Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
anewor

anewor

19-12-2015 om 13:52

Evaluatie PSZ vond ik erg schokkend


En dat je ook naar de huisarts gaat voor overleg. Precies, hoe eerder je zoon hulp krijgt bij de taalproblemen des te eerder maakt hij een inhaalslag. Ik zou zeker niet wachten tot hij naar groep 1 gaat, een verloren jaar omdat de psz hem blijkbaar niet de juiste hulp kan bieden.
Succes en sterkte vandaag.

anewor

anewor

22-12-2015 om 19:20

goed

Alles is goed gegaan. Het was wel een zeer grote neusamandel en het was ook echt nodig om deze te verwijderen.
tygo vond het allemaal niet zo erg alleen het verwijderen van het infuus vond hij erg vervelend.
hij zei na 15 minuten alweer daaaaag ik ga naar huis .

Ookwel raar eigenlijk dat hij dat wel tegen hun zegt en op school waar hij al een tijdje rond niks.
Begrijp ik niet helemaal.

Maargoed... het blijft nog zo nu en dan bloeden en mama mag biet van zijn zijde verdwijnen.. toch weer een impact om zo.n klein kindje.

Het kindje naast hem vond hij maar interessant die bleef huilen, hij zei alleen maar ohhh aaie baby..( het kind was 2 koppen groten dan hemzelf haha)

mirreke

mirreke

23-12-2015 om 15:37

Fijn

dat het goed is gegaan!

Tja waarom daar wel, en op de PSZ niet? Misschien dat hij goed aanvoelt dat ze hem daar uit zn tent willen lokken... Of misschien heeft hij daar een onprettige ervaring gehad, en voelt hij zich niet (meer) vrij genoeg?

Wie zal het zeggen. Nog maar kort, en dan gaat hij naar school. Wacht even af nu. Wat je kon doen (amandel, buisjes) heb je gedaan, afspraak logopedist staat, huisarts voor de zekerheid ook, lees ik.

En dan gewoon wachten. Probeer eens een speelafspraak te maken met een kindje van de peuterspeelzaal, en kijk eens hoe dat gaat. Ik weet nog dat ik dat vroeger met enkele moeders regelmatig deed. Samen koffiedrinken, en dan de kids gezellig laten spelen. Of samen naar een speeltuin als het lekkerder weer is. Kun je zelf ook eens observeren hoe je kindje met anderen speelt.

Kan ook nog zijn dat je zoon juist meer op ouderen gericht is, dus niet op kinderen van zijn leeftijd maar volwassenen of zo.

Oh, en wat ik met jongste heb gedaan vroeger: peutergym. Als ouder moest je erbij blijven, en helpen, dus ook dan tijd genoeg om je kind vanaf een afstandje te zien. Hartstikke leuk, goed voor de motoriek en ook sociaal.

anewor

anewor

23-12-2015 om 15:49

mirreke

Dankjewel. Ja het zal wel los lopen allemaal. Ik weet hoe hij thuis is en is een doodnormaal peutertje.
Dat hij taal en sociaal wat achterloopt heeft een oorzaak en daar is wat aan gedaan en word hard aan gewerkt.

Voor nu eerst even opknappen. Hij hoest zich de longe uit zijn lijf en komt overal slijm en bloed nogsteeds.. noet verwacht dat er zoveel slijm im dat manneke kom zitte

anewor

anewor

29-12-2015 om 07:34

morgen 1 week verder

Hallo dames, morgen bijna een week verder.
Er komt nog steeds geoen snot uit zijn neus. Zou dit oude rotzooi zijn wat daar altijd heeft gezeten.
Het zou toch al langzaam moeten afnemen ofniet?

De rotzooi

Misschien is de oorzaak niet weggenomen. Als het om een koemelkeiwitallergie gaat is die niet weg en kan problemen blijven veroorzaken.
Alleen de gevolgen, vergrote amandelen, zijn weggenomen.

Evenzo

Evenzo

29-12-2015 om 16:21

Slijten

Toen mijn zoon werd geopereerd aan zijn neusamandelen heeft het zeker nog een half jaar geduurd voor de ontsteking weg was. Het moest slijten, dat vertelde de KNO-arts later. Maar het kan geen kwaad om nog even naar de huisarts te gaan als je er vragen over hebt.

Peuterleidster

Peuterleidster

29-12-2015 om 18:05

idd

Het lichaam moet dat zelf onder controle krijgen en opruimen. Daarbij zijn peuters ongelofelijk vaak verkouden die eerste jaren, ook als ze al "geholpen" zijn.

anewor

anewor

04-01-2016 om 10:47

AnneJ

Tygo krijgt niks van koemelk. vanaf dat hij melkallergie heeft hebben we alles aangepast. dus daar kan het echt niet aan liggen.

het groene snot is ook gelukkig al weg. afentoe nog wat doorzichtig slijm,gewoon normaal een snotneusje dus.

qua uitspraak verstaan we heb ook steeds beter.

wel gemerkt als ik een vraag stel dat hij vaak gewoon niet reageerd .. maar als ik vraag wil je frietjes eten vandaag weet hij niet hoe snel hij moet antwoorden dus beetje oost indisch he.. geeft alleen antwoord als hij zin heeft, echt een kerel hahahah.

logopediste staat voor volgende week een afspraak om zijn situatie al eens te bespreken.
ben benieuw vandaag op psz. er is weeeeeeer eens een nieuwe psz leidster.

sammy

sammy

17-02-2016 om 19:57

te vroeg

Sorry ik vind dit wel allemaal een beetje te vroeg. Ik zou echt geen kinderpsychiater inschakelen. Jou kind is te jong daarvoor.

anewor

anewor

05-03-2016 om 07:55

2 maanden verder

De neusamandelen zijn nu 2 maanden eruit en ik ben trots op de vooruit gang die hij boekt. Maar op school zijn ze het daar niet mee eens.
Op school blijft hij brabbelen/ of onverstaandbaar praten.

Thuis ook nog wel maar het word met en met duidelijker.

Maandag weer 10 min gesprek met psZ. We zijn 4 x bij logopedistw geweest en die ziet ook wel vooruirgang. Wel zegt ze dat hij meer Ou moeten praten voor zijn leeftijd maar dat het inderdaad door zijn gehoor komt.

Ook besproken dat wij het gek vinden dat hij thuis wel vooruitgang boekt maar op school blijft brabbelen.. dus komende dinsdag gaan we weer na de kno. En gaan we eens vragen voor een verwijzing voor een hoor test.. misschiem dat als het rumoerig is hij toch niet alles heel goed hoort? Of omdat alles dicht heeft gezeten zo lang dat hij niet weet waar hij het geluid moet plaatsen?

Ik denk nog altijd dat het een kwestie is van tijs wn veel oefenen.

Maar psz blijft bezorgd dat hij in groep 1 dadelijk problemen lrijgt met de taal... september gaat hij naar school.

Blijf er toch bezorgd om.. wat denken jullie?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

05-03-2016 om 09:52

Geef het tijd

Hier duurde het ook even voordat de achterstand van de oren ingehaald was.
Een hoortest en logopedie is vast heel helpend.

Hier ook bezorgd

Hier waren ze op het psz ook bezorgd of zoon wel met 4 jaar naar school zou kunnen. Nou ging het allemaal niet bepaald probleemloos maar het ging. Mijn zoon sprak ook onverstaanbaar, wilde niet werken maar de hele dag kleien, zat onder de tafel in plaats van op zijn stoel, etc.

In groep 1 is hij onderzocht door centrum autisme, zij zijn ook op school komen kijken. Conclusie was dat hij veel kenmerken van autisme had maar te sociaal was voor een diagnose (hij groeide in contact, er was wederkerigheid). Toen hij 9 was heeft hij uiteindelijk de diagnoses pdd-nos (McDD) en adhd gekregen.

Het duurt nog een klein half jaar tot je zoon naar de basisschool gaat. In die tijd kan er veel gebeuren. En als dat niet gebeurt kan je hem in groep 1 ook nog laten onderzoeken als dat nodig zou blijken. Doorgaan met logopedie en hem lekker naar de basisschool laten gaan straks!

anewor

anewor

06-10-2016 om 09:09

UPdate

beste allemaal, het is echt een lange tijd geleden, ondertussen hebben ze 3 mnd geleden nog eens nieuwe buisjes geplaatst, buisjes waren verstopt en iedere maand een goed loopoor van bijna 2 weken.
telkens was alles in de neusholtes ontstoken en dichtgeslip.
echter nu na het plaatsen van deze buisjes en t begin van de basisschool gaat hij echt heeeeeel goed vooruit.

ik breng boefje alleen s morgens voorlopig omdat hij na een ochtendje echt kapot is. en voor te wennen natuurlijk,het zijn veel indrukken.

januari/februari zijn we gestart met lopopedie en na een vakantie van 6 weken kwamen we afgelopen week weer bij haar terug en ze vond tygo zooo enorm gegroeid.

echter kreeg ik gisteren van de juf te horen dat tygo in de eerste 3 weken school geen enkel woord heeft gezegd en zo verlegen is dat hij helemaal dichtklapt. ik weet dat hij heel lang moet wennen dit was bij de logopediste ook zo, nu heeft zij zijn vertrouwen gewonnen en kan zo ook elk spelletje aanbieden wat zij wilt. ik vind zelf dat hij thuis in vertrouwde omgeving het beste praat, buiten ook als we bijvoorbeeld door het bos gaan. maar zodra we ergens op bezoek gaan waar hij vreemd is houd hij zijn mond.

logopediste vind zolang een kind vooruit gaat in ontwikkeling we niet verder hoeven naar het audiologisch centrum echter heb ik voor mezelf wel een taal en spraak onderzoek aan gevraagd en ik ben hier wel heel erg nerveus voor.

vooral omdat ik weer hoe mijn kleine jongen is, zodra hij moet presteren of zodra hij in de gaten heeft dat hij ergens is voor hem te onderzoeken klapt hij helemaal dicht.

hij is geloof ik hooggegvoelig.
maar ik ga het onderzoek toch doen!! uit voorzorg, mochten er problemen komen dadelijk omdat de juf zich al zorgen maakt omdat hij gewoon niks zegt.

misschien kunnen ze helpen om hem zich fijner te laten voelen, te helpen met communiceren op school, zich steviger in de schoenen laten staan, socialer te worden.

ik merk wel degelijk een goede vooruit gang ook sinds hij op school zit. de woorden en geleerde letters enz neemt hij allemaal mee naar huis.
zo is bijvoorbeeld nu het thema ziek, doktertje spelen, hier loopt hij dus de hele dag met de dokterskoffer rond en mama is zo ziek dat hij haar steeds moet nakijken.

mijn vraag: doe ik hier goed aan?
ik heb continue het gevoel dat ik mijn kind en mezelf moet verdedigen over hoe hij is. thuis een heel ander lief sociaal kind wat super graag samen speelt maakt niet uit met wat. het alfabet kent, goed kan tellen, alle kleuren kent alle vormen en noem zo maar op.

hoe kan ik mijn kind helpen een vertrouwd gevoel om school te krijgen zodat hij zich daar ook goed kan ontwikkelen. hoe kan ik de juf helpen.

veel liefs,

Mijntje

Mijntje

06-10-2016 om 09:55

belangrijkste

Ik heb zelf het eerste half jaar (of langer?) op de kleuterschool alleen in de poppenhoek gezeten en de juf schreef in mijn rapport dat ze geen idee had van mijn woordenschat
Je kan je misschien wel voorstellen dat als je opeens alles hoort het heel erg veel is en het gewoon langer duurt om te wennen op school. Dan is hij nog niet meteen hooggevoelig (ik vind dat er altijd wel snel wordt rondgesmeten met deze term)
Ik denk dat de juf zich wel erg snel zorgen maakt, na 3 weken school.
Geweldig dat hij zo vooruit gaat, dat is het belangrijkste.

Triva

Triva

06-10-2016 om 10:13

Mijntje

Het lijkt me niet verstandig om onze tijd vroeger te vergelijken met nu

De juf van mijn zoon riep ook na een aantal weken dat zijn woordenschat zo laag was. Gelukkig had hij één dag in de week een juf die vlak bij mij woonde en hem al kende voor dat hij naar school ging en zij kon vertellen dat zijn woordenschat juist enorm gegroeid was sinds hij op school zat. Kijk dat is toch weer een heel ander verhaal, zelfde kind

anewor

anewor

25-10-2016 om 08:27

Audiologisch centrum

Gisteren bij adelante gesweest voor taalonderzoek.
Onze logopediste heeft test geprobeerd af te nemen en meneertje doet gewoon niet mee. Hij maakt zijn eigen spel en ligt hwlemaal in een deuk dan.
Bij adelante precies hetzelfde. Hun conclusie... forse taalachterstand wn hij beg4ijpt het niet.
Thuis merk ik niks van zijn "niet begrijpen"
Hij zou dan toch altijd moeten stieren enz als hij het niet zou begrijpen. Jij doet gewoon alles wat we vragen en zeggen.

Mja taalbegrip en spraak gemiddeld voor 4 jarige is tussen de 85 en 115 en onze jongen zit op 55 /65.

Nu willen ze zijn normale ontwikkeling ook testen.

Onnodig. Hij kan alle kleuren kan tellen en puzzelen als de beste. Heeft goed ruimtelijk inzicht. Liep vroeg kan springen hinken en fietsen. Hij is nu met 4 jaar en 3 mnd.

Krijg hier best buikpijn van want ik weet hoe mijn kereltke in elkaar zit. Mja uiteindelijk beslissen wij ouders toch wat ons het beste lijkt voor hem.
Maar het houd me toch wel bezig

Ik vermoed...

dat de "taalachterstand" meer te maken heeft met faalangst dan taalbeheersing. Hij krijgt ontzettend veel indrukken, kan daarnaast eigenlijk nog niet zo lang goed horen, en dan willen al die onbekende mensen opeens dat hij overal maar op reageert, tests netjes volbrengt, en meedoet aan gesprekken!

Passief beheerst hij het zeker (en actief eigenlijk ook, want dat merk je thuis) maar in een onzekere situatie voelt hij zich niet veilig en klapt hij dicht.

Pas op dat je hem niet teveel dwingt om te presteren (allerhande testjes geven etc), want daar wordt hij alleen maar zenuwachtiger en onzekerder van, en je schiet er niks mee op, want je zegt zelf al: jij weet eigenlijk al dat hij veel meer weet dan zij kunnen testen.

Laat hem maar lekker spelen, alles opbouwen, veel blootstellen aan gesproken taal, muziekjes opzetten, veel aan hem voorlezen, en af en toe heel ongedwongen wat vragen stellen: hee, wat is dat voor dier? Hoeveel poten heeft die? Kun je die tellen? een, twee, drie vier, heel goed! Alles aan zijn niveau aanpassen, hem laten inzien wat hij al kan en weet. Doe dat ook op school, dus lees hem voor bij het brengen, en laat hem ook in die situatie af en toe wat zeggen (als hij dat wil, dus zonder te dwingen), dan gaat hij die situatie ook associeren met de dingen die hij kan, ipv wat hij niet kan.

Komt goed met je zoontje! Zelfvertrouwen opbouwen. Goed in de gaten houden, maar je eigen gevoel volgen. Jij kent je zoon het beste.

anewor

anewor

20-12-2016 om 20:20

White_queen.

Heel wrg bedankt voor je bericht. Doet me echt goed.
Zijn hoortest met nieuwe buisjes(sinds 3mnd nu) was gewoon goed.
We merken duidelijk de vooruit gang in taal.
Ik hooo dat zit zo blijft gaan. Bij het audilogisch centrum hebben ze ook taalonderzoek gedaan en algehele ontwikkelinf test. Extra thuis gedaan maar ook hier laat hij niet alles zien. Gelukkig prikte deze vrouw er doorheen. Hij durfde haar niet aan te kijken maar hoorde alles en begreep alles wat ze zei.
Als ze hem dan toch zo ver kreeg om f een puzzel te maken of iets anders, was hij binne een hakve sec klaar.
Echter ziet ze dat hij t allemaal kan maar te speels en te onzeker is om dingen nog te "moeten".

Ze zei voor vertrek: " best frustrerend toch om als moeder steeds je kind te moeten verdedigen voor alles wat hij goed kan. Het is een slim kind hij doet echter alleen maar waar hij zin in heeft. Hele sterke eigen wil. "

Ik dacht hè eindelijk iemand die me begrijpt.

Logopediste denkt dat hij hoofbegaafs is omdat hij getalle al super goed herkent.. 5 balletjes, hij hoeft ze niet te tellen hij weet gewoon dat het er 5 zin.
Ken het hele alfabet nederland en engels.m hij leest sommige woorden en spelt deze.
Dit zijn dan een van de voorbeelden

Taalachterstand komt wel goed. Al doet hij er wat langer over. Hij heeft ook lang niet goed gehoord en als je alleen maar die hoefde te zeggen en mama sprinkt is dit ook niet bevorderlijk hihi
Miss sowieso al prikkelgevoelig vanwege gewoon zijn aard maar is ook weken 5 weekjes te vroeg geboren.

Iig bedankt voor jou bericht.
Inderdaad ik ken mijn kind het beste. Maar ben wel bang dat door zijn aard en extreme verlegenheid hij dadelijk bestempeld word terwijl het zooo niet nodig is en waar is.

Groetjes

anewor

anewor

20-12-2016 om 20:30

....

Nou sorry voor de spelfouten. Gaat zo moeilijk op een kleine telefoon --

geen dossier

Gewoon straks je kind naar groep 1 laten gaan, en de peuterspeelzaal weigeren het dossier door te sturen. Dit is nl niet verplicht!!!!
Peuterspeelzaal is gewoon vrijwillig, net als peutergym, puppyzwemmen en ukkenvoetbal. NIET MEER EN NIET MINDER!!!

Gewoon je kind zonder stempels en etiketten naar groep 1 doen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.