Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Sassie

Sassie

08-06-2009 om 13:41

Zindelijkheidstraining

Ik ben sinds kort actief bezig met het zindelijk krijgen van mijn zoontje van bijna 4 jaar. Op de dag krijgt hij geen luier om en probeer ik hem om het uur op het toilet te laten plassen. Ik moet daar zelf constant achteraan zitten en als ik even niet oplet, plast hij gewoon in zijn broek. Net liet hij het zelfs gewoon op de grond lopen....Hij vindt heel vies als hij in zijn broek geplast heeft.

Ik probeer hem steeds uit te leggen dat hij mij vooraf moet waarschuwen als hij moet plassen, maar dat lukt dus niet. Hij geeft het pas aan als het al gebeurd is zegmaar.

Ik hoor binnen mijn familie dat ik hem gewoon een tijdje met de vieze natte plasbroek moet rond laten lopen.

Tja, wat is wijsheid. Ik was me nu een breuk op het moment en heb ook nog de zorg om een pasgeboren baby. Ik word er een beetje moedeloos van als dit nog weken doorgaat.

Wie heeft tips?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tango

Tango

08-06-2009 om 15:14

Wanneer

Wordt hij 4? Moet hij nog voor de zomervakantie naar school of pas daarna. Als het pas daarna is zou ik gewoon even een geschikter moment afwachten dat het heel mooi weer is en hij lekker zonder broekje kan lopen. Vaak gaat het dan makkelijker. Potje bij de hand zodat hij snel kan gaan plassen als hij moet. Hij lijkt het nog niet aan te voelen als hij moet, lees ik uit je verhaal. Dat leert hij wel, maar het kost even tijd.
Als je echt haast ermee hebt, zou ik eerst de tijden tussen het plassen nog wat korter maken. Je hebt dan w.s. meer kans dat hij droog blijft. Misschien is een uur gewoon nog te lang voor hem. Ik weet wel dat toen mijn zoon zindelijk werd hij vaak wel ieder half uur op de wc zat (toen hij het eenmaal aangaf). Later werd de tijd ertussen steeds langer.
Prijs hem vooral als hij wel op de wc plast, want het is knap dat hij dat al wel doet.
Wel lastig om dit te doen in combinatie met de zorg voor je baby. Misschien even wachten tot het weekend dat je de zorg w.s. samen met vader kan delen, zodat je dan intensief met hem aan de gang kan gaan.

Eventjes laten rusten

is denk ik wel een goed idee,ook omdat je net een pasgeboren beeb hebt. En pandia niet alle scholen accepteren kinderen met luiers aan op de basisschool, die hebben als regel dat je kind zindelijk moet zijn om naar school te mogen. Als hij voor de zomervakantie naar school mag, zou ik het ind uitstellen tot na de zomervakantie. Er is nu zoveel aan de hand bij jullie thuis, dat hij waarschijnlijk nu veel te druk is met de nieuwe thuissituatie. Laat hem maar ff lekker in de luier lopen en probeer het met een maand weer. Misschien dat hij het dan ineens zelf aangeeft

Tja tips niet

Hier hielp ook niks. Kadootje leuk, zodra kadootje binnen was plaste hij weer in z'n broek. Ik zei wel eens 'hoe moet dat nu als je naar school gaat' 'Dan plas ik niet meer in m'n broek' En geloof het of niet, het komt zelden meer voor op school, af en toe een ongelukje (vaak gerelateerd aan moe/ziek/spanning) Thuis is het soms nog wel lastig (5 nu), maar volgens de osteopaat was het vooral een 'attitude problem' en ik heb helaas nog geen manier gevonden om daar mee om te gaan zodat ik het kan verhelpen.
Dus ik wens je sterkte en veel waspoeder

Chantal

Chantal

08-06-2009 om 20:11

Onderbroek ónder de luier

Deze tip heb ik ook gegeven bij het bovenstaande draadje...
Zo krijgt je zoontje toch het vieze natte gevoel, zonder dat jij meteen moet verschonen .

Succes,
Chantal

Tja

ik heb zelf in het onderwijs gezeten en op verschillende scholen hadden ze deze regeling. Eigenlijk puur omdat er steeds meer kinderen kwamen met een luier om en als de ene het wel mag, gaat de ander het ook zeg maar doen.En zd zitten toch wel veel uren op school en om dan de hele dag in zo'n luier te lopen? Wij hebben ook wel eens gedaan, dat als ze het echt nog niet kunnen, dan wel luier om maar zodra er in gepoept was, belde we de ouders op.
Je moet je voorstellen dat 1 juf op ongeveer 28 kinderen niet al die luiers in de gaten kan houden en daarbij kinderen reageren er ook wel op. Je moet ergens een streep trekken als school. Maar een kind van 6 die dit nog heeft, heeft dan toch wel meer dan alleen maar niet zindelijk worden?? Zo'n kind word dan toch ook echt begeleid, buiten school? En komt het echt veel voor dat een 6 jarige nog (dus de gehele dag, ongelukjes daar buiten gebleven) niet zindelijk is?? Want dat heb ik namelijk nog niet gehoord, tenzij het een medisch probleem is. Misschien heeft die school het wel niet hoor, zou ze eventjes moeten informeren hoe ze hier tegenover staan. Het kan best dat deze school hier geen problemen over maakt

Pandia

tuurlijk uitzonderingen daargelaten. Daarom moet sassie eventjes overleggen met school, als hij wel voor de zomervakantie gaat en anders dan toch nog eventjes een paar weekjes thuis? Maakt toch dan niet zoveel uit?

Vreemd

Ik vind het ook erg vreemd dat kinderen niet toegelaten worden op school! Sorry hoor maar het zijn nog maar kinderen van 4 jaar! Dat is nog harstikke klein. En wat hierboven ook gezegd wordt er zal toch zeker maar een klein percentage niet zindelijk zijn? Voor de meeste ouders zal het onmogelijk zijn "even" een poepluier te verschonen. Ik zou dan 1,5 uur bezig zijn...

lisa

Mathilde

Mathilde

09-06-2009 om 21:34

Elk half uur

Ik hield in de eerste week ook elk half uur aan, met een wekker. Verder geen stickers, maar wel groot applaus als het was gelukt. Mijn zoon vond een vieze/natte broek ook heel erg, hij mocht dan meteen een nieuwe aan en ik troostte hem dan. Ik zou denken dat je hem juist leert dat een natte broek normaal is, als je hem ermee laat lopen, dus dat zou ik niet doen.
Het kan wel even duren hoor, voordat hij het zelf aanvoelt. Bij mijn zoon duurde het drie weken. Vaak ging het ook mis als hij net daarvoor nog een klein plasje op de wc had gedaan. Hij moest ook leren dat hij het altijd mocht zeggen als hij moest plassen of poepen (dat durfde hij eerst niet als hij in het openbaar was). Ik heb heel veel complimentjes gegeven, ook over het feit dat hij echt zijn best deed ook al ging het steeds mis. En hier hielp ook het verhaal over de plaskabouter om een en ander te verduidelijken (zoek even in het archief hiervoor).
Na drie weken viel hier het kwartje. Hij kon toen ineens zelf aangeven dat hij moest plassen of poepen. Het gaat nu heel goed. Dus je moet geduld hebben en volhouden .
Mathilde

Hema

Bij de HEMA verkopen ze oefenbroekjes. Heb ik gebruikt toen mijn zoon bezig was met zindelijk worden. Vindt je op de babyafdeling. Lekkere badstofbroekjes met plastic aan de buitenkant. Kun je op 60 graden uitwassen. Met een onderbroek onder de luier voelde hij nog niet dat hij nat was en zonder onderbroek was voor mij niet heel prettig

Overigens moet een school een kind dat leerplichtig is toelaten, zindelijk of niet. Nu ben je pas vanaf 5 leerplichtig, maar ik wilde het toch even gemeld hebben.

Juulia

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.