Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
eef!

eef!

12-07-2011 om 14:18

Wandelen met peuter van 3 1/2 jaar

Ik vraag me af wat ik van mijn peuter mag verwachten wat het wandelen (naar bijv. de supermarkt) betreft. Hij staat nog altijd op het plankje achter de wandelwagen, maar daar wil ik eigenlijk vanaf. Een peuter van 3 1/2 zou toch gewoon moeten kunnen lopen, of vraag ik dan teveel van hem? Hoelang laten jullie je peuters zelf wandelen? Of zitten die toch nog in de buggy of op een plankje achter de wagen? Tot nu toe alleen maar luid protest als hij een klein stukje moet lopen van mij! Eef.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hier

Ik denk zelf erg dat het van je kind af hangt. De een bruist van de energie en rent het liefst de hele dag, de ander vind het wel best in wandelwagen of op plankje.
Ik heb nu een zoontje van 2.8 jaar en die loopt behoorlijk. ALtijd zowieso naar de winkels, is tien minuutjes lopen. maar ik wandel vaak een uurtje door de wijk hier met hem en we wandelen VEEL in het bos. Dat vind ie helemaal geweldig. Dat redt ie vaak wel een uurtje. Soms even een minuutje optillen en dan gaat ie weer.
Ik heb ook nog een zoon van 12.5 en die liep iets minder denk ik, als ik me goed herinner. Maar wel bv vanaf 3.5 in de bergen, met bergschoentjes aan en rugzakje op. Veeel stoppen, bij bergbeekjes, bergrestaurants enz... MAar dan waren we best altijd een poosje onderweg. Dat is nu een ervaren bergwandelaar geworden. In augustus ga ik met hem 10 dagen naar oostenrijk, wandelen. Helemaal leuk.
Ben wel benieuwd naar andere reacties.
Succes ermee

Mijn zoon

Liep met 3,5 alles zelf, dat weet ik heel zeker omdat zijn zusje werd geboren toen hij 3 jaar en 7 maanden was en we hebben nooit een plankje achter de kinderwagen gehad. Naar de supermarkt (350 meter, dus wel een korte wandeling) liep hij vanaf 18 maanden zelf. Peuterspeelzaal (400 meter) liep hij ook altijd zelf, terug was dat overigens teveel van het goede de eerste tijd, dus dan haalde ik hem met de fiets op.
Naar de supermarkt lopen bracht ik wel altijd als heel erg leuk en we bleven ook bij alles wat hij interessant vond staan. We deden er vaak wel een kwartier over. Als hij de kans krijgt gaat hij trouwens nog steeds graag in de buggy zitten, maar daar wordt hij nu zonder pardon uitgestuurd, hij is bijna 10.

dc

dc

12-07-2011 om 16:57

Step

Ik wandel heel wat af en mijn 3,5 jarige doet vrolijk mee, maar dan op z'n step. Het langste is donderdags zo'n 40 minuten, maar dan is hij daarna ook wel echt moe.

Limi

Limi

12-07-2011 om 17:47

1,5

Beiden konden hier met 1,5 al grote stukken lopen, een half uur of zo. De oudste was bijna 3 toen de tweede kwam en die had toen al een jaar niet meer in de wandelwagen gezeten.

Dat was zowel van henzelf uit als van mij uit. Ik vind dat ze het moeten kunnen en gelukkig heb ik ze niet hoeven dwingen, maar anders had ik dat gewoon gedaan.

Hangt van de tijd en de afstand af

Hier was het afhankelijk van de tijd die ik had, naar het werk sjezen werd beduidend minder door kinderen gelopen dan wandelen in het park en naar de kinderboerderij op een vrije dag.
Toen kinderen 4 en 2 waren liep ik met ze in de duobuggy, via een deel openbaar vervoer, naar een afgelegen huisje op een volkshuisjescomplex. Kwamen we toch een stel tegen dat daar afkeurend op reageerde dat deze kinderen toch echt zouden moeten kunnen lopen. Ik kende die mensen niet en heb het maar voor kennisgeving aangenomen.
Tot in hun zesde jaar kon ik gebruik maken van de shopper. Ik kon zelf namelijk hele stukken lopen bijvoorbeeld van het Amstelstation naar de Albert Cuyp, maar dat was voor die kinderen, de boodschappen, mijn rug als alternatief en mijn beperkte tijd toch echt teveel gevraagd.

Biene M.

Biene M.

12-07-2011 om 21:11

Verschilt per kind

Mijn oudste ging pas met 21 maanden los lopen, maar met haar tweede verjaardag heb ik de buggy aan een vriendin gegeven omdat we hem niet meer gebruikten. Mijn tweede ging (gelukkig) een heel stuk vroeger lopen, maar hij is nu 3 en loopt nog steeds geen lange stukken. Omdat ik hem maar kort kan dragen gaat hij vaak op het meerijdplankje of op zijn loopfietsje. Op het loopfietsje houdt hij het trouwens wel een uur lang uit.

Is bij ons

nooit een punt van discussie geweest. Vanaf het moment dat ze niet meer na iedere derde stap omvielen gingen ze gewoon lopend mee naar de winkel, of de bushalte, of de school van grote zus. Nou scheelt het ook wel dat wij geen auto hadden (nog steeds niet trouwens) dus lopen zat in ons vervoerspatroon ingebakken. Oudste had er lol in, die liep al met anderhalf jaar twee kilometer naar de dichtstbijzijnde winkel en weer terug. Jongste was wat luier, maar ook hem namen we lopend mee. Was simpelweg een kwestie van de buggy thuislaten haha (hij ging wel wat vaker op mijn of papa's schouders). Hij liep op vierjarige leeftijd de Avondvierdaagse op zijn sloffies, inclusief de laatste etappe van 7,5 kilometer.
Dus ja, ik denk dat je van een (gezond)kind van 3,5 jaar oud wel mag verwachten dat hij naar de winkel kan lopen. En ja, ik denk ook dat je hem kunt dwingen. Gewoon dat plankje van die buggy af slopen, eventueel een beetje leuk inkleden dat ie nu al zo groot is en zo.

Vic

Vic

12-07-2011 om 22:25

Och

Er worden hier wel kinderen in de buggy naar school gebracht (groep 1, dat dan weer wel). Mijn oudste heeft voor het laatst in de wandelwagen gezeten toen ze op een maand na 4 was. Toen waren we op vakantie, en ik vond het voor de reis wel praktisch. Jongste heeft na haar 3e niet meer in de buggy gezeten, en die loopt over het algemeen twee keer zo lange afstanden als ik (vooruit rennen, terugrennen, vooruit rennen, terugrennen).

Sascha2

Sascha2

12-07-2011 om 22:26

Verschilt

Mijn oudste is lui aangelegd, loopt alleen als het moet maar is weer onverstoorbaar als het om
fietsen of steppen gaat. Hij scheelt 16 maanden met de tweede en ik heb hen samen lang in een duowagen vervoerd. Mijn tweede en derde, ach die liepen voordat ze anderhalf waren hele stukken. Nog steeds. Ook voor hen had ik een duowagen en een kiddyboard eraan voor de oudste. Nou, de dames liepen en ik duwde dus een lege wagen voort met eraan wel een lui jochie op de kiddyboard. En het hinderlijke is dat de tweede en derde mij eruit lopen. Tegen de tijd dat ik wel klaar ben met het gewandel lopen zij nog vrolijk verder. Gezien het pittige karakter van de vierde vermoed ik dat zij niet onder zal doen voor haar zussen. Nou ja, ik heb gelukkig nog de oudste om samen lichtelijk geirriteerd door te slenteren. Ergo: het ligt helemaal aan het kind zelf.

Overigens

Is het helemaal goed gekomen. 17 December toen het ov eruit klapte door ijzige weersomstandigheden liep zoon zonder commentaar of voorgaand overleg van bushalte naar bushalte in een paar uur naar huis. Dat is dan weer het voordeel van een wat rigide karakter. Gewoon doorzetten zoals je weet dat je het kunt.

Risama

Risama

12-07-2011 om 23:26

Loopfiets

Mijn bijna 3 jarige loopt al lange tijd graag, maar niet snel. Hij sloft en ziet steeds stokjes, blaadjes, steentjes waar hij uren mee zoet is. Maar als hij op zijn loopfiets is gaat het allemaal heerlijk vlot! Hij is dus bijna altijd op zijn loopfiets naar school, de PSZ, de supermarkt, de stad etc. En op vakantie gaat dat ding zeker mee!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Limi

Limi

13-07-2011 om 08:11

Pelle

Oeps, ik bedoel niet dat ik ze met 1,5 al gedwongen zou hebben, dat is wel heel drastisch Maar misschien met 2,5? Met 3,5 zeker.

In groep 1 moesten ze hier ook twee keer een minuut of 20 naar een speeltuin lopen. Dan wil je toch wel dat je kind gewoon mee kan, lijkt me.

Mama_Lynn

Mama_Lynn

13-07-2011 om 08:14

Vanaf een jaar of 3

Dochterlief, nu 4, was snel met lopen. Toen zij 2 jaar 10 maanden was is haar broertje geboren en ook wij hadden geen plankje bij de kinderwagen (belachelijk duur zijn die dingen en wij hadden het geld aar niet voor over). Omdat ik weer ging werken, man thuis was, maar ik de auto mee had, moest hij wel lopend naar de supermarkt (de verste ongeveer een kwartier lopen, misschien iets langer als ze langzaam liep). Daar had ze wel stimulans bij nodig, maar als ze liep dan ging het wel. Was meer dat ze het niet altijd leuk vond en geen zin had, maar ze kon het prima. Vanaf dat zoon 9 maanden was gingen ze lekker op de fiets, dat scheelde.

Lynn

Tijgeroog

Tijgeroog

13-07-2011 om 13:25

Plankje eraf

Toen m'n zoontje 2,5 was ben ik gewoon steeds vaker het plankje eraf gaan halen, dan was er dus geen keus. Eerst voor hele kleine stukjes, later ook af en toe en daarna steeds vaker naar de psz (ongeveer 400 meter lopen). Met ruim 3 gebruikte ik 'm alleen nog voor dagjes weg. Bij de jongste ben ik met ruim 3 gestopt met de wandelwagen mee naar school te nemen, dat is een km heen en terug. 's Ochtends loopt ze, 's middags gaat ze vaak op haar fiets.
Ik heb ze trouwens nooit gedragen als ze begonnen te klagen, omdat ik dacht dat ze dan altijd gedragen zouden willen worden. En je moet er niet mee beginnen als je kind moe is of als je haast hebt.

Wedstrijdje

Er zijn al heel veel tips...maar bij onze zoon hielp het als hij niet door wilde lopen ( of niet de trap op wilde, naar bed wilde, kleren uittrekken, groente eten...enz) om er een wedstrijdje van te maken! Wie is t eerst bij de volgende lantaarnpaal (het eerste boven, het eerste in bed, heeft het eerste 3 happen spinazie op!). Werkte goed en is leuker dan mopperen! Bij onze dochter helpt t trouwens een stuk minder. Aks we tegen haar zeggen, als ze aan het treuzelen is met naar bed gaan, wie is t eerst? Zegt ze regelmatig Ikke niet!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Iets ander geluid

Hier is onze oudste echt een luilakje wat lopen betreft. Tot zijn 4e hing hij het liefst in de buggy onderuit! Ik houd zelf ook meer van fietsen trouwens, hij heeft het vast van mij
Ik dwing hem liefst niet, niet fijn voor de zenuwen als je al langs drukke straat moet..

Jongste loopt juist graag, als een treintje zeg maar.Ze liepen beide met 18 maanden.

Ik heb er niet moeilijk over gedaan in ieder geval. Nu is hij bijna 5 en heeft laatst 6 km meegewandeld berg op en af. Komt wel goed!

Hij houdt erg van fietsen en voor de jongste hoeven we al een poos geen buggy meer mee te nemen, dat scheelt discussie over wie erin mag.
Op gevaarlijke plekken (verkeer) bij boodschapje doen neem ik wel de buggy mee, daar proppen ze zich dan met zijn 2tjes in; doet het goed bij oude dames

Conclusie: komt wel goed..

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Fianna

Fianna

14-07-2011 om 13:45

Tjee

Ik ben verbaasd? Dreumessen van anderhalf die helemaal mee naar de supermarkt lopen?? Wat een brave kinderen hebben jullie zeg! Die van mij rennen op die leeftijd steevast de andere kant op, de weg op, de bosjes in en weigeren een handje te geven. Ze kunnen/konden op die leeftijd uitstekend lopen, maar handig is anders.

Overigens klinkt stoer hoor: en anders dwing ik ze wel! Mijn dochter van net 4 heeft een hekel aan lopen. Ja, je kan haar dwingen, maar dat is zo'n pittige tante, dan is lopen vaak geen pretje. Ik loop wel met haar, uiteraard, maar vaak is leuk anders! Ik maak dus ook beduidend kortere wandelingen met haar, helaas!

Hanne.

Hanne.

14-07-2011 om 21:51

Wel meelopen, niet braaf

Hier ook een 19 maanden oude peuter die zelf naar de supermarkt loopt, maar niet braaf inderdaad.

Vind wel dat er duidelijke verschillen tussen kinderen zitten. Mijn oudste liep geen stap als de kinderwagen mee was. Mijn jongste krijg ik alleen met veel pijn en moeite nog in de kinderwagen. (lees dat doe ik alleen binnenshuis. Buitenshuis levert een krijsende peuter en een rood aangelopen moeder te veel aandacht op)

Toch waren de oudste voor hun 3e verjaardag 'van de kinderwagen af'. Vanaf dat moment zullen ze dus alles wat wij liepen gelopen hebben. Kan me niet herinneren dat dat veel gezeur op heeft geleverd.

Afgelopen jaar heeft ook m'n 4 jarige de avond4daagse gelopen. Na 100 meter vroeg hij hoe ver het nog was. Na 200 meter of ik 'm wilde dragen. En uiteindelijk zonder mopperen alle dagen gelopen...

Limi

Limi

15-07-2011 om 08:57

Het is maar hoe je het bekijkt

De supermarkt is 10-15 minuten lopen in mijn tempo. De dreumes nam in het begin alle tuinpaden ook mee. Zo werd het bijna een half uur. Idem voor de route van school naar huis. Op een stuk heb je van die arbeidershuisjes zonder voortuin maar met verhoogde stoepen. Overal op en af. Aan de hand doet hij niet aan, maar meelopen wel - met hindernissen.

Maar met dagelijks naar de supermarkt heeft hij die tuinpaden ook wel een keer gezien, alleen net toen hij de tuinpaden niet meer interessant vond, begon de brievenbusfixatie en die brievenbussen zitten nou net aan het eind van het pad en had hij weer een reden om ze allemaal af te lopen. Op dit moment kunnen we op de stoep blijven maar moet hij op alle putdeksels stilstaan.

dc

dc

15-07-2011 om 10:09

Zelfde

Je moet er inderdaad de tijd voor nemen, want recht naar doel lopen zit er bij mijn kinderen in elk geval ook niet in. Nu nog, mijn jongste zoon is 3.5jr en we lopen elke dag de oudste naar school en halen hem op. Alleen doe ik er zo'n 10 minuten over, maar ik vertrek altijd 25 minuten van te voren. Dan hoef ik niet boos te worden over getreuzel, en dat maakt het wel zo leuk!

En het hangt ook van kind af. De oudste kon ik heel snel al loslaten in de supermarkt. En we waren zo trots over hoe goed hij luisterde! Zo van, zie je wel, als je ze er maar snel genoeg aan laat wennen arrogantie. Nou, de tweede heeft ons er weer snel vanaf geholpen zeg maar Dat begint nu net (3,5 dus) een beetje te gaan!

Limi

Limi

15-07-2011 om 12:53

Maar toch, dc

Het heeft bij je oudste toch maar mooi gewerkt in de supermarkt. Dat de tweede het niet zo oppikte wil niet zeggen dat je oudste het uit zichzelf ook zo netjes had gedaan, toch?
Ik heb op zich ook goed stuurbare winkelaars, maar ik moet ze wel sturen tot ze het kunnen. Mijn jongste staat van opwinding te trappelen tot hij het fruit mag afwegen (hij praat nog niet, maar wijst en springt als een gek). Hij drukt standaard op Elstar, maar na 1 keer voordoen had hij door dat hij ergens boven moest drukken (waarschijnlijk had ik toen elstar?) en daarna op bon. Maar goed, beter steeds proberen dat vingertje op het juiste fruit te krijgen (want als ik op nectarines druk dan drukt hij snel daarna weer op elstar) dan dat ik sta af te wegen en hij achter me verdwijnt.

Fianna

Fianna

16-07-2011 om 13:15

De tijd voor nemen

Neuh, dat zou hier ook niet werken. Meneer gaat gewoon de andere kant op, de weg op enz, loopt 2 meter die kant op en dan 3 meter de andere kant. Is echt nog niet te doen. Dus wel wat meer dan alleen wat getreuzel. En dan krijgt hij ook nog eens driftbuien als je hem er van weerhoudt de weg op te lopen.

eef!

eef!

16-07-2011 om 21:19

Vandaag

Vandaag de loopfiets meegenomen. Heen ging prima maar terug bleef hij maar zeuren dat hij zo moe was! Maar ik ga toch maar wat vaker dat plankje thuislaten. Ik vind die beweging ook wel gezond. Eef.

Valkyre

Valkyre

17-07-2011 om 09:50

Bij ons

Was het ook lastig. Zoon liep los met 16 maanden, en daarna kon hij wel naar het dichstbijzijnde speeltuintje, maar terug wilde hij dan niet meer lopen. Liet zich op de grond vallen, wilde getild worden etc. Ook luisterde hij slecht. Als hij iets fascinerends zag, liep hij zo de straat op - tot hij ruim drie was! Mijn zus had hem een keer mee, en zei toen heel beschuldigend tegen mij "die zoon van jou luistert voor geen meter!" Toen was hij twee ofzo... Ja hallo, het is een peuter.

Tegenwoordig (hij is vier) doen we bijna alles met de fiets - hij zit dan achterop. Deze winter willen we wel weer meer gaan lopen - naar school ed. Nu speelt hij nog hele dagen buiten, maar in de winter krijgt hij anders te weinig beweging naar mijn smaak.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tuigje

Mijn dochter toen ruim 2 jaar oud, liep voortdurend weg. En rennen dat ze kon! Mijn moeder zei: doe dat kind een tuigje aan.
Gelukkig kon ik zelf ook hard rennen. Maar ik liep soms met kind in de houdgreep over straat.

Risama

Risama

17-07-2011 om 20:46

Herrinneringen...

Wat herkenbaar, moet ineens denken aan ruim een jaar geleden. Ik was hoogzwanger van nr 5 en nr 4 was ruim1,5 en nr3 bijna 3 jaar oud. En allebei renden ze de hele tijd weg en natuurlijk verschillende kanten uit en ik dan met die dikke toeter er steeds weer achteraan. Wanhopig kon ik ervan worden.... Ze moesten dus verplicht in de dubbele wagen vastgebonden worden. Maar nr3 wist zich toch steeds weer uit dat tuigje te wurmen en hup daar ging ze weer. Ik was absoluut voor een tuigje, manlief wilde er echter niet aan. Hij vond dat belachelijk, maar hij had natuurlijk wel makkelijke praten

Gelukkig gaat het nu met beiden beter op straat en jongste loopt nog net niet, binnenkort begint het feest weer...

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Asa Torell

Asa Torell

20-07-2011 om 10:21

Dochter

is net 4 en we waren voor het eerst op een buggyloze vakantie. Het zelf moeten lopen viel haar niet mee! En ons af en toe helaas daardoor ook niet, ze onderging het niet bepaald lijdzaam .
Hiervoor was het gewoon te onveilig, tot voor kort rende ze nog alle kanten op zonder enig besef van gevaar. En ja, als je dan toch die buggy bij je hebt, zet je ze er bij gezeur nogal makkelijk in. Ik tilde haar bovendien ook vaak, ze is nogal aan de kleine kant, maar in hoogzwangere staat nu even liever niet, en man doet daar principieel niet aan.
Maar gelukkig lees ik hier dat het over een jaar, of twee, ineens al heel anders kan zijn, en ze dan enthousiast flinke afstanden loopt, ik hoop het maar!

Hanne.

Hanne.

20-07-2011 om 11:02

Kind gebonden en oefenen

Ik zou niet te enthousiast roepen. Denk dat het enthousiasme voor lopen ook een stuk kindgebodnen is. En oefenen helpt!

Mijn oudste liep geen stap als er een kinderwagen in zicht was. De kinderwagen namen we dus vanaf een jaar of 2.5-3 al niet meer mee. Dan liep of liever fietste hij. Hij kon het nl prima, maar wilde het niet.

Mijn jongste is nu bijna 20 maanden en die krijg ik alleen "met grof geweld" in de kinderwagen. Die loopt ook gerust een km of 2. Moet ik alleen geen haast hebben.....

Inmiddels loopt de oudste (6.5) inderdaad fluitend de avondvierdaagse. Maar die is dus wel vanaf dat hij 2,5/3 was aan het oefenen geweest.

dc

dc

20-07-2011 om 18:28

Hanne -ot

Je wilt niet weten welke ideeën ik had bij je titel... Lol!

Hanne.

Hanne.

20-07-2011 om 21:32

Dc - ook ot

Ja zie het nu zelf ook.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.