Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Zindelijkheid

Onze dochter van 3 1/2 jaar is na een jaar af en toe op de wc plassen, sinds een paar weken zindelijk. Alhoewel... na een week ook goed de poepjes op de wc gedaan te hebben, gaf ze aan dat ze dat toch wel spannend / eng en ook pijnlijk vond. Ze houdt haar ontlasting ook langer op, eerst was het 1 of 2x per dag, nu nog maar eens in de 2 dagen. En dan is het natuurlijk niet leuk om naar de wc te gaan en durft ze niet meer. Inmiddels is ze zover dat het dan maar (dagelijks) in haar broek doet. Naar eigen zeggen vindt ze dat beter dan op de wc doen. Ik begrijp het wel, maar ben er vanzelfsprekend niet gelukkig mee. Dit lijkt me eerder een achteruitgang dan een vooruitgang. En eigenlijk vind ik dat ze met haar leeftijd ook gewoon zonder problemen op de wc zou moeten kunnen, dat lukte de eerste week ook heel goed.
Doot dit gedrag te negeren en zonder morren alles te verschonen, blijft ze ermee doorgaan (signaal: dit werkt kennelijk wel prima zo). Vanochtend toch even heel duidelijk dat ik dit niet meer wil, dat ze moet vertellen dat ze moet en dat ik haar dan ga helpen. Ze weet dit ook heel goed, maar is kennelijk niet zover. Straffen vind ik ook geen goede optie, ze doet het natuurlijk niet "expres" en moet het gewoon nog leren.
Hoe kunnen wij hier het beste mee omgaan?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Omkoping

Bij een vermoeden van wel kunnen maar niet echt willen helpt botte omkoping toch wel het beste, geloof ik. Per poep op de wc een sticker en bij x stickers een cadeautje, dat werk.

Toen peuterzoon destijds moeilijk deed over op de wc poepen heb ik hem omgekocht met chocola (hij was jonger, ik zag de middellange-termijnplanning nog niet zo zitten).

Moet je wel een kind hebben dat voor dergelijke beloningen gevoelig is. Niet ieder kind is dat. Mijn oudste wel, gelukkig.

Groeten,

Temet

Ilske2011

Ilske2011

27-06-2011 om 16:17 Topicstarter

Stickers plakken

Dank voor je reactie.
Omkopen (belonen) doen we al met stickers en ging tot voor kort goed. Ze is hier wel gevoelig voor (na 10 stickers plakken en kadootje grabbelen vindt ze superleuk!), maar het probleem ligt wat dieper inmiddels. Op een of andere manier heeft ze angst en/of pijn. Poepen op de wc vindt ze toch spannend waardoor ze uitstelt en dan geobstipeerd raakt. Waardoor het nog pijnlijker en vervelender wordt. Kennelijk wil ze er toch wel vanaf, dus dan maar in de broek.
Ik weet hier niet goed raad mee, wat is nou een verstandige, kindvriendelijke aanpak? Negeren, praten, mopperen, of zelfs straffen...? Laatste zie ik eerlijk gezegd niet zo zitten.
Tips zijn welkom!

Massi Nissa

Massi Nissa

27-06-2011 om 19:35

Masseren

Dit is een hele vieze tip, dus als je als lezer net aan de appeltaart zit, niet verder lezen. Dochter had precies hetzelfde probleem. Van alles geprobeerd, niets werkte echt goed. Uiteindelijk zit je in een vicieuze cirkel met zo'n kind. Ik heb toen aan dochter verteld dat ik van de dokter een zalfje had gekregen dat pijnlijke billen beter maakt. Ik heb toen een poosje elke ochtend heel voorzichtig haar anus gemasseerd met vaseline. Niet fris, wel bijzonder effectief.
Groetjes
Massi

Guinevere

Guinevere

27-06-2011 om 21:00

Ook kracht der suggestie

Bij onze (ooit) kleuter ging het poepen ook moeizaam, hierdoor ging hij het niet in zijn broek doen, maar hield het op waardoor hij weer ergere last kreeg van obstipatie etc., een vicieuze cirkel dus. Wij gaven hem altijd een bekertje water mee naar de wc, "dan gaat de poep er makkelijker uit". Dit heeft járenlang geholpen. Wat nóg beter hielp was overigens Forlax, maar ik geloof niet dat het bij jouw kind échte obstipatie is. Wel kun je proberen iets meer drinken en vet en vezels te geven, zodat het allemaal wat makkelijker gaat.

Comfortabel maken

kan ook helpen. Leuk gekleurde bril met visjes oid, krukje onder de voeten, speeltje in de handen of een strip. Erbij blijven en een verhaaltje voorlezen zodat ze ontspannen.

Ilske2011

Ilske2011

29-06-2011 om 20:31 Topicstarter

Tips zindelijkheid

Dank allemaal voor jullie tips.
Even een update:
Gisteren op creche had ze mijn vraag niet in de broek te doen heel goed onthouden: tijdens het buiten spelen was ze gewoon in de struiken gaan zitten, broekje omlaag en een poep gemaakt. Toen naar de juffrouw gegaan en zei ze: wil jij mijn billen afpoetsen? Keurig aan de opdracht gehouden dus...
Papa vond dit hilarisch, ik was alleen maar stomverbaasd (hè? Doet mijn kind dit??!!) Na een vriendelijk maar duidelijk gesprekje met een van haar lievelingsjufjes, heeft ze vandaag opeens zonder probleem 2x op de wc haar behoefte gedaan...
Wel eerst een wc papiertje in de pot om een grote "plons" te voorkomen (sorry), trouwens ook een tip van de juf.
Hopelijk is het kwartje nu gevallen!
Overigens: de massagetip is een goeie, heb ook nog een massagegreep uit de Shantala babymassage die ik zou kunnen gebruiken bij moeilijke stoelgang, dus dank!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.