Home » Forum » 4 dreumes en peutertijd 1 4 » Taalontwikkeling peuter 3 jaar

Taalontwikkeling peuter 3 jaar

7 berichten / 0 nieuw
Nieuwste reactie
Joanna1984
Taalontwikkeling peuter 3 jaar

Goedenavond,

Ik heb een vraag over de taalontwikkeling van mijn dochter (3 jaar geworden deze week).

Toen mijn dochter bijna 2 jaar werd had ik het idee dat ze qua taalontwikkeling achterliep bij leeftijdgenoten. Het begrip was er - als ik haar wat vroeg begreep ze wat ik bedoelde - maar er kwamen niet veel echte woorden uit. Veel woorden maakte ze niet af (haas was bevoordeeld ha) en ik hoor bepaalde letters niet, namelijk de letters m en n (zo zegt ze geen mama maar baba, van de m maakt ze een b en van de n een d, zo is Nijntje “dij” in plaats van nij). Toen ze 2 jaar was heb ik dit aangekaart bij de controle bij het consultatiebureau. Omdat ze pas 2 jaar was en wel alles begreep wat ze haar vroegen bij het consultatiebureau (lichaamsdelen aanwijzen bij de pop ed) gaven ze me aan dat ik het tijd moest geven.

Ik ben toen op eigen initiatief naar een logopediste gegaan voor tips. Logopediste gaf ook aan dat mijn dochter nog jong was. Ze gaf me tips en we hadden afgesproken dat ik terug zou komen als mijn dochter 2,5 jaar was.

Ondertussen stopte de gastouder ermee waar mijn dochter daartoe ging (bij de gastouder speelde ze met 2 a 3 andere kinderen). Ik heb toen voor een kinderopvang gekozen. Ik hoopte dat als ze bij een grotere groep met kinderen terecht zou komen, ze zou worden gestimuleerd om te praten (ze kwam bij een groep van 16 kinderen).

Na 2 moeizame maanden was ze gewend. Echter kreeg ik van de opvang te horen dat ze nauwelijks wat zegt en erg gesloten is, dat ze in een eigen wereldje lijkt te zijn, vooral als het druk is. Dat ze weinig zegt wist ik. Ik zag thuis wel vooruitgang, maar het was in mijn optiek trage vooruitgang. Maar een eigen wereldje verbaasde me volledig. Thuis is ze namelijk lekker speels en lief. Totaal niet gesloten.

Met 2,5 jaar heb ik een gesprek gehad met de logopediste. Ze gaf aan dat mijn dochter eens per twee weken kan komen en dat we dan spelenderwijs taal kunnen aanbieden en dan kan ze me ook tips geven. Verder vertelde ik over de (langzame) voortgang van de taal van mijn dochter. De logopediste zei dat voortgang belangrijk is, ook al zijn het kleine stapjes, als ze maar vooruitgaat. Daarna heb ik een goed gesprek gehad met het consultatiebureau. De arts gaf aan dat ze tot de 3 jaar wilde wachten met eventueel VVE oid omdat ze mijn dochter de kans wil geven zelf te bloeien. Vooral omdat ze wel voortgang maakt met de taal.

Toen mijn dochter 2 en driekwart was begon ik me af te vragen of de opvang wel goed is voor haar. Bij de gastouder had ze altijd veel plezier, altijd een glimlach. En bij de opvang was het huilen als ik haar bracht, dat hield wel op na 5 minuten, maar op geen enkele foto die ik van de opvang kreeg had ze een glimlach. En meestal als ik haar ophaalde kreeg ik te horen dat ze niet zo’n goede dag heeft gehad. Eind vorig jaar heb ik besloten haar van de opvang te halen.

Sindsdien gaat ze vier ochtenden naar de peuterspeelzaal bij ons in het dorp, dat is een kleine groep tussen de 5 en 8 kinderen, afhankelijk van de dag. Ook heb ik VVE aangevraagd en gekregen. Bij de peuterspeelzaal gaat het goed. In het begin hoorde ik van de leidster dat ze gesloten was, niet altijd toegankelijk en geen interesse in andere kinderen. Maar na anderhalve week kreeg ik elke dag te horen dat ze vooruit gaat. Dat ze meer in het “heden” aanwezig is, andere kinderen ziet en ook nadoet. Ze begint te bloeien, boven verwachting zei de leidster zelfs laatst.

De taal gaat ook vooruit maar nog steeds traag. De beperkte woorden en de “verkorte” woorden die ze gebruikt, gebuikt ze echter ook bij de peuterspeelzaal wat ze bij de opvang niet deed. Dat is positief.

Gedurende dit hele proces ben ik eind vorig jaar ook naar de KNO arts gegaan. Ik had niet het idee dat ze niet goed hoort, want in de regel kijkt ze om als ik haar roep, maar het was meer vanwege een verhaal dat ik had gehoord. De zoon van een tante van mijn man sprak ook nauwelijks bij de 3 jaar. Hij leek wel te horen maar na een test bij de KNO bleek hij vocht te hebben in zijn oortjes. Deze zijn geprikt en toen kwam de taal op gang. De KNO arts kon bij mijn dochter niet goed zien of er vocht was omdat ze niet wilde meewerken, we kregen daarom een doorverwijzing voor een gehoortest. Begin februari bleek uit de gehoortest dat ze vocht heeft in beide oren. Ik had het niet verwacht. Ook logopediste en leidster op de peuterspeelzaal hadden aangeven dat ze niet denken dat ze slecht hoort omdat ze wel dingen begrijpt. Wel gaf de leidster aan dat ze heel visueel is. Dit was dus een positieve verrassing.

Vandaag heeft ze buisjes gekregen. Een dag waar ik erg naar heb uitgekeken. Het is allemaal goed gegaan. Maar wat kan ik nu verwachten? Ik heb niet echt het idee dat ze opeens veel meer hoort, althans ze doet alles zoals ze voorheen deed. Wat kan ik de komende weken verwachten, maw waaraan zou ik kunnen zien dat ze inderdaad beter hoort? En wat kan ik van de taal verwachten? Wanneer gaat dat beter worden? Direct of duurt dat even? Ik tast in het duister en ben erg gespannen. Als dit niet helpt dan weer ik het ook niet meer.

Consultatiebureau zie ik over 2 weken, dan zouden we gaan bespreken of eventueel een algehele test (gehoord, logopedie en psychologie) wijs is. De arts liet al doorschemeren dat ze daar geen voorstander van is omdat mijn dochter nog zo jong is, maar hij de opvang destijds hadden ze het er wel over (vond ik wat voorbarig aangezien ze daar slechts 5 maanden is geweest). Consultatiebureau weer nog niet dat ze buisjes heeft gekregen. Hebben jullie tips waar ik nog aan kan denken qua ontwikkeling, hulp of tips?

Alvast bedankt

Joanna 1984

Andrea
Ik snap niet

waarom gezegd wordt dat je dochter zo jong is voor een algehele test. Mijn dochter is met 2 jaar en vier maanden doorverwezen en vier maanden later getest. Zij kon toen naar de vroegbehandeling van Kentalis, dat is een soort speciale peuterspeelzaal voor kinderen met een taalontwikkelingsstoornis. VVE werd niet als alternatief gezien. Omdat de taalontwikkeling het sterkst is tot het zevende jaar, wordt aangeraden er snel bij te zijn. Ik zou dus wel een test laten doen. Het is niet belastend en óf je wordt gerustgesteld, óf je kunt hulp zoeken.

Tango
Zou even afwachten

Ik begrijp eerlijk gezegd niet dat je op de dag dat ze buisjes heeft gekregen al verwacht dat ze ineens verandert. Zoiets heeft natuurlijk wel tijd nodig. Ik zou het de komende weken aankijken en inderdaad bij het consultatiebureau aangeven dat ze buisjes heeft en welke verandering je ziet. En of je toch nog wil laten onderzoeken.
Heel zorgelijk vind ik het nog niet klinken, omdat er vooruitgang in zit. Misschien kan je wachten tot ze 3, 3 1/2 is en eerst bekijken of de buisjes effect hebben.
Wel heel goed van je dat je haar van de opvang hebt afgehaald. Daar zat ze duidelijk niet op haar plek.
En dat je zo hebt uitgekeken naar die buisjes! Vind ik bijzonder. Zoon hier kreeg met 4 jaar buisjes en ik vond het vreselijk om te zien, die narcose! Maar gelukkig zijn kinderen dat snel vergeten.

Syboor
Wil je die algehele test nog?

Op korte termijn is voor jou vooral belangrijk om te bedenken of je die algehele test nog wilt of niet. Voor taal is die algehele test nu niet zo zinnig meer, je hebt immers al een oorzaak gevonden voor de problemen, en het is nog veel te vroeg om het effect van de buisjes te evalueren. Zo'n brede test kijkt ook naar andere dingen: non-verbaal contact, autisme, ontwikkelingsstoornissen op andere vlakken dan taal. Als dat dingen zijn waar je je zorgen over maakt, zou ik die test doorzetten.

De uitspraakfouten die jij noemt, die vind ik echt wel passen bij stevig gehoorverlies. Als ze 'm' zegt ipv 'b' dat zet ze haar mond en lippen in de goede stand, maar dan weet ze niet dat je bij de 'm' al geluid moet maken voordat je je lippen opendoet. Kennelijk heeft ze dus nooit het begin van die woorden goed kunnen horen, pas het (luidere) middelste stuk hoort ze.

Dat het in een grote groep kinderen (achtergrondlawaai van alle kanten, kinderen die door elkaar praten waardoor je geen oogcontact hebt tijdens het luisteren) veel slechter gaat dan in een kleine groep, dat lijkt me ook prima passen bij gehoorverlies en geen reden om aan andere problemen te bedenken.

Wat je kunt verwachten? Niet dat ze opeens allemaal dingen gaat zeggen die ze nog niet eerder zei. Ze moet die woorden eerst allemaal opnieuw horen. Je kunt wel verwachten dat ze vanaf nu een stuk sneller vooruitgaat dan voorheen. Ook het evenwichtsgevoel zal verbeteren, en dat gaat (in tegenstelling tot taal) wel heel erg snel, dus als ze nu opeens in de vensterbank klimt dan komt het vast door die buisjes...

Fijn dat het zo goed gaat op de peuterspeelzaal. Het klinkt echt alsof het helemaal goed gaat komen met je dochter.

Loepsie
Herkenbaar

Mijn dochter is 22 maanden en heeft al sinds 18 maanden buisjes. Vlak daarna een gehoortest gehad en die was goed. Ze heeft nog niet een grote woordenschat maar alles wat jij beschrijft herken ik. Vooral dat alleen de eerste paar letters uitspreken. Banaan is 'ba'. Nijntje was eerst ook ba maar nu is het 'ijte'. En ze draait soms woorden om. Kaas is 'daak'.
Ze roept mij nog niet maar als ik haar vraag om mama te zeggen zegt ze ook baba. Papa zegt ze wel gewoon goed. Hier wordt de N en de R en de M ook niet uitgesproken en nog een paar letters. Ze heeft voor heel veel woorden hetzelfde woord. 'ape' betekend open, appel, slapen en heeft nog wel meer betekenissen. Woorden waarin de P en de O en de K voorkomen gaan haar weer makkelijk af.

Ik moet wel zeggen dat taal bij haar pas sinds een poosje op gang is komen; zowel taalbegrip als taalgebruik. Ook taalbegrip is nog niet helemaal op niveau, maar ze moet nog 2 worden dus de logopediste wil haar nog even tijd geven. Ik lees steeds meer op dit forum over kenmerken van een TOS. Mijn dochter kan namelijk ook in haar eigen wereldje spelen en dat is ook echt een kenmerk van een Taalontwikkelingsstoornis. Misschien doet jouw dochter het thuis niet, maar omdat ze bijv bij de opvang de rest toch niet begreep zonderde zij zich af.

Wanneee is bij jou dochter taal op gang gekomen? Mijn dochter moet nog 2 worden maar persoonlijk zou ik als mijn dochter 3 jaar was en nog steeds zo praat, haar wel laten testen. Ja ze is nog steeds heel jong, maar als het iets van een taalstoornis is waar ze hulp bij nodig heeft kan ze geholpen worden. Ik hoop dat je ons op de hoogte wil blijven houden van de ontwikkelingen.

Joanna1984
Reactie bericht Loepsie

Hoi Loepsie

Dankjewel voor je reactie. Ik voelde een opluchting toen ik laat dag jouw dochter ook baba zegt, alhoewel ik me er bij neergelegd hebt, maakt het me soms verdrietig.

Mijn dochter zegt op zich best we veel woorden. Punt is alleen dat ze ze niet allemaal afmaakt en soms verdraait. Sinds de buisjes zie ik wel hele kleine vooruitgang, zo zegt ze heel mooi vogel, auto, kikker. Ze zegt ook al sinds 2,5 jaar enkele twee woordige zinnentjes (alleen vaak met 1 woord dat niet helemaal wordt afgemaakt).

Wat betreft taalbegrip, dat zit goed naar mijn gevoel. Als ik haar wat vraag dat doet ze het of reageert erop (met gebrekkige woordengebruik ik of door handelen). Ik “test” haar vaak en dat gaat allemaal goed. Ik liep laatst in de supermarkt en ik zei (niet gericht tegen mijn dochter maar meee hardop) mama heeft ook nog bananen nodig. Ze ging weg en kwam terug met een tros bananen, ik was echt verbaasd en blij. Alsnog haar zeg morgen gaan we naar MonkeyTown en ik vraag jaar de volgende dag bij het opstaan gaan we heen dan zegt ze Tow (MonkeyTown in haar taal). Over haar begrip maak ik me dus geen zorgen. Maar wel over de taal.

Ik begrijp dat ik geduld moet hebben. Dat lees ik ook in de reacties op mijn bericht (waarvoor ik iedereen wil danken), maar het is niet makkelijk. Ik blijf me zorgen maken. Ik heb wel het gevoel dat als ze goed gaat praten alles goed komt.

Dinsdag heb ik een afspraak met cb. Ik wil het dan hebben over het testen. Leidster van peuterspeelzaal gaf aan dat ze zich afvraagt of de vier ochten peuterspeelzaal met VVE voldoende Zijn. Ze stelde voor om wellicht extra kracht in te zetten bij de peuterspeelzaal tenzij mijn dochter andere meer speciale/ gerichte hulp nodig heeft. Dat zou uit een test moeten volgen.

Ik hou je op de hoogte. Hou je mij ook op de hoogte. Ik zit al een jaar met zorgen en hoop dat het allemaal wel goed komt. Als Cb nu zal concluderen om te testen dan doe ik dat. Als jouw dochter dezelfde kenmerken blijft hebben als die van mij, dan raad ik je aan ook te testen. Dan kan je haar sneller en meer doelgericht helpen met de taal. Succes!

Loepsie
Ik voelde juist opluchting bij jouw post Joanna

Ik plaatstr laatst nog mijn zorgen hierover in een andere topic. Ik vertelde daarin ook dat mijn dochter dus baba zegt. Want ik kan op mn hoofd staan; als ik haar vraag om mama te zeggen zegt ze baba. Ze kan wel gewoon mama zeggen en heeft weleens mama tegen me gezegd. Maar zodra ik haar gericht vraag om mama te zeggen zegt ze baba. Sowieso roept ze me nog niet. Dwz als ze me zoekt of nodig heeft roept ze geen mama of baba maar trekt ze me mee en wijst ze wat ze wil. Dat wijzen doet ze ook pas sinds kort.

Ja hier ook echt halve woorden hoor. Alleen de eerste letters worden uitgesproken of het woord wordt helemaal verdraait. Veel peuters gebruiken voor de R een L maar zij laat de R sowieso helemaal weg. Oor is 'oo'. Maar door de klemtoon op t laatst weet ik dat ze oor bedoelt. Deur is 'duik'. Ze kent niet heel veel woorden en degene die ze wel kent zijn het allemaal net niet als je snapt wat ik bedoel.

Zij heeft buisjes maar had een paar weken geleden zo een fikse oorontsteking; het bloed gutste uit haar oor. Daardoor ben ik bang dat iig 1 buisje niet meer zit. Dit moet ik nog eens laten nakijken bij de ha. Ik merkte niet direct veel verschil na de buisjes, maar mijn dochter was toen nog niet bezig met taal. Ze heeft de afgelopen 2 maanden echt grote sprongen gemaakt in zowel taalgebruik als taalbegrip. Hiervoor had ik best wel zorgen mbt haar ontwikkeling omdat ze best wel lang in haar eigen bubbel zat. En nog steeds kan ze dat wel doen maar echt wel 80% minder als hiervoor.

Mijn dochter maakte vanmorgen toevallig(ondanks haar beperkte woordenschat) haar eerste 2 woord zin. Ze zei 'klaar slapen'. Hopelijk is het een begin. Ik probeer haar zo veel mogelijk te triggeren om taal te gebruiken; maar óf ze heeft er geen zin in, of het lukt haar gewoon niet.

Ik snap je zorgen maar ik denk dat het wel goed komt. Waar ben je precies bang voor? Is het alleen taal waar je je zorgen om maakt of heb je ook nog andere (kleine) dingetjes. Ik zou me nog geen zorgen maken als ik jou was. Er is al taalbegrip en een goed begin qua spraak. En iets kan zomaar ineens komen. Ik denk vaak dat mijn dochter me niet begrijpt als ik der iets vraag en dan ineens doet ze waarempel wat ik haar vroeg. Net als met die bananen bij jou. Mijn dochter doet sowieso alleen iets als het in haar straatje past. Als ik haar vraag om der sokken uit te doen omdat ze vies zijn is ze (oost-indisch) doof of kijkt ze niet eens om. Maar mag ze gaan douchen en ik vraag haar te gaan zitten en der sokjes uit te doen, gaat madam rustig zitten en doen wat haar gevraagd wordt. Terwijl ze het doet zegt ze 'uit uit'.

Ik denk echt dat je dochter gewoon een laatbloeier is. Maak je geen zorgen om dat baba, ze gaat je op den duur echt wel mama noemen. Mocht het zijn dat er 'iets' is waardoor ze hulp nodig heeft dan ben je er echt op tijd bij. Fransien van dit forum heeft kinderen met een taalstoornis; zij kan jou verder misschien nog informeren. Door haar ben ik steeds meer die richting op gaan denken. Zij herkende de verkeerde uitspraak, het 'laat' en verkeerd roepen van mama en papa en het verkorten van woorden. Zij vertelde me in een andere topic dat haar kind pas met 4 jaar(!) Mama en papa zei. Een kind met een TOS kan soms autistiform gedrag kan vertonen maar totaal geen autisme hebben.
Ik wens je alvast veel succes dinsdag en laat ajb weten hoe het gegaan is bij het cb.