uurtjes. Als zij de middag niet in bedje slaapte, pakte zij dr slaap wel eens in de wandelwagen. (Slaapritme was meestal tussen 11.45 - 13.00) in de middag is het de afgelopen dagen helemaal drama.. in bedje in de middag gaat helemaal niet meer. Alles geprobeerd van laten huilen (uiteindelijk na half uur eriit gehaald) en troosten.. noem het maar op. Eerlijk gezegd proberen ik het nu niet meer in de middag omdat het een grote ellende is.. en ik wil niet dat ze straks helemaal een angst voor dr bedje krijgt. Laten huilen in de avond is trouwens ook geen optie.. geprobeerd en wordt alleen maar erger.

Nu sinds twee weken is haar slaapgedag helemaal anders. Zodra zij naar bed gaat rond 19.00 uur is het brullen.. brullen.. brullen.. helemaal overstuur.. zelf in slaap komen gebeurt nog zelden.. mijn man gaat naast haar bedje zitten en stelt haar gerust. De ene keer valt ze na 10 min in slaap.. de andere keer (zoals gisteren) duurde dit meer als een uur.. ze komt dan ook nog een paar keer huilend wakker in de avond en de nacht. Ene keer is het alleen even geruststellen en na 5 min slaapt ze weer.. andere keer duurt het twee uur voordat ze weer rustig is en slaapt. Het verschilt dus nogal.. ze kan trouwens ook rustig weer om 6 uur wakker worden.. dus het is niet zo dat ze na zón nacht uitslaapt.. heel veel slaap krijgt ze dus niet echt.. overdag is ze heeel erg aanhankelijk.. wil de hele tijd kusjes en knuffelen (wat natuurlijk heel lief is) ze is sinds een week verkouden en er zijn twee hoektanden onder door (de punten zitten er doorheen) er moeten dus nog twee boven hoektanden komen en de laatste vier kiezen. Ze heeft nooit last gehad vab dr tanden. (Nu weet ik wel dat deze pijnlijker zijn dan andere). Soms in de nacht roept ze auw, maar ze roept eigenlijk van alles.. dus of het angst of pijn is.. bij de huisarts ben ik al geweest ivm verkoudheid. Dr oortje was licht rood net zoals dr keel. Verder kon hij niks vinden.

Waar eerst de avonden heerlijk waren, zie ik er nu tegenop.. Elke avond is het ellende.. mijn man werkt fulltime dus het is best slopend allemaal. Ik zit er eerlijk gezegd ook een beetje doorheen. Ik weet dat er mensen zijn waarbij dit misschien al heel lang speelt.. en nooit echt een kindje hebben gehad die bijvoorbeeld helemaal doorsliep en ik misschien niet moet klagen omdat het sinds twee weken is. Maar wij herkennen haar niet echt meer als zij in bed ligt.. die totale paniek. Het is misschien een combinatie van pijn, verlatingsangst..? Dat het angst is, is sowieso duidelijk. Als wij haar troosten kan ze namelijk vrij snel stil zijn. Alleen zodra je wegloopt is het dan weer ellende. Komt dit misschien bekend voor bij iemand? Heeft iemand tips?

Ik wil degene die de moeite heeft genomen alvast ontzettend bedanken voor het lezen van dit mega lange verhaal wat waarschijnlijk ook veel korter had kunnen zijn. Ik heb verder geen ervaring op een forum en het leek me even goed om het hele verhaal te doen!

Hoop van iemand te horen.

Gr van een vermoeide mama

Tara

Tara

16-10-2016 om 11:19

overdag

Mijn jongste dochter kreeg dit met 16 maanden,totale paniek. We hebben het heel rustig opgebouwd en overdag geoefend. Wat er overdag gebeurt werkt namelijk 'snachts door. Dus kiekeboespelletjes, verstoppen, speelgoedjes verstoppen, wat meer afstand nemen om haar het zelf te laten uitzoeken, niet zo er bovenop zitten, en haar flink uitputten door haar mee te nemen naar buiten en al haar energie te verspillen in spelen en ontdekken.
Overdag eens samen spelen op haar kamertje en elke activiteit positief afsluiten.
En als het een drama is en blijft (een methode uitproberen kost toch wel wat meer dan een paar nachtjes) dan neem je haar in bed als laatste optie. Als ze 10 is doet ze het niet meer
Bij oudste werkte een techniek van in bed leggen, steeds teruggaan, op de overloop bezig blijven met strijken en heen en weer lopen en alsmaar teruggaan, minuut bij haar zitten zonder wat te zeggen, weer 2 min lopen op de overloop en dat per nacht of 2 nachten uitbouwen. Dat moet je dus wel even volhouden en een kans geven en niet na 2 a 3 nachten zeggen het werkt niet.
Bij ons was ze na 3 nachten gerustgesteld genoeg om in haar bedje te blijven en vanaf de 9e dag sliep ze door en nooit meer een slaapprobleem gehad.

Bij jongste werkte dat niet, die heeft ook veel oorpijn gehad en zie dat maar eens uit te vinden en die heb ik in bed genomen. Van daaruit weer af en toe in eigen bedje in slaap laten komen en zo verder uitgebouwd. Toen ze het beter begrijpen kon mocht ze bij uitzondering (wijds begrip hoor) bij ons in bed en dat werd vanzelf minder.

Hier bij de kinderenook de methode van 1minuut

Gedaan. Werkte wel goed,maar je moet echt niets zeggen. Zoon heeft het daarna nog
lang fijn gevonden als ik boven aan t rommelen was. Dus klusjes inde badkamer etc deed ik dan als hij net in bed lag.

Moeder

Moeder

16-10-2016 om 12:57

Paracetamol

Probeer eens een paar avonden een paracetamol zetpil te geven voor het slapen gaan. Dan sluit je uit dat ze ergens pijn heeft. Slaapt ze goed op de zetpil zou ik even bij de huisarts langs gaan want misschien zit er ergens een ontsteking of is er iets anders aan de hand,
Heel veel sterkte en bedenk, het gaat over. Ooit

Guera

Guera

16-10-2016 om 14:30

Te moe

Ik zou met 20 maanden de middagslaapje er wel in houden. 11.45 u is te vroeg denk ik. Probeer es 13 uur?
Want door overdag niet te slapen is de kans groot dat ze overprikkeld raakt en dan slapen ze in de avond helemaal niet meer. En als ze overdag niet slaapt dan heeft ze toch een rustmoment in bed. Erbij gaan zitten zou ik niet doen. Dan liever terugkomen of boven nog rommelen. Niet praten tegen haar want aandacht. Dus neerleggen wegwezen. Rommelen boven en neuriën bv. Gaat ze hard huilen ? Naar binnen , neerleggen zonder iets te zeggen etc. Kan lang duren een paar dagen maar daarna is het doorbroken. Je moet voor jezelf echt besluiten hoe je het gaat doen en daarbij blijven. Als je 3 uur lang op en neer bent gegaan en na 3 uur toch erbij gaat ziten dan kan je helemaal opnieuw beginnen. Dan had je da at beter meteen kunnen doen . Succes. Het gaat weer over. Even doorzetten.

Michelle

Michelle

16-10-2016 om 15:01

Bedankt

Bedankt voor alle reacties!

Bij ons in bed liggen helpt niet.. hebben we paar keer geprobeerd maar ze gaat dan spelen, zitten, staan, erg actief dus.. ze ziet het als een groot spel.

zetpil geven doe ik inderdaad ook al een paar avonden omdat ze verkouden is en soms pijn lijkt te hebben. Ik ben vanmorgen naar de huisartsenpost gegaan. Ze heeft een oorontsteking en medicijnen nu. Ik weet niet helemaal of dit de reden is waardoor ze zo slecht slaapt maar het zal zeker wel meehelpen, oorontsteking is natuurlijk erg pijnlijk, arme meid!... dr middagslaap wil ze absoluut niet meer in bed.. schreeuwen, en ga zo maar door.. ik leg dr niet meer in de middag neer sinds een paar dagen want ik wil niet dat ze haar kamertje en bedje gaat zien als ellende en een strijdt... ze sliep vanmiddag wel in dr wagen.. van 12.15 tot 13.15.

Veel later in bed leggen Zoals bijv 13.00 helpt ook niet in bedje.. en in deze onrustige periode red ze dat ook niet omdat ze gebroken nachten heeft en misschien maar totaal 8 uur slaapt.. ze is vaak al rond 6 uur in de ochtend wakker..

Als mijn man in de avond / nacht bij dr zit, zegt hij niet veel. Hij stelt haar eerst gerust. Zachtjes tegen haar praten en op een afstand zitten (op de schommelstoel of tegenover haar bedje) uiteindelijk lijkt dit te helpen.. alleen het is wel nodig dus elke keer. Misschien inderdaad de methode eens proberen op de gang wat dingen doen.. zodat ze je hoort..

Tara

Tara

16-10-2016 om 15:13

Langzaam opschuiven

1. Oorontsteking: legbhaar matrasje 10 cm omhoog aan het hoofdeinde met een opgerolde handdoek. De druk en pijn in het oor worden daarmee minder.

2. Neem steeds om de paar dagen een metertje afstand met de stoel tof het enkel nodig is dat ze hem nog ziet bewegen.
Ziek zijn is nietde meest ideale situatie maar kijk wat nu werkt en ga vanaf die methode of afstand uitbouwen en hou vol.

Michelle

Michelle

16-10-2016 om 15:56

Afstand

Ja mijn man doet inderdaad wel afstand nemen vaak. De schommelstoel ziet ze zelf niet.. ze hoort hem wel praten zeg maar

Taruh

Taruh

17-10-2016 om 10:06

forumbeheer

Vraag forumbeheer even om al de namen en andere herkenbare data uit je bericht te halen.

Je bent erg herkenbaar zo, dit is een groot en openbaar forum. Alles blijft tot in jaren op te zoeken.

Saar

Saar

17-10-2016 om 10:26

Niets

Ik zou echt even helemaal niets doen.
Behalve dat wat je altijd doet. Geef juist veiligheid en voorspelbaarheid, blijf onveranderlijk.
Het is mi heel gewoon dat ze op een bepaalde leeftijd/fase slechter slapen. Tandjes en oorontsteking zijn sowieso erg berucht. Aan de oorintstekingen heb ik vreselijke herinneringen wb slaapgedrag van mijn kinderen!
Het gaat allemaal voorbij!
Doe wat je kunt om lichamelijk ongemak zoveel mogelijk te verlichten, qua gedrag zou ik niets veranderen, des te sneller is het weer voorbij. (pijn is al eng, en als papa en mama dan ook nog raar gaan doen...)

Saar

Saar

17-10-2016 om 10:29

Middagslaapje skippen is misschien vroeg maar als ze zo duidelijk aangeeft het niet nodig te hebben zou ik het laten.
Wel in de gaten houden, bij mijn oudste wisselde de behoefte en kwam in periodes ook weer terug. (bij jongste die rond 2 jaar stopte kwam het niet terug)

tante Sidonia

tante Sidonia

17-10-2016 om 11:41

probeer

Op de tijd dat ze haar middagdutje deed een relaxmomentje iin te bouwen; een prikkelarme activiteit waar ze rustig van wordt.

Michelle

Michelle

17-10-2016 om 11:48

Onrust

Gisteravond is het redelijk gegaan.. ze kon niet zelf inslapen maar na drie kwartier sliep ze en alleen 1x in de nacht nog even wakker geworden. Erna sliep ze snel weer. Net een hele strijdt gehad voor de middag slaap.. ze zag er moe uit. Ze ziet dr bedje en wordt helemaal hysterisch.. zo erg als net heb ik het nooit gezien.. lijkt wel of het steeds erger wordt. Uiteraardis ze er gelijk uitgegaan. Ik kon dr slaapzak niet eens aandoen want ze gibg helemaal overstrekken en brullen, krijsen.. op de commode ligt ze gerust 5 min rustig.. in bed lag ze net nog niet maar begon al met krijsen toen ze erin zat.. dus dat zal niet alleen van de pijn zijn. Ze is sowieso heeel dwars vandaag.. gooit met alles.. als je even niet reageert dan gaat ze brullen.

Ik ga gelijk denken.. heeft ze iets tegen dr bedje nu.. en hoe gaat het vanavond. Ppff zit er ff doorheen --

Helena

Helena

17-10-2016 om 12:12

bed = pijn

Als ze een oorontsteking heeft associeert ze haar bed met pijn waarschijnlijk. Eerst maar even goed uitzieken en dan het slaapproces aanpakken. Als je te veel dingen tegelijk aanpakt lukt het misschien niet en raak je alleen maar gefrustreerd.

Tara

Tara

17-10-2016 om 12:27

Ga voor een middagslaapje even samen op jouw bed liggen op dagen dat ze het nodig heeft.
Maar zolang ze oorpijn heeft: dat wordt ook erger met liggen! Vandaar het matras hoger leggen.
Verder idd rustig aan tot ze beter is.

Michelle

Michelle

17-10-2016 om 13:11

Wagen

Rond dr middagslaapje tijd, (nu iets later) ga ik wandelen met de wagen. Ze viel daarnet gelijk in slaap. Gisteren en eergisteren ook slaap gedaan in de wagen. Ze zegt dan ook, mama wagen liggen. En ik ben de straat nog niet uit of ze slaapt. Gelukkig heeft ze dan even dr rust moment. Bedje associëren als pijn kan idd wel goed kloppen.. ik denk dat het een combinatie is van een dwarse periode / oorontsteking. Hopen dat de medicijnen snel aanslaat en ons meisje snel weer de oude is.. matrasje ligt hoger.. alleen de ene keer slaapt ze aan het hoofdeinde, de andere keer draait ze naar het voeteneind.. dus als het matras hoger ligt en ze blijft ook die kant op liggen dan helpt het.. anders ligt ze juist naar beneden

Wel erg bedankt voor de reacties, helpt toch allemaal een beetje!

Tara

Tara

17-10-2016 om 13:44

ah een zwervertje

in bed, ja daar doe je niets aan

We zijn denk ik allemaal door die periodes heengegaan of nog.
En zijn het geen problemen van kleine kinderen dan wel met grote kinderen, dus we begrijpen je, we kennen de wallen onder de ogen, het lopen op tandvlees, het doorstaan van tropenjaren, het af en toe tegen de muren opvliegen en het je vertwijfelt afvragen waarom je ooit dacht dat dit een goed idee was
Maarja, ze zijn zo lief, áls ze dan eindelijk slapen.

Michelle

Michelle

17-10-2016 om 13:49

Snel beter

Ja wat tips of herkenning is altijd erg fijn. We gaan hopen dat het allemaal snel voorbij is en dat ze zich snel weer beter voelt.

Labello

Labello

17-10-2016 om 14:25

Wij

Kinderen die ging middagdutje meer deden maar wel af en toe ontzettend moe waren, vinden vaak een stuk wandelen in de buggy of de auto wel fijn. Verplicht niets doen geeft rust en in veel gevallen slaap.
Wij zijn op vakantie ook een keer met de auto gaan rijden om oudste rust te geven. Bewust eerst overgestoken met de pont en daarna sliep ze. Met de jongste wat gedronken op een terrasje

Nu je dochter hysterisch wordt van haar eigen bed, kun je haar in het campingbedje leggen. Misschien wel gewoon in haar eigen kamer maar dan op een net iets andere plek. Een matrasje kun je ook gewoon in een campingbedje leggen.

Michelle

Michelle

17-10-2016 om 17:47

Camping bedje

Bedankt voor de reactie. Camping bedje is misschien het proberen waard idd..

Michelle

Michelle

17-10-2016 om 18:48

Afwachten

Eerst wacht ik even af wanneer ze zich weer beter voelt. Als de oorontsteking weg is en zij is nog steeds drama met slapen.. dan ga ik het zeker proberen

Bien

Bien

18-10-2016 om 20:29

Ook ineens slaapproblemen

Hier min of meer het zelfde. Nadat onze zoon last had van ontstoken amandelen ineens een drama met slapen in de avond/nacht. L is heel gevoelig voor prikkels niets ontgaat hem hij klets er ook aardig op los hij is 23 maanden. Dit begon bij ongeveer 21 maanden; 4 keer in de nacht gillend wakker worden enkel mama kon troosten want papa was niet goed genoeg, dit trok na een maand bij gelukkig. Bij ons helpt het om de deur van zijn slaapkamer open te laten, het gaat nu steeds beter gelukkig. Elke avond hetzelfde bedritueel al tijden dus daar lag het niet aan. Wij hebben verder wel vrij druk programma door de weeks qua opvang! Dit is ook niet altijd bevordelijk voor de slaap.

Bij ons gaat het nu een stuk beter het is zeker een soort fase waar je doorheen moet.

Wij nemen L niet tussen ons in in bed Daar gaan ze ook aan wennen. Ik heb ook gedacht aan een camping bedje bij ons op de kamer maar de deur open was voor hem al goed --

Succes met alles en ook de oorontsteking.

Tip, het bedje aan de hoodfeind iets verhogen dmv blokjes eronder werkt goed. Is ook beter dan een handdoek onder het matras namelijk. Werkt echt verlichtend bij oorpijn / verkoudheid!

Michelle

Michelle

19-10-2016 om 08:40

Bedankt

Heel erg bedankt voor je reactie. Ergens is het fijn om herkenning te horen..

Onze dochter wordt nu ineens baar bed gebracht door mijn man.. voorheen deed ik het maar dat wil ze niet meer... na het badje kleed ik dr aan en dan legt mijn man haar neer. Hij moet dan even bij de blijven. Ze is slim want ze zegt gelijk papa stoel zitten. Ene keer valt ze na 5 min in slaap, andere keer duurt het een half uur (of langer) dan komt ze in de avond en nacht ook nog een keer. Ook hierbij.. ene keer is ze zo stil, andere keer duurt het even. Heb haar matrasje wat verhoogd en heb het idee dat de antibiotica ook aanslaat voor haar oorontsteking. Wel zit ze veel met dr vinger in dr mond, dus last van de hoektanden heeft ze ook.

Ze is sinds een paar dagen ook wat driftig.. kan zowaar een paar driftbuien op een dag hebben.. (ze wil bijv geen schone luier, ze wil dr pyjama niet aan, ze wil geen brood) nouja dat soort dingen. Helemaal overstrekken.. alles is nee..

Denk dat ze alles tegelijk heeft.. (oorontsteking, tanden en ... peuterpuberteit..??)

Wij hebben nog een hotelbon waar we wel aan toe zijn haha maar het is zo lastig om los te laten op dit moment.. en gaan 10 nov naar een concert.. dat betekent dat oma haar naar bedje moet brengen.. Hopelijk is het tegen die tijd beter..

Sterkte met jullie mannentje!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.