Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
anoniem

anoniem

03-05-2013 om 19:58

Zindelijkheid

Mijn dochter is 3 en 9 mnden maar vandaag was ik de luiers zat!dus vanaf 4 uur vanmiddag ben ik begonnen haar zindelijk te maken!om de 30 min naar de wc (we hebben een verkleiner)en ze vind de wc niet eng!maar vanaf4 uur tot 7 uur heeft ze 6x door haar kleding heen geplast(ik bedoel haar onderbroek en broek en heb deze dus ook 6 x verschoont!ik ben begonnen met 30 min naar 20 min maar telkens doet ze het 5 min ervoor!ik weet het ze is erg laat met zindelijk worden maar het is nu zulk lekker weer dat ik nu de kans pak + meivakantie!zijn er moeders of vaders of iemand die mij tips kan geven?ze wilt nu graag met haar broer en vriendjes het liefste de hele dag door in de speeltuin spelen !

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

03-05-2013 om 21:33

Te vroeg

Schijnbaar voelt ze nog niet wanneer ze moet plassen. Dat kan ieder moment veranderen en de kans is aanwezig dat ze voor haar 4e nog gewoon zindelijk wordt. Ik heb ook een aantal pogingen gedaan met de luier af te laten bij mijn kinderen, en bij de laatste poging (toen waren ze allebei ook al ruim 3) lukte het. Je zou kunnen proberen haar wijs te maken dat ze zonder luier moet zijn als ze straks naar school gaat. Dan is de wens er misschien wat meer bij haar zelf.

JanetEE

JanetEE

04-05-2013 om 09:17

Geduld/blijven proberen

Na 2 keer verschonen stoppen/volgende keer weer verder.

Blijven stimuleren (af en toe op potje of WC).

Verder weet ik het ook niet. Jongste moet (2 en een half) moet ook een keer beginnen deze zomer. Vind het op dit moment wel leuk om af en toe op het potje te zitten en er wat in te doen. Voelt het verder nog niet aankomen. Oudste had zo'n hekel aan natte kleren dat hij meteen dag en nacht zinnelijk was toen hij een paar keer een natte broek had gehad (bij wijze van spreken).

Hier

Ging de jongste steeds met zijn grote broer samen, potje naast de wc. Ze hadden een heel verhaal bedacht: het was hun nest en daar gingen zij steeds eieren leggen

Misschien kun je haar op die manier porren, door er een grappig verhaalte bij ye verzinnen?
Maar hier ging het dus vanzelf, ik heb braaf gewacht tot het aansloeg
Hij was alleen een stuk jonger dus school was nog geen probleem.

Succes!

Josha

Josha

04-05-2013 om 11:40

Pogingen weer even opgegeven

Mijn jongste is ook 3 jaar en 9 maanden. Een paar maanden geleden ben ik ook op de manier begonnen zoals jij. Iedere 45 minuten op de WC. En soms hield ik m dan een hele dag droog, maar regelmatig ook niet. Poepen, plassen hij voelt het niet aankomen of is te lui om naar de WC te gaan, dat kan ook. Ik ben afgelopen week gestopt. Gewoon weer een luier aan. Hij is snipverkouden, heeft een paar krentenbaardplekjes en volgens mij doorkomende kiezen. Kortom, geen ideale situatie om ook nog het zindelijkheidsgebeuren aan te pakken.
Er moet iets zijn waardoor hij het zelf gaat willen. Het verhaal dat hij anders niet naar school kan, maakt in ieder geval geen indruk. Als ik zeg dat babies in de luier poepen en plassen en hij toch al een grote jongen is en dat grote jongens op de WC plassen, zegt hij 'Nou ik niet'.
Maar als hij iets wil, dan leert hij het zo. Hij kon fietsen toen hij 3 jaar en 3 maanden was, bijvoorbeeld. Er moet een intrinsieke motivatie komen. En daar kan ik alleen maar op wachten, geloof ik.

Positief of negatief

bij elke plas op de wc of potje een sticker. Is het velletje vol dan mag ze een kadootje grabbelen of uitzoeken (etc).

Bij elk ongelukje kind's onderkant afspoelen met douchekop, dus direct oppakken en in badkamer afspoelen, vinden ze niet leuk dus negatieve prikkel om in je broek te plassen.

Josha

Josha

04-05-2013 om 15:10

Werkt niet

Belonen in ieder geval dan. Stickers (met velletje vol een cadeautje), sterretjes afsteken (ideetje van mijn moeder dat 1 dag werkte), de hemel in prijzen...hij is er allemaal niet gevoelig voor.

Dat telkens opnieuw afspoelen onder de douche, ik weet niet of hem dat zou deren. Want bij ongelukjes moet je vaak wel even afspoelen en dat is nou niet bepaald een negatief iets in zijn beleving.

Bij mijn oudste ging het zindelijk worden zo makkelijk. Zij wilde dan ook heel graag. Ze was zindelijk net voor haar derde verjaardag. Ik denk dat m daar het hele probleem zit. Hij wil gewoon (nog) niet.

Tja

dan kan je niet naar school want dat mag niet als je een luier hebt, dan blijf je hier thuis en gaan de andere kindjes wel naar school en leren ze allerlei dingen.

zoiets dan ? al hoewel ik dat te hard vind bovendien hij is nog geen 4, dat komt misschien nog wel.

En toch zou ik het wel schoon spoelen oid wat onprettiger maken, het is toch een heel gedoe om te moeten stoppen met spelen, kleren uit doen, onder de douche, afdrogen, weer kleren aan etc.

Yaron

Yaron

04-05-2013 om 23:46

Niet in de vakantie

Ik ben juist niet in de vakantie begonnen, maar op een gewone maandag, de eerste dag van de week met structuur, bij ons tenminste. En dan gelijk uit bed geen luier meer om. Alle vier waren ze in een paar dagen zindelijk zo rond tweeënhalf jaar, ik heb er verder ook geen issue van gemaakt, maar gezegd dat ze vanaf nu op de wc plassen en het ging heus wel eens mis, maar ze hadden snel door wat de bedoeling was. Ik heb ze ook nooit verplicht om het half uur op de wc gezet, maar af en toe gevraagd of ze moesten plassen.

Verstuurd met de Ouders Online iPad app.

Manda

"dan kan je niet naar school want dat mag niet als je een luier hebt, dan blijf je hier thuis en gaan de andere kindjes wel naar school en leren ze allerlei dingen"

Dat zou ik dus nooit durven. Stel nou dat het kind niet zindelijk wordt, en/of er gewoon maling aan heeft? Stuur je het dan inderdaad niet naar school? Dat is ook alleen maar een optie als je niet buiten de deur werkt. Ik probeer toch altijd alleen maar te dreigen met dingen die ik ook waar kan maken.

Maar goed, dat speelde bij ons gelukkig niet want met de zindelijkheid hebben we mazzel gehad.

Groeten,

Temet

liora

liora

05-05-2013 om 23:38

Hier ook nog niet

Hier ook weer een beetje achteruitgang. Zoontje (nu 3 jaar en 11 maanden) vroeg keurig om een luier als hij moest poepen, maar daar stopte hij op een gegeven moment mee. Na ruim een week bijna dagelijks in zijn broek te hebben gepoept, heb ik hem nu weer een luier gegeven. Deze gaat uit nadat hij heeft gepoept. Plassen doet hij wel keurig op de WC. Ook 's nachts is hij droog.

Ik was eerst wanhopig maar nu niet meer. Hoe meer ik hem probeer over te halen, hoe minder goed het gaat. Ik heb het er nu niet meer over en het maakt me ook echt niet meer zoveel uit. Ik weet niet of hij wel of niet naar school kan in augustus maar neem toch aan van wel.

Hij moet zelf beslissen dat hij op de WC durft te poepen. Een cadeautje werkt niet, stickers ook niet. Ik wacht dus voorlopig af. Negatieve prikkels lijken me al helemaal niet goed, straks wordt het een machtsstrijd!

Liora

Helaas wel waar

De meeste basisscholen accepteren geen onzindelijke kinderen, moet je Elf naar school komen om je kind te verschonen. Het klinkt misschien als dreigen maar het is wel realiteit vaak.....

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

San

San

08-05-2013 om 09:37

Kleuterschool

Op de kleuterschool gebeuren ook bij zindelijke kinderen ongelukjes en die moeten ook gewoon verschoont worden. Wat je wel vaak ziet bij niet zindelijke kleuters is dat ze dan eerst poepzindelijk worden in plaats van plaszindelijk. Net andersom als bij peuters. Als ze nog niet plaszindelijk zijn kan een pamper(broekje) de uitkomst zijn. Als ze tussen de middag verschoond worden gaat het meestal goed.
Als onzindelijke kleuters op de kleuterschool komen worden ze vaak heel snel zindelijk, doordat ze zien bij gym en bij water spelen buiten dat het merendeel van de leeftijdgenootjes geen pamper meer draagt.
Kortom er is nog hoop
San (oud kleuterleidster)

liora

liora

08-05-2013 om 16:48

Gelukkig

Hoi,

Mijn zoon is al plaszindelijk en eigenlijk ook poepzindelijk als in dat hij het prima voelt allemaal. Hij doet het alleen niet op de wc. We hebben nog 3,5 maand gelukkig.
Ik hoop inderdaad dat hij het nog uit zichzelf gaat doen!

Liora

Josha

Josha

08-05-2013 om 22:05

Inderdaad gelukkig san

Fijn om jouw ervaring te lezen als oud kleuterleidster.
En ook fijn om jouw ontspannen verhaal te lezen Liora.

Hier 3,5

En sinds we de strijd opgegeven hebben en denken we proberen het op de camping wel weer van de zomer komt ze er langzaam aan zelf mee. Wat bij haar wel mee speelt dat ze weet dat die luier af moet als ze naar school wil straks. Ze is nog niet droog, maar plast deels wel op de wc. Je ziet langzaam aan dat ze geen druppeltjes meer doet maar hele plassen. Poepen doet ze al een tijdje op de wc, dat vind ze vies in de luier.

Maar niks doet ze altijd. Dus regelmatig wat in een luier.

Nat worden ervan vindt ze vreselijk vies maar het helpt nog niet om zindelijk te worden.

We laten haar nu wel zelf boven een schone luier aantrekken. Het levert dus ook niet zoveel op nat worden. Wel gaan we vaker mee als support naar de wc.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Elvira

Elvira

10-05-2013 om 08:55

Hier

Onze dochter Lotte wordt half juli 4 en is ook nog steeds niet zindelijk, poepen gelukkig al wel op de wc, plassen 1 groot drama. Ze is met heel veel dingen juist ver vooruit met haar leeftijd. Ze kan zelf haar luier omdoen. Ik hoop dat ze komende vakantie gebruikt om definitief zindelijk te worden. Maar goed ze is een gezonde kleuter alleen verslaafd aan de pamper (was mama ook, ook pas 4 droog). Dus het komt heus wel goed, ik vind het belangrijkste dat ze goed in d'r vel zit en zich goed kan ontwikkelen, dat ze op 1 puntje achterloopt ten opzichte van de vele andere vind ik niet zo zorgwekkend, ze komt er wel, en waarschijnlijk is ze ook voor haar 4de gewoon droog

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.