Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Met vork eten - drie jaar

Hallo
Mijn dochter weigert met haar vork te eten. Toetje met een lepen doet ze wel, maar het avondeten eet ze nog steeds met haar handen. Elke dag zeg ik dat ze haar vork meot pakken maar het helpt niet. Dwingen werkt averechts: dan gooit ze de handdoek in de ring en eet helemaal niets meer, terwijl ze al zo slecht eet.
Hoe oud waren jullie kinderen toen ze met een vork gingen eten en hoe deden jullie dat?
Groetjes
Jeanette

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
liora

liora

22-12-2010 om 13:00

Ehh

De mijne wil het nu al en is 1,5. Dit lijkt me typisch iets in de categorie: maak je niet druk, als ze 16 is eet ze vast niet meer met haar handen.

Andersom is ook lastig

onze jongste wilde zodra hij mee mocht eten met het gezin (dus zo'n beetje vanaf 6 maanden) niet meer gevoerd worden. Eerst at hij met zijn handen, maar al vrij snel deed hij het met bestek. Dat is wel heel snel, maar het brengt ook een hoop geklieder met zich mee. Inmiddels is hij 1,10 jaar en eet hij redelijk netjes met vork en lepel.

Verder zou ik er geen punt van maken, ze is nog maar 3 jaar. Als ze op school zit en bijvoorbeeld op het kerstdiner ziet dat de rest netjes met bestek eet, zal ze het vanzelf wel nadoen.

jeanette01

jeanette01

22-12-2010 om 15:12 Topicstarter

Wil niet

Nee, ze kan het best maar wil het gewoon niet. Ze is vreselijk koppig en eigenwijs, en ik ben er al een jaar of zo mee bezig...
Wil er ook geen drama van maken, het moet wel leuk blijven aan tafel.

Merel78

Merel78

22-12-2010 om 20:24

Hier ook hoor

dochter van 3.5. Ze kan het best en doet het soms ook. Maar vaak 'vergeet' ze het gewoon. Ze is ook snel afgeleid bij het eten (vooral omdat ze continu wil praten). En ik kan wel voortdurend zeggen: pak je vork, eet met je lepel, maar op een gegeven moment ben je daar ook een beetje moe van. Ik neem inderdaad aan dat als ze 16 is, ze fatsoenlijk met bestek kan eten

groetjes, Merel

Juist niets aan doen

Ik denk dat je er het beste juist niets aan moet doen. Hoe meer nadruk je er op legt, hoe meer het een machtstrijd of een spelletje wordt.
Vanaf 6 maanden hebben wij onze zoon met plezier zelf laten eten. Dat leverde natuurlijk veel geknoei, maar ach, hij is er een hele fijne eter door geworden. Hij had mooi kinderbestek gekregen van vrienden en van opa en oma, en in het begin hadden we diverse lepeltjes voor hem gekocht. Zelf aten wij normaal met ons eigen bestek, en hij ging dat al snel nadoen. Hij wilde al snel zelf met een vork eten. In het begin pakte hij een stukje eten en prikte dat op zijn vork en bracht dat naar zijn mond, haha! Wij hebben hem nooit gezegd dat hij met bestek moet eten, hij mag met bestek eten als hij wil. En tot onze grote verbazing at hij opeens vanuit zichzelf keurig met mes en vork (mes rechts, vork links). Ik stond paf! Dat heeft hij dus puur door afkijken geleerd. Hij propt trouwens ook soms met beide handen het eten in zijn mond, dan doet hij koekiemonster na. Wij zitten er niet mee. Na het eten gaat hij zelf handen en gezicht wassen. In de loop van de tijd is het knoeien steeds minder geworden. Hij is nu 3 jaar 4 maanden.

buzz

buzz

24-12-2010 om 11:40

Haha

Hier word echt nog niet netjes gegeten door mijn 3 en 5 jarige.
Erwetjes met een lepel, frietjes, gebakken aardappels, worteltjes, boontjes, kip met de handen. rijst, appelmoes macronie met een lepel.
Als het met de hand kan dan doen ze het met de hand, kan me er niet druk om maken, ben blij dat er aan tafel gegeten word. Komt vanzelf

Sascha2

Sascha2

24-12-2010 om 12:57

Verschillend

Mijn jongste van veertien maanden prikt erop los met een vork en dat gaat verbazingwekkend goed (maar dat kan over een paar maanden weer anders zijn). Mijn derde van bijna drie eet ook keurig met vork, de tweede van viereneenhalf en eerste van zes snappen niet waarom er vorken uitgevonden zijn. Automatisch eten zij met hun handen. Ik maak er wel iedere maaltijd een opmerking over, maar heb niet de illusie dat beiden binnenkort volgens de etiquette zullen eten. Ooit vast wel, hou ik me maar voor. Ergens strijd van maken zou ik niet doen, dat verlies je geheid.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.