Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
elsje78

elsje78

01-07-2013 om 22:46

Zindelijk nog maar eens

Hoi

Zoontje is inmiddels 3 jaar en ruim 9 maanden. Al een half jaar heb ik regelmatig pogingen gedaan die luier af te krijgen, zonder druk en als na paar dagen echt niet ging stopte ik ermee.

2 weken geleden echter besloten dat het nu dan echt moest gebeuren en luier overdag definitief afgedaan. Eerst zelf elke 3 kwartier op wc gezet en toen dat eenmaal redelijk goed ging afgesproken dat hij het zelf zou zeggen. En daar gaat het dus mis. Hij zegt niet dat hij moet, en hij zegt dat hij het niet voelt. Ik vraag: moet je een plas? Hij zegt nee, 3 minuten later gaat het mis.

Ik heb al stickers geprobeerd, snoepjes in een potje, uitgebreid prijzen, gek dansje als het lukte wat hij leuk vond, kado belooft als het 2 dagen lukt, favo speelgoed mee spelen na een plasje enz enz

Hij snapt het niet, of wil het niet snappen.
Iemand herkenning? of tips nog?

Nicootje

Nicootje

01-07-2013 om 23:24

Elsje78

Elsje,

Als hij zegt dat hij t niet voelt, dan is hij er gewoon nog niet aan toe als je t mij vraagt.
Dan kun je god weet wat proberen, masr als hij t niet voelt, dan voelt hij t niet.

Even laten rusten lijkt me. De sociale 'controle' op de basisschool zorgt toch vaak bij late kindjes (qua zindelijkheid) voor n omslag. Is mijn ervaring.

Mijn oudste was met zowel dag als nachtzindelijkheid erg laat, ruim 4, respectievelijk bijna 5. Mn middelste precies hetzelfde. Mn jongste zit met 2,5 op de wc piemel te staren, ik heb goede hoop dat hij n nieuw record gaat zetten....

Nicootje

anoniem

anoniem

02-07-2013 om 06:47

Herkenbaar

Mijn meisje bijna 4 in juli
In de mei vakantie precies hetzelfde geval geweest!
Bij het consultatiebureau geweest voor de prikjes en daar mijn verhaal gedaan over zindelijkheid!
Precies zoals nicootje zei ze is er dan niet aan toe!
En nu doe ik het gewoon zo met luier aan meenemen naar de wc luier uittrekken haar erop zetten en dan komt het vanzelf
En daarbij ik heb straks de hele zomervakantie om haar zindelijk te maken
Gewoon geduld hebben het komt vanzelf

Rafelkap

Rafelkap

02-07-2013 om 11:51

Heel normaal

Een grote berg goedkope onderbroeken, heel heel heel veel 'ongelukjes', veel dweilen, op de bank zitten: alleen op de vuilniszak met een handdoek erop en heel veel geduld (tig keer o jammer, volgende keer beter!)

en dan opeens valt het kwartje bij mijn oudste, net toen ik bijna de moed opgaf. Volgens mij heel normaal. Dit is het goede jaargetijde om met een t-shirt en alleen een onderbroek aan rond te lopen. Naar buiten gaan deed ik de eerste tijd nog een luier aan, totdat hij zelf niet meer wilde. Dus veel geduld toegewenst!

Josha

Josha

02-07-2013 om 12:06

Hier ook nog steeds met vallen en opstaan

Hoi Elsje,

D. wordt 4 eind juli, zoals je weet. Ik herken het hele verhaal zoals jij beschrijft. Niet te motiveren met wat dan ook en ook het 'niet voelen', speelde tot voor kort. Sinds eind juni is hier echter wel wat verbetering in gekomen. Hij geeft het sinds 2 weken zelf aan dat hij moet. Maar soms zijn er ook weer dagen dat het meerdere keren mis gaat. Wat ik merk is dat het beter gaat bij anderen. Bij de gastouder en bij opa en oma heeft hij bijna nooit ongelukjes. Ik hoop dat dit voor school ook telt, waar hij over 7 weken heen gaat.

Wat ik je kan aanraden:
- overdag volhouden met een onderbroek aan. Zodat hij in ieder geval de gevolgen voelt als hij plast of poept. Ik heb het idee dat ze dan op een gegeven moment het toch ook beter aan voelen komen. Alsof de verbinding dan pas gelegd wordt tussen het gevoel en kunnen duiden van dat gevoel.
- zelf vieze broek uit laten trekken en schone halen, waardoor het verschonen een groter gedoe is, dan gewoon even naar de WC gaan.
- heel goed op m letten. Ik zie inmiddels aan kleine signalen dat hij moet. Beetje heen en weer wippen op zn benen, in zn piemel knijpen, een glazige blik, opeens heel geconcentreerd spelen (die laatste twee duiden op poepen). Daardoor heb ik al heel wat plasjes en poepjes op tijd naar de WC kunnen leiden.

Ik was net zo moedeloos als jij tot voor kort, maar er gloort hoop en dat zal vast met M. ook zo zijn.
Ik hoorde hem laatst in de speeltuin aan een ander kindje vertellen dat hij al groot was, omdat hij al een onderbroek aan heeft en dat babies in hun luier plassen en poepen, maar kleuters niet meer. Er is dus voldoende besef inmiddels van hoe het hoort en ook van wat hij wil zijn. Dat het nog niet helemaal lukt, soit...

Carol Karen

Carol Karen

02-07-2013 om 12:11

Gaat vanzelf!

Heel herkenbaar! Maar; op dag 1 van de kleuterklas was het voorbij. Ze deed precies wat de andere kinderen deden en gaf spontaan netjes op tijd aan wanneer ze moest! En dat na alle moeite die wij erin gestoken hadden

Niet belonen en doorgaan

Zindelijk zijn is normaal dus behalve complimenten, juichen en klappen niet belonen met andere dingen, maar dat vind ik....

Ik zou wel nu doorgaan als ik jou was, dus op thuis dagen in blote billen of onderbroek, als de gewone luiers op zijn overgaan op luierbroekjes als je buiten de deur bent zodat de luier makkelijk uit kan als jij denkt dat hij moet.

Het schijnt te helpen om om vaste tijden te plassen, dus misschien nog wat langer om de drie kwartier?

elsje78

elsje78

02-07-2013 om 23:13

Thanx allemaal

al blij te lezen dat het niet zo ongewoon is als sommigen zeggen

Ik ga inderdaad gewoon door, die luier blijft af, hoeveel was het ook kost. Vandaag heeft hij voor het eerst de hele dag zelf gezegd dat hij moest, dus langzaam valt het kwartje. Hij blijft het moeilijk vinden maar de aanhouder wint!

Josha, alweer bijna 4 he, de jongens! Wat gaat het snel he!

elsje78

elsje78

04-07-2013 om 08:55

De vlag mag voorzichtig uit

want sinds dinsdag gaat het erg goed! Hij zegt dat hij moet, en gaat dan ook. Poepen gaat ook redelijk goed, al houdt hij het volgens mij te lang op want met enige regelmaat steeds kleine beetjes in zijn onderbroek totdat alles eruit komt op de wc, dat wel.

Supertrots uiteraard!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.