Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Jackie

Jackie

15-06-2017 om 08:41

'slechte' slaapgewoonte doorbreken

Ik heb eens eerder geschreven over mijn (mega drukke) zoontje maar wil het nu wat specifieker hebben over het naar bed gaan. Alvast mijn excuses voor het in herhaling vallen.

Mijn zoontje van 16 maanden heeft helaas nooit geleerd om zelf te slapen. In het begin kwam dat door het borstvoeden waarbij hij in slaap viel aan de borst. Ik legde hem dan slapend in bed. De borstvoeding ging geleidelijk over op flesvoeding, wat hij eerst op schoot kreeg en later in de wipstoel/maxi cosi. Hij sliep en slaapt dus altijd al drinkend. Maar drinken doet hij niet uit zichzelf in bed. Want als hij de fles krijgt zonder vastgehouden (of vastgezet) te worden, drinkt hij deze gewoonweg niet leeg, hoe hongerig hij ook is, na een paar slokken gooit hij 'm weg om te gaan spelen.

Ik heb de afgelopen 8 maanden (sinds hij geen borstvoeding meer krijgt) heel vaak geprobeerd om hem op bed te leggen, met of zonder fles, maar hij staat dan direct op om te spelen. Als hij echt heel veel honger heeft wil hij de fles nog wel eens leegdrinken, maar daarna is het gelijk fles weggooien en spelen. Ik heb ook een aantal keer geprobeerd om hem dan maar gewoon te laten spelen en kijken wat er gebeurt, maar na maximaal een half uur spelen gaat hij over op zeuren omdat hij zich verveelt, wat later schreeuwen wordt en daarna heel hard huilen. Alles behalve slapen dus.

Wat we nu doen, en nee ik ben er niet trots op (maar ga me ook niet schamen hoor ik doe ook maar wat op dat moment werkt) is hem in de maxicosi zetten, met gordels om en dan de fles. Soms zelfs met een filmpje aan (ja vreselijk he!).. Dan drinkt hij én z'n fles leeg, én hij valt dan vaak vanzelf in slaap tijdens de laatste slokjes. Soms gebeurt het dat hij alsnog niet slaapt, dan wiegen we hem een beetje.

Heeft iemand tips om dit te doorbreken? Ik kan dit niet eeuwig blijven doen.. Hij houdt gewoon echt niet van slapen lijkt wel.. Als hij 's nachts wakker wordt wil hij ook direct spelen. Hij doet dan erg zn best om wakker te worden en te blijven.

Wat zou ik kunnen proberen? Hem cold turkey niet meer in de maxicosi doen maar in bed heb ik zo vaak geprobeerd.. Maar hem elke keer na driekwartier huilen te laten slapen voelt niet als 'slagen' en ik vind dat ook gewoon niet leuk om te doen. (We bleven er overigens wel bij zonder te praten..Wel af en toe een aai.) Oh hij slaapt overdag overigens nog best lang, 2 of 3 uur. Moet ik daar iets mee? Als ik hem korter laat slapen gaat hij weer te vroeg slapen 's avonds en wordt het 's nachts spoken.


Mijntje

Mijntje

15-06-2017 om 09:29

ander bedritueel

Hij is gewend (en verwend) om drinkend en wiegend in slaap te vallen, dus het zal wel even duren voordat je daar vanaf bent. Lijkt me ook goed om dit af te leren, want het is niet best voor z'n gebit.
Dit is niet in een weekje gepiept (en zeker in deze tijd van het jaar is het vaak wat lastiger)
Allereerst zou ik z'n kamer goed donker maken (verduisterende rolgordijnen/gordijnen) en een ander bedritueel verzinnen; bv in bad, pyjama aan, boekje lezen, licht uit, slaaplied, kusje en deur dicht. Dan in de kamer ernaast evt wat 'rommelen'. Huilt hij, dan kom je, laat je het licht uit, aai over de bol, zeg lekker slapen, kusje, daag en weer weg. Dit zal echt wel even duren voordat hij voelt dat hij veilig in slaap kan vallen en dat hij gewieg of melk niet nodig heeft.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

15-06-2017 om 10:56

Gaat over

Mijn zoon ging ook niet slapen als ik dat wilde Dus nam ik m in de wagen mee als ik met de honden ging lopen en dan dronk hij een fles pap. Viel in slaap en dat kon ik m zo overleggen. Ik heb toen hier ook gepost met de vraag of ik hem zo gruwelijk aan het verpesten was. Het antwoord was toen dat er een moment zou komen dat ik er genoeg van zou krijgen en dat het dan vanzelf opgelost zou worden.
En dit was ook het geval. Want zoon bleef steeds langer wakker, wandeling met de honden werd steeds langer en toen ik op een bepaald moment met het hele spul in de regen liep was ik het ineens zat. En pakte ik door. Cold turkey. En dat werkte.

Mijn advies dus: als de methode nu werkt, niet druk om maken. Volgend jaar zal het vast heel anders zijn.

Jackie

Jackie

15-06-2017 om 11:47

Bedankt

Dendy Pearson hoe oud was jouw kind? En hoe lang duurde het 'doorpakken'? Cold Turkey op bed leggen en laten huilen? Hoe lang huilde hij?

Mijntje zoiets heb ik geprobeerd maar hij blíjft dan huilen. Ik denk dat sommige kinderen daar vanwege hun temperament gewoon minder goed op doen. Mijn dochter van drie maanden slaapt bijvoorbeeld nu al helemaal zelf. Die houdt niet van borsthangen en laat meteen los als ze genoeg heeft. Maar toch bedankt voor de tips, heb het nog niet geprobeerd met verduisterende gordijnen.

Jackie

Jackie

15-06-2017 om 11:50

en ja

soms denk ik ook: pff whatever works.. Maar toch denk ik weer op andere momenten: ik moet hem ook de kans geven het te leren toch?

Pennestreek

Pennestreek

15-06-2017 om 12:24

Jackie

Als je er vanaf wil (en dat lijkt me ook verstandig, inderdaad is met een fles in slaap vallen alleen geen probleem als het water is) moet je even doorbijten. En dan leert hij het vanzelf.

Ik kan het me niet meer zo goed herinneren, maar met 16 maanden kregen ze bij mij volgens mij na het avondeten niks meer te eten of te drinken. Een fles al helemaal niet meer. Dus ik zou beginnen om dat af te wennen. Die fles (als hij hem wel nog nodig heeft) op een ander moment geven.

Wat is het probleem bij het slapengaan? Je schrijft dat hij gaat spelen. Wat is 'spelen'? Heeft hij speelgoed of knuffels in bed? Dat zou ik dan weghalen. Een slaapkamer/bed werkt het beste als het saai en donker is. Dan is duidelijk wat de bedoeling is van dat bed/slaapkamer: slapen. En ik neem aan dat hij, als hij moe is, vanzelf in slaap valt. Dus hoe erg is het helemaal dat hij niet direct gaat slapen?

Half a twin

Half a twin

15-06-2017 om 13:01

middagslaapje overslaan

Dan is hij in de avond echt moe, in donkere kamer in bed met 1 knuffel beest dan is er weinig te spelen.
Middagslaapje flink inkorten kan ook. 2-3 uur was voor mijn kinderen veel te lang. Die gingen dan i de avond niet voor 21.00 onder zeil. Ik heb ooit een keer een verhaal gelezen van een moeder die in de nacht een uur met haar kind ging spelen beneden en dan sliep hij pas weer verder als hij wakker was geworden. Kind had geen echt dag-nacht ritme.
Volgens het consternatie bureau hebben kinderen dat middagslaapje echt nodig. Nou de mijne niet. Toen het middagslaapje er eindelijk af was maakten ze pas goede nachten. 19.00 in bed tot 8.00 de volgende ochtend sls ik ze niet eerder wakker moest maken.

Jackie

Jackie

15-06-2017 om 13:59

Pennestreek

Spelen is met zijn dekbed gooien, tegen de ledikant aan schoppen, knagen aan de hoeken (waar dus geen verf mee aan zit) op de muren slaan. Prima als hij dat blijft doen maar het spelen gaat over op zeuren, schreeuwen en huilen. En dat kan hij uren volhouden.

Jackie

Jackie

15-06-2017 om 14:04

Half a twin

Dat kan ik proberen inderdaad. Eerdere pogingen hadden niet goed uitgepakt (hij is dan 's avonds zo extreem moe en geirriteerd dat hij juist drukker wordt en niet kan slapen.. ik heb dat zelf ook) maar misschien dat het nu kan werken. Vandaag nog geprobeerd om middagslaapje in bed te leggen. Hij was echt dood- en doodmoe en kon zijn ogen amper openhouden. Hem hem in bed gelegd en ja direct klaarwakker. Gewacht,maar hij bleef echt heel actief spelen. Heb hem eruit gehaald en in de maxicosi gedaan en met 5 minuten was het gedaan. Diep in slaap. Ja dan word ik zo moedeloos

Vesta

Vesta

15-06-2017 om 14:18

nodig

Wat jij beschrijft als spelen, noem ik geen spelen. Het vervelende is dat sommige kinderen dat nodig hebben om tot rust te komen.

Dat dekbed kun je natuurlijk nog vervangen door een slaapzakje, dan heeft hij geen dekbed of lakentje etc nodig.

Wellicht kun je beginnen met 'm in de maxicosi in zijn ledikant te zetten. Dan went hij er al aan dat hij in zijn bed in slaap valt.

Mijntje

Mijntje

15-06-2017 om 15:10

slaapzak

Doe hem een slaapzak aan, dat scheelt weer. Om hem heen evt bekleding tegen de bedrand wat het bijten en beuken voorkomt.
En ja: maak het donker, zeker nu het zomer is. Als het pikdonker is heeft hij geen prikkels meer en kan hij makkelijker inslapen.

Oververmoeid

Slaapzakje inderdaad. Dat deden we ook met zoon. En ex ging nog weleens met hem in de maxicosi schommelen tot hij in slaap was. Dochter zette ik weleens in de maxicosi voor de teletubbies tot ze sliep, dan bleef ik er even bij op de bank. Het gaat voorbij, hier is het al heel lang geleden.

En we gingen altijd voorlezen en zingen voor we naar bed gingen. Ook op die leeftijd. En dan een antilekbekertje karnemelk met fruit en dan slapen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

15-06-2017 om 16:58

Jacky

Ik denk dat dit gezeur zo rond 1,5 begon en rond zijn tweede verjaardag over was.
Weet je, als je het echt zat bent is doorpakken niet zo moeilijk. Gewoon zorgen dat hij geen gevaar loopt op zijn kamer en vingers in je oren. Zolang je hem nog zielig vind lukt cold turkey niet

Ik zou me er niet zo druk om maken. 16 maanden is echt nog niet groot ofzo. Er komt een moment dat hij niet meer in die maxi cosi past en een groot bed krijgt. Dan verandert het allemaal vanzelf.

Jackie

Jackie

15-06-2017 om 21:21

Vesta

Nee het is misschien niet echt spelen, meer een beetje vervelen,maar hij komt er niet door tot rust heb ik het idee, aangezien hij op een gegeven moment ook overstuur raakt en huilt. Met de maxicosi in bed heeft een keer gewerkt, maar hem dan slapend uit de maxicosi halen IN zijn (wat hoge) ledikantje was me toen wat zwaar (ik was zwanger). Ik kan het nu wel weer proberen, bedankt voor de tip

Overigens, als hij overdag of in de ochtend wakker wordt vindt hij het nooit zo'n probleem om in z'n ledikant te zijn en kan hij zich prima vermaken en tegen zichzelf kletsen (zo leuk om stiekem te luisteren ) tot hij kij hoort of ziet natuurlijk, dan is het zeuren om er uit te mogen.

gloria

gloria

16-06-2017 om 11:55

doorpakken

Ik ben niet voor laten huilen en heb mijn kinderen nooit laten huilen. (ook moeilijke slapers)
Maar jouw kind heeft duidelijk iets anders nodig dan hij nu krijgt. Hij klinkt echt vreselijk oververmoeid. Het gedrag dat jij spelen noemt wijst daar mi ook op, ik vind het zeker geen spelen.
Overigens heeft dochter hier ook lang gehad dat ze vlak voor ze sliep heel hard ging brullen. Ik wist dan dat ze zo weg zou zijn. Blijkbaar had ze dat nodig, of toch een soort van verzet tegen de slaap. Hoe harder ze brulde hoe sneller ze sliep. (maar ik watje bleef wel bij haar)

Maxicosi ed, ik zou het zelf gewoon doen even. Wat werkt dat werkt. Insteken op zoveel mogelijk slaap. Een oververmoeid kind komt niet meer tot rust.

Pennestreek

Pennestreek

16-06-2017 om 12:29

Dat noem ik geen spelen

Als hij jonger was geweest zou ik gedacht hebben aan inbakeren. Het klinkt alsof hij zo onrustig is en zichzelf zodanig in de weg zit dat het hem niet lukt om in slaap te vallen. Dus dan is misschien een slaapzakje inderdaad wel een goed idee.
Heb je anders al eens geprobeerd hoe het gaat als je met hem samen in het grote bed gaat liggen? Daarvoor is hij misschien juist wel weer wat jong, maar ik deed dat met mijn kinderen en mijn moeder met ons. Omdat we vonden dat we te groot waren voor een middagdutje, maar mijn moeder wel behoefte had aan een rustmoment . En dat werkte wel. Hand vasthouden, daar werden we rustig van.
Of, als je dat niet wilt omdat je weer weg wilt kunnen en/of hem nog niet alleen wil laten in jouw bed, kun je misschien naast hem gaan zitten tot hij in slaap valt. Wordt hij rustig van fysiek contact? Mijn kinderen worden (17 en 14 inmiddels, maar we doen het nog regelmatig als ze moeite hebben in slaap te vallen) heel ontspannen van kriebelen op hun rug of een hoofdmassage. Of voorlezen, of een muziekje?

Nou, ik hoop dat DE tip er hier ergens tussen zit voor je.

Succes!

Jackie

Jackie

18-06-2017 om 10:09

gloria/Pennestreek

Ik heb inderdaad ook het idee at hij oververmoeid is. De reden waarom ik het 'spelen' noem is omdat ontzettend veel lacht en kwebbelt terwijl hij zo in de weer is. Maar het komt voort uit vermoeidheid ja. Hij kan zich maar niet overgeven, ve
écht echt tegen de slaap.

Samen liggen heb ik geprobeerd, maar hij wordt niet altijd rustiger van fysiek contact. Hij gaat dan binnen de kortste keren op mijn hoofd zitten, knijpen, kietelen,lachen.. Helemaal in een deuk

(Soms vraag ik me af of hij wel veilig gehecht is, omdat zijn gedrag soms zo tegenstrijdig kan zijn: lachend naar je toe komen maar niet willen knuffelen en weer van je weg rennen.. maargoed dat is een ander onderwerp.)

Bedankt voor het meedenken, heb weer wat nieuwe ideetjes om te proberen. Laten huilen houd ik niet langer dan een dag of drie vol, misschien ben ik het daarvoor niet zat genoeg

Jackie

Jackie

18-06-2017 om 10:16

oei

sorry, schrijf vanaf mijn telefoon dus er ging het een en ander mis.

Nog wat over voorlezen: ik probeer het, maar hij heeft er geen geduld voor lijkt wel (ook overdag niet). Hij wil dan zelf zo snel mogelijk alle bladzijdes omslaan en ik moet dan echt het boek tegen hem beschermen zodat het niet in stukken ligt.

Maar verder is hij superleuk hoor

gloria

gloria

18-06-2017 om 11:37

Oke

Klinkt weer anders! Toch spelen?!
Hoe is hij verder? Vermoeid? Ontwikkelt hij gemiddeld? Of sneller?
Houd er rekening mee dat als hij niet echt gemiddeld ontwikkelt je weinig hebt aan standaard adviezen.
(Hier heb ik lang kind in kinderwagen gehad overdag. Alleen wandelend viel hij in slaap, en dan liet ik hem thuis in wagen liggen. Lastig. Maar voordeel was weer wel dat het mij veel mobiliteit gaf, ik hoefde nooit naar huis omdat hij een middagslaapje moest doen.

tante Sidonia

tante Sidonia

18-06-2017 om 12:44

uh misschien domme vraag

maar vanaf dat een kindje tandjes heeft is het toch tandjes poetsen en daarna geen snoep, eten of limonade drinken of wat dan ook, hooguit slokje water?

Structuur is meestal de oplossing voor een onrustig jongetje zoals jij beschrijft. Grappige is, dat als er overdag meer structuur en rust in het dagprogramma zit, hij ook makkelijker gaat slapen.
Maar ook in het bedritueel moet structuur komen, dus vaste volgorde: badje, tanden poetsen, verhaaltje liedje en dan slapen. Licht uit welterusten. In de begin tijd zul je erbij moeten blijven zitten, naast zijn bedje zonder aandacht te geven, alleen rustig corrigeren als hij gaat staan. Wel aai over het bolletje, desnoods een aanraking waardoor hij voelt dat je er bent en dat je wil dat hij blijft liggen. Dit kun je afbouwen door steeds verder weg en/of korter bij hem te blijven. kan heel lastig zijn. Mijn eigen zoon bleef eigenlijk altijd even huilen nadat we hem alleen lieten, moest zich in slaap huilen. Ging pas over toen hij 3 was of zo.

Half a twin

Half a twin

18-06-2017 om 13:18

wat lees je dan voor?

Nijntje is op die leeftijd echt nog niet aan de orde, veel te veel verhaal. Een prentenboek met op iedere bladzijde 1 zin is mooi genoeg.

Zoek een klein boekje uit met 6 bladzijdes maximaal. Elke avond hetzelfde boekje voorlezen om aan het ritueel te wennen. Voor oudste hadden we een kartonboekje waar een drukknopje in zat over een kip met kuikens. Steeds was er een zin:en de kuikens riepen: en dan mocht dochter op het knopje drukken en hoorde je piep piep piep. Voor jongste hadden we een boek over vuurvliegjes, op de laatste bladzijde ging het lampje aan en zag je allemaal dansende vuurvliegjes. Dikke bladzijdes, zelf stevig vasthouden, moet lukken dat te lezen zonder dat het gesloopt wordt.
Kort verhaaltje, ken je heel snel uit je hoofd, kan je je helemaal focussen op heel houden van het boek.

Mijntje

Mijntje

18-06-2017 om 14:02

tip: berenjacht

lees berenjacht voor! Dat is een erg goed voorleesboek met een prettige kadans.

Jackie

Jackie

18-06-2017 om 14:48

nog meer structuur inderdaad

gloria: Ik denk niet dat hij zich langzaam ontwikkelt, eerder snel, met 4 maanden alle kanten op aan het rollen, met 6 maanden kruipen en met 10 maanden lopen, nou, eigenlijk gelijk rennen en zelfs klimmen. Spelletjes heeft hij gauw door. Hij is snel afgeleid en steeds op zoek naar iets nieuws. Soms heb ik het idee dat hij niet wil slapen omdat hij gewoon zo druk bezig is met ontdekken en hij niks wil missen. Maargoed, zo is hij al vanaf 4 maanden, kan dat echt zo lang duren denk ik dan.

tante Sidonia: klopt, zo zou het wel moeten zijn ja.. Maargoed soms doe je ook maar wat werkt.. Structuur gedurende de dag probeer ik écht, voor zover dat lukt met nog een baby er bij. Maar het kan vast beter.
Er bij zitten zonder te praten met af en toe een aai hebben we eens geprobeerd, ik denk dag of 4 (inclusief de nachten...) maar dat brak ons zó op en na 4 dagen geen enkele vooruitgang kón ik niet meer (ik was ook zwanger toen). Ik las ergens eens dat het bij een dreumes 3 weken kan duren voor hij iets aanleert, ik denk dat dat voor hem ook geldt want na 4 dagen snapte hij nog steeds niet dat het bed bedoeld was om te slapen.

Half a twin/Mijntje: Bedankt voor de tip. Ik heb een inderdaad wat 'te mooi' prentenboek. Kartonnen bladzijdes zijn wat handiger ja. Ik zal eens tijd vrijmaken om een geschikter boek te vinden.

Mijntje

Mijntje

18-06-2017 om 15:03

blokboekje

Berenjacht is een blokboekje, die blijft wat langer heel
Je zal idd iets meer geduld moeten hebben vrees ik, maar dat had je al begrepen , met 4 dagen is er niet meteen beterschap, je zoontje zal erg wennen om zich veilig te voelen in zijn eentje in bed.
Maar idd dat drinken (suiker) voor het slapen gaan kan je om redenen van tandbederf al beter niet doen. Maak om mee te beginnen eens zijn kamertje pikkedonker, dan wordt het geen plek meer om te spelen.
Laten huilen kon ik ook nooit, en zeker met een baby erbij is dat heel pittig.
Nu in de zomer is het ook extra lastig, sterkte met je ondernemende mannetje.

Vesta

Vesta

18-06-2017 om 15:24

Waar ben je kleine beer

ook heerlijk om de slaapstemming er in te krijgen. Het eindigt met een diep slapende kleine beer.

https://www.bol.com/nl/p/waar-ben-je-kleine-beer/1001004002721921/?suggestionType=suggestedsearch

Ik heb dat boekje zeker een jaar of 2 elke avond voorgelezen voor mijn dochter.

We gaan op berenjacht zou ik niet doen, veel te spannend. Waar dochter het verhaal met wat intonatie van mij gewend was, bleek haar toen 4 jarige vriendinnetje dat niet. Verhaaltje kende ze wel, maar ze heeft er de hele nacht niet van geslapen.....

Mijntje

Mijntje

18-06-2017 om 15:42

leeftijd

met 4 jaar is het te spannend (berenjacht), maar het kind is 16 maanden en dan is het een prettige kadans

Jackie

Jackie

18-06-2017 om 17:22

Dank

Ik zal eens naar beide boekjes kijken. Ik woon niet meer in Nederland dus zal vragen of mijn familie het voor me kan kopen en opsturen. Bedankt voor het meedenken.

gloria

gloria

19-06-2017 om 13:57

Houd rekening

met een voorsprong, en houd dus ook rekening met mogelijk andere behoeftes. Zo kan hij echt veel minder slaap nodig hebben wellicht. Of heeft hij, itt meer structuur juist meer uitdaging nodig. Of meer uitleg.
En volgen. Dus als voorlezen nu niet werkt dan niet doen.

Jackie

Jackie

07-07-2017 om 20:51

live vanuit de slaapkamer

Wil even wat kwijt hier hoor. Zoontje heeft een nieuw bed en gaat nu voor het eerst daar in slapen zonder melk en zonder gewiegd te worden. Zit nog steeda bij hem op de kamer nu. Mijn God wat een energie, dat gekwebbel en heen en weer lopen in het bed, word er zelf moe van. Af en toe zet hij het op een gillen en dan leg ik hem weer neer met alleen een paar keer "ssst lekker slapen nu" om weer te gaan zitten in de negeerstand. Kamer is verduisterd. Hij gaat af en toe liggen, ligt dan soms een paar minuten (al kwebbelend) maar gaat dan alweer rollen.
Kamer is verduisterd.
Iemand live tips??

Masseren?

Langzaam masseren? Eerst met meer druk en dan steeds minder druk. Voor zn gevoel zakt ie dan in slaap.......

Jackie

Jackie

07-07-2017 om 21:20

Hij slaapt

Bedankt voor de tip Lilian1, ik zal het de volgende keer proberen!

Nu deed ik af en toe een aai , maar dat werkt ook maar 30 seconden. Goed, hij is vanzelf in slaap gevallen nu, dus ik hoop morgen dat ik wat verder van zijn bed kan zitten.
Verdere tips zijn uiteraard welkom!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.