Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
M

M

29-08-2018 om 23:35

tweetalig opvoeden

Ik ben Tolk Spaans en Engels van beroep. Zelf ben ik Nederlandse.
Ik vroeg me af of er ouders zijn met ervaring in meertalig opvoeden. Of het nu je eigen moedertaal is of een andere taal die je goed spreekt. Hoe pakt jullie kind dit op en bellemerd dit de taalvaardigheid van het Nederlands.

En hoe pakken jullie dit aan? ik wil mijn kind namelijk zowel het Engels als het Spaans bijbrengen( beide spreek ik vloeiend). Hebben jullie bijvoorbeeld bepaalde dagdelen waarin je een bepaalde taal spreekt of?

Let me know

Wij spreken drie talen thuis

Ik ben oorspronkelijk Engels, mijn man Italiaans en we wonen in Nederland. We spreken alle drie de talen en hebben, toen de kinderen klein waren, inderdaad iedere dag een andere taal gesproken. Dat was een beetje nep in het begin, maar werkte goed.
Nu zijn de kinderen pubers en loopt het door elkaar. Twee hebben de voorkeur voor Engels, een de voorkeur voor Italiaans, maar zij heeft dan ook een gezamenlijk hobby met haar vader en zijn vaak met z’n tweeen op pad. Ik denk dat ze dan voornamelijk Italiaans praten. Onderling hoor ik ze vaak Nederlands spreken.
Wanneer er mensen bij ons zijn spreken we Nederlands, tenzij oma en opa logeren, dan spreken we die taal.
Ze hebben er heel veel voordeel van. Ze doen gymnasium op een school waar ze ook Italiaans kunnen doen. Daarvoor halen ze alleen maar tienen, Latijn is best herkenbaar, net als Franse woorden. Maar daarvan is de spelling weer moeilijk. Engels is makkelijk, maar het niveau van de lessen is hoger dan bij Italiaans, dus ze halen weleens een iets lager cijferdaarvoor.

Sonne

Sonne

30-08-2018 om 08:06

Tweetalig

Wij spreken twee talen thuis. Nederlands en Duits. De ene ouder Nederlands de andere Duits. Nederlands hoort ons kindje van bijna 15 maanden minder vaak (i.v.m. werk