Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Zoon 3 wil niet douchen en haren wassen

Hoi,

Heeft er iemand tips?

Mijn zoontje van 3 wil niet douchen en ook wil hij zijn haren nooit wassen.

Hij gaat dagelijks in bad maar wil zijn haren niet nat maken. Doe ik dat wel begint hij kei hard te gillen en te huilen. Het in bad gaan zelf vind hij wel leuk, alleen het haren was gedeelte vind hij niks. Ik heb alles al geprobeerd, liedjes zingen, speciaal voor hem gekochte shampoo met een leuk plaatje erop, hem optillen onder de douche, met speeltjes zijn haartjes nat maken, zelf zijn haartjes nat laten maken, hij vind het allemaal niks. Omdat hij lang haar heeft wat na een tijd als een zwervertje langs zijn gezichtje hangt moeten ze wel zo nu en dan gewassen worden. Ik ben nu zelfs zover dat ik droogshampoo wil proberen, terwijl dat helemaal niet hoort natuurlijk, maar ik weet het niet meer. Help!

Zwembad?

Hoe vindt hij het in een zwembad, durft hij daar ook niet met zijn hoofd/haren in het water?
Heeft hij misschien een keer prikkende shampoo in zijn ogen gehad? Helemaal geen shampoo, helpt dat?

Tango

Tango

14-04-2016 om 12:44

Komt vaak voor

Komt me heel bekend voor hoor. Zoon hier wilde dat ook nooit. Ik waste zijn haar ook altijd maar hooguit eenmaal per week en dat was dan ook meestal een drama. Ik probeerde het altijd zo snel mogelijk te doen en gaf hem de keuze om af te spoelen met een emmertje of de douche. Meestal koos hij een emmertje. Een washand voor de ogen laten houden wil nog weleens helpen tegen water in de ogen.
Hier ging het pas beter toen zoon zelf zijn haar ging wassen, was met een jaar of 8 denk ik. Daarvoor altijd lastig geweest. Sommige kinderen zijn hier gewoon gevoelig voor, net als bijv. voor haren knippen, nagels knippen etc. Is misschien bij jouw kind ook zo.
Mocht haren knippen nou geen punt zijn dan kun je nog overwegen stekeltjes te laten scheren/knippen. Scheelt ook weer in het wassen.

Brazella

Brazella

14-04-2016 om 12:48 Topicstarter

Zwembad

Het zwembad vind hij leuk, hij moet er altijd even wennen maar geniet er dan wel van. Daar houdt ik zijn hoofd niet onder water, hij is pas 3 en kan niet zelf zwemmen, dus onder water met zijn hoofd vind ik dan zelf ook eng. Ik houdt hem dan wel eens met zijn hoofd helemaal naar achter en dat vind hij dan wel leuk terwijl zijn haar dan ook nat wordt. Haartjes alleen nat maken probeer ik altijd wel, omdat hij krullen heeft en niet natte uitgekamde krullen worden wat pluizig bij hem. Maar ook dat is een probleem als ik dat thuis in bad moet doen, het is het gevoel van water dat over zijn gezicht loopt wat hij eng vind denk ik. Hoe voorzichtig ik dat ook doe, hij vind het maar niks. Eerst had ik het trucje van dat ik op het plafond iets zag en dat hij even moest kijken, maar dat heeft hij inmiddels al door, en dat doet hij dus gewoon niet meer.

duikbril

Heb je het al eens met een duikbril geprobeerd? En dan wat dingetjes in bad gooien om 'op te duiken'.

Douchemoeder

Douchemoeder

14-04-2016 om 12:51

Wat hoort?

Over dat douchen zou ik me niet druk maken en al helemaal niet als je ook een bad hebt. Hoe vaak moeten zijn haren gewassen volgens jou? En haren kort knippen, is dat een optie?
Veel peuters hebben een hekel aan douchen, in bad gaan, haren wassen. Ze vinden het maar gedoe en dat is het ook. Maar het gaat een keer over, ookal heb je daar nu niks aan.
Heb je geprobeerd samen in bad te zitten en haren te wassen?
In een zwemad kun je misschien iets proberen?

Brazella

Brazella

14-04-2016 om 12:51 Topicstarter

tango

Haren knippen hebben we nog nooit gedaan, hij heeft een prachtige volle bos met krullen en nog super gezond dus we laten het groeien. Nagels knippen en oortjes schoonmaken vraagt hij zelf altijd, hij vind dat heerlijk, en zou het liefst hebben dat ik dat elke dag zou doen.

Li

Li

14-04-2016 om 13:04

ja, duikbril

Dat hielp hier goed. Ik heb een keer expres die zogenaamde niet prikkende kindershampoo in mijn ogen laten lopen om te kijken of dat klopte, nou je wil niet weten hoeveel pijn dat doet! Ik snap hem dus wel.

Ely

Ely

14-04-2016 om 13:05

Ik zou zeggen

Doe hem op zwemmen. Of ga op ouder -kind zwemmen. Gaan we spelenderwijs kopje onder met liedjes zingen en alles. Was bij onze kinderen een succes.

Lusithania

Lusithania

14-04-2016 om 13:28

Snoephappen

Het was om een heel andere reden dat ik dit met dochter ging doen maar misschien helpt het.
Een bak/afwasteil met een laagje water en dan met je gezicht in het water een snoepje eruit halen.
Dochter wilde geen water over/in het gezicht en daarom ging ze 'dolfijntje' spelen. Op je rug in bad liggen, vrij weinig water, en dan een hap water nemen en dat uitspugen.
Mijn dochter was toen ook 3-3.5 jaar oud.

Maks

Maks

14-04-2016 om 23:38

Hier

Hier deed ik altijd een washandje op het voorhoofd dat ze zelf vast mochten houden. Dan goot ik water met een bekertje over hun hoofd, zacht en langzaam.
Duikbrilletje kan, zoals genoemd, ook goed helpen.
En babyshampoo doet idd verrekte pijn aan je ogen

MamavanSenH

MamavanSenH

15-04-2016 om 11:53

Haren wassen

Ik heb de haren van onze dochter van 3 nog nooit gewassen. Tenminste, niet met shampoo. Enkel water. Dat kan prima bij een kind, haar haren zijn hartstikke schoon en zien er gezond uit. En zand e.d. van buitenspelen gaan met enkel water er ook uit. Dat scheelt in ieder geval qua shampoo in de ogen.

Douchen wil ze hier ook vaak niet. Een bad hebben we niet. Douchen doen we vaak samen en dan ligt de douchecabine vol met speeltjes, we laten haar dan ook zelf kiezen waar ze mee wil spelen. En eens in de zoveel tijd nieuwe douchespeeltjes kopen zodat het interessant blijft. Zo wil ze in ieder geval mee de douchecabine in en als ze druk aan het spelen is kan ik af en toe de douche wat naar haar richten. Als ze echt in haar spel zit kan ik zelfs een bakje water over haar hoofd gieten zonder dat ze het merkt. Ja achteraf, "hé mijn haar is nat". De mededeling dat we onder de douche gaan betekent altijd nog wel drama. Maar als we eenmaal in de badkamer zijn is ze wel afgeleid door het speelgoed.

Marie

Marie

15-04-2016 om 13:47

heel gewoon?

Eerlijk gezegd verbaas ik me altijd over peuters die zonder problemen hun haren laten wassen! Haren wassen en gillen horen bij mijn weten bijelkaar.

Hier gilden ze allebei alsof ze geslacht werden, als hun haren gewassen moesten worden. Een keer in de week ofzo. Als ik daar nog aan terugdenk, loopt het zweet me weer bij de rug neer. Buren zullen destijds wel eens gedacht hebben, dat we ze aan het mishandelen waren ofzo. Was ook altijd een heel gedoe om met een hand een glibberig en gillend kind vast te houden en met de andere hand de haren te wassen.

Wat wel een beetje hielp (toen ze oud genoeg waren om ze iets uit te kunnen leggen) was ze zelf een washandje tegen de ogen laten houden en het hoofd goed achterover. En dan met een bekertje hun haren uitspoelen.

Verder ook nog een poos een douchepet gebruikt. Daarmee voorkom je ook dat er water en zeep in de ogen komt of over het gezicht loopt. Leek wel wat op deze:

http://www.baby-walz.nl/REER-Verstelbare-shampoobeschermer-541707.html?group=125163517717

Op een gegeven moment kwam het besef dat water in je gezicht toch niet zo eng is en hield het gegil op. Dus er is hoop!

Trouwens je zoontje heeft blijkbaar lang haar. Leuk, maar in deze fase dus niet zo handig. Toch maar kort laten knippen? Scheelt gewoon gedoe.

succes

Noet

Noet

15-04-2016 om 13:49

zwemmen

ik zou juist veel gaan zwemmen en dan wel idd gewoon onder water, dat kan best met 3. En door dat nu al te oefenen gaat straks de watergewenning bij de zwemles ook sneller.

Serwe

Serwe

15-04-2016 om 13:52

Afleiden

Wij hebben veel speeltjes in het bad liggen. Mijn zoontje maakte ook een drama van haar wassen. Hij heeft ook heel mooi haar. Ik ga daar echt niet van die lelijke stekeltjes in knippen. Hij had een douche pet en daar was hij heel tevreden mee. Die moest ook altijd op. Er stond een dinosaurus op en hij vond die geweldig. Hij wilde hem ook buiten het bad maar ik bewaarde dat ding expres voor in bad. Ik gebruikte weinig shampoo zodat het sowieso weinig prikt. Meestal ging zijn zusje ook mee in bad en dan zaten ze gezellig samen te spelen dus dat was ook afleiding. Zusje was ook wat makkelijker met haar wassen. Geen aansteller. Soms was het ook echt drama, huilen en zo. Maar het moest toch. Na zijn derde ging het over.
Overigens had hij in het zwembad nooit moeite met zijn hoofd onder water te doen gek genoeg.

Tonny

Tonny

21-04-2016 om 21:30

Nou je het zegt

Ik was het helemaal vergeten, maar bij onze peuters was haren wassen ook geen populaire bezigheid. Ik gaf hen een washandje voor hun ogen, want het risico op zeep in de ogen vonden ze het ergste geloof ik.

En zelf schijn ik als ukkie een ramp geweest te zijn, ik stapte hoppa uit de teil ( ja, teil! Begin jaren 60) als het harenwassen ging beginnen. Ik was in die tijd nog niet in een zwembad geweest, dat kwam pas in klas 1 van de lagere school.

M'n kleinkinderen vinden haren wassen helemaal prima, als die hier logeren gaat het moeiteloos. Ze willen heel graag in ons grote bad en onder water vinden ze top.

Dora

Dora

22-04-2016 om 03:17

alleen water

Hier een kind waarbij we vanwege oorproblemen en buisjes en zo voorzichtig moesten zijn met haren wassen.
Op een gegeven moment zijn we gestopt met haren met shampoo wassen en dat is heel erg goed bevallen. De haren blijven er prachtig onder, zien er helemaal niet vies uit (geen erg korte haren trouwens).

Kind is nu 8, maar nog steeds worden de haren niet met shampoo gewassen (uitzonderingen daargelaten, bijv. nadat er zalm in het haar is gesmeerd of na behandeling met antiluizenspul).
Haren met water uitspoelen laat ik kind zelf doen. Het makkelijkst gaat dit door te liggen in bad.

Ik zou er zo min mogelijk een punt van maken en zo veel mogelijk je kind spelenderwijs laten wennen aan water, lekker in bad.

Moni

Moni

22-04-2016 om 10:48

Haar kort knippen

Ik snap dat jij dat krulhaar erg mooi vindt, maar je zoon heeft er last van. Dan zou ik ze toch kort knippen zodat de haren snel uitgespoeld zijn en kammen minder belangrijk wordt.

Brazella

Brazella

22-04-2016 om 17:13 Topicstarter

Last

Hij heeft zelf geen last van zijn haar, het hangt wel langs maar niet in zijn gezicht. Het zit ook niet voor zijn ogen ofzo. Maar omdat hij krullen heeft en er wel eens spul in gaat om droge krullen in toom te houden zou ik het fijn vinden als ik het zonder moeite zou kunnen wassen. Knippen wil hij het zelf ook niet. Zijn haar is wel super gezond omdat het weinig gewassen wordt. Een douchepet heb ik nog niet geprobeerd, dat zou ik eens kunnen doen. Bedankt voor de tips iedereen! XX

Douchen en haren wassen

Dat heb ik ook gehad en in mijn omgeving zijn er meerdere.

Wat erg geholpen heeft, is het afleiden en er iets leuks van maken.
Ik heb wat speelgoed gekocht, een eendje etc en op een speelse manier lukte het uiteindelijk toch.

Veel succes,

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.