Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Jorinde

Jorinde

28-04-2015 om 22:20

Verwachte lengte o.b.v. lengte ouders en curve

Een tijdje geleden stond in een draadje een site waar je op basis van de lengte van de ouders en de huidige lengte van het kind een verwachte lengte kunt berekenen. Mijn neefje (net drie) is onder de laagste curve gedoken, met zijn 86 cm. lengte. Zijn ouders zijn maar 1.72 en 1.48 m., dus ik vind het niet vreemd dat hij wat klein blijft. Het cb wil hem nu door laten verwijzen en zijn ouders willen het liefst dat hij boven de 1.70 wordt. Ik heb altijd begrepen dat groeihormonen (of een andere behandeling) geen zin hebben als de groei binnen de verwachte lengte op basis van de lengte van de ouders blijft.
Wie weet waar ik die site kan vinden?

Ad Hombre

Ad Hombre

29-04-2015 om 07:03

App

Ik heb een app op mijn smartphone, 'igrow' geloof ik, die dat uitrekent.

hier

http://www.groeiwijzer.nl/nl/diagnose-and-toekomst/onderzoek/streeflengte

Verder is het zo dat er alleen groeihormoon gegeven wordt wanneer er sprak is van een tekort aan groeihormoon t.g.v. een stoornis. Het is niet iets waar je wel of niet voor kunt kiezen als ouder. Als er sprake is van een tekort dan heeft dit op meer zaken invloed dan op de groei en heeft een kind deze medicatie nodig.
Als er geen sprake is van een tekort, dan heeft het geven van groeihormoon geen enkel effect en zal dit ook nooit worden voorgeschreven.

Op basis van jouw gegevens is de streeflengte van je neefje 1.70m. Alles wat 10 centimeter daar boven of onder valt, is nog binnen de normale grenzen. Wel is het zo dat ook een afbuigende curve reden kan zijn om nader onderzoek te doen.

Barvaux

Barvaux

29-04-2015 om 09:45

Jorinde

Je bedoelt denk ik deze: https://groeiweb.pgdata.nl/groeiweb_ouder/calculator.asp ik weet niet wanneer hij jarig was (heb 1 april genomen) maar ik kom op 166. Hij zit nu al op 12 cm onder het gemiddelde.

barvaux

Dat is 12 cm onder het gemiddelde van (alle Nederlandse) jongens van die leeftijd. Dat zegt niet zo veel als je zulke kleine ouders hebt...

Moni

Moni

29-04-2015 om 10:02

Onderzoek als de curve afbuigt is heel logisch

Dan wil je weten of er iets aan de hand is, of mogelijke oorzaken uitsluiten zoals een tekort aan groeihormonen.
Er zijn meer mogelijke oorzaken, bijvoorbeeld coeliakie. Dan verdragen je darmen geen gluten.

Onderzoek is daarom een goede stap.

Mijntje

Mijntje

29-04-2015 om 10:04

maakbaar

Ik snap niet dat de ouders willen dat hij boven de 1.70 uitkomt, met de lengtes van de ouders. Je hebt niet zoveel te willen natuurlijk, de mens is niet maakbaar, daarbij groeit ook ieder in z'n eigen 'ritme.'. Als het kind m.n. de 'groeigenen' van de moeder heeft, haalt hij dit niet. Ik denk en mag hopen dat een arts ook hierin niet mee gaat.

Mijn man is 1.85 en ik denk niet dat mijn oudste zoon dit gaat halen hoe hij nu groeit, ik kom nl uit een kleine familie. Zoon groeit wel netjes z'n curve. Afbuigen of gezien de familie klein uitvallen, dat is iets voor een arts.

Barvaux

Barvaux

29-04-2015 om 11:16

Jippox

Ik weet heel goed wat een gemiddelde is dank je maar jij gaf de verkeerde link

Mijntje

Mijntje

29-04-2015 om 12:35

1.76

Mijn zoon bekeken: die wordt als hij zo door groeit 1.76. Zijn vader is 1.85 en ik ben 1.64. Hij heeft het dus meer van mijn familie.
Hij was er net wel tevreden over, toch iets groter dan zijn oom en opa!
Ik zou trouwens 1.58 en hoogstens 1.60 worden volgens de berekeningen ooit, maar ben lang doorgegroeid.

Met een moedertje van 1.48 kan je geen reuzen verwachten.

Barvaux

Barvaux

29-04-2015 om 12:39

Mijntje

Kind kan gewoon de genen van vaderskant hebben, dat heeft dan niets te maken met een soort gemiddelde tussen beide genen.

Mijn schoonvader is 170 en zijn beide zonen zijn rond de 194 maar zijn vrouw, mijn schoonmoeder dus was dan ook 182 en dat is zeker lang voor iemand die in de oorlog is geboren. Ik denk niet dat mijn man en zijn broer de lengtegenen van hun vader geactiveerd hebben.

Mijntje

Mijntje

29-04-2015 om 12:46

Barvaux

Nee, dat hoeft niet. Ook ons voedingspatroon (veel melk, vlees) laat de generaties groter worden. Dat kinderen groter worden dan de ouders is meer 'normaal' dan andersom.

Mijn man was wel altijd 'gemiddeld' (net als mijn jongste kind, die z'n grote broer bijna inhaalt nu). Mijn oudste zoon was altijd kleiner dan gemiddeld, vandaar mijn theorie dat hij mijn lengtegenen heeft. Maar we zullen zien, hij kan in de pubertijd ook nog opeens een inhaalslag maken.

four

four

29-04-2015 om 12:59

dat hangt er helemaal van af

Als dat moedertje zo klein gebleven is vanwege een groeihormoon tekort dan zegt haar lengte niets over de lengte van haar kind. Het lijkt met heel goed om het nu voor het kind dan ook tijdig uit te zoeken òf hij gewoon klein is òf dat er meer aan de hand is.

Hadewich

Hadewich

29-04-2015 om 14:30

Mijntje

Dat verbeterde voedingspatroon waardoor kinderen langer worden dan hun ouders, dat houdt toch ook wel een keer op? Bij de generatie van onze kinderen of kleinkinderen? Want hun ouders (wij dus) waren ook al langer door betere voeding.

Volgens mij was er trouwens pas een onderzoek geweest dat het toch door genen en natuurlijke selectie komt dat Nederlanders steeds langer worden.

Hadewich

Hadewich

29-04-2015 om 14:33

hm...

Ik zie dat ik twee keer 'verbeterd' heb gebruikt, maar of het een beter voedingspatroon is, is nog maar de vraag. In ieder geval wel anders dan vroeger.

hadewich

Kan het even zo snel niet vinden, maar ik dacht inderdaad ook dat de groei in de lengte er wel zo'n beetje uit was. Deze generatie groeit nog wel meer, maar dan vooral in de breedte

Hadewich

Hadewich

29-04-2015 om 15:09

Jippox

Haha, dat dacht ik ook, vooral in de breedte!

Als ik zo eens rondkijk in mijn omgeving zie ik eigenlijk ook vrij weinig jongvolwassenen die echt langer zijn dan hun ouders. Mijn dochter is precies net zo lang als ik en groeit niet meer. Maar dat zegt natuurlijk niks, zijn daar precieze cijfers van?

Hadewich

Hadewich

29-04-2015 om 16:23

Barvaux

Bedankt! Zal hem binnenkort op mijn laptop openen, want de site van het AD en het Vlaamse zusje HLN slaan op mijn tablet altijd op hol...

Mijntje

Mijntje

29-04-2015 om 17:20

up-daten

Dat klopt, maar Barvaux had het over het verleden: haar relatief kleine schoonvader met zijn lange zonen. Met die generatie was het nog gebruikelijker dat die zonen vader voorbij groeiden. Daar zal wel ooit een eind aan komen. ja.
Maar het down-daten of up-daten qua lengte dan is geen garantie voor lange kinderen

Jorinde

Jorinde

29-04-2015 om 18:28

Wat veel reacties

Ik had me nooit gerealiseerd dat groeihormoon alleen maar zin heeft als er een tekort aan is, suf. Mijn zus is klein gebleven door vroegtijdige puberteit, dus geen groeihormoontekort. Overigens zijn onze ouders ook slechts 1.68 en 1.55 m., en in de familie zijn maar weinig mannen die de 1.70 of vrouwen die de 1.60 m. halen.
Mijn neefje was bij de geboorte (37 weken) 2 kilo, en heeft tot nu toe op de onderste lijn van de curve gezeten. De doorverwijzing zal dus wel meer te maken hebben met dat hij er nu onder komt.
Zelf kijk ik wat luchtiger naar onze afmetingen, maar misschien heb ik makkelijk praten met mijn bijna 1.60 m. en dochters voor wie het ook niet zo erg is om wat kleiner dan gemiddeld te zijn.

Barvaux

Barvaux

29-04-2015 om 18:44

Jorinde

Vergelijk nooit meisjes en vrouwen met jongens en mannen als het om lengte gaat. Een meisje wat klein blijft is toch echt niet te vergelijken met een jongen die klein blijft en zeker niet in Nederland.

Mikke

Mikke

29-04-2015 om 18:45

Je neefje is onder de onderste lijn gedoken, maar waar kwam hij vandaan? Is z'n curve echt afgevlakt of is dit één meting geweest? (Veel) kleiner dan 1.70 is voor 'm man niet echt praktisch, dus dat is op zich wel een goede reden om na te gaan of er een medisch probleem is.

Groeihormonen worden in elk geval alleen voorgeschreven als er ook echt een tekort is. Het is een vreselijk dure (en ook wel ingrijpende en onhandige) behandeling. Voor vergoeding heb je een diagnose en toestemming van de verzekeraar nodig.

Mijn zonen hebben trouwens altijd onder de groeicurve gebungeld (kleine ouders), maar volgden daar wel hun eigen curve. Oudste is een keer onderzocht ivm langdurige buikklachten en achterblijvende groei, maar er was niks aan de hand. Inmiddels zitten ze halverwege de puberteit nog maar 'n klein beetje onder het gemiddelde. Eindschatting: 1.78 en 1.81.

Barvaux

Barvaux

29-04-2015 om 18:46

Mijntje

Ik geloof niet dat het verschil tussen twee generaties 25 cm bedroeg in Nederland (meer iets van 7 cm).

Jorinde

Jorinde

29-04-2015 om 18:55

Barvaux

Ja, dat bedoelde ik ook. Ik heb makkelijk praten omdat ik alleen dochters heb, die ook wel langer zouden willen zijn maar er geen grote problemen mee hebben. Ik ken overigens ook aardig wat mannen die de 1.70 m. niet halen, en die hebben gewoon een baan, een vrouw en worden ook niet uitgelachen. Om echt profijt te hebben van je lengte moet je als man toch zeker wel 1.85 m. zijn, en dat gaat niet gebeuren, dus 1.65 of 1.75 lijkt mij om het even.

Barvaux

Barvaux

29-04-2015 om 20:41

Nee

Ik denk niet dat je kunt zeggen dat 165 of 175 om het even is bij mannen. Met 175 zit je maar 9 cm onder gemiddeld en met 165 19!

Natuurlijk zijn er mannen van 170 met een baan en een vrouw die niet worden uitgelachen maar puberjongens kunnen het wel heel erg extra lastig hebben als ze klein blijven en dat moet je niet onderschatten en dus vergelijken met meisjes.

Weet je dat maar 1% van de stellen een vrouw heeft die langer is dan haar man? Dan begrijp je ook de angst van een kleine man hopelijk en dan maakt elke cm uit.

Je kon jouw laatste zin op twee manieren lezen en blijkbaar las ik het anders dan wat jij bedoelde. Het leek of JOUW kinderen het geen probleem vonden, je zei niets over jongens.

Moni

Moni

29-04-2015 om 20:46

Ik heb maar één mannelijke collega onder de 170 cm.

Deze collega wordt door mij en anderen erg gewaardeerd.
Hij is wel de enige man van de circa 100 medewerkers (man en vrouw) die zo klein is.
Privé ken ik geen enkele man die kleiner is dan 170 cm. Wel net daarboven.

Jorinde

Jorinde

29-04-2015 om 21:04

Zoals ik zei

Mijn vader is geen 1.70 m., net als zijn broers en zijn vader en ooms toen die nog leefden. Op mijn werk heb ik een collega die ik recht in de ogen kan kijken, hij is dus om en nabij 1.60 m. Verder minstens 6 die ook de 1.70 niet halen.
Misschien kan neefje wel heel goed voetballen later

ik ken er wel eentje

die net onder de 1.70 is. En iedereen maakt er dan wel altijd grapjes over of flauwe toespelingen op. Nou zit hij er niet mee (althans daar lijkt het op) en doet hij zelf net zo hard mee, maar toch. Het is zo wel altijd een thema in je leven, zeg maar.

Hier een zoon die naar verwachting van de kinderarts tussen de 1.65 en 1.70 zal worden (mits hij niet te hard door blijft gaan met afbuigen van zijn curve...). Op basis van de lengte van mijn man en mij is de streeflengte 1.82m. Er is van alles onderzocht, maar geen oorzaak gevonden, en er is dus ook niets aan te doen. Jammer-de-bammer, hij zal er mee moeten leven. Gelukkig weet hij het op andere vlakken ruimschoots te compenseren

Een 'grappig' gevolg: op school kan hij niet bij de pisbakken op de jongens wc's en hij kan daar ook niet in de spiegels kijken, die hangen te hoog...

Een stapje verder,

Zowel mijn buren als onze vrienden hebben zonen die een stuk langer zijn dan hun ouders; ze hebben de lengte van een oom of een tante, die wel lang is. Het effect van de aanwezigheid van een lang familielid wordt niet meegenomen in de geschatte lengte.

anewor

anewor

21-12-2015 om 20:09

curve

De curve is niet echr van belang bij welke lijn ze zitten.
het gaat zich erom dat de groei blijft vorderen en niet daalt in lijn...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.