Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Ventje en zindelijk worden

Waneer mag je van een ventje verwachten dat hij zindelijk gaat worden of eraan gaat denken? Mijn zoon geeft nu wel aan als hij moet poepen of plassen. En als papa gaat plassen vind hij het reuze interresant en gelijk bij zichzelf naar beneden kijken. Zodra hij plast of poept zegt hij het ook. Maar hoe pak ik het aan dat hij dan ook op de wc/potje gaat? Hij is nu 22 maanden trouwens

Debby72

Debby72

22-10-2016 om 08:14

Je kunt beginnen

Papa-Jack,

Hoe meer je als ouder je kindje helpt hoe eerder hij zindelijk zal zijn. Mijn zes kindjes heb ik geholpen door hen elke keer na het eten en het slaapje naar het potje te brengen en daar een verhaaltje te lezen. Het was dus een heel leuk moment samen. Na een tijdje werd dit voor hun routine en bleven de luiers droog. Met 1,5 jaar waren zo mijn kindje uit de luiers. Voor geïnteresseerden heb ik het opgeschreven op: [verwijderd door forumbeheer] Succes en plezier ermee!

Moment pakken

Als je merkt dat je kind interesse begint te tonen kun je hem zindelijk maken. Bij mij viel dat beide keren in de zomer en dat is heel handig! Kun je je kind in een los broekje of in zijn blootje laten lopen, zondat dat er kleding in de weg zit als hij moet. Wij hebben geen potje gebruikt, maar een extra bril op de wc met opstapje ervoor. Ze wilden het beiden zoals pappa en de jongste zoals grote broer. Dus de echte wc. Ik heb bij de oudste ook een vel papier gepakt, beetje feestelijk aangekleed en daar bij elk plasje een stempeltje gezet en bij elk poepje een stickertje. Werkte als een tierelier.

Mijn oudste was 2,5 toen hij zindelijk werd, de jongste (nogal een eigenwijs exemplaar) was zo oud als jouw peuter. Hij wilde ineens geen luier meer om en trok die gewoon af. Bovendien wilde hij staand plassen, want zitten is voor meisjes. Dus tja, die maakte zichzelf zindelijk, maar was eigenlijk nog te jong. Deed heel veel kleine plasje op een dag, dus ik kon elk half uur met hem naar de wc rennen als we ergens waren. En had veel kleine ongelukjes. Ik zou dus niet te jong beginnen, maar ook niet te lang wachten, want dan is de interesse weer over.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

22-10-2016 om 17:04

Wachten

Als je begint wanneer hij eraan toe is, hoef je geen maanden ongelukjes te verschonen. Ik deed af en toe een poging zonder luier en als ze dan steeds nat waren stopten we daar weer mee. De laatste poging bleven ze droog, gelijk dag en nacht. Allebei de dochters waren ze toen 3 jaar en drie maanden. Jongens zijn vaak nog wat later zindelijk.

papa-jack

papa-jack

22-10-2016 om 20:47 Topicstarter

Thanks!

Dank voor jullie reacties! We gaan het rustig opbouwen! Zijn interesse is er, en hij geeft het aan, soms te laat, maargoed we gaan het opbouwen

Lente

Lente

22-10-2016 om 21:04

Wij zijn ook vroeg begonnen (voor zover er een norm is)

Beide kinderen hadden met 1,7 jaar oud interesse in het plassen en zo. Daar hebben we gebruik van gemaakt. En vooral de kinderen op natuurlijke momenten op wc of potje zetten, zoals in de badkamer als de kraan aanstaat of direct als ze wakker worden in de ochtend. Dat helpt de natuurlijke drang....
Ze waren allebei met 24-27 maanden zindelijk overdag. De een met af en toe ongelukjes, de ander volledig.
's nachts was de een met 2,5 jaar ook in de nacht zindelijk, de ander pas met 7 jaar oud (met hulp van een plaswekker).
Bij ons was er geen verschil tussen jongen-meisje.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.