Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Annie

Annie

12-02-2009 om 11:12

Spelen in groepsverband

Mijn zoon is nu ruim 2 en half en zit sinds deze week op de peuterspeelzaal. Toen ik hem ging halen zat hij alleen op de grond te spelen met een auto, dikke tranen over zijn wangen, terwijl de rest van de kinderen op de stoeltjes in een kring zaten. Ik vond het wel vreemd dat de leidster geen moeite deed hem bij de groep te betrekken.

Ik kreeg te horen dat hij met het knutselen wel mee had gedaan, maar dat hij moeite had met het laten staan van het speelgoed nadat het opgeruimd was. Leek me logisch. Zet een kind van 2 en half in een grote ruimte vol met allemaal (voor hem) nieuw speelgoed en zeg hem daar niet aan te komen. Lijkt me moeilijk, dat moeten ze toch leren? Ik kon daar wel inkomen. Hij is al een beetje een erg energieke stuiterbal.

Maar het meedoen in de kring, moeten ze dat ook leren? Hoe lang duurt het voordat ze niet meer een eilandje op zich zijn in zo'n klaslokaal maar met de groep mee doen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ayla

ayla

12-02-2009 om 11:21

Annie

Een peuter van 2 kan nog niet echt spelen in groepsverband.Samen knutselen lukt misschien een paar minuten maar daarna gaan ze toch weer verder met wat ze zelf leuk vinden. Het zijn op die leeftijd toch nog vrij egoistische wezentjes eerlijk gezegd.

Wat ik vreemd vind is dat juf hem niet even op schoot neemt, vooral omdat het de eerste keer was dat hij kwam, hij moet wennen en leren hoe het bij de psz eraan toe gaat. bij ons op de psz doen ze ook wel dingen in groepsverband, knutselen, liedje zingen maar dat is vaak echt maar kort.
Op de basisschool wordt dan telkens langer, de concentratieboog is gewoon nog laag.
Is hij hiervoor naar een kdv geweest.

Overleg even met juf of ze hem even op schoot wil nemen de volgende keer, zo kan hij aan de groep en aan de manier van werken op de psz wennen.

ayla

ayla

12-02-2009 om 11:52

Annie

Ik vind een half uur erg lang voor ene kind van 2, dat doen ze hier op de basisschool, en voor de vierjarige is dat nog best lastig.

Je hebt gewoon kinderen die makkelijk kunnen zitten en je hebt stuiterballen, en die kunnen echt niet stil zitten. Die van mij is trouwens ook zo.

Ik zou toch nog eens aan de juf uitleggen dat dit nieuw is voor je zoontje, hij het begrip kring niet kent en daar aan moet wennen. Misschien kunnen ze de tijd opbouwen, begin met 10 minuten en breidt dat uit. En anders kan 1 juf toch even hem op schoot nemen en in de kring even een puzzeltje maken of een boekje lezen.

Sandra

Sandra

12-02-2009 om 13:00

Annie

Ik herken de situatie niet dat er maar weinig wordt 'gespeeld'. Hier gebeurde dat juist heel veel.
Algemene tip: als een leidster iets opmerkt (dat hij bijvoorbeeld moeite met iets heeft), dan is dat over het algemeen helemaal geen kritiek. Je hoeft het gedrag van je kind op zo'n moment ook helemaal niet te verklaren of hem te verdedigen. De leidster heeft hem geobserveerd en ze vertelt jou wat goed ging en waar hij wat moeite mee had. Prima toch? Je hoeft je echt geen zorgen te maken dat het 'niet goed genoeg is'. Je hoeft niet uit te leggen dat het nieuw voor hem is, dat hij niet naar het KDV is geweest etc.
En geloof mij: de gemiddelde tweejarige kan niet zonder meer een half uur in de kring zitten. En dat weet een peuterleidster ook.
Dat ze je kindje niet betrok bij de groep kan ook een hele bewuste en goede zet zijn hoor. Zo van 'laat hem maar even op eigen gelegenheid de weg vinden hier, er hoeft nog even niets'.

Idd leren

Hier ook hetzelfde probleem gehad op dag 1 toen ik de hele ochtend mee mocht lopen. Hij wilde maar niet blijven zitten in de kring en vond natuurlijk alles spannend. Peuterleidster zei ook gewoon, laat maar lekker lopen en hij vangt van zelf wel iets op en zal waarschijnlijk wel mee doen op de achtergrond. Nou dat was indd waar. Hij was aan het spelen en hij was dus af en toe aan het meezingen en kwam weer terug in de kring. Ze moeten dit gewoon nog leren en als hij er een paar keer is geweest dan zal hij het ritme wel door krijgen. Het is nu allemaal zo nieuw en al die indrukken is ook veel voor zo'n peutertje. Komt vanzelf wel goed.

lukke

lukke

17-02-2009 om 20:34

Nog steeds

Mijn dochter is bijna vier en gaat al vanaf 3 maanden naar de creche. Dus ze is het zeker gewend. Maar het is en blijft een kind dat graag alleen speelt (inderdaad ook heel lang en geconcentreerd met één ding). Dus regelmatig zit zij alleen met iets te spelen, terwijl de rest alweer om de leidster zit om naar het voorlezen te luisteren.
Vind ik geen probleem en op de creche vinden ze het ook prima. Ze maakt wel contact en doet wel regelmatig mee, maar speelt gewoon graag zelf.

Geef het even tijd zou ik zeggen. En waarom moest hij nou huilen? Omdat hij zo graag nog met het speelgoed wilde spelen?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.