Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
d croes

d croes

19-03-2016 om 20:59

zoon wil alléén naar bed

Onze zoon van 3 1/2 kan veel zelfstandig. Tandenpoetsen, wassen, aankleden, brood smeren, en ga zo maar door. Erg prettig, vooral op de momenten dat hij al deze vaardigheden vlot zelf wil uitvoeren. Sinds enkele weken wil hij na het tandenpoetsen en douchen zélf naar bed. Hij sjeest zijn kamer in, doet de deur dicht, licht uit en gaat in bed liggen. Ondertussen wordt hard geroepen: "mama, je mag niet binnenkomen!" Drama als ik dat toch doe. Verhaaltje en welterusten kusje zijn niet gewenst, en dat wordt mij in niet mis te verstane bewoordingen door de deur heen duidelijk gemaakt. Avond na avond opnieuw.
Kennen anderen dit gedrag ook, en is dit normaal? Ik heb dit nog nooit gehoord en kan er ook niets over vinden. Hoe kan ik hier het beste mee omgaan? Op dit moment wens ik hem maar welterusten door de deur heen.

Origineeltje

Heerlijk kind toch? Lekker zelluf doen.
Ik zou voorlopig even in de woonkamer gaan voorlezen. Of bijvoorbeeld na het eten. En een kus vragen op de gang voor hij zijn kamer binnengaat.
Blijkbaar heeft je zoon ineens een idee van een 'eigen' kamer van hem zelf.
En anders komt er misschien nog wel een andere aap uit de mouw. Je weet niet altijd wat die kinderen beweegt.
Maar ik zou het wel waarderen. En anders inderdaad welterusten op de gang en klaar.

Moni

Moni

19-03-2016 om 21:26

En binnenkort laten logeren bij mensen met oudere kinderen.

Het zou leuk zijn als je zelfstandige zoon meemaakt dat grotere kinderen wel naar bed gebracht willen worden, inclusief voorlezen.
Dan kan hij kiezen zonder stoer te willen zijn.

Dees

Dees

20-03-2016 om 09:45

Naar voren halen

Ik zou inderdaad het voorlees en knuffelmoment naar voren halen. Dus na het eten lekker samen lezen knuffelen en een dikke kus en hem dan aangeven dat het tijd is om naar bed te gaan.

MamavanSenH

MamavanSenH

20-03-2016 om 11:40

Van genieten

Er zijn genoeg kinderen die een heel drama maken omdat ze juist niet naar bed willen. Dagje ruilen?

Tango

Tango

20-03-2016 om 14:15

Zelfstandig

Ik zou het ook zo laten hoor. Inderdaad beneden voorlezen, als hij dat wil. Deden we hier ook bijna altijd, ik vind het prettiger zitten op de bank dan op de rand van het bed.
Lekker zelf naar bed laten gaan, mogelijk verandert het over een tijdje wel weer en wil hij wel weer gebracht worden.
Over 1 ding verbaas ik me wel, een kind vanf 3 1/2 kan misschien wel een beetje tandenpoetsen, maar ik zou hem nog wel napoetsen, want volledig kunnen ze het op die leeftijd echt nog niet. Maar dat was je vraag natuurlijk niet.

d croes

d croes

20-03-2016 om 21:09

tandenpoetsen

Dank voor al jullie reacties! Ga er maar proberen van te genieten dat hij zo duidelijk is en het voorleesmoment naar voren halen. Tango, we poetsen zijn tanden wel na hoor (tot zijn grote verdriet ), Net als wassen in bad/onder de douche.

Knap hoor

Mijn zoon heeft zelfs nog moeite met het alleen naar boven gaan! Ik zou er inderdaad niet teveel over inzitten. Ben het wel met tango eens, tanden even napoetsen. Wij hadden altijd drama met poetsen maar het gaat nu eigenlijk wel goed. Een kennis tipte ons op een gratis appje en het duurt precies 2 minuten
http://www.tpculemborg.nl/tandjespoetsen-lied/

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.